Marketing i Biznes E-commerce Program afiliacyjny w e-commerce – technologia to nie wszystko, aby stworzyć efektywną sieć wydawców

Program afiliacyjny w e-commerce – technologia to nie wszystko, aby stworzyć efektywną sieć wydawców

Program afiliacyjny w e-commerce – technologia to nie wszystko, aby stworzyć efektywną sieć wydawców

Uruchamiając program afiliacyjny w sieci afiliacyjnej, reklamodawca otrzymuje dostęp do oprogramowania, które umożliwia mu pełną obsługę programu i rozliczanie reklamy wyłącznie za efekty sprzedaży w modelu Cost Per Sale.

Platforma afiliacyjna jest wyposażona m.in. w system trackingowy, który śledzi ruch i sprzedaż, jaką generują wydawcy w sklepach reklamodawców. Następnie zlicza transakcje i odpowiednio nalicza wydawcom prowizje. Dostarcza również szereg szczegółowych statystyk, dzięki którym wydawcy i reklamodawcy mogą optymalizować współpracę, aby rosła sprzedaż i wzajemne korzyści.

Współpracując z siecią afiliacyjną, reklamodawca otrzymuje także dostęp do szerokiej bazy wydawców, którzy samodzielnie dołączają do jego programu afiliacyjnego i promują ofertę poprzez narzędzia afiliacyjne. Wiele innych procesów jest również zautomatyzowanych, jak zbiorcze rozliczanie z wydawcami czy dystrybucja kodów rabatowych.

To wszystko jest możliwe dzięki technologii, jaką dysponuje sieć afiliacyjna. Aby jednak współpraca z wydawcami była efektywna i przełożyła się na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym, potrzebne jest coś jeszcze – zaangażowanie reklamodawcy.

Program afiliacyjny w e-commerce i jego rozwój

Pierwszy program afiliacyjny w modelu Cost Per Sale (prowizja od sprzedaży) został uruchomiony przez Amazon w 1996 roku. Początkowo nie cieszył się dużym zainteresowaniem. Jednak z biegiem czasu okazało się, że jest to bardzo skuteczna metoda zwiększania sprzedaży nie tylko w Amazonie. Kolejne sklepy zainspirowane Amazonem wdrażały prowizyjne wynagradzanie swoich internetowych wydawców. Wydawcy szybko zorientowali się, że afiliacja to bardzo prosty sposób zarabiania online, a efektywny model wynagradzania jest korzystny dla każdej strony.

Afiliacja stała się jednym z filarów marketingu cyfrowego w Stanach Zjednoczonych. Dzisiaj każda duża marka amerykańska posiada własny program afiliacyjny. Raport firmy Forrester podaje, że już w roku 2017, aż 80% reklamodawców w USA działało w afiliacji i średnio przeznaczyło na ten kanał około 10% swoich wydatków marketingowych. Nie trzeba było długo czekać, aby marketing rozliczany w modelu efektywnościowym zadomowił się również w Europie. Najszybciej afiliacja rozwinęła się w Wielkiej Brytanii, na co niewątpliwie miał wpływ powszechny dostęp do Internetu i rozwój cyfryzacji w tym kraju już na początku XXI wieku. Tam również już większość reklamodawców traktuje program afiliacyjny jako “must have”.

W Polsce branża e-commerce rozwija się dynamicznie od około 10 lat. W 2020 roku liczba sklepów internetowych na polskim rynku wzrosła o blisko 8 tys., czyli o ponad 20% w stosunku do roku 2019. W 2021 roku mamy już ponad 50 tysięcy działających sklepów online.

Analizując udział sklepów internetowych w sieciach afiliacyjnych, zaledwie 5% korzysta z marketingu afiliacyjnego jako kanału promocji swoich produktów. Reklamodawcy mają więc wciąż do zagospodarowania ogromny potencjał. Ci, którzy zaczną rozwijać program afiliacyjny teraz, w ciągu najbliższego czasu zbudują silną sieć wydawców, która będzie fundamentem do wszelkich działań promocyjnych, a co najważniejsze, rozliczanych wyłącznie za efekty sprzedaży.

Program afiliacyjny – jak to działa

Program afiliacyjny to narzędzie marketingu afiliacyjnego, które ma na celu zwiększenie sprzedaży, poprzez system poleceń wydawców online. Punktem wyjścia do rozwoju programu afiliacyjnego jest zaangażowanie do współpracy jak najwięcej wydawców internetowych. Następnie wydawcy polecają wybrane produkty i przekierowują ruch do strony reklamodawcy przy pomocy narzędzi afiliacyjnych: linki afiliacyjne, widżety produktowe, plik xml czy banery.

Program afiliacyjny w e-commerce to przede wszystkim współpraca sklepów internetowych z wydawcami, którymi są: blogerzy, YouTuberzy, użytkownicy mediów społecznościowych (Instagram, Facebook, TikTok), wszelkiego rodzaju serwisy tematyczne, porównywarki i wyszukiwarki produktów, serwisy rabatowe, systemy remarketingowe, a także specjaliści SEO i GoogleAds.

Sieć wydawców – największa wartość programu afiliacyjnego

Dzisiejsza technologia umożliwia bardzo szybkie uruchomienie programu afiliacyjnego. Największym wyzwaniem jest implementacja kodu śledzącego na stronie sprzedażowej reklamodawcy. Popularne platformy sklepowe oferują darmowe wtyczki, dzięki którym reklamodawca może taki kod zaimplementować nawet samodzielnie w ciągu kilku minut. Dla sklepów na oprogramowaniu autorskim to praca maksymalnie na jeden dzień roboczy.

Jednak techniczne uruchomienie programu afiliacyjnego nie oznacza sukcesu. To dopiero początek przygody z afiliacją, w której główną rolę odgrywają wydawcy. Prężnie działająca sieć wirtualnych wydawców stanowi o sukcesie programu afiliacyjnego. Dlatego konieczne jest zaangażowanie reklamodawcy w pozyskiwanie wydawców do programu jak również analizowanie ich działań i rozwijanie współpracy.

Efektywne programy afiliacyjne działają i rozwijają się latami, czego najlepszym przykładem jest wspomniany na samym początku program afiliacyjny marki Amazon. Działa nieprzerwanie od ponad 25 lat.

W prowizyjnym modelu wynagradzania to wydawcy przejmują ryzyko niepowodzenia kampanii. Reklamodawca dopiero po odnotowanej transakcji weryfikuje, czy finalnie doszła ona do skutku i czy prowizja jest należna wydawcy. Taki model wymaga budowania wzajemnego zaufania, a to wymaga czasu. Wydawcy, którzy przekonają się, że są uczciwie wynagradzani za swoje działania, z czasem angażują coraz większe siły w promowanie produktów i marki reklamodawcy. Dlatego tak istotne jest, aby do afiliacji podchodzić jak do działania długofalowego, cierpliwie budować sieć wydawców i nie zniechęcać się pierwszymi niepowodzeniami.

Program afiliacyjny – bez wydawców nie ma sprzedaży

Uruchamiając program na platformie afiliacyjnej, reklamodawca otrzymuje nie tylko zaplecze technologiczne, ale również dostęp do wydawców, którzy chcą i potrafią współpracować w modelu Cost Per Sale. Wydawcy samodzielnie zgłaszają się do programu, a tych, którzy się nie zgłosili, można zapraszać poprzez odpowiedni system udostępniony na platformie.

Bardzo istotne jest, aby reklamodawca również samodzielnie zachęcał użytkowników internetu do polecania swoich produktów poprzez program afiliacyjny. Jak można to robić? Przede wszystkim chwalić się swoim programem gdzie tylko to możliwe i jak często to możliwe, na blogu, w social media czy w cyklicznych newsletterach. Ważne jest, aby zamieścić informację o możliwości dołączenia do programu na stronie sklepu, gdyż każdy klient to potencjalny wydawca. Klienci często polecają produkty, z których sami korzystają. Tym chętniej będą to robić, jeśli przy okazji będą mogli na poleceniach zarobić.

Podstawowym narzędziem do polecania jest link afiliacyjny. To bardzo proste i intuicyjne narzędzie, które nie wymaga żadnych umiejętności dodatkowych. Dlatego wydawcą może zostać każdy.

Dobre relacje z wydawcami gwarancją rozwoju programu

Im większe zaangażowanie reklamodawcy w budowanie relacji z wydawcami, tym większa ich motywacja do polecania produktów. Szybka reakcja na prośby dołączenia wydawców do programu, to pierwszy krok na drodze do rozwijania programu. Następnie terminowa weryfikacja zamówień i wypłacanie prowizji. Reklamodawca buduje w ten sposób swoją wiarygodność i wizerunek rzetelnego reklamodawcy. Dobrą praktyką jest także nagradzanie najlepszych wydawców wyższymi prowizjami, które zachęcają do większego zaangażowania w promocję produktów.

Przepływ informacji to efektywna współpraca

Wydawcy chętniej współpracują z reklamodawcami, którzy pozostają z nimi w stałym kontakcie. Okazjonalne zniżki, kody rabatowe, wyprzedaże czy darmowa dostawa w sklepach internetowych, to już działania standardowe w większości z nich. Im lepiej doinformowani wydawcy o tych akcjach, tym więcej argumentów dla nich, aby zachęcać swoich odbiorców do zakupów w sklepach, które takie promocje oferują.

Wydawcy bardzo chętnie promują również nowości czy produkty bestsellerowe. Z perspektywy wydawcy cenne są wskazówki, które produkty warto reklamować, bo osiągają najwyższą sprzedaż lub otrzymują najlepsze opinie kupujących. Twarde statystyki sprzedażowe bardzo często nie idą w parze z subiektywnymi odczuciami wydawców. Wszelkie informacje uzupełniające mają znaczenie w rozwijaniu współpracy i ugruntowywaniu dobrych relacji z wydawcami.


Materiał partnerski

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl