Marketing i Biznes Social media Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Kampania z udziałem blogerów jest z jednej strony marzeniem wielu marek, z drugiej zaś zauważalna jest obawa producentów przed taką współpracą. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest ona obecnie jedną z najbardziej efektywnych – to szansa na dotarcie do nowych klientów, pokazująca produkty we wzorcowym kontekście oraz pozycjonująca brand jako sprawdzony, solidny i rzetelny. Jakie są plusy takiej kampanii i o czym należy pamiętać przed nawiązaniem współpracy z blogerem? Jak dobrze zaplanować akcję z ambasadorami marki?

W niniejszym artykule postaram się przekonać czytelników, głównie twardymi danymi, do tego, że warto współpracować z blogerami. Za 2 miesiące natomiast przedstawię przykłady najciekawszych kampanii z udziałem blogerów.

Kampanie reklamowe z blogerami

Przeprowadzone w kwietniu 2015 r. badania (źródło: http://psbv.pl/blog/portfolio/raport-blog-power/) na temat wpływu blogów i videoblogów na internautów mówią same za siebie: autorzy tej formy komunikacji są opiniotwórczy i mówią silnym głosem. Ponad 30 proc. osób czytających blogi lub oglądających vlogi wskazało, że pod wpływem informacji na nich zamieszczonych kupiło konkretny produkt. Z badań wynika również, że ¼ jego uczestników traktuje blogi jako pełnoprawne i zaufane źródło informacji zakupowej. Jeśli konsument rozważa zakup jakiegoś produktu, poszukuje opinii w Internecie i trafi na jego przychylną recenzję na blogu, prawdopodobieństwo nabycia towaru znacznie wzrośnie.

Choć wiele marek ma obawy przed współpracą z blogerem, coraz częściej decydują się one na kampanię z jego udziałem ze względu na rozpoznawalność i perspektywę wzrostu sprzedaży. Dla producentów to szansa na pokazanie się w sieci i dotarcie do nowych klientów; blogerzy zaś stają się osobami kojarzonymi stricte z daną marką. W ramach długofalowej współpracy 74 proc. autorów chciałoby zostać ambasadorem marki, a 73 proc. z nich wzięłoby udział w niestandardowych akcjach (źródło: http://psbv.pl/blog/portfolio/raport-blog-power/).

współpraca z blogerami

 

Z ankiet przeprowadzonych w 2012 r. przez Dom Badawczy Dominiki Maison wynika z kolei, że najważniejszym elementem współpracy między blogiem a marką jest dostosowanie produktu i akcji promocyjnej do jego charakteru. Tak odpowiedziało 48,5 proc. badanych speców od social media oraz vlogerek kosmetycznych; na drugim miejscu znalazła się oficjalna i profesjonalna komunikacja (13,8 proc. opinii), na trzecim zaś perspektywa otrzymania darmowych próbek do testów lub wynagrodzenia (12,3 proc.).

Po poradę do blogera

Współpraca z blogerami ma sens i coraz więcej marek się na nią decyduje. Firmy są świadome faktu, że obecnie marketing opiera się głównie na działaniach w sieci i że ciężko się obyć bez tego typu promocji. Podczas gdy zawodzą tradycyjne media, takie jak telewizja, radio, prasa czy billboardy, kampanie z udziałem blogerów przeżywają renesans. Potwierdzają to badania „Reklama i sponsorzy”, przeprowadzone przez Nielsen Audience Measurement – porównując rok 2014 i 2015, działania na blogach wygenerowały 12-procentowy wzrost, a reklama w największych stacjach telewizyjnych jedynie 2-procentowy.

Z jednej strony kampanie na blogu są sposobem na dotarcie do odbiorców – wpływowa osoba oznacza wielu śledzących i precyzyjnie określoną grupę docelową, ale również możliwość zdobycia nowych „followersów”. Ponadto blogi są źródłem obiektywnej opinii – wierni czytelnicy ufają, że ich autor jest ekspertem i nie krytykowałby bez powodu. Ryzyko manipulacji jest zminimalizowane – według raportu Hash.fm „Współpraca z markami oczami digital influencerów” jedynie 3 proc. blogerów oczekuje, że otrzyma gotowy do publikacji tekst. Aż 56 proc. autorów twierdzi, że materiały do wpisów powinny być przygotowywane przez samych blogerów, a 41 proc. – że wspólnie z marką. Umożliwia to stworzenie unikalnych treści, które potwierdzą obraz Twojej marki jako wiarygodnej, porządnej i sprawdzonej.

Warto pamiętać, że znany bloger to wiele propozycji reklamowych – musi przeprowadzić selekcję ofert i nie podejmie współpracy z każdą marką, która się do niego zgłosi. Nie wszystkim można zaoferować określony produkt; powinien on pasować do tematyki bloga i wpisywać się w styl życia jego autora. Należy jednak wziąć pod uwagę, że nawet jeśli towar danej marki nie trafi do wpisu, może pojawić się w innych kanałach. Z takimi działaniami często można się spotkać u najpopularniejszych blogerek modowych, Jessiki Mercedes i Maffashion: na ich Instagramach nierzadko goszczą produkty, które nie znajdą się na blogu, ale dzięki zdjęciom momentalnie trafią do obserwatorów. Moim zdaniem to dobre i skuteczne rozwiązanie, które się opłaca.

Współpraca na medal

Plusów kampanii z udziałem blogerów jest wiele.

Po pierwsze możesz negocjować jej formę oraz stawki za wpisy. W porównaniu z kosztownymi reklamami w tradycyjnych mediach współpraca z blogerem przynosi lepsze, bardziej wyraziste efekty. Marka skuteczniej dociera do nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na większą sprzedaż i rozpoznawalność produktu. Pamiętaj jednak, że wciąż jest to praca, a reklama na blogu ma swój cennik.

Po drugie obecność na wpływowym lub niszowym blogu jest znacznie trwalsza niż reklama telewizyjna lub rozwieszone w mieście plakaty. Wpis nie zniknie wraz z zakończeniem kampanii, w każdej chwili będzie można odnaleźć go w archiwum. Jeśli współpraca była udana, warto pomyśleć o kolejnych akcjach – dzięki temu nawiążesz więź z blogerem i zyskasz ambasadora marki!

Oprócz bloga, głównego środka komunikacji z czytelnikami, jego autor korzysta z wielu innych portali społecznościowych. Zdjęcie na Instagramie, filmik na YouTubie czy krótki snap „zza kulis” szybko docierają do fanów nowych mediów. Im więcej kanałów, tym więcej możliwości – można pokazać produkt w wielu różnych sytuacjach.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl