Słowo kluczowe jest jednym z najważniejszych zagadnień dla osoby zajmującej się pozycjonowaniem. Właściwie całe SEO opiera się na tym, by dopasować treść witryny pod zapytania, które użytkownicy sieci wpisują w przeglądarkę. Część słów kluczowych, które powiązane są z wynikami na stronie, wymaga szczegółowej optymalizacji strony pozycjonowanej. Natomiast inne nie wymagają takich działań lub są wykonywane zupełnie naturalnie. Dzieje się to na przykład dzięki treści bogatej w konkretne zagadnienia, odpowiednio opisanymi meta tagami dla multimediów, czy odpowiedziom na pytania, które może wpisać do wyszukiwarki użytkownik.

Jak podzielić słowa kluczowe?

Podziały słów kluczowych mogą dzielić się ze względu na różne parametrów .Poniżej wymienimy najpopularniejsze.

Frazy konkurencyjne ogólne

Popularność słów kluczowych to współczynnik ich wyszukiwania w czasie. Narzędzia takie jak Keyword Planner czy Semstorm pokazują użytkownikom ilość miesięcznych wyszukiwań konkretnej frazy w ciągu ostatnich 30 dni. Przyjrzyjmy się, jak może to wyglądać w przypadku jednych z najpopularniejszych fraz, czyli tych związanych z kredytami.

pozycjonowanie

Źródło: Keyword Planner

Powyższy zrzut ekranu z Keyword Plannera obrazuje sytuację związaną z wyszukiwaniem chwilówek w marcu 2016 roku. Miesięczna liczba wyszukiwań na najbardziej ogólną frazę „chwilówki” wynosi ponad 22 tysiące, co daje nam liczbę powyżej 730 wyszukiwań dziennie. Jak nietrudno zauważyć, Keyword Planner podpowiada nam także, że znajdujące się powyżej frazy mają wysoką konkurencję. Co to oznacza? Wyszukiwarka przedstawi nam bardzo dużo wyników stron internetowych, które potencjalnie mogą odpowiadać na nasze zapytania. W tym wypadku będą to strony firm, które pomogą nam uzyskać kredyt „w 15 minut”. Naturalnie nie zawsze strona pojawiająca się wysoko w wynikach wyszukiwarek odpowiada naszym potrzebom – często możemy spotkać się z sytuacją, kiedy witryna jest jedynie „zapleczem” dla innej, większej witryny, np. jakiegoś banku. Z jednej strony tego rodzaju witryna nie spełnia do końca oczekiwania konsumenta, tj. nie umożliwia mu bezpośredniego kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za chwilówki, z drugiej strony natomiast jest świetnym click baitem, czyli miejscem, które przyciąga użytkowników i pozwala na zwiększenie liczby UU (unikalnych użytkowników). Te wyniki pozwalają z kolei na uzyskanie większego stopnia klikalności w odnośnik do witryny właściwej, reklamowej na stronie, na którą właśnie weszliśmy.

Co ciekawe, w przypadku wpisania frazy „chwilówki” na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zobaczymy tylko jedną stronę, która rzeczywiście jest wizytówką konkretnej firmy z prawdziwym adresem i gotowym numerem telefonu do kontaktu. Należy także dodać, że Google rozpoznało lokalizację – w tym przypadku Wrocław. Takie wyniki sugerują, że dobranie słowa kluczowego „chwilówki” z pewnością będzie wymagać znacznego wkładu pracy pozycjonerów, a także osób zajmujących się właściwą zawartością strony. SEO ma sprawić, że witryna zanotuje większą ilość wejść, a to przełoży się na lepszą konwersję – może ona oznaczać wejście w zakładkę kontakt, wybranie formularza złożenia zamówienia czy np. zakup produktu lub włożenie go do koszyka. W przypadku chwilówek większość stron jest właściwie porównywarką ofert firm, które rzeczywiście udzielają pożyczek.

Czy można na tym zarobić?

To oczywiście zależy od tego, jaki jest model biznesowy konkretnej witryny. Jeżeli strona zajmująca się porównywaniem chwilówek zawrze umowy z firmami, które rzeczywiście ich udzielają, może zarabiać na prowizji od każdej pożyczki bądź dzięki stałemu ryczałtowi miesięcznemu. Opłata ta pozwala na udostępnienie oferty i promowanie jej na danej stronie. Problem z zarobkiem może się zacząć kiedy jedna witryna kieruje do drugiej, zaś druga do trzeciej i tak dalej. Najkorzystniejsza sytuacja będzie wtedy, gdy witryna jest od razu witryną firmową z formularzem dotyczącym wzięcia małego kredytu.

Frazy mniej konkurencyjne

Im dłuższe jest nasze zapytanie przesłane do wyszukiwarki, tym większa szansa na to, że szybciej trafimy na witrynę, która oferuje to, czego naprawdę szukamy. Przyjrzymy się teraz czterem frazom:

  • Buty
  • Buty sportowe
  • Buty adidas
  • Buty adidas zx flux
  • Adidas zx flux sklep

Wszystkie powyższe frazy kluczowe ułożone są od wyrażeń ogólnych do szczegółowych. Buty, jak nietrudno się domyślić, są frazą najbardziej ogólną i pozycjonowanie się na takie słowo kluczowe jest zupełnie nieopłacalne w kontekście zamierzonych działań, czyli dostosowania strony pod to słowo kluczowe oraz linkowania i promowania witryny na to wyrażenie. O wiele lepiej jest dobrać strategię long tail, czyli dłuższych, bardziej skomplikowanych wyrażeń dotyczących węższego obszaru usług lub produktów.

pozycjonowanie

Źródło: Keyword Planner

Znów użyliśmy narzędzia od Google – Keyword Planner. Jak widać, największą ilość wyszukiwań odnotowała fraza „buty” – 110 tysięcy. Według KP drugim wyrażeniem z największą ilością wyszukiwań jest „buty adidas”. To wyrażenie jest o wiele trafniejsze niż najogólniejsza fraza „buty”, gdyż pozwala nam odnaleźć obuwie jednej marki (Adidas). Oczywiście w tym wypadku musimy liczyć się z tym, że najwyższe wyniki w wyszukiwarce będę raczej niemożliwe do osiągnięcia ze względu na bardzo mocną pozycję brandu. Pozycjonowanie się na frazę „buty adidas” to doskonały sposób na przyciągnięcie do sklepu osób, które poszukują obuwia tej marki.

Zawężone zagadnienie „buty sportowe” ma ponad 33 tysiące wyszukiwań. W tym wypadku najprawdopodobniej nie natrafimy na witryny sprzedające eleganckie buty. Możemy jednak trafić do podstrony sklepu, który oferuje także buty eleganckie, ale ta konkretna podstrona, która pojawiła się w wynikach jest odpowiedzią na nasze zapytanie – prezentuje mianowicie buty sportowe. Pierwsze dwie strony wyników wyszukiwania w Google to rzeczywiście adresy sklepów internetowych zajmujących się sprzedażą obuwia sportowego, ale tylko jedna witryna koncentruje się w stu procentach na butach sportowych. Niewątpliwie fraza „buty” jest bardziej konkurencyjna niż fraza „buty sportowe’. Pozycjonowanie swojej witryny na frazę „buty sportowe” jest bardziej opłacalne, gdyż pozwala przyciągnąć użytkowników sieci, którzy rzeczywiście rozglądają się wyłącznie za sportowym obuwiem.

Spójrzmy, jak wygląda sytuacja po wpisaniu do wyszukiwarki frazy „buty adidas zx flux” (to obecnie jeden z najpopularniejszych modeli tej marki).

pozycjonowanie

Źródło: Google.pl

Dwa pierwsze wyniki przeniosą nas do oficjalnego sklepu Adidas, natomiast pozostałe siedem skieruje nas do innych sklepów, które również oferują poszukiwany model. Konkurencja w przypadku tego zagadnienia wciąż jest wysoka, jednak łatwiej można osiągnąć stosunkowo dobrą pozycję. Przyjrzyjmy się ostatnim trzem wynikom z pierwszej strony wyników. Wszystkie adresy URL widoczne w Google kierują do jednego sklepu.

Ostatnią frazą, którą analizujemy jest „Adidas zx flux sklep”. Ta fraza według googlowskiego Keyword Plannera odnotowała 880 wyszukiwań w marcu 2016 roku. Jest zatem mniej konkurencyjna niż cała reszta, co zresztą udowadniają nam wyniki wyszukiwania. Oficjalny sklep marki Adidas w przypadku tej frazy pojawia się dopiero na piątej oraz szóstej pozycji. W przypadku pierwszych trzech wyników tylko jedna podstrona przedstawiająca buty ZX Flux była podlinkowana – i to tylko jednym linkiem.

Jaki możemy wyciągnąć wniosek, badając słowa kluczowe związane z butami marki Adidas? Im węższe jest zagadnienie i im bardziej odpowiada na potrzeby użytkowników – potencjalnych klientów sklepu, tym większa szansa na to, że towar zostanie sprzedany. Warto dobrze zoptymalizować podstronę pod wybrane słowo kluczowe oraz przedstawić produkt, który jest poszukiwany przez osoby przed komputerami czy smartfonami. Mniejsza średnia liczba wyszukiwań nie oznacza, że będziemy mieli mniej klientów. Stwarza natomiast sytuację, kiedy sklep może lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników.

Frazy brandowe

Frazami brandowymi nazywamy takie, które są związane z nazwą jakieś marki lub firmy. Najczęściej w przypadku wpisania nazwy konkretnej marki na pierwszym miejscu będzie się znajdować witryna, która należy do firmy zarządzającej tą marką. Kolejne wyniki mogą być odnośnikami do witryn firm świadczących usługi wykorzystujące rozwiązania marki lub w jakiś sposób z nią powiązane. Dla przykładu przedstawimy frazę „enova”.

pozycjonowanie

Źródło: Google.pl

Pierwszy wynik to enova.pl – czyli witryna marki Enova, natomiast kolejne wyniki przenoszą nas na strony główne bądź podstrony witryn, które oferują między innymi rozwiązania Enovy. Tego rodzaju rozwiązania nie są zbyt pożyteczne z punktu widzenia wizerunku, gdyż osoba poszukująca Enovy najprawdopodobniej przejdzie tylko do pierwszego wyniku – czyli oficjalnej witryny marki. Według Keyword Plannera takie wyrażenia jak „enova” oraz „enova 365” nie są konkurencyjne, aczkolwiek pierwsza fraza odnotowała ponad 4000 wyszukiwań w marcu 2016. Może to wynikać z tego, że część osób nie wie, jaki dokładnie adres URL należy do marki Enova, dlatego też tę frazę wpisuje do wyszukiwarki. Oczywiście nie należy negować tego, że część osób rzeczywiście chce skorzystać z oferty innych firm, które wybierają rozwiązania Enovy. Jednak o wiele lepiej pozycjonować się na słowa kluczowe, które są podstawą dla zapytania brandowego – w tym wypadku mogą to być takie frazy jak erp”, system erp” itp.

Jak dobierać słowa kluczowe dla naszego biznesu?

Odpowiednio dobrane frazy do pozycjonowania pozwolą nam przyciągnąć potencjalnych klientów. Strona internetowa nieodpowiadająca na zapytania użytkowników z pewnością nie będzie generować odpowiedniej konwersji, mimo potencjalnie dużej liczby UU miesięcznie.

Istotne jest to, aby strona została zoptymalizowana pod słowa kluczowe, które rzeczywiście wiążą się z naszym biznesem. Przyjmijmy, że chcemy wybrać słowa kluczowe dla przedsiębiorstwa zajmującego się złomowaniem samochodów. Oczywiście pierwszą myślą, jaka przyjdzie nam do głowy, będzie fraza „złomowanie samochodów”. Ta fraza jest jednak mało pożyteczna, gdyż wiąże się z wynikami z całego kraju. Lepszą frazą będzie np. „złomowanie samochodów Kraków” – jeżeli firma działa w Krakowie i okolicach. Dlaczego? Wiąże się to z obszarem działań, które są wykonywane przez firmę. Jeżeli pracujemy na terenie Krakowa i okolic, nie musimy być widoczni w sieci na zapytania związane z innymi, odleglejszymi miastami Polski. Zapytania lokalne, mimo mniejszej liczby wyszukiwań, wcale nie muszą być mniej konkurencyjne. Jak podpowiada nam Keyword Planner stawka CPC (cost per click) jest aż czterokrotnie wyższa niż w przypadku frazy ogólnej „złomowanie samochodów”.

Przedsiębiorstwo zajmujące się złomowaniem samochodów z pewnością może także skutecznie pozycjonować się na wszystkie frazy, które są powiązane z działalnością złomowania, np. szrot, recykling, skup samochodów, skup aut itd. Istotne jest, aby w miarę możliwości maksymalnie wyczerpać pulę słów kluczowych, które stanowią odpowiedź na zapytania i potrzeby użytkowników. Warto   poszukiwaniu odpowiednich słów kluczowych posłużyć się narzędziem Semstorm, które podpowie nam, jakie słowa kluczowe możemy wybrać.

pozycjonowanie

Źródło: Semstorm.com

Powyższy zrzut ekranu przedstawia pozycje witryny odpowiadającej zapytaniu „złomowanie samochodów Kraków”. Jak widzimy strona jest na dobrych pozycjach nie tylko na frazy związane ze słowem „złomowanie” ale także na „kasacja”, „skup samochodów”, „skup aut”, czy „stacja demontażu pojazdów”. Im więcej wyrażeń, na które witryna znajduje się w pierwszej dziesiątce wyników, a tym bardziej – w pierwszej trójce, tym większa szansa na zwiększanie zarobków firmy. Jeżeli zliczymy wszystkie wyszukiwania miesięczne, na która dana strona znajduje się w TOP10, to możemy być naprawdę zaskoczeni tym jak wielki potencjał drzemie w pozycjonowaniu strony.

Podsumowanie

Jeżeli chcesz nauczyć się dobierać odpowiednio słowa kluczowe zapisz się na szkolenie

  • Słowa kluczowe, które zawężają tematykę są lepsze – pozwalają witrynie być widoczną na rzeczywiste potrzeby użytkowników
  • Słowa kluczowe, które są nawiązują do usługi danego brandu mogą być problematyczne – teoretycznie pozycjonowanie w tym przypadku nie będzie trudne, jednakże renoma marki, na której bazujemy może przyćmić pozycję witryny
  • Dobrym pomysłem jest sukcesywne uzupełnianie witryny treścią, która związana jest z naszą działalnością. Warto tworzyć podstrony odpowiadające zapytaniom internautów – w tym celu możemy wykorzystać Semstorm
  • Sprawdzajmy konkurencje i wybierzmy te słowa kluczowe, na które na dobrych pozycjach widoczne są inne firmy, a nasza nie. Warto przyjąć strategię long tail i pozycjonować się na wiele fraz nawet z małą liczbą wyszukiwań, gdyż często wśród osób wpisujących dłuższe zagadnienia, bardziej skomplikowane, znajduje się wielu potencjalnych klientów
  • Nie wybierajmy do pozycjonowania zbyt ogólnych słów kluczowych. Z pewnością musielibyśmy się zmierzyć ze zbyt dużą konkurencją a koszty związane z SEO byłyby niewspółmierne w stosunku do zarobków
  • Słowo kluczowe, które ma zarabiać powinno odpowiadać na popyt, nie ma sensu optymalizować witryny pod słowa kluczowe, które są bardzo niszowe i nie budują sprzedaży, a służą wyłącznie pozyskiwaniu informacji. Wyjątkiem w tej sytuacji jest prowadzenie firmowego bloga, który może także pojawić się w wyszukiwarce, jeżeli będzie odpowiednio promowany i bogaty w unikalną, wyjątkową treść.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/seosem/nie-krotko-ale-na-temat-dlaczego-tworzenie-i-optymalizacja-tresci-maja-znaczenie-pod-katem-seo

Sposoby na konwersję z e-mail marketingu

  • Konkretnie opracowane 😉 dodał bym jeszcze Senuto Damiana Sałkowskiego

  • Bardzo dobry artykuł. Konkretne przykłady. Też podparłbym dane o Senuto, a może i nawet SEMRush.

Polecane Artykuły