Kiedy piszesz lead, musisz zadbać o to, by od pierwszego zdania utrzymał rozdygotany wzrok czytelnika. Najlepsza metoda? Napisz pierwszy szkic leadu jako ogólne wprowadzenie tekstu. Potem napisz tekst, a następnie – skasuj lead i napisz go od nowa. Najpierw piszesz go dla siebie – potem dla czytelnika. Wyciągnij na wierzch jakiś kontrast, ciekawą liczbę, nie powtarzaj klisz i zdań, od których zaczyna się każdy tekst na temat, który chcesz poruszyć.
[enter]
Początki zawsze są trudne i wie to każdy, kto kiedykolwiek musiał napisać cokolwiek. „Przeklęta pierwsza linijka” – w ten sposób zaznaczamy ważniejsze wyrażenie w tekście albo frazę kluczową. Warto zwrócić uwagę na cudzysłowie; umieszczamy w nim:
- Tytuły prasowe, filmowe, nazwy własne portali
- Metafory
Nie bójmy się listowania. Te kropeczki niezwykle ułatwiają percepcję tekstu. Alternatywnie do cudzysłowowa, możemy skorzystać z italica, czyli pochylenia. Ważne, aby w ramach artykułu zachować konsekwencję.
Nie bójmy się krótkich akapitów. Niedopuszczalne jest opublikowanie tekstu, który stanowi jednolitą ścianę tekstu. Akapity powinny być krótkie, a jeśli ma to uzasadnienie funkcjonalne – nawet jedno, dwu zdaniowe.
Przed publikacją tekstu, kliknij przycisk „Podejrzyj” – i zobacz, czy sam/-a chciałbyś/chciałabyś go przeczytać.
Śródtytuł numer #1 – Nagłówek 1
Jeżeli tworzysz tekst, który ma co najmniej 4-4,5 tys. znaków, ważne jest, aby znalazły się w nim trzy śródtytuły. Dwu-, trójwyrazowe, zajawiające treść danej sekcji. Śródtytuły oznaczamy stylem – Nagłówek 1. Dobrze, gdyby w ich treści znajdowały się frazy kluczowe, ale proszę, nie róbmy tego na siłę. Lepiej odpuścić, niż uprzeć się i namolnie powtarzać frazę w każdym możliwym miejscu. Przesycenie frazami działa negatywnie na pozycję w wyszukiwarce – oraz na czytelników.
Jeżeli Nagłówkami 1 grupujemy poszczególne sekcje artykułu, to wewnątrz sekcji także mogą znaleźć się podgrupy.
Śródtytuł podrzędny względem Nagłówka 1 to Nagłówek 2. Podrzędny względem Nagłówka 2 to Nagłówek 3 – i tak dalej. Przykład poniżej
W tekście chcemy omówić zalety email marketingu. Zakładamy, że chcemy opisać trzy.
Pierwsza zaleta email marketingu – Nagłówek 1
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po pierwsze – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po drugie – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po trzecie – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Druga zaleta email marketingu – Nagłówek 1
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po pierwsze – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po drugie – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po trzecie – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Trzecia zaleta email marketingu – Nagłówek 1
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po pierwsze – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po drugie – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Po trzecie – nagłówek 2
Tutaj znajduje się treść. Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.Tutaj znajduje się treść.
Cytowanie
Jeżeli stosujemy cytat-wypowiedź albo fragment skopiowany z jakiegoś innego medium, bardzo ważne jest wyraźne oznaczenie tego w treści i sposób w jaki linkujemy do źródła:
To jest cytat z innej strony. To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony.To jest cytat z innej strony. (źródło)
Wstawianie grafik
Grafika, jak każdy z Was wie, dźwignią handlu. W ramach edytora tekstu w CMSie, mamy ich kilka rodzajów. Po pierwsze – fajne, horyzontalne:
Jak taką zrobić:
-
- Grafika musi mieć min. 1350x550px
- Dodajemy normalnie, przez „Dodaj medium”, CMS może nam ją skurczyć, wtedy, jak już jest w tekście, klikamy na nią i wybieramy ikonkę ołówka, aby edytować – dajemy „pełny rozmiar”
- Grafika następnie musi zostać otoczona shortcodem o następującej treści:
[media type="image" link=" " poz="full" desc="" author=""] TUTAJ JEST GRAFIKA [/media]
- Parametry w shortcodzie można zdefiniować:
- link= ” ” w cudzysłowie możemy dodać link, jeśli grafika ma linkować gdzieś
- desc= ” ” tutaj możemy wstawić opis zdjęcia, wyświetli się małym druczkiem pod zdjęciem
- author = ” ” przy materiałach promocyjnych nie trzeba nic, jeżeli piszecie redakcyjny artykuł i bierzecie grafikę ze strony danej firmy, to „mat. pras.”, a jeśli jest wyraźnie oznaczony autor i mamy prawo wykorzystać zdjęcie, to wpisujemy nazwisko. Jeżeli zdjęcie jest ze stocka, nie trzeba nic wpisywać.
Można też dodawać grafiki, zwłaszcza w niższej jakości, normalnie:
Po napisaniu – checklista
Napisanie tekstu to połowa sukcesu! Należy, co następuje, następuje, co należy:
- Po prawej stronie KONIECZNIE trzeba wybrać kategorię wpisu – jeśli jakiejś brakuje, napisz do pana naczelnego 🙂
- Pod tytułem mamy miejsce na zdefiniowanie treści odnośnika. Zadbajmy, by był krótki, dobrze definiował zawartość i zawierał słowo kluczowe
- Dodajemy kilka tagów
- Na samej górze zaznaczamy checkbox: EXCLUDE THIS POST. Chodzi o to, aby nie pokazywał się na stronie głównej, dopóki nie zostanie przejrzany i zaakceptowany
- Klikamy Opublikuj
- Podsyłamy link na Slacku w kanale #kolegium
Zostaw komentarz