Marketing firmy

26.05.2016 AUTOR: Michał Bąk

Marketing to jedna z najważniejszych działek w firmie, gdyby nie on, z pewnością nie generowalibyśmy leadów (zapytań ofertowych) czyli nasz dział sprzedaży nie miałby czego przerabiać. W tym artykule, postanowiłem zebrać najważniejszy elementy marketingu firmy w interencie. Jeżeli będziemy je stosowali, bez względu jaki jest nasz obecny poziom, z pewnością zwiększymy liczbę generowanych zapytań ofertowych, a także umocnimy markę. Bardzo ważnym aspektem jest pochylenie się nad marketingiem firmy w sposób holistyczny, kompleksowy.

Adwords – serach

Szybkie pojawienie się na niektóre hasła, zwłaszcza te strategiczne oraz generowanie pierwszych zapytań, mogą być szczególnie ważne, zwłaszcza jeżeli potrzebujemy dynamicznego wzrostu czy to zapytań, czy bezpośredniej sprzedaży.

Adwordsy możemy postrzegać strategicznie także, jeżeli z samego początku zależy nam na ekspozycji bardzo wielu słów (jeżeli prowadzimy e-sklep).  Strategia long taila, może być bowiem wykorzystana nie tylko w SEO. Tworząc rozbudowaną kampanię linków sponsorowanych, warto zwrócić uwagę na typ słów kluczowych, który dobieramy (proporcja konwersji do ceny stawek tak zwanego CPC).

W strategicznym podejściu do tematu Google Adwords możemy uwzględnić też działania wypychające, zabierające atencję innych podmiotów.  Dzięki temu, że my będziemy znajdywać się w wynikach płatnych, zabieramy atencję naszych konkurentów. Czasami jest to dobór strategiczny. Wśród naszych klientów jest firma, która odpowiada na średnio 10% zapytań ofertowych, ale koniecznie chce odbierać widoczność innym. Jest to poniekąd uzasadnione.

Adwords – GDN

Jeżeli jesteśmy firmą, która prócz sprzedawania swoich produktów/usług chce zwiększać świadomość marki, z pewnością powinna zainteresować się GDN-em, czyli Google Display Network. To sieć stron, w których możemy wyświetlać reklamę graficzną. Strony będące partnerami Google dają możliwość zamieszczenia graficznej reklamy u nich na stronie. Oczywiście z racji „ślepoty banerowej” klikalność takich reklam jest naprawdę znikoma, jednak w kwestii budowania wizerunku, przemycania sloganów, bartw firmowych jest naprawdę tanim nośnikiem. Nie płacimy w modelu CPM a w modelu CPC, więc zobaczona reklama, która nie zdobędzie interakcji nie jest zliczana.

Adwords – remarketing

Jeżeli stosujemy działania kie jak content marketing, Google adwords serach, działania PR-owe, facebook ads czy jakiekolwiek inne, które po prostu generują ruch, bardzo istotnym elementem jest opracowanie dobrej strategii re marketingowej. Pamiętajmy, iż im droższy przedmiot/usługa tym proces podjęcia decyzji jest dłuższy, często klienci zapominają w tak zwanym międzyczasie z kim się kontaktowali. Właśnie dlatego tak ważne jest tworzenie skutecznego przypomnienia o sobie. W strategii re marketingowej jednym z istotniejszych czynników, na który musimy zwrócić uwagę jest capping, czyli częstotliwość/liczba wyświetleń dziennie. W przypadku, gdzie reklama nie ma określonego cappingu, możemy wywołać efekt odwrotny od zamierzonego. Wyskakiwanie z przysłowiowej lodówki nie jest przez nikogo tolerowana.

Social media – Facebook

Bycie na Facebook-u nie powinno traktować na zasadzie „bo moda”, „bo trzeba”. Warto aby to była przemyślana część ogólnej kampanii naszej firmy.  Wiele razy na łamach portalu Marketing&Biznes obalaliśmy teorię, jakoby „Facebook nie sprzedawał”. Są marki, które nie potrzebują płatnych form reklamy, aby sprzedawać na tym portalu. Najczęściej są to marki, które mają lojalnych konsumentów oraz te, które sprzedają obrazem/wizualizacją/muzyką np. brandy hip-hopowe czy marki modowe. Gdzie jest miejsce Facebook-a  w działaniach firmy? Zależności jaki jest jej profil. W usługach B2B dobrze, jak współgra z content marketingiem, służąc jako dystrybutor.

Facebook remarketing

Kilka miesięcy temu, facebook aby nie być w tyle za Google wprowadził opcję niezależnego re marketingu. I trzeba przyznać, że w niektórych kwestiach (zwłaszcza, że temat jest mniej wyeksplorowany) Facebook remarketing sprawdza się lepiej, niż ten oferowany przez wyszukiwarkę. Dlaczego jest taki skuteczny? Wyobraź sobie sytuację, w której skrolujesz sobie wall-a i nagle napotykasz przypomnienie o produkcie X, którego przeglądałeś przecież kilka godzin temu, gdy jechałeś komunikacją miejską do pracy.

Content marketing

Czym jest content? I czy warto go wykorzystywać? Na tak zadane pytania można śmiało napisać kolejny artykuł, a nawet książkę. Marketing treści, może przybrać przeróżne formy. Zaczynając od prowadzenie bloga (tak są firmy, które dzięki blogowi generują sprzedaż), przechodząc przez infografiki, zdjęcia, ebook-i, poradniki. Treść ma dwa zasadnicze cele 1. Wywołuje w nas eksperta, bez względu czy sprzedajemy w modelu b2c  czy b2b. 2. Content działa na wyniki wyszukiwania i szczerze jest to jedyna znana metoda, w której masz gwarancję, że Google się nie przyczepi. Chyba, że celowo będziesz zagnieżdżał nierealistycznie dużą liczbę słów kluczowych.  Content może stworzyć z Ciebie wpływową osobę w danym segmencie. Przykładem osoby, która wybiła się w naszym kraju na tworzonej treści jest choćby Piotr Konieczny, twórca serwisu Niebezpiecznik.  Często spotykanym punktem dyskusji z firmami jest fakt, że bardzo wiele z nich argumentuje swój zgrzyt z contentem następująco: „Czemu ludzie mieliby chcieć czytać, coś co piszą firmy” – Odpowiedź jest prosta, jeżeli to rozwiązuje jakieś nurtujące ich pytania, to takie rzeczy są jak najbardziej pożądane .Problemem może być tutaj przede wszystkim dystrybucja. Wiele osób rzuca content marketing dlatego, że nie przynosi on mierzalnych efektów. Tylko jak blogowe treści mogą przynieść rezultat, jeżeli czyta je kilka osób, z czego część z firmy, która produkowała ten content? Nie będziemy się tutaj zagłębiali w temat dystrybucji materiałów, ponieważ jest on zdecydowanie zbyt rozbudowany, ale warto przyjrzeć się podstawowym technikom dystrybucji takim jak: współpraca z influencerami, social media, własna baza subskrypcyjna.

E-mail marketing

Od tego jaki masz profil firmy, zależy jak możesz i powinieneś wykorzystywać e-mail marketing u siebie. Dla jednej firmy sprawdzi się mailing sprzedażowy, dla innych e-mail to forma podtrzymywania relacji bezpośrednich, a jeszcze inni wykorzystają go do tego, aby dystrybuować swoje treści, czyli mailing jako składowa content marketingu. Aby generować sprzedaż, czy poprawić zainteresowanie contentem, koniecznie generujmy click baintgowe tytuły. Dzięki temu możemy liczyć na większy Open Rate czyli współczynnik otwarć. Pamiętajmy jednak też o tym, że po otwarciu mail, musi spowodować konkretną interakcję raz będzie to sprzedaż, raz zapoznanie się z treścią. Zawsze warto pisać tak, aby każdy chciał nas czytać i wchodzić w interakcję. Przy tworzeniu maili, pamiętajmy też aby grafika, którą planujemy wdrożyć była odpowiednia dla każdego urządzenia. Póki co w telefonach i tabletach większość z nas ma słabszy Internet i ciężko jest wczytywać maile, które są przeładowane treścią.

E-handel w Czechach

Euro 2016 w liczbach – kto podbił Google i jak prezentuje się ranking najpopularniejszych drużyn i piłkarzy? [INFOGRAFIKA]

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail