Efekt ROPO. Też go nie doceniasz?

12.01.2017 AUTOR: Dominika Masna-Wróbel

52% polskich internautów nie kupuje online. Ale przynajmniej 34% kupujących robi research w Internecie. Jak wykorzystać te dane w planowaniu działań marketingowych sklepu internetowego? I co wspólnego ma z tym efekt ROPO?

ROPO: Codzienność marketera

Na pewno o nim słyszałeś. Research online, purchase offline to zachowanie konsumentów, które polega na poszukiwaniu informacji o wybranym produkcie w Internecie i dokonanie zakupu w sklepie stacjonarnym. Jest jednym z powodów, dla którego zastanawiasz się, w jaki sposób zatrzymać na stronie twojego sklepu klienta. Wiesz, że 88% użytkowników smartfonów i tabletów używa ich do researchu na temat produktów i usług. I to jest twoja szansa.

Potencjalny klient

Konsumenci traktują Internet jako źródło informacji. Najczęściej korzystają ze stron sklepów internetowych i wyszukiwarek internetowych. Co ciekawe, właśnie oni wydają średnio 33% więcej niż klienci, którzy nie przeprowadzają researchu. Mimo to, deklarują nieufność względem sklepów online. Co sprawia, że połowa internautów nie kupuje w sieci? Przede wszystkim brak możliwości „dotknięcia” i obejrzenia produktu, ale także długi czas oczekiwania na zamówione produkty i lęk przed problemami z ewentualnym zwrotem.

Content!

Klienci poszukujący informacji, korzystają często ze stron producentów. I tu miejsce do popisu dla twojej firmy – zadbaj, aby konsument znalazł jak najwięcej przydatnych informacji na temat twojego produktu. Specyfikacja powinna być przejrzysta i napisana zgodnie z zasadami panującymi w polszczyźnie. Nie pozwól sobie na błędy! Opis produktów musi być nie tylko rzetelny, ale i napisany tak, by klient chciał go przeczytać.

Doceń smartfony

41% kupujących w Internecie deklaruje korzystanie z urządzeń mobilnych. A wspomniane już 88% użytkowników tychże, szuka informacji na temat produktów i marek. To dla nich twój sklep musi być funkcjonalny, responsywny i godny uwagi. Może aplikacja, która zaoferuje kody rabatowe do realizacji w sklepie stacjonarnym (jeśli taki posiada twoja firma)?

Poczucie bezpieczeństwa

Polityka zwrotów, gwarancja i jasne zasady reklamacji sprawią, że potencjalny klient rozważy twoją ofertę, zwłaszcza, jeśli będzie ona atrakcyjna cenowo. Lęk przed nieudanymi zakupami powstrzymuje internautów od ryzykownych zakupów. Jeśli zapewnisz klienta o swoich dobrych zamiarach, jest duża szansa, że zaufa właśnie Tobie.

Dynamiczna, indywidualna oferta

Klient przegląda produkty na twojej stronie? Wykorzystaj automatyzację! Jeśli jest w trakcie researchu, możesz atrakcyjną ofertą zachęcić go do zakupów. Wciąż niedoceniania w działaniach marketingowych automatyzacja ma szansę stać się hasłem na rok 2017. Czas się przygotować!

Im szybciej tym lepiej

Kilka możliwości dostawy, przyspieszenie dostarczenia zamówionego towaru, opcje premium, promocje związane z darmową dostawą to sprawdzone sposoby, aby zachęcić klienta do skorzystania z zakupów.

A może odwrotnie?

Jeśli klienci odwiedzają twoją stronę w poszukiwaniu informacji, masz szansę aby to u ciebie zrobili zakupy. Aby tak się stało jednak, trzeba analizy rynku, dobrej treści i ofert, które przykują uwagę. Inną możliwością jest synergia kanałów sprzedaży. Odwrotnością zjawiska ROPO jest showrooming. Klienci korzystają wówczas ze sklepów stacjonarnych, aby obejrzeć produkty, zapoznać się z ich działaniem, właściwościami, a potem kupują je w Internecie, głównie kierując się niższą ceną. W tym wypadku wygrywają firmy, które korzystają ze sprzedaży stacjonarnej i online. Często dysponują rabatami na zakupy w tym drugim kanale. Możliwości promowania obu kanałów sprzedaży prowadzi do zwiększenia zysków i przywiązania klienta do marki. Połączenie sprzedaży offline i online jest szansą na rozwój firmy. Żeby jednak zrobić to z sukcesem, należy monitorować postawy konsumenckie i sprawdzać, czy takie zachowania jak ROPO dotyczą branży, w której działasz.

źródło: E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska

Czytaj również:

Wywiad z Tomaszem Łaseckim. Seria – kogo szukam?

Wywiad z Jakubem Bączkiem (jakubbbaczek.pl) o self publishingu

Wywiad z Arturem Radeckim – to nie wiek, a energia i pasja stanowią gotowość do podejmowania nowych wyzwań!

Do góry!

Polecane artykuły

23.05.2019

Jak motywować się do pracy?

21.05.2019

Te książki musisz przeczytać przed otwarciem ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam