Marketing i Biznes SEO/SEM 10 najczęstszych błędów SEO popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych

10 najczęstszych błędów SEO popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych

Walka o dotrzymywanie kroku ciągłym aktualizacjom i unikanie problemów technicznych z witryną jest częścią codziennego życia SEO-wców. Nawet jeśli masz już świadomość wielu problemów ze swoją witryną, utrzymanie jej w dobrym stanie w ciągle zmieniającym się świecie SEO może być trudne.

10 najczęstszych błędów SEO popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych

Źródło: Unsplash/Carlos Muza

Amazon i Kaufland.de - jak sprzedawać z zyskiem na marketplace-ach

Zapisz się - liczba miejsc ograniczona

Jednak dzięki dokładnemu zrozumieniu najczęstszych (i potencjalnie szkodliwych) błędów możesz ograniczyć uchybienia do minimum i zmaksymalizować wydajność witryny.

Niezależnie od tego, czy Twoja firma ma zespół specjalistów pracujących nad kompleksowym doborem fraz,  czy Ty wraz z pracownikami czynicie starania, aby przyciągnąć ruch na witrynę, mając świadomość najczęściej popełnianych błędów SEO możecie zyskać przewagę nad konkurencją.

Ten przewodnik zawiera listę 10 najczęstszych błędów SEO popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych. Ich poznanie i uniknięcie pomoże Ci wynieść Twoje SEO na wyższy level. Zapraszam do lektury.

Brak wyznaczenia celów w SEO

Nie powinno Cię dziwić, że aby odnieść sukces w SEO, potrzebujesz jasno zdefiniować, do czego dążysz. Wielu właścicieli firm i marketerów prowadzi kampanie SEO bez wyznaczenia konkretnych celów. Wierzą, że działania SEO zwiększą ruch w witrynie, co z kolei przełoży się na sprzedaż. Problem w tym, że sprawy nie zawsze są takie proste. Aby Twoje wysiłki SEO się opłaciły, musisz zrozumieć, co chcesz osiągnąć. Czy starasz się uzyskać ruch lepszej jakości, czy chciałbyś pozyskać więcej organicznych leadów, czy interesuje Cię zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów? Załóżmy dla przykładu, że miesięcznie pozyskujesz do witryny 10 000 użytkowników organicznych, ale tylko 1% z nich od Ciebie kupuje. Jeśli tak jest, istnieją dwa możliwe powody zaistniałej sytuacji:

a) kierujesz niewłaściwych użytkowników do swojej witryny,

b) Twoja witryna nie zachęca użytkowników do wygenerowania konwersji.

Bez jasnych zdefiniowanych celów i rozplanowania drogi do ich realizacji nie uda Ci się w SEO osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów.

Ignorowanie intencji użytkownika

Intencja wyszukiwania to ukryty czynnik rankingowy, który wpływa na wyniki w SERP-ach. Google faworyzuje witryny, których treść odpowiada intencji wyszukiwania dla danego zapytania.

Zamiar wyszukiwania odnosi się do ostatecznej motywacji stojącej za Twoim potencjalnym klientem. Musisz dowiedzieć się, co chce on uzyskać wyszukując dane zapytanie w Google. Czy chce coś kupić? A może próbuje zasięgnąć informacji o usłudze, którą oferujesz?

Na przykład, jeśli użytkownik wpisze „marketing cyfrowy” w pasku wyszukiwania Google, prawdopodobnie oznacza to, że chce dowiedzieć się, czym jest marketing cyfrowy. Ma więc zamiar informacyjny.

Ale jeśli internauta wpisałby frazę „usługa marketingu cyfrowego”, prawdopodobnie oznaczałoby to, że chce zatrudnić firmę oferującą prowadzenie marketingu cyfrowego. Aby odpowiedzieć na intencję wyszukiwania związaną z tym zapytaniem, musisz podać szczegółowe informacje o usłudze, którą świadczysz.

Jeśli nie uda Ci się zaspokoić intencji Twojego potencjalnego klienta, może się to w perspektywie czasu odbić negatywnie na pozycjach fraz w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Nieaktualizowanie mapy witryny

Wielu właścicieli sklepów internetowych zna wartość map witryn pod kątem SEO, ale często ma tendencję do ustawiania i zapominania. Prawda jest taka, że ​​w przypadku, gdy CMS lub platforma internetowa automatycznie tworzy i aktualizuje mapę witryny, nie zawsze trzeba mieć ją na oku. Jednak w niektórych przypadkach mapa witryny może być nieprawidłowo skonfigurowana lub nie jest aktualizowana wystarczająco często. To z kolei może powodować problemy.

Częstym błędem SEO w mapach witryn jest uwzględnienie adresów URL stron, które już nie istnieją lub zostały usunięte. Mapy witryn nie powinny zawierać błędów 404 ani przekierowanych adresów URL. Powinny uwzględniać tylko strony ze statusem 200.

Nieprzyjazna nawigacja

Wyszukiwarki wykorzystają strukturę witryny i nawigację, aby lepiej zrozumieć witrynę, a także używają hierarchii witryny, aby dowiedzieć się, które strony są najważniejsze, a które nie.  może to czasami wpływać na sposób ich wyświetlania w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku przyjazność dla użytkownika oznacza również przyjazność dla Google.

Częstym błędem SEO jest myląca nawigacja. Upewnij się, że najbardziej wartościowe strony są łatwe do znalezienia lub znajdują się na pasku nawigacyjnym. Nawet mniej istotne podstrony warto, aby były podlinkowane wewnętrznie. W przypadku wielu witryn po prostu nie jest możliwe umieszczanie linka do każdej podstrony. Zazwyczaj korzystanie z mapy jest całkowicie wystarczające, aby uniknąć dużej ilości osieroconych podstron (stron, do których nie prowadzi żaden link wewnętrzny).

Zbyt częste wprowadzanie zmian

Efekty modyfikacji optymalizacyjnych często pojawiają się dopiero po tygodniach, a czasem nawet miesiącach od ich wprowadzenia. Ciągłe wprowadzanie zmian może wynikać z braku elementarnej wiedzy na temat SEO lub braku cierpliwości do efektów.

Prawda jest taka, że na efekty w ​​SEO trzeba poczekać. Czasami może minąć kilka dni, zanim strona zostanie dopiero zindeksowana i nawet parę tygodni, zanim jakikolwiek ruch pojawi się w narzędziu Google Search Console. Dlatego w przypadku działań SEO należy uzbroić się w cierpliwość i nie wykonywać  pochopnych ruchów.

Niepoprawne przekierowania

Jeden z najczęstszych błędów SEO pojawia się, gdy witryny są migrowane. Zdarzają się przypadki, że zaplecze IT wykonuje masowe przekierowania, z których dziesiątki, a nawet setki stron są przekierowywane na stronę główną lub do niepasujących miejsc docelowych.

Google przypisuje „autorytet linku” do poszczególnych adresów URL na podstawie ich istniejącej wartości, rankingów słów kluczowych i treści. Jeśli te strony są przekierowywane do strony głównej lub stron niepasujących mogą stracić swój autorytet, a witryna jako całość straci dotychczas wypracowane efekty.

Jeśli to możliwe, zawsze przed migracją wykonaj crawl obecnej witryny z wykorzystaniem na przykład narzędzia Screaming Frog, wytypuj, zmapuj i przekieruj zwłaszcza te adresy url, które obecnie generują ruch i sprzedaż. Jeśli produkt na stronie nie jest już dostępny, spróbuj przekierować go do najbardziej podobnego produktu, który jest jeszcze na magazynie, lub do strony nadrzędnej kategorii. Jeśli nie ma lepszego rozwiązania to przekierowanie na stronę główną jest lepsze niż jego brak.

Ignorowanie negatywnych opinii

Jeśli chodzi o opinie o produkcie lub usłudze, można spodziewać się zarówno tych pozytywnych, jak i  negatywnych. Duża ilość recenzji zwiększa świadomość marki i wpływa korzystnie na widoczność witryny. Posiadanie małej ilości samych pozytywnych opinii też może budzić podejrzenie wśród potencjalnych klientów, więc wbrew pozorom negatywne komentarze nie zawsze szkodzą.

Możesz wykorzystać negatywne opinie jako sposób na budowanie relacji z klientami, co pomoże Ci zrozumieć odbiorców, a tym samym zdobyć nowych klientów. Publikowanie w mediach społecznościowych informacji o rodzajach napotykanych problemów i środkach zastosowanych do ich rozwiązania zwiększy wiarygodność Twojej firmy.

Ponadto za pomocą branżowych witryn z recenzjami i mediów społecznościowych możesz zachęcać ludzi do publikowania opinii na temat Twoich usług i otwarcie odpowiadać na ich potrzeby.

Brak systematycznej aktualizacji treści

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez strony internetowe jest skupienie na tworzeniu nowych treści i brak ich późniejszej optymalizacji. Content starzeje się, a podane w nim informacje mogą stać się nieaktualne.

Najlepszą praktyką jest systematyczne identyfikowanie i aktualizowanie podstron, które tracą ruch organiczny i pozycje słów kluczowych. Regularne odświeżanie treści na danej witrynie powinno pozytywnie przełożyć się na efekty.

Wolny czas ładowania witryny

Wielu właścicieli stron internetowych wie o tym, że szybkość ładowania witryny jest ważna z perspektywy SEO.  Zazwyczaj jednak jest ona nisko na liście priorytetów do wdrożenia, co negatywnie przekłada się na osiągane rezultaty. Szybkość ładowania się witryny jest czynnikiem rankingowym, którego znaczenie z roku na rok rośnie. Im krótszy czas ładowania, tym lepiej. Staraj się dążyć do prędkości ładowania poniżej 3 sekund. Każda dodatkowa sekunda może negatywnie wpłynąć na współczynnik odrzuceń, współczynnik konwersji i ogólne doświadczenie użytkownika.

Strony mogą mieć różne problemy z szybkością ładowania, dlatego przetestuj ją za pomocą kilku ogólnodostępnych narzędzi i sprawdź, co możesz poprawić.

Testy możesz przeprowadzić za pomocą oficjalnego narzędzia Google — Page Speed ​​Insights lub narzędzi takich jak WebPage TestGTmetrix .

Ignorowanie mobilnego SEO

Jeśli Twoja witryna nie jest responsywna i wyszukiwanie mobilne nie jest częścią Twojej strategii SEO może to negatywnie przełożyć się na efekty. Obecnie ponad 50% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego warto zaopiekować ten kanał. Z roku na rok ludzie spędzają coraz więcej czasu na swoich urządzeniach mobilnych i tabletach, ale wiele stron internetowych wciąż nie jest zaprojektowanych z myślą o różnych rozmiarach ekranu, czy krótkim czasie ładowania. Nie ignoruj ​​optymalizacji mobilnej, jeśli chcesz zwiększyć ruch organiczny na stronie.

Podsumowanie

Zdajemy sobie sprawę, że dostosowanie strony do wytycznych Google’a wymaga dużych nakładów czasu, pieniędzy i nie łatwo jednocześnie zadbać o każdy detal na stronie. Natomiast ważne jest to, żebyś regularnie w oparciu o priorytety eliminował błędy występujące w witrynie. Ich usunięcie może finalnie Ci pomóc zrealizować założone cele biznesowe.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl