Nie każdy programista pracuje u kogoś. Czasem jest „na swoim” i musi nie tylko programować, ale samodzielnie zarządzać całą „firmą”, nawet jeśli to jednoosobowa działalność gospodarcza. W planowaniu pracy pomogą programiście freelancerowi (ale również chociażby software house’om czy wszystkim innym firmom sprzedającym swoje produkty lub usługi) m.in. systemy CRM dla programisty, czyli narzędzia do zarządzania relacjami z klientami. Wszechstronne, wielofunkcyjne, skrojone na miarę zarządzania biznesem w XXI wieku.
CRM dla programisty – na co, po co i dlaczego?
Zazwyczaj nie zależy nam na kliencie korzystającym z naszych usług jednorazowo, celem jest pozyskanie klienta na stałe. A co może być kluczem do tego? Z pewnością obupólnie efektywna współpraca i stworzenie relacji. Pomóc w jej utworzeniu może właśnie dobry system CRM (czyli system do zarządzania relacjami z klientem – ang. Customer Relationship Management).
W praktyce jednak to nie tylko narzędzie na wzór rozbudowanej bazy danych, ale cała strategia utrzymania relacji ze zleceniodawcami, w której to właśnie klient i jego potrzeby oraz oczekiwania są na pierwszym miejscu. Na rynku jest dostępnych wiele systemów CRM, można zatem przebierać i wybrać spośród z nich dla nas najlepszy.
CRM możemy podzielić na trzy „poziomy”. To, na którym z nich jesteśmy, jest uzależnione od tego czy jedynie decydujemy się na wprowadzanie danych i realizujemy na ich podstawie podstawowe procesy (co jest charakterystyczne dla użycia CRM-u na poziomie operacyjnym), czy może chcemy nimi zarządzać oraz, opierając się na nich, podejmować stosowne decyzje (to poziom menedżerski).
Najwyższy poziom – charakterystyczny dla najlepszego, całościowego, długofalowego zarządzania, to poziom strategiczny. To najszerszy poziom, który zawiera w sobie wymienione wcześniej dwa poziomy, a także wzbogaca je o podejmowanie istotnych, długookresowych decyzji. Jest to zatem najpełniejsze wykorzystanie CRM-u i jego możliwości.
Funkcje systemów CRM – jakie „zakładki” posiadają systemy CRM dla programisty?
1. Klienci/Konta – tutaj znajdują się podstawowe informacje o klientach, takie jak nazwa firmy, imię i nazwisko jej opiekuna, telefon, adres oraz inne dane, a także jest miejsce na nasze notatki czy uwagi, np. na temat dotychczasowej współpracy.
2. Potencjalni Klienci – w tej zakładce gromadzimy wszystkie rekordy, których nie możemy zakwalifikować do grona naszych klientów, ale istnieje szansa, że w niedługim czasie, po podjęciu przez nas stosownych działań, staną się nimi.
3. Szanse sprzedaży – każda szansa sprzedaży to rozpoczęta rozmowa z klientem, która może dać nam początek współpracy i doprowadzić nas do celu, jakim jest sprzedaż. Z tego powodu tak ważne są w tej zakładce nie tylko dane klienta, ale również szczegółowe notatki na temat postępów.
4. Działania – w tym miejscu zapisujemy wszystkie spotkania, rozmowy e-mailowe oraz telefoniczne i zadania, czyli właściwie całą komunikację z klientem. Niezbędne, gdy zawodzi pamięć albo chcemy szybko odtworzyć cały proces rozmów, stąd tak ważne szczegółowe, aktualne notatki.
5. Kontrakt, czyli ulubiona zakładka przedsiębiorców. W niej odnotowujemy wszystkie faktury oraz umowy, jakie zawarliśmy z klientem. To więc historia zakupowa poszczególnego klienta, na podstawie której możemy wyciągać wnioski i tworzyć prognozy oraz kolejne oferty.
6. Materiały sprzedażowe – w tym miejscu gromadzimy wszelkie materiały (grafiki, prezentacje, szablony, ale także referencje), które możemy pokazać klientowi w celu przedstawienia oferty oraz wypozycjonowania siebie jako profesjonalisty. Wszystko by zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży.
7. Konkurencja – istotna zakładka, której zawartość powinna być na bieżąco uaktualniana. Obejmuje zarówno obserwację działań konkurencji (jej oferty, czasowych promocji, działalności marketingowej), ale także notatki na temat tego, kto jest jej klientem. Na tej podstawie możemy wyciągać wnioski, ulepszać swoją ofertę oraz komunikację i szukać nowych szans sprzedaży.
8. Listy marketingowe – tutaj gromadzimy nasze listy marketingowe, zarówno te stałe, jak i tymczasowe. Odnotowujemy także nasze działania stricte marketingowe, promocyjne, np. wysłane mailingi.
Szeroki zakres możliwości systemów CRM dla programisty freelancera
CRM to zatem przede wszystkim narzędzie do wsparcia sprzedaży. Niezbędnik każdego sprzedawcy, ale także freelancera pracującego na własny rachunek, który sam odpowiada nie tylko za wykonywanie zleceń, ale i pozyskiwanie klientów. Dobry system CRM pozwala poukładać wszystkie dokonane transakcje, strategie sprzedażowe, jakich użyliśmy, historię kontaktu z każdym klientem, ale także potencjalne szanse na nawiązanie współpracy.
Na rynku dostępnych jest wiele zagranicznych, ale również polskich systemów CRM. Są darmowe, ale i płatne narzędzia. Wybór któregoś z nich zależy czy chcemy, by poprzez nasz system można było chociażby wystawiać faktury oraz by np. był zintegrowany z wysyłką mailingów czy miał LiveChat (za te funkcjonalności najczęściej trzeba zapłacić). Warto też pamiętać, że tylko prowadzony systematycznie i na bieżąco całościowo uzupełniany system będzie dla nas wsparciem w pracy.
Prowadzenie własnej działalności to ogrom odpowiedzialności i obowiązków, system CRM jest zatem niezbędnym narzędziem każdego profesjonalisty.
Artykuł powstał dzięki:
Coders Lab
Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.
Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.
Więcej o byciu freelancerem dowiesz się tutaj
Zostaw komentarz