8 taktyk linkowania sklepów internetowych – zaplanuj strategię link buildingu w swoim ecommerce

24.10.2017 AUTOR: Michał Chlewiński

Zapomnij o opieraniu swojej strategii link buildingu na naturalnym linkowaniu, rozumianym jako „twórz dobre treści, a ludzie będą do nich linkować”. Nie w polskojęzycznym Internecie. Nie w 2017 roku. Dlaczego? Link Building – najważniejsze informacje:

Po pierwsze – polskojęzyczny Internet jest zbyt mały. Dla porównania językiem angielskim (który nie jest najpopularniejszym na świecie) na co dzień posługuje się prawie 400 mln osób, a zna go około miliarda. Po drugie social media zastąpiły w dużej mierze blogi i fora internetowe w roli mediów w których internauci dzielą się z innymi linkami do ciekawych/wartych polecenia miejsc, a obecni blogerzy coraz częściej mają świadomość wartości swoich zasięgów. 

Obecnie dobre linki muszą kosztować. Zapłacisz za nie albo pieniędzmi, albo czasem – potrzebnym do zbudowania relacji z wydawcami, tworzenia bardzo wysokiej jakości treści i jej dystrybucji.

Poniżej znajdziesz kilka przykładów strategii/taktyk pozyskiwania linków dla sklepów internetowych, dzięki którym przeznaczysz cenne zasoby na efektywną kampanię link buildingu w ecommerce.

1. Link Building – pozyskuj linki ze stron producentów

Jeżeli w Twoim sklepie znajdują się produkty zewnętrznych producentów (a taka sytuacja dotyczy większości ecommerce’ów) to działania link buildingowe zacznij od najłatwiejszych do pozyskania linków.

Firmie wytwarzającej dany produkt zależy na tym, aby klienci, którzy trafią na jej stronę mogli znaleźć informację gdzie mogą go kupić.

Odwiedź strony firmowe producentów Twojego asortymentu, znajdź sekcję „Dystrybutorzy”, „Sprzedawcy”, „Nasze produkty kupisz od:” itd. (nie zrażaj się, jeżeli jej nie znajdziesz – śmiało możesz zasugerować utworzenie takiej podstrony), a następnie skontaktuj się (np. z działem marketingu) z prośbą o dodanie informacji o Twoim sklepie. Pamiętaj by sprawdzić, czy:

  • Informacja o Twoim sklepie została podlinkowana
  • Link działa i nie posiada parametru rel=”nofollow”. Sprawdzisz to z poziomu swojej przeglądarki np. wtyczką Linkparser (lub zaglądając w kod źródłowy). Pamiętaj, że polityka niektórych firm może z góry narzucać ustawianie tego parametru dla linków wychodzących i nie będziesz w stanie nic z tym zrobić.

2. Link building: monitoruj sieć

Monitoring sieci w strategii link buildingu swojego sklepu możesz wykorzystać na kilka sposobów. Jest to także działanie, które łączy korzyści pod kątem SEO z PRem, budową marki i bezpośrednim pozyskiwaniem ruchu.

2 narzędzia, które polecam w tym obszarze z własnego doświadczenia to SentiOne oraz Brand24. Do czego powinieneś je wykorzystać?

  • Wyszukuj niepodlinkowane wzmianki na temat swojej marki i proś o dodanie odnośnika. Taktyka ta nie przyniesie większości sklepów setek, ani nawet dziesiątek linków, ale stosunek kosztów (również czasowych) pozyskania do skuteczności jest bardzo atrakcyjny
  • Tam gdzie znajdziesz wzmianki o swoim sklepie, których podlinkowanie nie będzie możliwe spróbuj samodzielnie dodać link – możesz to zrobić w komentarzu pod wpisem na blogu lub w kolejnym poście w wątku, w którym wspomniano Twój sklep na branżowym forum.
  • Wyszukuj wzmianki na temat produktów, które oferujesz. Ktoś pyta o parametry danego urządzenia? Dostępność produktu? Prosi o pomoc w wyborze produktu spełniającego założone kryteria? W każdym z tych przypadków Twoja odpowiedź może (i powinna) zawierać link do Twojego sklepu (Uwaga: wiele takich wzmianek pochodzić będzie z social mediów i chociaż linki z nich na ten moment nie interesują nas pod kątem link buildingu –co w przyszłości może się zmienić – to przełożą się na ruch i rozpoznawalność marki, przez co warto poświęcić na nie czas)

3. Pozyskaj partnerów

Zaopatrz się w dobrą kawę, wygodny fotel, godzinę wolnego czasu i zadaj sobie pytanie – które sklepy mają taką samą (lub zbliżoną) grupę docelową, ale nie są bezpośrednią konkurencją? Jeżeli odpowiedź znasz już po 5 minutach… pomyśl pozostałe 55 – z pewnością zaskoczy Cię jak wielu nieoczywistych partnerów możesz pozyskać.

Co zrobić ze stworzoną listą? Możliwości jest wiele i to w zakresie dużo szerszym niż pozyskiwanie linków dla sklepu. Skupmy się jednak na link buildingu:

  • Podstrona „Partnerzy” na której możesz umieścić odnośniki do sklepów z którymi współpracujesz (upewnij się, że one zrobią to samo dla Ciebie). Dobra praktyką będzie podniesienie jakości (wartości) takiej podstrony przez dodanie np. kodów rabatowych do partnerskich sklepów.
  • Wymiana wpisów gościnnych na blogach. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jesteś w stanie zaoferować klientom swoich partnerów (czyli również swoim potencjalnym) wartościowe materiały z interesującej dziedziny. Pamiętaj, by unikać materiałów o charakterze stricte reklamowym, ale przygotować wpis w taki sposób, żeby zachęcić czytelnika do odwiedzenia Twojej strony (nie musi od razu trafić na stronę produktową!).
  • Wymiana informacji o wartościowych materiałach partnerów w formie wpisów z linkami na firmowych blogach.
  • Wspólne tworzenie eksperckich materiałów bardzo wysokiej jakości, zbierających dane i wypowiedzi wielu podmiotów z branży. Opublikowany materiał i wpisy promujące go to świetna okazja aby otrzymać/stworzyć linki między stronami partnerów.

4. Link building – Raporty, badania, podsumowania – bądź ekspertem w swojej branży

Skoro już o materiałach eksperckich mowa. Przygotowując takie materiały w ramach strategii link buildingu skup się na tym, by trafiać przede wszystkim do osób z branży (dostawców, podwykonawców, konkurentów, influencerów), a nie konsumentów. Uniwersalne tematy, które Ci w tym pomogą to np. trendy w branży i ich zmiany w ostatnim czasie, prognozy, analiza demografii, sytuacja na rynkach zagranicznych.

  • Zbierz własne dane – możesz przeanalizować dane zebrane w swoim sklepie, poprosić o ich udostępnienie partnerów (pamiętaj, by działać zgodnie z regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych) lub przeprowadzić ankietę. Takie podejście już na starcie pozwala na stworzenie unikalnych materiałów.
  • Wykorzystaj dostępne dane zewnętrzne (raporty branżowe, dane GUS, prognozy), ale przedstaw je w unikalny sposób.
  • Postaraj się zawrzeć co najmniej 1 ciekawy, „clickbaitowy” (ale prawdziwy) wniosek z badania lub raportu, który może zainteresować mainstreamowe media.
  • Zatroszcz się o dystrybucję stworzonego materiału. Upewnij się, że osoby i media, które mogłyby stworzyć odnośniki do Twoich treści na pewno je otrzymały.

5. Program partnerski a link building

Program partnerski, w którym każdy z uczestników otrzymuje przypisany, zindywidualizowany „reflink” to kolejny sposób na pozyskanie linków, który zapewni także inne korzyści dla sklepu internetowego.

Podstawową zaletą tego sposobu pozyskiwania linków jest fakt, że zajmą się tym dla Ciebie jego uczestnicy. Mogą do tego wykorzystać fora i blogi internetowe, a także własne strony i portale, które monetyzują wykorzystując programy partnerskie.

Głównym minusem jest w tym przypadku brak kontroli nad ilością, jakością i tempem pozyskiwania linków. W tym przypadku szczególnie ważne będzie monitorowanie linków przychodzących dla Twojej domeny – możesz do tego wykorzystać narzędzia takie jak Majestic czy Ahrefs.

Odpowiednie regulacje w regulaminie programu partnerskiego pozwolą na uzyskanie lepszej kontroli nad procesem, ale zawsze musisz być świadomy potencjalnych problemów.

Trudność wdrożenia programu partnerskiego w Twoim sklepie zależeć będzie od oprogramowania, którego używasz. Niektóre platformy działające w modelu saas oferują taką funkcjonalność w standardzie. Jeżeli używasz oprogramowania typu open source jak np. Presta Shop możesz dokupić odpowiedni moduł na giełdach z dodatkami.

6. Link building a produkty z potencjałem viralowym

Umieść w sklepie produkty, które są na tyle ciekawe, nietypowe aby wiadomość o nich mogła rozejść się wirusowo po sieci. Większość wzmianek z pewnością pochodzić będzie z social mediów (co jest świetne, choć nieistotne z punktu widzenia link buildingu), ale pozyskasz także linki z blogów, forów i portali (którym w razie potrzeby warto podsunąć informację).

Najmocniejsze piwo na świecie, poduszka, która jest głośnikiem, paintball z aktorami przebranymi za zombie – to kilka przykład z branży ecommerce, które zapewniły oferującym je sklepom dużo widoczności i linków. Najdroższe, największe, najmniejsze, najmocniejsze, najbardziej absurdalne – to przymiotniki o których powinieneś myśleć tworząc (lub szukając) produkt do swojej oferty.

Produkty nie muszą być nawet prawdziwe, choć warto z tym uważać. Będzie to na pewno dobry pomysł na 1 kwietnia (pamiętaj jednak, aby nie narobić sobie kłopotów prawnych). W końcu który z polskich kierowców nie chciałby mieć dwustronnej opony – odpowiedniej po wywinięciu na drugą stronę i na lato i na zimę?

7. Posiadasz fizyczne lokacje sklepów? Wykorzystaj to!

Wiele sklepów internetowych wyewoluowało na bazie stacjonarnych punktów, a inne postanowiły rozbudować swój internetowy biznes również o sklepy, które klient może odwiedzić offline.

Jeżeli Twój ecommerce posiada stacjonarne punkty wykorzystaj je do pozyskania linków do strony www sklepu.

Poniżej znajdziesz kilka sposobów na zdobycie linków związanych z naziemnymi sklepami:

  • Strona galerii lub centrum handlowego – jeżeli Twój sklep znajduje się w większym punkcie handlowym upewnij się, że na oficjalnej stronie poza informacją o istnieniu sklepu i godzinach otwarcia podany został link do sklepu internetowego.
  • Lokalne katalogi firm – w każdym większym mieście znajdziesz kilka „żywych” katalogów firm z regionu. Chociaż nie są to najmocniejsze linki jakie możesz pozyskać warto je mieć – dodatkową korzyścią będzie widoczność wizytówki w takim katalogu na lokalne zapytania z długiego ogona.
  • Wizytówki NAP – sklep z fizycznym adresem pozwala na pozyskanie wizytówek NAP (eng. Name – Address – Phone), które zwykle poza danymi adresowymi firmy zawierają także link.

8. Widoczność w Google nie kończy się na Twoim sklepie internetowym

Częstym błędem dotyczących SEO popełnianym nie tylko przez właścicieli sklepów internetowych jest całkowite skupienie na pozycjach własnej witryny w wynikach wyszukiwania. Oczywiście wysokie miejsca naszego sklepu najlepiej przełożą się na ruch organiczny z Google,

  • Linkowanie miejsc, z których użytkownik może trafić następnie na stronę sklepu, np.
  • sklepowy fanpage, kanał YouTube, profil Twitter itp.,
  • sponsorowane lub posiadane przez sklep forum internetowe lub blog,
  • wpisy w serwisach z opiniami,
  • wpisy w katalogach sklepów, firm, lokalizatorach internetowych,
  • wpisy w serwisach typu Q&A, w których wspomniano o Twoim sklepie,

które ma na celu poprawę pozycji danego adresu w wynikach wyszukiwania.

  • Umieszczanie linków i niepodlinkowanych wzmianek (gdy nie da się umieścić linku) na stronach, które już rankują na pierwszej stronie wyników, dla interesujących Cię fraz. W tym przypadku korzyści są dwie:
    • Informacja o Twoim sklepie w większej liczbie wyników z pierwszej strony wyników wyszukiwania
    • Linki z tematycznie powiązanych, dobrze rankujących miejsc. Według badania Link building w Polsce – 2017 powiązanie tematyczne podstrony z której pochodzi link to jeden z 3 najważniejszych czynników, które biorą pod uwagę pozycjonerzy decydując się na stworzenie odnośnika.

Chcesz poznać inne pomysły na link building? Poznaj kolejne taktyki na pozyskiwanie linków dla sklepów internetowych.

Do góry!

Polecane artykuły

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam