Wyróżnij się na tle konkurencji! 6 typów wiadomości w e-mail marketingu

16.07.2019 AUTOR: Monika Mołdrzyk

E-mail marketing jest jedną z najbardziej popularnych i skutecznych form marketingu bezpośredniego, której bazowym narzędziem komunikacji jest poczta elektroniczna. Korzystanie z pełnych możliwości systemu mailingowego, pozwala zwiększać zyski poprzez lepszy kontakt z klientami i umożliwia pozyskiwanie nowych zainteresowanych naszym produktem czy usługą. Nowoczesne firmy nie tylko potrzebują e-mail marketingu, ale także szerokiej wiedzy o tym, jak najlepiej i najbardziej optymalnie go wykorzystać. Tym bardziej, że potencjał, który wynika z szerokiego wachlarza rodzajów wiadomości jest ogromny.

 

Wykorzystanie możliwości e-marketingu

Mimo dostępnych licznie na rynku narzędzi do e-mail marketingu, przedsiębiorcy wciąż nie wykorzystują w pełni potencjału mailingów. Raport z XV Ogólnopolskiego Badania Poczty potwierdził, że ponad 40% marketerów nie widzi potrzeby wysyłania newsletterów do swoich klientów [1]. Jakie są powody, dlaczego na co dzień korzystamy jedynie z niewielkiej części dostępnych rozwiązań? Często robimy tak z przyzwyczajenia lub z mylnych założeń, że coś innego sprawdza się lepiej. Jednak bez testowania nie będziemy w stanie odkryć najlepszych rozwiązań. Tym bardziej, że wspomniany wcześniej raport wykazał, że aż 77% Polaków jest zainteresowanych otrzymywaniem newsletterów! Przed nami krótkie zestawienie wiadomości e-mail, które koniecznie trzeba wypróbować w swoim e-marketingu.

 

Postawmy na mailing reklamowy

Do czego służy standardowy mailing reklamowy? Z założenia informuje on o produkcie czy ofercie i zachęca do zakupu. Charakteryzuje się tematem i celem wiadomości — dlatego znajdziemy w nim zazwyczaj dużą grafikę, niewielką ilość tekstu i wyraźny button CTA. Dlaczego warto korzystać z mailingów sprzedażowych? Ponieważ nasi klienci ze zniecierpliwieniem na nie czekają! Zapisując się do naszej bazy kontaktów, oczekują informacji o nowościach i promocjach. Pozwólmy im być na bieżąco z ofertą.

Obraz 1. Przykład mailingu reklamowego. Źródło: Adepto

Co jednak jest istotne? Tytuł maila musi zaintrygować odbiorcę na tyle, by ten nie tylko nie usunął wiadomości bez czytania, ale przede wszystkim ją otworzył. Na wielu odbiorców zadziała zwroty typu „zniżka na wszystko”. Jednak czy to zapewni nam sukces? Z pewnością nie. Bądźmy oryginalni i pozwólmy poczuć się klientom wyjątkowo. Personalizujmy. Według Accenture Interactive blisko 73% konsumentów lubi kupować produkty marek, które budują dla nich personalizowane doświadczenia zakupowe [2]. Dlatego też indywidualizację treści warto rozpocząć już od preheadera czy tematu naszej wiadomości. Nie możemy też zapomnieć o przepisach RODO i linku wypisu z subskrypcji pod mailem, by nie utrudniać odbiorcy rezygnacji z subskrypcji.

 

 

Ciekawostka:

Większość programów pocztowych blokuje obrazy, jeśli nie zna nadawcy wiadomości. Dlatego nie tylko preheader, ale i atrybut ALT może być widoczny zaraz po otwarciu przez odbiorcę. Nie lekceważ tego!

 

Komunikujmy się przy użyciu newslettera

Newsletter to wyjątkowa forma komunikacji z naszymi odbiorcami. Poprzez systematyczny kontakt z klientem budujemy z nim trwałą relację. Użytkownicy czekają na wiadomości pełne wartościowych treści. Co jeszcze cechuje ten rodzaj e-maila? Istotny dla newslettera jest jego stały wygląd — układ tekstu, kolorystyka, fonty. Dzięki temu odbiorca od razu rozpoznaje naszą wiadomość. Prócz formy liczy się regularność wysyłki. Jednocześnie zachowajmy przy tym umiar. Wywiązujmy się z tego, co obiecujemy użytkownikom i piszmy dokładnie tak często, jak obiecaliśmy przy zapisie. Unikniemy wtedy części wypisów z bazy. Firmy, które zbadały przyczyny rezygnacji z newslettera wśród swoich klientów, otrzymywały informacje m.in. o zbyt wysokiej częstotliwości wysyłek [3]. Pamiętajmy, żeby prowadzić testy i regularnie analizować raporty, szczególną uwagę warto tu zwrócić na współczynnik otwarć naszych wiadomości, w zależności od pory i częstotliwości naszych wysyłek. Dzięki temu określimy idealny czas planowania newslettera.

Obraz 2. Przykład poprawnie skonstruowanego newslettera. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE

Zwróćmy też uwagę na jakość wysyłanych treści. Tylko wartościowy content zatrzyma naszych użytkowników i pozwoli budować trwałe relacje. Regularne maile, prócz wyjątkowej zawartości, powinny posiadać też informacje premium, czyli treści, które nie są dostępne poza subskrypcją (np. przedsprzedaż najnowszej kolekcji, wartościowe e-booki czy unikalne rabaty).

Tworząc szablon newslettera warto też pamiętać o tym, by po lewej stronie umieszczać te informacje, które mają przykuć uwagę subskrybenta. Jeśli zależy nam na tym, by odbiorca czytając maila zwrócił szczególną uwagę na treść, umieśćmy ją po lewej stronie. To samo tyczy się grafiki. Dlaczego? Przeprowadzone przez firmy SARE S.A. i Eyetracking Solutions Sp. z o.o. badanie eyetrackingowe wykazało, że wśród użytkowników istnieje tendencja do oglądania obszaru od lewej do prawej strony [4].

?utm_source=marketingibiznes.pl&utm_medium=refferal&utm_campaign=article

Obraz 3. Wyniki badania eyetrackingowego, porównanie kreacji z podziałem kolumnowym. Źródło: SARE

Wykorzystajmy siłę wiadomości follow-up

Wiadomości follow-up są odpowiedzią na konkretne działanie użytkownika. Wysyłamy je w konkretnym, ściśle zaplanowanym czasie, po wystąpieniu określonego zdarzenia. Mogą to być maile transakcyjne: po opłaceniu zamówienia, przy zmianie jego statusu czy po wysyłce. Ale nie tylko. To wszelkie wiadomości powitalne, z podziękowaniem za zakupy oraz reaktywacyjne — gdy klient już od pewnego czasu nie wykonał żadnego działania i chcemy ponownie wzbudzić jego zainteresowanie. To bardzo przydatne narzędzie do utrzymywania stałego kontaktu z użytkownikami.

O czym należy pamiętać budując tego typu mailingi? Po pierwsze mniej znaczy więcej – to oczywiste, że wszystko, co związane jest z naszą marką, jest ważne. Nie próbujmy jednak rozpisać każdej zalety naszych produktów czy usług, postawmy na krótkie i proste komunikaty. Ściany tekstu nie są czytane i zniechęcają do nas użytkowników. Stajemy się mniej zrozumiali i przytępni dla odbiorcy. Wypiszmy tylko najważniejsze cechy produktu, po więcej skierujmy odbiorców do dedykowanego landing page [5]!

Więcej o tym rodzaju wiadomości przeczytasz w e-booku „3 gotowe scenariusze follow-up”.

Obraz 4. Przykład maila typu follow-up po założeniu konta testowego. Źródło: materiały szkoleniowe SARE

Pamiętajmy o… autoresponderach!

Autoresponder to specyficzny rodzaj wiadomości, który automatycznie odpowiadania naszemu rozmówcy. Jak to się dzieje? Przy próbie kontaktu, nadawca otrzymuje odpowiedź o ustalonej z góry treści. To typ maila, który wykorzystujemy zawsze, gdy jesteśmy poza biurem bądź na urlopie. Jak jeszcze możemy go wykorzystać? Ostatnimi czasy autoresponder to już nie tylko wiadomość z informacją o nieobecności. Coraz częściej jest to rodzaj maila wykorzystywany przez działy obsługi klienta, serwisy czy banki, wysyłany przez system automatycznie w odpowiedzi na przesłane przez klienta zapytanie. Gdzie jeszcze możemy go wykorzystać? Nasz klient z pewnością ucieszy się, gdy po wypełnieniu na naszej stronie www formularza kontaktowego otrzyma wiadomość z podziękowaniem i informacją o przewidywanym czasie odpowiedzi. Tak właśnie działa autoresponder!

 

Obraz 5. Przykład e-maila typu autoresponder. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE

 

Dlaczego newsletter wewnętrzny jest ważny?

Chociaż najwięcej mówi się o newsletterach do klientów i subskrybentów, nie możemy zapomnieć też o niezwykle ważnych wiadomościach do naszych pracowników. Employer branding z roku na roku zyskuje na popularności. Warto komunikować się z swoimi pracownikami, by czyli się ważni i istotni dla firmy. O jakim rodzaju wiadomości e-mail mowa? Oczywiście o newsletterach wewnętrznych, przeznaczonych jedynie dla pracowników. Pełnią one w przedsiębiorstwach istotną rolę, dlatego warto więc tworzyć je w sposób profesjonalny. Po pierwsze pamiętajmy, żeby w naszej wiadomości pracownicy znaleźli to, co może być dla nich ważne i wartościowe, bowiem nie mogą mieć oni poczucia zmarnowanego czasu. Podobnie jak w przypadku zewnętrznych newsletterów, stwórzmy jeden spójny szablon wiadomości i zawsze z niego korzystajmy. To ułatwi naszym pracownikom jego czytanie i wzbudzi poczucie wspólnoty i przynależności do firmy. Projekt graficzny powinien nawiązywać do naszego brandu, a styl pisania powinien odzwierciedlać kulturę organizacji.

 

O czym warto informować? W zależności od rozmiaru firmy, piszmy o nowych pracownikach, zmianach organizacyjnych, informacjach od zarządu, nowościach związanych z produktami i usługami, przypominajmy o benefitach pracowniczych, informujmy o ogłoszeniach rekrutacyjnych czy szkoleniach oraz o integracjach i konkursach dla pracowników. Dobrym pomysłem jest stworzenie dodatkowej sekcji, gdzie będą mogli oni publikować swoje treści i komunikaty – zdecydowanie wpłynie to na ich zaangażowanie w życie firmy!

 

 

Czym jest e-mail marketing automation?

Sam e-mail marketing zakłada możliwość wysłania wiadomości do bardzo szerokiego grona odbiorców, jednak wszystkie jego parametry musimy ustawić ręcznie. Oznacza to, że nie możemy sobie pozwolić sobie na przegapienie terminu wysyłki mailingu. Co wyróżnia platformy do marketing automation? Po ówczesnym zaplanowaniu wiadomości, możemy zautomatyzować nasze działania! Co to oznacza w praktyce? Gdy przygotujemy już odpowiednie kreacje mailingowe, możemy zbudować różne scenariusze kampanii, które będą uruchamiane w określonym czasie i okolicznościach praktycznie bez naszego udziału. E-mail marketing automation obejmuje zatem wszelkiego rodzaju follow-upy, autorespondery, wiadomości transakcyjne, ale też inne wysyłki e-maili.

Obraz 6. Przykładowy flowchart wykorzystujący e-mail marketing w systemie do marketing automation. Źródło: SAREhub.com

 

Profesjonalny system to podstawa

Odpowiedni system to podstawa, gdy chcemy budować skuteczny e-mail marketing. Agencja zewnętrzna może stworzyć dla nas kampanie i kreacje, ale to system ułatwi ich wdrożenie. System mailingowy powinien umożliwiać wysyłanie różnych typów wiadomości. Ale to nadal za mało. Jakie funkcje warto znać i wykorzystywać? Dynamiczny licznik, personalizowane treści, testy a/b/x, spam testy — wszystko, co uatrakcyjni nasze maile, ale zwiększy też ich skuteczność i dostarczalność. Z kolei integracja z innymi narzędziami, takimi jak ankiety czy sms, pozwoli jeszcze skuteczniej docierać do odbiorcy.

Do góry!

Polecane artykuły

06.12.2019

Co znosi głowa foundera?

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam