Wywiad z Tomaszem Łaseckim. Seria – kogo szukam?

09.08.2016 AUTORZY: Tomasz Łasecki, Michał Bąk,

Jakich inwestycji szukacie i co prócz pieniędzy jesteście wstanie Państwo zapewnić młodym przedsiębiorcom?

Jesteśmy siecią aniołów biznesu, a więc organizacją skupiającą prywatnych inwestorów, w większości inwestujących swoje własne pieniądze. Aniołowie Biznesu w naszej sieci, to doświadczeni przedsiębiorcy. W większości osoby, które rozwinęły swoje firmy od zera do średniej lub dużej, a często je również sprzedały. Stąd mają oni bardzo duże doświadczenie i wiedzą jak zarządza się firmą kilku osobową i kilkusetosobową. To nieocenione doświadczenie jest dla młodych firm często ważniejsze niż sama gotówka, której teraz na rynku jest i będzie całkiem sporo.

My jako sieć dokonujemy analizy takich przedsięwzięć w imieniu inwestorów. Jeśli projekt spełnia ich kryteria to komunikujemy projekt inwestorom i doprowadzamy do rozmów i spotkań.

Oprócz sieci sami inwestujemy w ramach funduszu Pomeranus SEED, często wespół z inwestorami skupionymi w sieci.

W inwestowaniu w młode firmy zawsze najistotniejszym czynnikiem jest zespół. Musi być zdeterminowany, mieć wiedzę o rynku i posiadać możliwie wszystkie kompetencje niezbędne do zrealizowania założonej strategii.

Jakie inwestycje Was jako inwestorów interesują najbardziej, czy współpracujecie wyłącznie z dorosłymi biznesami, które wykazują już pieniądze, a może decydujecie się na inwestycje po analizie konkretnych czynników, jeżeli tak to jakich?

Aniołowie Biznesu inwestują swoje własne pieniądze i są często aktywnymi inwestorami angażując się w rozwój firm. Z tego względu interesują ich w większości młode firmy, z dużym potencjałem, ale też i bez bagażu problemów.

Powinien być to minimum działający prototyp a najlepiej jeśli jest już tzw. trakcja, a więc produkt lub usługa kupiona przez pierwszych klientów.

W inwestowaniu w młode firmy zawsze najistotniejszym czynnikiem jest zespół. Musi być zdeterminowany, mieć wiedzę o rynku i posiadać możliwie wszystkie kompetencje niezbędne do zrealizowania założonej strategii.

Istotne są również trwałe przewagi konkurencyjne w stosunku do konkurencji, która już jest na rynku lub tej która na pewno się pojawi.

Poszczególni inwestorzy inwestują przeważnie w branże w których zbierali swoje doświadczenie i mają kontakty.

Czy osoby szukające inwestycji sami zgłaszają się do Was, czy może sami poszukujecie na rynku ciekawych wyzwań i z nimi próbujecie się kontaktować?

Mamy szereg kanałów pozyskiwania ciekawych projektów. Osoby szukające same mogą do nas się zgłosić.

Sami również aktywnie szukamy. Można nas spotkać na szkoleniach, warsztatachkonferencjach. Wykorzystujemy również nasze dobre relacje z inkubatorami, parkami i akceleratorami. Sami inwestorzy również przyprowadzają ciekawe projekty inwestycyjne dla których szukają współinwestorów.

Zrozumienie biznesu jest podstawą. Nie zawsze trzeba rozumieć wszystkie aspekty technologii, ale model biznesowy, zdefiniowany klient, konkurencja, powinny być przez inwestora rozumiane i tak też się dzieje.

Czy inwestujecie jedynie w biznesy, które w 100% rozumiecie, czy może zdarzały się inwestycje w podmioty, których działania nie do końca rozumieliście, a decyzja o finansowaniu zapadła na podstawie jakiegoś innego czynnika niż Wasze know-how?

Zrozumienie biznesu jest podstawą. Nie zawsze trzeba rozumieć wszystkie aspekty technologii, ale model biznesowy, zdefiniowany klient, konkurencja, powinny być przez inwestora rozumiane i tak też się dzieje.

Czy reklamujecie się z faktem, że szukacie inwestycji, czy raczej wolicie unikać rozgłosu, aby unikać natarczywych, młodych przedsiębiorców, którzy będą wysyłali maile o wyimaginowanych biznesach?

Im więcej propozycji do nas spłynie, tym lepsze projekty prezentujemy naszym inwestorom i naszemu funduszowi, stąd jesteśmy otwarci. Ze względu na dużą liczbę projektów, która do nas spływa nie zawsze jesteśmy w stanie wszystkim odpowiedzieć, ale staramy się – nawet jeśli odpowiedź jest negatywna. Myślę, że w tej działalności mniej istotna jest bezpośrednia reklama, a reputacja, którą się ma na rynku i rezultaty działalności. Spośród polskich sieci pozycjonujemy się w ścisłej czołówce i to jest najlepsza reklama.

Jeżeli jesteś prywatnym inwestorem i chcesz o tym opowiedzieć napisz maila: [email protected]

Czytaj również:

Polscy przedsiębiorcy radzą sobie coraz lepiej – wywiad z Marcinem Szelągiem – Innovation Nest

Jak znaleźć inwestora – pokazujemy proces od A do Z

Inwestorzy inwestują w ludzi! – wywiad z Michałem Korbą (iwisher)

Do góry!

Polecane artykuły

13.09.2019

AMA: Aplikacje Google bez tajemnic, czyli wszystko co musisz wiedzieć o pracy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam