Marketing i Biznes E-commerce Migracja sklepu do Shopify. Kompletny przewodnik

Migracja sklepu do Shopify. Kompletny przewodnik

Migracja sklepu do Shopify. Kompletny przewodnik

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Czym jest Shopify?

Shopify to platforma eCommerce w abonamentowym modelu rozliczeniowym (SaaS). W ramach abonamentu otrzymujemy dostęp do gotowej platformy eCommerce z niezbędnymi integracjami do uruchomienia sklepu, hostingiem czy zabezpieczeniami. Cena Shopify w Polsce zaczyna się od 32$/msc za plan Shopify Basic do nawet 2000$/msc za plan Shopify PLUS. Poza architekturą sklepową, w ramach abonamentu otrzymujemy dostęp do blisko 8000 gotowych aplikacji w Shopify App Store oraz blisko 160 gotowych szablonów graficznych w Shopify Theme Store. 

Skąd tak duża popularność Shopify na Świecie?

Wśród najbardziej popularnych systemów na świecie Shopify zajmuje obecnie drugie miejsce zaraz za WooCommerce (wtyczką do WordPressa). 24% sklepów internetowych na świecie korzysta z WooCommerce, natomiast 17% merchantów używa do sprzedaży online Shopify (co 6 e-sklep)


Idąc krok dalej, jeżeli weźmiemy pod uwagę top 1 mln najlepszych sklepów internetowych na świecie (Sklepów z najwyższym ruchem), tym razem wygrywa Shopify & Shopify PLUS. Okazuje się bowiem, że wśród liderów eCommerce 26% korzysta z Shopify & Shopify PLUS. Drugie miejsce z wynikiem 23% zajmuje WooCommerce, 7% rynku posiada platforma Magento. Oznacza, to, że Shopify odgrywa ogromną rolę na świecie wśród średnich i dużych ecommerce.


Będąc jeszcze przy liczbach warto wspomnieć o skali działalności Shopify. Obecnie to 9 200* zatrudnionych pracowników inhouse, 4,12mln* aktywnych sklepów na całym świecie, 700 000* twórców zaangażowanych w rozwój aplikacji, szablonów czy systemów “wokół Shopify”.

Jaka jest popularność Shopify w Polsce?

Jeżeli przyjrzymy się Shopify w Polsce, to widzimy znaczny wzrost popularności wśród Polskich sklepów internetowych. Już teraz sklepów na Shopify w Polsce jest około 5,573**, a ich przyrost na przestrzeni Q2 2022 r. w stosunku do Q2 2023 r. zwiększył się o 250%***.

Pobudzenie widać również wśród dostawców usług do Shopify w Polsce. Mamy już oficjalne płatności od Przelewy24, PayPo, Tpay czy oficjalną integrację od Paczkomatów InPost. Ostatnim brakującym elementem na naszym rodzimym rynku są oficjalne płatności od Shopify – Shopify Payments. Tutaj wciąż czekamy na dołączenie do 23 pozostałych krajów, w których aktywne jest Shopify Payments.

Ze względu na sporą ilość zapytań wśród czytelników mojego bloga o sposoby migracji do Shopify, powstał ebook „Migracja sklepu do Shopify”, prezentujący wszystkie niezbędne kroki od pomysłu i analizy przed wdrożeniowej do uruchomienia sklepu “live”. Celem eBooka jest przede wszystkim przeniesienie bezpiecznie sklepu z dowolnej platformy eCommerce do Shopify, bez utraty ruchu organicznego oraz bez spadków w sprzedaży. 

Jaki jest przebieg migracji do Shopify?

Pierwszym z etapów w procesie migracji eCommerce jest sprawdzenie, czy inny system (np. Shopify) spełnia nasze oczekiwania biznesowe. Pomoże w tym zwykła analiza potrzeb, w której możemy na kartce papieru lub w arkuszu zebrać wszystkie wymagania biznesowe, które są nam potrzebne oraz jaki mamy budżet na wdrożenie. Następnie skonfrontowanie tych wymagań np. ze  specjalistą w technologii Shopify, tak aby ocenić już na początkowym etapie, czy Shopify jest odpowiednim system i czy warto inwestować w migrację. W ebooku „Migracja sklepu do Shopify” poświęcone zostały dwa rozdziały, jak przygotować się samodzielnie do migracji oraz w jaki sposób samemu wykonać analizę przedwdrożeniową, szacując tym samym koszty narzędzi i aplikacji.

Jaki wygląda migracja seo?

Kolejnym z ważniejszych etapów w całym procesie migracji do Shopify, jest bezpieczne przeniesienie ruchu organicznego (SEO). Cały proces zaczyna się od optymalizacji SEO wszystkich treści, następnie przygotowanie mapy stałych przekierowań 301. Finalnym krokiem jest zmiana rekordów domeny sklepu oraz import mapy przekierowań. Na tym etapie pojawia się przeważnie najwięcej błędów oraz spadków w sprzedaży. Zawsze priorytetem powinno być zabezpieczenie ruchu organicznego i wykonanie przekierowań stałych 301. W ebooku największy rozdział został poświęcony właśnie migracji seo i procesowi przekierowania domeny do Shopify.

Jakie błędy pojawiają się najczęściej w migracjach?

Jest kilka głównych błędów oraz ryzyk pojawiających się w procesie migracyjnym, do których zaliczamy:

  • Uruchomienie procesów migracyjnych przed weekendem lub świętem (w okresie, w którym nie mamy dostępu do specjalistów oraz ewentualnego supportu),

  • Błędnie przygotowana mapa przekierowań (błędy wynikające ze struktury adresów URL),

  • Błędnie przygotowania mapa przekierowań (nieprawidłowe przekierowania np. produkt na kategorię lub produkt na stronę informacyjną),

  • Błędnie przekierowana domena, błędnie przekierowany rekord A lub CNAME,

  • Błędnie ustawiona główna poczta sklepu (brak możliwości wysyłki maili transakcyjnych),

  • Brak monitoringu błędów 404 po procesie migracyjnym,

  • Niedziałająca analityka,

  • Brak zmiany feedów produktowych w sieciach reklamowych Merchant Center i Meta Ads,

  • Brak zaimportowanej mapy witryny (Sitemap) do Google Search Console.

Podsumowanie

Jak widać, Shopify jest obecnie coraz częściej wybieranym kierunkiem przez polskich sprzedawców.

Główne zalety tego systemu to: 1. Time to market. Czas od koncepcji do uruchomienia w pełni działającego sklepu to okres kilku tygodni. 2. Szybkość skalowania sprzedaży. W zależności od potrzeb Shopify udostępnia 5 planów licencyjnych: Lite, Basic, Shopify, Advanced, PLUS. Wystarczy przy wzroście sprzedaży wybrać wyższy plan dodający nowe funkcje lub zmniejszający prowizje od sprzedaży. 3. Infrastruktura oparta o mikroserwisy. Aby rozbudować sklep, o dodatkowe funkcje wystarczy skorzystać z jednej z 8.000 aplikacji dostępnych w Shopify App Store. Większość popularnych dostawców usług i rozwiązań dla ecommerce jest już połączona z Shopify, co ułatwia integrację. 4. UX/UI Design. 160 gotowych szablonów pozwala na wybranie ładnego i zoptymalizowanego pod konwersję szablonu graficznego. Dodatkowo dzięki Shopify Liquid możliwe jest indywidualne wdrożenie skórki sklepu i dostosowanie sklepu do potrzeb użytkowników.

Więcej o samym Shopify dowiesz się z najnowszego ebooka migracja do Shopify, dostępnego tutaj.


*Stan na maj 2023r. Źródło: builtwith.com & Shopify.com

**Stan na październik 2023 r. Źródło: builtwith.com

***Stan na czerwiec 2023 r. Źródło: builtwith.com

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl