Marketing i Biznes E-commerce Jak w ciągu zaledwie jednego miesiąca poprawić funkcjonalność e-sklepu

Jak w ciągu zaledwie jednego miesiąca poprawić funkcjonalność e-sklepu

Jak w ciągu zaledwie jednego miesiąca poprawić funkcjonalność e-sklepu

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Optymalizacja sklepu

30 dni to wyjątkowo krótki okres na optymalizację pod kątem SEO, ale planując miesięczny harmonogram jesteśmy w stanie realnie poprawić co najmniej kilka elementów. Optymalizacja sklepu to trudne zagadnienie. Od czego zatem zacząć? Najlepiej od zainstalowania podstawowego narzędzia (Google Search Console), które zbierze dla nas najważniejsze dane i dostarczy informacji o błędach bądź rzeczach wymagających pilnej poprawy. Inne punkty wymagające zmian zidentyfikujemy sami, przyglądając się temu jak nasza witryna funkcjonuje w wynikach wyszukiwania w porównaniu z konkurencją.

Optymalizacja sklepu – plan A.

Zazwyczaj, gdy zastanawiamy się nad strukturą dokumentów w sklepie internetowym na myśl przychodzi najbardziej oczywisty podział, czyli: strona główna, kategorie, podkategorie i karty produktów. Biorąc pod uwagę cel istnienia sklepu podstrony te faktycznie mają najwyższy priorytet. Warto jednak pamiętać o tym, że obrębie domeny wyróżnić możemy jeszcze co najmniej kilka innych typów podstron (strony administracyjne i informacyjne, adresy wynikowe generowane po wybraniu filtrów, strony pojawiające się po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki wewnętrznej, paginacja itp.). Rozpisanie całej struktury jest kluczowe zarówno dla nowo uruchamianych jak i dla działających już sklepów. Jest to pierwszy krok do tego by skutecznie zarządzać tym, które typy stron mają pojawiać się w wynikach wyszukiwania i na które z nich mają trafiać potencjalni klienci. Dzięki wyłączeniu z indeksacji niepotrzebnych adresów zapobiegniemy wyświetlaniu się w SERP’ach stron przypadkowych i tych niemających wartości dodanej.

Optymalizacja sklepu – proste testy na start

Warto również przeprowadzić proste testy, które pomogą w ustaleniu czy w obrębie naszej witryny działają prawidłowo ustawione przekierowania. Oznacza to, że w momencie uruchamiania sklepu należy podjąć decyzję o tym, czy adresy mają być tworzone z prefiksem www bądź bez niego i czy będą działały w oparciu o protokół SSL. Chodzi o to by zapobiec sytuacji, w której strony z identyczną zawartością będą się wyświetlały pod kilkoma różnymi adresami typu:

  • http://nasz-sklep.pl/produkt-XYZ
  • http://www.nasz-sklep.pl/-produkt-XYZ
  • https://www.nasz-sklep.pl/produkt-XYZ
  • https://nasz-sklep.pl/produkt-XYZ

Rozwiązaniem problemu istnienia duplikatów stron będzie ustawienie przekierowań (o statusie 301) które będzie skutecznie przenosić zarówno użytkowników (jak i roboty wyszukiwarki) z nieprawidłowych wersji adresów na jedną, priorytetową wersję, np.:

  • http://nasz-sklep.pl/produkt-XYZ 301 https://nasz-sklep.pl/produkt-XYZ
  • http://www.nasz-sklep.pl/-produkt-XYZ 301 https://nasz-sklep.pl/produkt-XYZ
  • https://www.nasz-sklep.pl/produkt-XYZ 301 https://nasz-sklep.pl/produkt-XYZ

Optymalizacja sklepu, czyli jak Cię widzą… tak przestają klikać

Skoro mamy już ustaloną hierarchię czas przyjrzeć się temu, jak nasze adresy prezentują się w wyszukiwarce w zestawieniu z konkurencją. Warto zwrócić uwagę na 4 elementy: tytuł widoczny przy wyniku (efekt wypełnienia meta tagu title), opis (czy zawartość meta tagu descriprion), adres URL podstrony i wykorzystanie bądź brak dodatkowych wyróżnień (czyli tzw. rich snippet, czyli inaczej znaczników danych strukturalnych).

Powyżej, na screenie można zaobserwować wszystkie wskazane elementy oraz różnice w sposobie ich optymalizacji. Konkretny sposób wypełnienia title czy description powinien nie tylko mocno korespondować z zawartością podstrony i zawierać konkretne słowa kluczowe, ale również być zrozumiały i zachęcający do kliknięcia. W przypadku sklepów internetowych standardem jest już wyróżnianie w sposób zrozumiały dla wyszukiwarki ważnych atrybutów odnoszących się do produktu, które następnie zostaną w przystępnej formie wyróżnione w wynikach wyszukiwania – mam tu na myśli np. cenę produktu, jego dostępność, oceny itd. Te „dodatkowe wyróżniki” stanowią nie tylko element, który przyciąga uwagę potencjalnego klienta, ale również dostarcza mu konkretnych informacji i zwiększa szansę na kliknięcie. Krokiem drugim jest przetestowanie poprawności użycia i implementacji mikro formatów w narzędziu Google – https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl

Optymalizacja sklepu: Content contentowi nie równy

30 dni to optymalny czas by zaplanować i rozpocząć prace nad zawartością podstron i ich wypełnieniem treścią. W przypadku, gdy nasz sklep posiada kilka tysięcy kart produktów, ulokowanych w kilkudziesięciu kategoriach nie będzie to zadanie łatwe, ale nie oznacza to, że zupełnie niemożliwe. Połową sukcesu będzie nie samo dodawanie treści, ale zadbanie o to, by była ona unikalna i by nie powtarzała się w obrębie witryny. Krok pierwszy to sprawdzenie, czy w naszym sklepie pojawiają się zduplikowane teksty. Najłatwiejszym sposobem weryfikacji będzie skopiowanie jednego zdania z np. z opisu produktu bądź kategorii i wklejenie go w cudzysłowie do wyszukiwarki Google. Jeśli w odpowiedzi zobaczymy coś więcej niż adres testowanej właśnie podstrony oznacza to, że na innych podstronach występuje dokładnie taka sama treści (przykłady na screenach poniżej). Funkcjonowanie w obrębie domeny duplikatów obniża ogólną ocenę całej domeny i sprawia, że nawet unikalne, napisane przez nas samych treści zamiast przynosić korzyści zaczynają szkodzić.

optymalizacja sklepu

Optymalizacja sklepu Rysunek 2 – Zaznaczenie przykładowego fragmentu treści do testów (źródło: reserved.com)

optymalizacja sklepu

Optymalizacja sklepu Rysunek 3 – wyniki zawierające badany fragment treści (źródło: Google.pl)

Gdzie najczęściej pojawiają się duplikaty treści:

  • na kartach tych samych produktów różniących się jedynie jednym detalem (kolorem, rozmiarem, gramaturą itp.)
  • na stronach zawierających wbudowane na stałe sekcje zawierające identyczne wypełnienie (np. opcje dostawy czy zapisy dotyczące gwarancji na każdej karcie produktu)
  • na stronicowaniu (czyli na stronie, drugiej, trzeciej i każdej kolejnej działającej w obrębie danej kategorii)
  • na stronach wynikowych, generowanych po wybraniu danego filtra z poziomu kategorii (np. strony z sortowaniem oferty względem producenta, rozmiaru, koloru, podtypu itd.)
  • w obrębie podstron działających jako wersje językowe, ale posiadających nieprzetłumaczone, stałe bloki tekstu

Najlepszym rozwiązaniem jest usuniecie powtarzających się treści i ich zastąpienie unikalnym tekstem i wprowadzenie rozwiązań, które zapobiegną powielaniu się contentu dodanego w jednym miejscu na innych podstronach.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Krok drugi dotyczący optymalizacji treści polega na stworzeniu planu, który zapewni stały przyrost nowego, wartościowego contentu. W tym miejscu warto pamiętać o tym, że możliwości nasycenia domeny treścią jest co najmniej kilka i warto wyjść poza tworzenie mini opisów produktów czy kategorii. Oceny i komentarze, recenzje, relacje z testów, opinie ekspertów czy specjalistów, zajawki artykułów z bloga, jak również publikowanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania to tylko kilka pomysłów, które mogą stanowić klucz do tworzenie treści. Unikalny tekst, zawierających słowa kluczowe, ale przede wszystkim mający wartość dodaną na pewno będzie tym elementem, który zapewni przewagę na tle sklepów konkurencji oferujących ten sam produkt, ale bez jakiekolwiek opisu bądź opisany z użyciem „pożyczonej” bądź powtarzającej się w sieci treści.
    Przy użyciu Google Search Console (sekcja Ruch związany w wyszukiwaniem → Analityka wyszukiwania) można łatwo sprawdzić dla jakich zapytań witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania i których słów warto użyć tworząc treści (by spróbować poprawić notowania).

    Optymalizacja sklepu: Testowanie czas zacząć

    W ciągu 30 dni możemy przygotować i wdrożyć w życie szereg testów, które dostarczą nam informacji na temat tego jak nasza witryna funkcjonuje w sieci, czy poszczególne jej sekcje działają poprawnie i czy użytkownicy nie natrafiają na problemy w trakcie przeglądania stron sklepu na różnych urządzeniach. Warto zacząć od analizowania danych, które dostarcza nam samo Google.
    Zaledwie po kilku dniach od uruchomienia narzędzia jakim jest Google Search Console na naszym koncie pojawią się pierwsze dane dotyczące np. tego czy konkretne postronny bądź sekcje w sklepie będą wyświetlały się poprawnie np. na urządzeniach mobilnych (Sekcja ruch związanych z wyszukiwaniem → Obsługa na urządzeniach mobilnych). W przypadku wykrycia błędów Google wskaże o jakie typy problemów chodzi oraz jakich podstron one dotyczą (przykład na rys. nr 4).

    optymalizacja sklepu

    Optymalizacja sklepu Rysunek 4 – informacje o problemach z wyświetlaniem się stron na urządzeniach mobilnych (źródło: Google Search Console)

    Kolejnym elementem wartym zweryfikowania są dane dotyczące poprawności indeksowania poszczególnych stron i wykryte przez Google błędy. Można je znaleźć w sekcji Indeksowanie → Błędy indeksowania (przykład na rys nr 5.) Narzędzie nie tylko dostarczy informacji o tym czy istnieją problemy związane z działaniem samego serwera czy np. roboty docierają do podstron, które, mimo że przestały już działać w obrębie sklepu nie zostały jeszcze usunięte z indeksu Google.

    optymalizacja sklepu

    Rysunek 5 – błędy związane z indeksowaniem

    Sprawdź różne ścieżki

    Przy optymalizacji witryny nie można zapominać o linkowaniu wewnętrznym, czyli przemyślanym sposobie wzajemnego połącznie ze sobą wszystkich podstron. Roboty wyszukiwarki, podobnie jak realni użytkownicy, przechodzą do kolejnych podstron wykorzystując właśnie odnośniki wewnętrzne. Dobrze zaprojektowana struktura nie tylko ułatwia nawigację w obrębie sklepu, ale też wpływa na lepszą indeksację i wzajemne wzmacnianie się podstron pod kątem SEO. Na co warto zwrócić uwagę? Na pewno na menu główne, które powinno posiadać jak najwięcej rozwinięć i agregować odnośniki do wszystkich kategorii i podkategorii. Drugi element to sekcje boczne lub menu dolne (np. w stopce) w tym miejscu warto umieścić tzw. „szybkie linki”, czyli odnośniki do stron często wyszukiwanych przez użytkowników bądź ważnych z punktu widzenia realizacji celu zakupowego. Trzeci element to tzw. ścieżka nawigacyjna (breadcrumbs), odzwierciedlająca położenie danej podstrony w strukturze sklepu i ułatwiająca nawigacje. Krok czwarty to wybór klucza wg. którego można łączyć ze sobą różne typy stron. W zależności od wielkości i zróżnicowania oferty można wykorzystać mechanizm tagowania, tworzyć zbiorcze strony produktów bądź grupować asortyment nie tylko biorąc pod uwagę przynależność do głównej kategorii, ale także względem marki, producenta, koloru, rozmiaru, przeznaczenia itd.

    Tworząc a następnie optymalizując linkowanie wewnętrzne warto wcześniej ułożyć sobie i przetestować różne scenariusze wg. których potencjalni klienci mogą poruszać się po stronach sklepu, ponieważ rzadko zdarza się tak, aby trafiając na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google czy z kampanii AdWords użytkownicy rozpoczynali przeglądanie oferty od strony głównej. Najczęściej trafiają oni na karty produktu, kategorie bądź sekcje blogowe czy poradnikowe (i to z tych miejsc muszą mieć możliwość sprawnego przejścia do innych typów podstron czy przejrzenia produktów podobnych do tych prezentowanych na wstępie). Pojawianie się na różnych podstronach produktów zbliżonych do tych aktualnie przeglądanych zwiększa szansę na lepsze poznanie naszej oferty przez użytkownika. W zależności od branży można też wykorzystać mechanizm proponowania produktów komplementarnych bądź tworzenia zestawów produktów w promocyjnej cenie.

    Warto systematycznie audytować odnośniki prowadzące do różnych podstron, aby usuwać bądź naprawiać linki kierujące do niedziałających czy usuniętych adresów (generujących błąd 404). W tym celu również można skorzystać z Google Search Console (Indeksowanie → Błędy indeksowania). Wybierając z listy konkretny adres można łatwo sprawdzić w którym miejscu w sklepie funkcjonuje odesłanie do niego (przykład na screenie poniżej).

    optymalizacja sklepu

    Optymalizacja sklepu Rysunek 6 – Screen z informacją o adresie generującym błąd 404 (źródło: Google Search Console)

    Optymalizacja sklepu – Checklista:

    • Zastanów się nad strukturą swojego sklepu – odpowiednio ją zaplanuj i zidentyfikuj wszystkie typy podstron by móc dalej nad nimi pracować
    • Sprawdź, czy adresy mają poprawnie ustawione przekierowania i czy nie występują duplikaty
    • Sprawdź widoczność stron w wynikach wyszukiwania – zwróć uwagę na to jak prezentują się na tle konkurencji i czy zachęcają do kliknięcia
    • Upewnij się, że tytuły stron i ich opisy odnoszą się ściśle do zawartości strony i że dostarczają użytkownikowi niezbędnych informacji
    • Sprawdź, czy adresy stron są czytelne dla potencjalnych klientów i czy mają przyjazną strukturę
    • Jeśli dotąd nie wykorzystywałeś danych strukturalnych (rich snippet) zaimplementuj je np. na kartach produktów.
    • Sprawdź poprawność wykorzystania rich snippet w narzędziu Google i ich widoczność w wynikach wyszukiwania
    • Przetestuj czy treści w obrębie sklepu są unikalne
    • Stwórz strategię zapewniającą stały przyrost treści
    • Przeanalizuj widoczność swojego sklepu dla różnych fraz i zobacz które słowa kluczowe warto wzmocnić poprzez dodanie treści
    • Zidentyfikuj i usuń zduplikowany content
    • Przetestuj dopasowanie podstron do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych
    • Sprawdź czy Google wykrywa błędy związane z indeksacją podstron
    • Upewnij się czy trafiając na losowo wybraną podstronę użytkownik będzie w stanie po linkach wewnętrznych w prosty sposób przejść do innej kategorii, wrócić do strony głównej, znaleźć ważne informacje bądź przejrzeć oferowane produkty
    • Przeprowadź test linków wewnętrznych i upewnij się, że prowadzące do działających i nadal istniejących podstron
    • Wytypuj kilka dodatkowych kluczy według których połączysz różne typy podstron by jeszcze wspomóc linkowanie wewnętrzne i uatrakcyjnić prezentację oferty

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl