Dlaczego warto współpracować z blogerami?

25.05.2016 AUTOR: Jan Kinal

Kampania z udziałem blogerów jest z jednej strony marzeniem wielu marek, z drugiej zaś zauważalna jest obawa producentów przed taką współpracą. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest ona obecnie jedną z najbardziej efektywnych – to szansa na dotarcie do nowych klientów, pokazująca produkty we wzorcowym kontekście oraz pozycjonująca brand jako sprawdzony, solidny i rzetelny. Jakie są plusy takiej kampanii i o czym należy pamiętać przed nawiązaniem współpracy z blogerem? Jak dobrze zaplanować akcję z ambasadorami marki?

W niniejszym artykule postaram się przekonać czytelników, głównie twardymi danymi, do tego, że warto współpracować z blogerami. Za 2 miesiące natomiast przedstawię przykłady najciekawszych kampanii z udziałem blogerów.

Kampanie reklamowe z blogerami

Przeprowadzone w kwietniu 2015 r. badania (źródło: http://psbv.pl/blog/portfolio/raport-blog-power/) na temat wpływu blogów i videoblogów na internautów mówią same za siebie: autorzy tej formy komunikacji są opiniotwórczy i mówią silnym głosem. Ponad 30 proc. osób czytających blogi lub oglądających vlogi wskazało, że pod wpływem informacji na nich zamieszczonych kupiło konkretny produkt. Z badań wynika również, że ¼ jego uczestników traktuje blogi jako pełnoprawne i zaufane źródło informacji zakupowej. Jeśli konsument rozważa zakup jakiegoś produktu, poszukuje opinii w Internecie i trafi na jego przychylną recenzję na blogu, prawdopodobieństwo nabycia towaru znacznie wzrośnie.

Choć wiele marek ma obawy przed współpracą z blogerem, coraz częściej decydują się one na kampanię z jego udziałem ze względu na rozpoznawalność i perspektywę wzrostu sprzedaży. Dla producentów to szansa na pokazanie się w sieci i dotarcie do nowych klientów; blogerzy zaś stają się osobami kojarzonymi stricte z daną marką. W ramach długofalowej współpracy 74 proc. autorów chciałoby zostać ambasadorem marki, a 73 proc. z nich wzięłoby udział w niestandardowych akcjach (źródło: http://psbv.pl/blog/portfolio/raport-blog-power/).

współpraca z blogerami

 

Z ankiet przeprowadzonych w 2012 r. przez Dom Badawczy Dominiki Maison wynika z kolei, że najważniejszym elementem współpracy między blogiem a marką jest dostosowanie produktu i akcji promocyjnej do jego charakteru. Tak odpowiedziało 48,5 proc. badanych speców od social media oraz vlogerek kosmetycznych; na drugim miejscu znalazła się oficjalna i profesjonalna komunikacja (13,8 proc. opinii), na trzecim zaś perspektywa otrzymania darmowych próbek do testów lub wynagrodzenia (12,3 proc.).

Po poradę do blogera

Współpraca z blogerami ma sens i coraz więcej marek się na nią decyduje. Firmy są świadome faktu, że obecnie marketing opiera się głównie na działaniach w sieci i że ciężko się obyć bez tego typu promocji. Podczas gdy zawodzą tradycyjne media, takie jak telewizja, radio, prasa czy billboardy, kampanie z udziałem blogerów przeżywają renesans. Potwierdzają to badania „Reklama i sponsorzy”, przeprowadzone przez Nielsen Audience Measurement – porównując rok 2014 i 2015, działania na blogach wygenerowały 12-procentowy wzrost, a reklama w największych stacjach telewizyjnych jedynie 2-procentowy.

Z jednej strony kampanie na blogu są sposobem na dotarcie do odbiorców – wpływowa osoba oznacza wielu śledzących i precyzyjnie określoną grupę docelową, ale również możliwość zdobycia nowych „followersów”. Ponadto blogi są źródłem obiektywnej opinii – wierni czytelnicy ufają, że ich autor jest ekspertem i nie krytykowałby bez powodu. Ryzyko manipulacji jest zminimalizowane – według raportu Hash.fm „Współpraca z markami oczami digital influencerów” jedynie 3 proc. blogerów oczekuje, że otrzyma gotowy do publikacji tekst. Aż 56 proc. autorów twierdzi, że materiały do wpisów powinny być przygotowywane przez samych blogerów, a 41 proc. – że wspólnie z marką. Umożliwia to stworzenie unikalnych treści, które potwierdzą obraz Twojej marki jako wiarygodnej, porządnej i sprawdzonej.

Warto pamiętać, że znany bloger to wiele propozycji reklamowych – musi przeprowadzić selekcję ofert i nie podejmie współpracy z każdą marką, która się do niego zgłosi. Nie wszystkim można zaoferować określony produkt; powinien on pasować do tematyki bloga i wpisywać się w styl życia jego autora. Należy jednak wziąć pod uwagę, że nawet jeśli towar danej marki nie trafi do wpisu, może pojawić się w innych kanałach. Z takimi działaniami często można się spotkać u najpopularniejszych blogerek modowych, Jessiki Mercedes i Maffashion: na ich Instagramach nierzadko goszczą produkty, które nie znajdą się na blogu, ale dzięki zdjęciom momentalnie trafią do obserwatorów. Moim zdaniem to dobre i skuteczne rozwiązanie, które się opłaca.

Współpraca na medal

Plusów kampanii z udziałem blogerów jest wiele.

Po pierwsze możesz negocjować jej formę oraz stawki za wpisy. W porównaniu z kosztownymi reklamami w tradycyjnych mediach współpraca z blogerem przynosi lepsze, bardziej wyraziste efekty. Marka skuteczniej dociera do nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na większą sprzedaż i rozpoznawalność produktu. Pamiętaj jednak, że wciąż jest to praca, a reklama na blogu ma swój cennik.

Po drugie obecność na wpływowym lub niszowym blogu jest znacznie trwalsza niż reklama telewizyjna lub rozwieszone w mieście plakaty. Wpis nie zniknie wraz z zakończeniem kampanii, w każdej chwili będzie można odnaleźć go w archiwum. Jeśli współpraca była udana, warto pomyśleć o kolejnych akcjach – dzięki temu nawiążesz więź z blogerem i zyskasz ambasadora marki!

Oprócz bloga, głównego środka komunikacji z czytelnikami, jego autor korzysta z wielu innych portali społecznościowych. Zdjęcie na Instagramie, filmik na YouTubie czy krótki snap „zza kulis” szybko docierają do fanów nowych mediów. Im więcej kanałów, tym więcej możliwości – można pokazać produkt w wielu różnych sytuacjach.

Jak sprawić, aby firmowy Facebook kipiał życiem?

Profil na Facebooku jako narzędzie do budowania marki

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail