Cross marketing skutecznym narzędziem handlowca

26.05.2016 AUTOR: Joanna Adamowska

Cross marketing jest wciąż niedocenionym narzędziem, które może przynieść szereg korzyści zarówno agencji, markom zaangażowanym w projekt, jak i końcowemu odbiorcy. Na czym polega i jak go wykorzystać?

Cross marketing krok po kroku

Cross marketing to jedno z narzędzi marketingowych, dzięki któremu, często za pośrednictwem agencji, w projekt angażuje się więcej niż jedna marka. Proces rozpoczyna się od dobrze przemyślanej strategii, a kolejny krok należy do handlowca zajmującego się pozyskaniem odpowiednich partnerów. Sztuką jest znalezienie wartości dodanej, która zainteresuje wszystkie marki na tyle, by zdecydowały się na partycypowanie w kosztach. Dzięki połączeniu budżetów kampania wielokrotnie zwiększa zasięg. Finalnie należy zadbać też o to, żeby marki dobrze współpracowały ze sobą, zatem liczy się odpowiednia egzekucja pomysłu.

Jakie korzyści narzędzie cross marketingu przynosi handlowcowi?

Pozyskanie partnera do projektu nie jest łatwym procesem. Cała praca rozpoczyna się od researchu, opartego o przygotowaną wcześniej strategię. Marki współpracujące ze sobą nie mogą stanowić dla siebie konkurencji, muszą mieć zbieżną grupę docelową, a ich strategie powinny zmierzać w kierunku umożliwiającym współpracę. Dziś możemy obserwować próby wyjścia poza kanon dotychczasowych działań marketingowych. Działania cross są świetnym sposobem na testowanie nowych kanałów komunikacji i nowych narzędzi, ponieważ dzielimy budżet z inną marka, więc ryzyko staje się znacznie mniejsze.

Główną korzyścią handlowca przy okazji pracy przy tego rodzaju projektach jest możliwość bezpośredniego kontaktu z osobami decyzyjnymi po stronie potencjalnych partnerów. Przy ogromnej liczbie agencji istniejących na naszym rynku jest to często trudne zadanie. Ponadto handlowiec ma okazję przedstawić ciekawy projekt, który z pewnością wzbudza zainteresowanie i jest wstępem do dalszych rozmów, często mających kontynuację przy okazji indywidualnych projektów.

Korzyści dla klienta, partnerów i agencji

Poza wspomnianymi korzyściami, jakie cross marketing przynosi handlowcowi, oczywiście najważniejsze są profity, jakie otrzymuje klient i partnerzy akcji. Podstawowym zyskiem jest oszczędność budżetu, ale nie tylko – należy także pamiętać o wzmacnianiu atrakcyjności całego projektu, spowodowanej udziałem innych marek. Bardzo ważne jest, aby partnerzy współpracowali ze sobą na każdym etapie – zarówno powstawania, jak i realizacji projektu. Tylko wtedy możemy w pełni wykorzystać potencjał, jaki marki wnoszą do całego procesu. Agencja z kolei, dzięki tego rodzaju realizacjom, może pochwalić się kompetencjami całego zespołu.

Często współpraca przy określonym projekcie ma swoją kontynuację przy kolejnych, realizowanych przez marki oddzielnie, działaniach. Z obserwacji rynku wynika, że działania z wykorzystaniem narzędzi cross marketingu realizowane są przez działy marketingu samodzielnie, jeśli nie obejmują szerszego zakresu – wówczas wcześniej zbudowane relacje stanowią podstawę do dalszej współpracy bezpośredniej.

Przykład kampanii opartej o cross marketing

Akademia Smaku to przykład projektu zbudowanego w oparciu o cross marketing. Organizatorem była marka Bosch, a partnerami Kupiec, Bonduelle oraz Frisco. Akademia Smaku stanowiła połączenie działań offline i online. Projekt miał charakter wyjątkowych cyklicznych spotkań miłośników sztuki kulinarnej, których poza gotowaniem pasjonuje świat i jego kultura, którzy poszukują innowacyjnych rozwiązań, nieszablonowych pomysłów i estetycznych przepisów.

Spotkania organizowane były w przestronnym i w pełni wyposażonym showroomie Centrum Domowych Inspiracji, w którym znajdują się dwie wyspy umożliwiające grupowe gotowanie pod okiem prestiżowych szefów kuchni.

Główna grupa docelowa to blogerzy kulinarni, którzy chętnie relacjonowali wrażenia z kulinarnych spotkań na swoich blogach. Podczas spotkań w atrakcyjny i nienachalny sposób lokowane były produkty wszystkich partnerów. Centrum komunikacyjne stanowił serwis akademiasmakuonline.pl, gdzie internauci mogli śledzić przebieg eventów w formie foto- i wideorelacji. Efektem każdego z eventów był e-magazyn, w którym znajdowały się m.in. wywiady z ekspertami, blogerami czy oryginalne przepisy. W magazynie kontekstowo obecni byli również partnerzy.

Akademia Smaku trwała 10 miesięcy. W tym czasie odbyło się 10 spotkań kulinarnych, ukazało się 10 e-magazynów, które zostały pobrane w liczbie 360 tys. Zbudowany zasięg to ponad 23 mln odsłon kampanii promocyjnej, ponad 10 mln unikalnych użytkowników oraz ponad 130 tys. odwiedzin serwisu.

Organizacja projektu cross marketingowego tylko w teorii wygląda na łatwą. W rzeczywistości wymaga pracy i zaangażowania wielu osób po stronie agencji i organizatora. To wiele godzin poświęconych na stworzenie kompleksowej strategii, przynoszącej korzyści kilku markom, research potencjalnych partnerów oraz organizacja wielu spotkań, a w konsekwencji doprowadzenie do współpracy opartej na wzajemnych umowach przygotowanych przez działy prawne partnerów.

Case Akademii Smaku pokazuje jednak, jak aktywna postawa agencji, oparta o zaufanie klienta i otwartość na nieszablonowe rozwiązania, może nie tylko zwiększyć rozmach i zasięg projektu, ale także zoptymalizować budżet, zwielokrotnić kanały komunikacji i przynieść korzyści każdej ze stron.

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail