Ludzie, którzy obecnie wynajdują polski e-commerce od nowa

17.06.2015 AUTOR: Michał Bąk

Obecni w polskim e-commerce właściwie od początku, nieprzerwanie nadają kierunek rozwoju różnym aspektom branży. Korzystamy z ich technologii i rozwiązań, czerpiemy z ich wiedzy i doświadczenia, wielu z nas ich sukces motywuje do działania. Jeżeli jeszcze o nich nie słyszałeś – zapraszam do lektury. Oto ludzie, którzy codziennie wynajdują polski e-commerce na nowo.

Paweł Fornalski – IAI Shop

Listę otwiera twórca IAI Shop – platformy sklepowej, z której korzysta dzisiaj ponad 2500 (czyli około 20%) polskich sklepów internetowych. Działalność w branży Paweł Fornalski rozpoczął pod koniec lat dziewięćdziesiątych jako programista stron internetowych. Prowadził wówczas portal hip-hop.pl, przez który pozyskał zlecenie na swój pierwszy e-sklep – zleceniodawcą był przedsiębiorca, który w 2000 roku zgodził sie zasponsorować administratorom portalu serwer w zamian za stworzenie oprogramowania sklepu internetowego, które miał później od nich wynajmować. Ta i kolejne prace Pawła Fornalskiego stały sie podwalinami pod IAI Shop.  W odróżnieniu od innych, dostępnych na naszym rynku rozwiązań, platforma od początku powstawała w myśl modelu SaaS i  nieprzerwanie udoskonalana przez ostatnie 15 lat,  wyznacza dziś trendy dla reszty branży. Mimo wieloletniej obecności na rynku,  w działalności IAI Shop nie ma śladu stagnacji, w tej chwili giełdowa już spółka pozostaje w ścisłej europejskiej czołówce pod względem dynamiki rozwoju przedsiębiorstwa, od czterech lat co roku jest laureatem nagrody dla najprężniej ewoluujących europejskich przedsiębiorstw Deloitte Technology Fast50.

Przemysław Porada – Leroy Merlin

Przemysław Porada  to człowiek, który utorował dużej sieci marketów budowlanych Leroy Merlin drogę do efektywnej sprzedaży wielokanałowej w Polsce z wykorzystaniem Internetu
i technologii mobilnych. Pracował nad rozwiązaniami e-commerce, dzięki którym Leroy Merlin nie tylko umożliwiło swoim klientom dokonywanie zakupów online, ale stawiając na rozwiązania content marketingowe (m.in.  Dom z Pomysłem, Dom_Lab), stworzyło wokół swojej marki prężnie działającą społeczność internautów, a w 2012 roku, jako pierwsze duże przedsiębiorstwo z branży dom i ogród w Polsce, uruchomiło aplikację mobliną sklepu internetowego. W Leroy Merlin Przemysław Porada pełni dzisiaj funkcję managera ds. internetu i jest odpowiedzialny między innymi za tworzenie internetowej strategii internetowej marki, rozwój rozwiązań e-commerce i wdrażanie kolejnych odsłon serwisu internetowego oraz szeroko pojętego e-marketingu. On sam jest trzykrotnym laureatem nagród Akademii Webstar (wyróżnienie za najlepszą stronę w kategorii dom i ogród 2009, nagroda za najlepszą stronę w kategorii usługi profesjonalne w 2013 roku i nagroda główna za najlepszą stronę roku 2013), a aplikacja mobilna Leroy Merlin została wyróżniona w kategorii “Wykorzystanie Internetu i mediów interaktywnych” podczas Media Trendy 2013.

Grzegorz Wójcik – E-commerce Polska 

marketingiem internetowym jest związany od 1997 roku. Zajmował wysokie stanowiska w zarządach gigantów polskich mediów internetowych oraz e-commerce – między innymi grupy Onet, portalu Interia.pl i serwisu aukcyjnego Allegro. W latach 2008-2009 kierował Działem Nowych Mediów w TVN S.A. Obecnie jest prezesem Autenti.com – innowacyjnej platformy wymiany i autoryzacji dokumentów w internecie, otwierającej przed e-commerce nowe możliwości w zakresie zawierania umów z wykorzystaniem podpisu internetowego. Grzegorz Wójcik stoi również na czele zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce Polska. Organizacja, powstała w 2013 roku z inicjatywy największych firm polskiego rynku e-commerce, liczy ponad 100 członków i ma na celu reprezentowanie wspólnych interesów zrzeszonych w niej przedsiębiorców oraz wspieranie rozwoju branży poprzez inicjowanie procesów legislacyjnych, organizację konferencji, opracowywanie i wdrażanie strategii edukacyjnych,  wymianę know-how oraz tworzenie raportów i analiz.

Maciej Białek – PIXERS 

Karierę rozpoczynał w wieku 16 lat jako właściciel pierwszej kafejki internetowej w rodzinnym Jaworze. Po kilkunastu nieudanych podejściach do e-commerce, zdołał dosłownie rzucić na kolana branżę – serwis PIXERS.pl, założony przez niego w 2009 roku jest obecnie numerem 2 na światowym rynku home decor. PIXERS oferuje spersonalizowane elementy do dekoracji wnętrz, takie jak fototapety, naklejki i meble modułowe. 95% procent firmowej sprzedaży odbywa się za pośrednictwem platformy, która jest dostępna w 11 wersjach językowych. Serwis daje możliwość wykorzystania własnych zdjęć, ale sekretem jego potęgi jest olbrzymia (liczona w milionach) baza przyporządkowanych tematycznie grafik, dzięki czemu platforma doskonale odpowiada na potrzeby zarówno klientów amatorów jak i profesjonalistów. Sukces PIXERS to także zasługa godnej pozazdroszczenia strategii promocyjnej. Nie będzie chyba nadużyciem stwierdzenie, że prężna współpraca serwisu z mediami i branżowymi blogerami może stanowić przykład dla każdego specjalisty marketingu sieciowego i e-commerce.

Michał Sadowski – Brand24

Jest założycielem i prezesem serwisu Brand24, potężnego narzędzia do monitorowania opinii o marce w Internecie. Jego klientami są różnej wielkości przedsiębiorstwa, także bardzo silne, międzynarodowe marki takie jak H&M, IKEA, Vichy czy Intel. W ciągu ostatnich lat był wielokrotnie nagradzany jako przedsiębiorca (Ranking 30 Wschodzących Gwiazd Biznesu 2012, Aulery 2012, Ekomersy 2012), a w 2013 roku w ramach The Next Web Startup Awards otrzymał tytuł Startup Founder of the Year. Jest autorem książki “Rewolucja Social Media”, pozycji właściwie obowiązkowej, gdzie opisuje możliwości i zagrożenia, wynikające ze zmian, które na przestrzeni ostatnich lat dokonały sie w mediach społecznościowych i podpowiada, jak reagować na nie, wykorzystując monitoring internetu i dobre praktyki budowania marki w sieci, a także jak zmierzyć skuteczność podejmowanych w obronie swojej marki działań.

Paweł Wojciechowski – Next

Paweł Wojciechowski to dyrektor działu e-commerce agencji interaktywnej Next, realizującej strategie marketingowe klientów takich jak T-Mobile, Samsung, Kraft Foods, Coca-Cola czy Eurobank. Odpowiada za performance marketing oraz rozwój kompetencji grupy Starcom Media West, do której należy Next, w zakresie sprzedaży internetowej. W zagadnienia e-handlu i marketingu on-line jest zaangażowany od ponad 12 lat.  Przez ponad 4 lata pracował dla Weldbild.pl, gdzie pełnił funkcję dyrektora sprzedaży internetowej oraz dyrektora marketingu. Po podjęciu przez niemieckiego inwestora decyzji o wycofaniu się z działalności w Polsce, zainicjował  rebranding serwisu i stanął na czele spółki Ravelo.pl, należącej dzisiaj do grupy PWN, która dokonała jego przejęcia. Swoją karierę rozpoczynał od pracy grafika i projektanta stron internetowych dla portalu Interia.pl.

 Andrzej Poniński – Dotpay

Wprowadzenie możliwości wykonywania internetowych transferów pieniężnych wpłynęło na rozwój e-commerce w sposób diametralny. Im łatwiej konsument może zapłacić w sieci za swoje zakupy i im bezpieczniej czuje się przy dokonywaniu tego rodzaju operacji na swoich pieniądzach, tym większa szansa na to, ze sfinalizuje transakcję i nie będzie sie wahał zrobić tego po raz kolejny. Andrzej Poniński to wybitny specjalista branży płatności internetowych, przez ponad 7 lat wytyczający trendy rozwoju i poprawy bezpieczeństwa wykonywania transakcji online jako prezes Dotpay S.A., dostawcy usługi transferów pieniężnych Dotpay.pl. Obecnie przewodzi Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności, do której należą największe spółki wykonujące usługi płatności on-line w Polsce: m.in. Dotpay, PayU, Cashbill i Krajowy Integrator Płatności.

Artur Krasiński – AK74

Artur Krasiński jest blogerem, vlogerem, dziennikarzem i przedsiębiorcą internetowym. Na blogu AK74 publikuje artykuły z zakresu technologii mobilnych i internetowych, e-commerce, marketingu i biznesu. Należy także do grona redaktorów serwisu natemat.pl. Jest założycielem oraz prezesem  MUSE (yourmuse.io) – serwisu oferującego narzędzie służące do analizy ruchu, reakcji widzów, potencjału viralowego i monitoringu konkurencji kanału Youtube, oraz platformy analitycznej FOKUS (getfokus.com). Do jego pomysłów należy również Aula Polska – zaaranżowane wespół z Krzysztofem Kowalczykiem przedsięwzięcie promujące kulturę przedsiębiorczości technologicznej. W ramach inicjatywy organizowane są nieodpłatne spotkania z udziałem specjalistów, podczas których swoje idee i rozwiązania mogą zaproponować młode firmy oraz właściciele start-upów. Do tej pory w ramach działalności Auli Polskiej w obecności ponad 12000 gości wystąpiło więcej niż 450 mówców.

Prowadzenie biznesu w e-handlu na dzisiejszą skalę nie byłoby możliwe, gdyby nie wkład ludzi, którzy na przestrzeni lat, poprzez swoje pomysły i wytrwałość, wypracowali rozwiązania, które oprócz przyniesienia korzyści samym autorom, otworzyły drogę do nowych możliwości także pozostałym członkom społeczności. Każdy z nas swoją działalnością dokłada coś do ogólnego dorobku polskiego e-commerce. Dbajmy o to, by nasza praca stanowiła wkład jak najwyższej jakości.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/pr/to-ludzie-zmieniaja-biznes-a-marki-zmieniaja-ludzi

Estymacja startu startupu – jak zacząć prowadzić biznes w modelu saas?

Do góry!

Polecane artykuły

19.08.2019

Rekrutacja programistów. Jak pozyskiwać talenty do zespołu IT ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam