52% polskich internautów nie kupuje online. Ale przynajmniej 34% kupujących robi research w Internecie. Jak wykorzystać te dane w planowaniu działań marketingowych sklepu internetowego? I co wspólnego ma z tym efekt ROPO?

Codzienność marketera

Na pewno o nim słyszałeś. Research online, purchase offline to zachowanie konsumentów, które polega na poszukiwaniu informacji o wybranym produkcie w Internecie i dokonanie zakupu w sklepie stacjonarnym. Jest jednym z powodów, dla którego zastanawiasz się, w jaki sposób zatrzymać na stronie twojego sklepu klienta. Wiesz, że 88% użytkowników smartfonów i tabletów używa ich do researchu na temat produktów i usług. I to jest twoja szansa.

Potencjalny klient

Konsumenci traktują Internet jako źródło informacji. Najczęściej korzystają ze stron sklepów internetowych i wyszukiwarek internetowych. Co ciekawe, właśnie oni wydają średnio 33% więcej niż klienci, którzy nie przeprowadzają researchu. Mimo to, deklarują nieufność względem sklepów online. Co sprawia, że połowa internautów nie kupuje w sieci? Przede wszystkim brak możliwości „dotknięcia” i obejrzenia produktu, ale także długi czas oczekiwania na zamówione produkty i lęk przed problemami z ewentualnym zwrotem.

Content!

Klienci poszukujący informacji, korzystają często ze stron producentów. I tu miejsce do popisu dla twojej firmy – zadbaj, aby konsument znalazł jak najwięcej przydatnych informacji na temat twojego produktu. Specyfikacja powinna być przejrzysta i napisana zgodnie z zasadami panującymi w polszczyźnie. Nie pozwól sobie na błędy! Opis produktów musi być nie tylko rzetelny, ale i napisany tak, by klient chciał go przeczytać.

Doceń smartfony

41% kupujących w Internecie deklaruje korzystanie z urządzeń mobilnych. A wspomniane już 88% użytkowników tychże, szuka informacji na temat produktów i marek. To dla nich twój sklep musi być funkcjonalny, responsywny i godny uwagi. Może aplikacja, która zaoferuje kody rabatowe do realizacji w sklepie stacjonarnym (jeśli taki posiada twoja firma)?

Poczucie bezpieczeństwa

Polityka zwrotów, gwarancja i jasne zasady reklamacji sprawią, że potencjalny klient rozważy twoją ofertę, zwłaszcza, jeśli będzie ona atrakcyjna cenowo. Lęk przed nieudanymi zakupami powstrzymuje internautów od ryzykownych zakupów. Jeśli zapewnisz klienta o swoich dobrych zamiarach, jest duża szansa, że zaufa właśnie Tobie.

Dynamiczna, indywidualna oferta

Klient przegląda produkty na twojej stronie? Wykorzystaj automatyzację! Jeśli jest w trakcie researchu, możesz atrakcyjną ofertą zachęcić go do zakupów. Wciąż niedoceniania w działaniach marketingowych automatyzacja ma szansę stać się hasłem na rok 2017. Czas się przygotować!

Im szybciej tym lepiej

Kilka możliwości dostawy, przyspieszenie dostarczenia zamówionego towaru, opcje premium, promocje związane z darmową dostawą to sprawdzone sposoby, aby zachęcić klienta do skorzystania z zakupów.

A może odwrotnie?

Jeśli klienci odwiedzają twoją stronę w poszukiwaniu informacji, masz szansę aby to u ciebie zrobili zakupy. Aby tak się stało jednak, trzeba analizy rynku, dobrej treści i ofert, które przykują uwagę. Inną możliwością jest synergia kanałów sprzedaży. Odwrotnością zjawiska ROPO jest showrooming. Klienci korzystają wówczas ze sklepów stacjonarnych, aby obejrzeć produkty, zapoznać się z ich działaniem, właściwościami, a potem kupują je w Internecie, głównie kierując się niższą ceną. W tym wypadku wygrywają firmy, które korzystają ze sprzedaży stacjonarnej i online. Często dysponują rabatami na zakupy w tym drugim kanale. Możliwości promowania obu kanałów sprzedaży prowadzi do zwiększenia zysków i przywiązania klienta do marki. Połączenie sprzedaży offline i online jest szansą na rozwój firmy. Żeby jednak zrobić to z sukcesem, należy monitorować postawy konsumenckie i sprawdzać, czy takie zachowania jak ROPO dotyczą branży, w której działasz.

źródło: E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska

Czytaj również:

Wywiad z Tomaszem Łaseckim. Seria – kogo szukam?

Wywiad z Jakubem Bączkiem (jakubbbaczek.pl) o self publishingu

Wywiad z Arturem Radeckim – to nie wiek, a energia i pasja stanowią gotowość do podejmowania nowych wyzwań!

Polecane Artykuły