Marketing i Biznes E-commerce Jak przeprowadzać analizę konkurencji w e-commerce?

Jak przeprowadzać analizę konkurencji w e-commerce?

Jak przeprowadzać analizę konkurencji w e-commerce?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Szacuje się, że w Polsce obecnie działa około 25 tysięcy e-sklepów. W ciągu następnych lat ta liczba na pewno będzie się zwiększać. Wybór rozwiązań i narzędzi, które możemy już dzisiaj stosować w swoich sklepach jest ogromny. Znajdujemy się obecnie w etapie, gdzie rynek wyłonił już gigantów i pionierów w praktycznie każdym segmencie produktowym. Otwierając sklep, czy prowadząc go od dłuższego czasu nie wolno zapomnieć, że analiza konkurencji w e-commerce może pomóc zdobyć przewagę.

Wyróżniamy przynajmniej 3 podstawowe zakresy analizy konkurencji e-commerce:

  1. Analiza konkurencji w e-commerce – biznesowa
  2. Analiza konkurencji w e-commerce – technologii
  3. Analiza konkurencji w e-commerce – marketingowa

Temat ten jest niesamowicie obszerny, dlatego skupimy się na ogólnej charakterystyce wymienionych zakresów, ponieważ dla każdego z nich mógłby powstać osobny, wyczerpujący artykuł.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Jak się przygotować?

    Aby skutecznie przeprowadzić analizę konkurencji, powinniśmy wybrać około 3 do 5 podmiotów. Należy zwrócić uwagę, że im większy rywal tym prawdopodobnie uda nam się więcej jakościowych informacji znaleźć o nim.

    Nie trudno się zatem domyślić, że im większa ilość istotnych wiadomości, tym więcej wniosków uda nam się wysnuć. A od tego, już tylko krok, aby zbudować własną strategię rozwoju.

    Analiza Biznesowa

    W tym zakresie polecam zawrzeć takie kryteria jak: obecność w kanałach sprzedaży, model biznesowy, strategia cenowa, czy obszar działania (online, offline).

    E-Commerce cechuje się tym, że nie ma jednej sprawdzonej strategii, która działałaby dla każdej gamy produktowej. Przykładowo, dla elektroniki ceneo.pl może być płatnym kanałem pozyskiwania jakościowego ruchu na sklep, ale dla mody całkowicie się może nie sprawdzić.

    W bardzo prosty sposób możemy stworzyć sobie macierz, która będzie zawierała wszystkie możliwe kanały sprzedaży, które nas interesują, takie jak e-Marketplace’y (Allegro, eBay, Amazon), katalogi produktowe jak (ShopALike, Domodi, Allani), platformy rabatowe (Qpony, Picodi, Goodie) ale też dostępność responsywnej wersji sklepu na urządzenia mobilne lub dedykowanej aplikacji.

    Przykładowo, dla Allegro możemy bez problemu znaleźć w Google takie narzędzia jak TradeWatch służące do badania sprzedaży, monitoringu i tworzenia raportów.

    Analizując konkurentów, którzy odnoszą sukcesy w branży e-commerce jesteśmy w stanie wyłapać działające schematy.

    Wtyczka do przeglądarki, którą warto się zainteresować to SimilarWeb. Narzędzie, które estymuje ruch na wskazanej stronie, oraz szacuje jego podział, według kanałów.

    analiza konkurencji w e-commerce

    Oczywiście tych danych nie powinniśmy traktować jako 100% prawdziwe, ale zauważyłem, że często w przypadku dużych e-sklepów margines błędu jest w zakresie 10-15% z tym co możemy znaleźć w Google Analytics.

    Analiza technologii

    Technologia to kolejny element, który warto wziąć pod uwagę decydując się na dobór narzędzi i platform dla swojego biznesu. Należy jednak pamiętać, że dla każdego kraju będzie się to różniło. Przykładowo w Europie Zachodniej znacznie mniej zainteresowaniem cieszą się rozwiązania i platformy autorskie od rozwiązań licencyjnych czy open source.

    Z pomocą przychodzą nam dwie wtyczki dostępne m.in dla Chrome oraz Firefoxa. Są nimi BuiltWith oraz Wappalyzer. Na podstawie metadanych strony internetowej oraz danych pochodzących z serwera HTTP są w stanie rozpoznać najpopularniejsze narzędzia, technologie, frameworki czy nawet CMS’y.

    analiza konkurencji w e-commerce

    Osobiście polecam korzystanie z obydwóch dla dokładniejszych pomiarów.

    Z pomocą tych dwóch drobnych i darmowych narzędzi jesteśmy w stanie zdobyć szerszy obraz na temat rozwiązań z których korzysta nasza technologia. Jesteśmy w stanie dowiedzieć się, czy oparli swój sklep na platformie abonamentowej, Magento, Woocommerce czy innych.

    Analiza marketingowa

    Jedna z najbardziej obszernych analiz. Marketing jest podstawą sukcesu w e-Commerce. Możemy zainwestować ogromne pieniądze w budowę świetnej platformy, CMS’a i innych rozwiązań wraz ze sprawną logistyką i nic to nie da. Analogicznie, to tak gdybyśmy wybudowali ekskluzywną, porywającą galerię handlową na pustkowiu tudzież w lesie. Skoro nikt o niej nie wie – nikt nic nie kupi!

    Kryteria, które moim zdaniem należy sprawdzić podczas przeprowadzania takiego badania to: obecność marki w mediach, czy istnieje blog i jeżeli tak, to jaki content się na nim pojawia, częstotliwość publikacji we własnych mediach oraz zewnętrznych, styl komunikacji, obecność w kanałach social media, wyraźne kolaboracje, partnerstwa i współprace z influencerami.

    Internet to skarbnica wiedzy, formułując odpowiednie zapytania w Google jesteśmy w sprawdzić jak wiele informacji istnieje na temat danej marki lub sklepu. W jakich pojawia się on portalach – czy są to media branżowe, biznesowe czy konsumenckie?

    Wykorzystać dodatkowo możemy wyszukiwanie zaawansowane dla wiadomości w Google.

    analiza konkurencji w e-commerce

    Facebook to wciąż jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych kanałów w polskim e-Commerce, dlatego z pomocą przychodzi nam narzędzie LikeAlyzer, które szybko potrafi sprawdzić każdy fanpage pod kątem aktywności, zaangażowania fanów czy częstotliwości odpowiedzi, wraz z prostymi propozycjami ulepszeń.

    analiza konkurencji w e-commerce

    Podsumowując

    Jak widać, analiza konkurencji to bardzo obszerny temat, na szczęście przychodzi nam z pomocą wiele darmowych narzędzi, które mogą nas wspomóc. Pamiętajmy jednak, żeby na początku sprecyzować dokładnie zakres danych, które chcielibyśmy zbadać.

    Analizując każdego kolejnego konkurenta, będzie szło nam to znacznie sprawniej, a także trafimy na nowe pomysły i rzeczy, które należy uwzględnić.

    Nie zapominajmy o tym, że dokładny research i gromadzenie informacji – to fundament każdej udanej analizy!

    Powodzenia!

    Analiza konkurencji w e-commerce: lista To-DO:

    • Zainstaluj wtyczki do przeglądarki: SimilarWeb, BuiltWith, Wappalyzer.
    • Sprawdź swojego fanpage na Facebooku w narzędziu Likealyzer.com.
    • Określi cele – co chciałbyś osiągnąć dzięki tej analizie?
    • Wybierz 3-5 dużych konkurentów, których chciałbyś przebadać.
    • Zaplanuj 15 do 20 roboczogodzin w swoim kalendarzu na przeprowadzenie analizy konkurencji.
    • Zabierz się do roboty! ;-).

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl