Marketing i Biznes E-commerce Trwały nośnik odpowiedzią na potrzeby sektora e-commerce

Trwały nośnik odpowiedzią na potrzeby sektora e-commerce

Oparty na blockchainie trwały nośnik od KIR staje się międzysektorowym game changerem, chętnie wdrażanym przez podmioty, którym zależy na uzyskaniu przewagi konkurencyjnej w czasach przyspieszonej cyfryzacji. Na wdrożenie tego rozwiązania już zdecydowały się firmy Allegro – największa platforma e-handlu w Polsce i Glosel – operator najchętniej wybieranej e-księgarni: taniaksiazka.pl.

Trwały nośnik odpowiedzią na potrzeby sektora e-commerce
Do 2040 roku za pośrednictwem handlu elektronicznego dokonywanych będzie 95% zakupów na świecie W ubiegłym roku krajowy handel elektroniczny stanowił 60% gospodarki cyfrowej – jego wartość wyceniono na kwotę 27 mld euro Szczególnie obiecującą technologią w obszarze e-commerce staje się także blockchain, dotychczas kojarzony głównie z kryptowalutami Oparty na blockchainie trwały nośnik od KIR staje się międzysektorowym game changerem Jeden z klientów KIR, w ciągu pierwszych 2 lat korzystania z trwałego nośnika, wysłał 11 mln dokumentów elektronicznych, co pozwoliło na uzyskanie oszczędności rzędu ok. 20 mln złotych

Nieformalne spotkanie dla przedsiębiorców

Sprawdź Founders Beer!

E-commerce stanowi jedną z głównych sił napędowych polskiej gospodarki cyfrowej, która w 2021 roku warta była już 44 mld euro. Dane z ostatniego raportu ,,Digital Challengers’’ firmy McKinsey & Company potwierdzają, że w ubiegłym roku krajowy handel elektroniczny stanowił 60% gospodarki cyfrowej – jego wartość wyceniono na kwotę 27 mld euro. Sektor podlega szybkiej transformacji, a jego rozwój wiąże się z koniecznością inwestowania w nowe technologie. Jedną z nich jest blockchain, z którego korzystają dziś liderzy krajowego rynku e-commerce.

Skok technologiczny polskiego e-commerce

Pod nieustającą presją ze strony konsumenta i konkurencji, a także na skutek zmian preferencji w wyniku pandemii, handel stale digitalizuje się i unowocześnia. To gra warta świeczki, gdyż według przewidywań ekspertów Nasdaq do 2040 roku za pośrednictwem handlu elektronicznego dokonywanych będzie 95% zakupów na świecie. Zwiększona mobilizacja na rynku[1] zaowocowała w ostatnich latach wdrożeniem kolejnych metod transakcji, w tym płatności odroczonych, cyfryzacją łańcucha dostaw i dywersyfikacją opcji odbioru (np. funkcja click-and-collect, polegająca na zamówieniu produktów w e‑sklepie lub poprzez aplikację, a następnie odebranie ich w dogodnym dla siebie czasie we wskazanym miejscu), a także rozwijaniem infrastruktury IT platform sprzedażowych[2]

Dziś transformacja cyfrowa nie jest domeną jedynie większych graczy, czy firm z kapitałem zagranicznym, ale też mniejszych podmiotów, których właściciele zdali sobie sprawę, że w ten sposób oszczędzają pieniądze i zyskują przewagę nad konkurencją.

Blockchain wkracza do sklepów online

Czatboty, przymierzalnie w wirtualnej rzeczywistości czy technologie bezkasowe to przykłady rozwiązań przynoszących biznesową wartość dodaną. Szczególnie obiecującą technologią w obszarze e-commerce staje się także blockchain, dotychczas kojarzony głównie z kryptowalutami. Wśród usług opartych na blockchainie na gruncie krajowym wyróżnia się trwały nośnik, zaprojektowany przez KIR we współpracy z Hitachi, IBM i Chmurą Krajową. To usługa, która dzięki zastosowanej technologii zapewnia niezmienność, trwałość i niezaprzeczalność dokumentów, co przekłada się na bezpieczeństwo dokumentacji klientów indywidualnych.

Trwały nośnik umożliwia przechowywanie dokumentów przez dostawców usług (np. bank, e-sklep, ubezpieczyciel) w bezpiecznej infrastrukturze, z zapewnieniem klientowi łatwego dostępu do dokumentu i w ścisłej zgodności z regulacjami prawnymi. Dokument może być uwiarygodniony dodatkowo przez podpisanie go podpisem elektronicznym, ostemplowanie pieczęcią elektroniczną i opatrzenie sygnaturą czasu. Dokumentu umieszczonego w trwałym nośniku nie można zgubić ani zniszczyć, co stanowi przewagę nad dokumentami tradycyjnymi przechowywanymi na papierze lub elektronicznymi zapisywanymi na fizycznym nośniku – np. płycie CD. Rozwiązanie KIR pozwala zadbać o środowisko m.in. poprzez eliminację papieru, a wdrażające je organizacje przynoszą korzyści sobie i swoim klientom.

 

Technologia blockchain zapewnia nienaruszalność dokumentów zapisanych w systemie, gwarantując wiarygodność przechowywanych danych. Repozytorium w postaci Macierzy WORM (Write-Once-Read-Many), jest technologią jednokrotnego zapisu danych na nośniku, z możliwością ich wielokrotnego odczytu, bez opcji późniejszej modyfikacji. 

Wiele obaw, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy podczas transformacji cyfrowej, dotyczy dostosowania procesów biznesowych oraz dokumentacji do wymagań prawnych, wynikających między innymi z obowiązku ochrony danych wrażliwych klientów – tłumaczy Piotr Tomasik, Dyrektor Biura Sprzedaży Centralnej w KIR. – KIR odpowiada na te wyzwania, oferując polskim podmiotom e-commerce narzędzie dopasowane do specyfiki i potrzeb sektora. Trwały nośnik umożliwia przeniesienie do świata cyfrowego relacji z klientami i partnerami, dzięki bezpiecznej digitalizacji regulaminów, a także pozwala na mitygację ryzyk o charakterze prawnym, operacyjnym czy reputacyjnym.

Cyfrowa zmiana w postaci zastosowania trwałego nośnika niesie za sobą wymierne korzyści dla firmowych finansów. Jeden z klientów KIR, w ciągu pierwszych 2 lat korzystania z trwałego nośnika, wysłał 11 mln dokumentów elektronicznych, co pozwoliło na uzyskanie oszczędności rzędu ok. 20 mln złotych. Zaawansowanie technologiczne i innowacyjność usługi, przekładająca się na biznesowe benefity jest dostrzegana i doceniana przez rynek i ekspertów. Trwały nośnik został nagrodzony w konkursie Digital Excellence Awards, a także otrzymał tytuł Mistrza Innowacyjnej Transformacji oraz Nagrodę Produktu Roku IT@Bank.

Liderzy rynku wybierają trwały nośnik

Od czasu uruchomienia usługi w 2018 roku, trwały nośnik spotyka się z rosnącym zainteresowaniem. Forpocztą innowacji były najbardziej rozpoznawalne marki e-commerce w kraju, Allegro oraz Glosel, lider na rynku wydawniczym, właściciel sklepu Taniaksiazka.pl – jednej z największych polskich księgarni internetowych oraz Bee.pl – e-sklepu z żywnością, produktami ekologicznymi, kosmetykami oraz akcesoriami dla rodziców. Jak podkreśla przedstawiciel pierwszego z nich, o wdrożeniu usługi zadecydowała dbałość o klienta.

Trwały nośnik od KIR zwiększył bezpieczeństwo i wygodę naszych klientów. Rozwiązanie jest dla niego gwarancją, że dokument istniał w danym kształcie w określonym czasie i nie był zmieniony – wyjaśnia Dominik Falandysz z Allegro. – Dzięki tej współpracy nasi klienci nie dostają już obszernych załączników w mejlach, a nowe wersje regulaminu Allegro są dla nich dostępne w łatwy sposób nawet przez 10 lat – wystarczy, że klikną link, który dostaną od nas. Mamy ogromną satysfakcję, że jako pierwsza firma z sektora e-commerce zdecydowaliśmy się wykorzystać technologię blockchain i WORM w komunikacji z naszymi klientami.

Łukasz Kierus, prezes spółki Glosel, zwraca natomiast uwagę na trwałość dokumentacji, zapisanej dzięki tej technologii: – Od prawie 20 lat aktywnie działamy na rynku i obecnie należymy do największych biznesów e-commerce w Polsce. Od początku funkcjonowania naszej firmy bezpieczeństwo, zaufanie i zadowolenie klientów są dla nas wartościami nadrzędnymi. Dzięki temu jesteśmy teraz w tym miejscu, możemy dalej się rozwijać, a klienci chętnie korzystają z oferty naszych sklepów. Wdrożenie usługi trwałego nośnika w naszych sklepach daje klientom gwarancję, że materiały, które udostępniamy, są autentyczne, a ich treść nie była zmieniana. Na trwałym nośniku znajdują się kluczowe dokumenty dla sklepów internetowych i naszych klientów jak np. regulaminy. Są one udostępniane z wykorzystaniem technologii blockchain, gwarantującej niezmienność zapisanych plików.

Przyszłość polskiego e-commerce należy do cyfrowych innowatorów. Z pomocą technologii, takich jak blockchain, przedsiębiorcy mogą uzyskać konkretną przewagę, która pomoże im skutecznie konkurować w warunkach wzrostu cen, niestabilności na rynku i coraz wyższych oczekiwań konsumentów.


[1] https://www.pwc.pl/en/articles/trends-in-ecommerce-2022.html

[2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/8-wykresow-o-polskim-rynku-e-commerce-ktore-warto-zobaczyc-8136159.html

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl