Marketing i Biznes E-commerce Jak stan e-commerce oceniają przedstawiciele branży? Powstał „Trendbook e-commerce 2022”!

Jak stan e-commerce oceniają przedstawiciele branży? Powstał „Trendbook e-commerce 2022”!

Jak stan e-commerce oceniają przedstawiciele branży? Powstał „Trendbook e-commerce 2022”!

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Jak stan e-commerce oceniają przedstawiciele branży? Powstał „Trendbook e-commerce 2022”!

Niektórzy mówią, że jedyną stałą w marketingu i na rynku e-commerce jest zmiana, a elastyczne podejście i szybkie dostosowywanie do nowych warunków stanowi klucz do sukcesu. Agencja digitalowa PromoTraffic postanowiła zapytać osoby powiązane z dużymi firmami e-commerce o to, jakie zmiany obserwują na rynku i jakie trendy ich zdaniem zdominują w 2022 rok. Na podstawie odpowiedzi powstał „Trendbook e-commerce 2022”: omawiający problemy branży, najpopularniejsze kanały marketingowe i aktualne tendencje rynkowe.

Z jakimi problemami boryka się współczesny rynek e-commerce?

Jednym z poruszanych w Trendbooku zagadnień są problemy oraz obawy dyrektorów i managerów firm, działów marketingu i sprzedaży. I chociaż każda firma oraz branża ma swoją specyfikę, niektóre kwestie powracają w wielu wypowiedziach, pozwalając zarysować szerszy obraz. Jeden z największych kłopotów, z jakimi boryka się e-commerce to nieprzewidywalność rynku i nagłe zmiany, zmuszające często do szybkiej modyfikacji strategii działań w różnych obszarach (sprzedaży, promocji, a nawet produkcji).

O ile zmienność e-commerce to pewna norma, o tyle w ciągu ostatnich kilku lat polskie firmy funkcjonują w warunkach ciągłej niepewności, większej niż w poprzedniej dekadzie. Wpływ na ten stan rzeczy miało kilka czynników. Dyrektorzy i kierownicy najczęściej wskazują na pandemię i jej konsekwencje. Zakres tych konsekwencji jest już w dużej mierze zależny od branży – w niektórych sklepach konieczna stała się zmiana strategii pod nowe zwyczaje konsumentów, w innych problematyczne okazały się zaburzenia łańcuchów dostaw. Pandemia, wpływając na zachowania klientów, doprowadziła także do braku niektórych surowców. (Wymienić można tu choćby papier – popyt zwiększył się na skutek większej ilości wysyłanych paczek, co w pewnym momencie doprowadziło do braków.) Niepewność rynku związana jest jednak także z innymi czynnikami. Wskazać tu można choćby częste zmiany prawne czy nowe obciążenia dla przedsiębiorców, wynikającego z wprowadzenia Polskiego Ładu. Problematyczna jest także wysoka inflacja: wzrost kosztów produkcji, transportu i rosnące pensje sprawiają, że konieczne są podwyżki produktów i usług – co wymusza szukanie balansu pomiędzy opłacalnością biznesu a oczekiwaniami odbiorców.

W obraz zarysowany przez przedstawicieli branży dobrze wpisuje się wojna w Ukrainie. Jej konsekwencjami ponownie są m.in. zaburzenia łańcuchów dostaw, niepewność na rynku surowców energetycznych, jeszcze szybsza inflacja czy choćby zmiany zachowań internautów (zwłaszcza na przełomie lutego i marca).

Ciekawy wątek, na jaki wskazywała część współtwórców Trendbooka, to kwestia braków ekspertów na rynku pracy. Duży popyt na specjalistów z dziedzin związanych z e-commerce – zwłaszcza takich jak IT, SEO, PPC – sprawia, że trudnością stało się zbudowanie wewnętrznego zespołu eksperckiego. (Co z kolei część firm skłania do poszukiwania wsparcia u agencji digitalowych.)

Jakie trendy dominują na rynku e-commerce?

Każda branża ma swoją specyfikację – co przekłada się na zróżnicowane odpowiedzi przedstawicieli firm. Pośród poruszanych przez nich wątków warto jednak zwrócić uwagę między innymi na:

  • Quick commerce – rosnąca konkurencja i zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów sprawiają, że odbiorcy nie chcą czekać na towary czy usługi. Błyskawiczna wysyłka staje się już nie tylko przewagą nad konkurentami, ale wręcz standardem, którego oczekuje e-konsument – i którego brak może wywołać negatywne skojarzenia z marką.

 

Nie na wszystkie produkty ludzie chcą lub mogą czekać, a biorąc pod uwagę zmianę nawyków zakupowych Polaków spowodowaną pandemią – ten trend będzie się rozwijał.” – Marlena Żurawska – Szuter

 

  • Trendy proekologiczne i odpowiedzialność biznesu – część konsumentów staje się coraz bardziej świadoma w kwestiach ekologii oraz społecznych. Rozwiązania wpisujące się w te tendencje (np. ekologiczne opakowania czy kampanie reklamowe dostosowane do współczesnych realiów) są cenione przez klientów i stale zyskują na znaczeniu.

 

Marki coraz częściej zwracają uwagę na problemy ekologiczne, przyłączają się do akcji wspierających równouprawnienie kobiet czy LGBT.” – Małgorzata Wierzbicka

 

  • Personalizacja i obsługa klienta – personalizacja oferty daje większe szanse na zdobycie i utrzymanie klienta, a wrażenia związane z obsługą często decydują o tym, czy konsument będzie wierny marce.

 

Liczby nie kłamią: badania pokazują, że 80 procent konsumentów chce większej personalizacji od sprzedawców. Zapewniając głębszy poziom personalizacji, firmy będą mogły zaspokajać potrzeby kupujących w oparciu o to, gdzie konsumenci znajdują się na ścieżce klienta, dając każdemu odwiedzającemu indywidualną uwagę, która zachęca do przejścia w dół ścieżki.” – Mariusz Serfain

 

  • Znaczenie nowych form marketingu oraz łączenie różnych form promocji – dyrektorzy planują inwestować w różne kanały marketingowe. Chociaż kampanie PPC oraz działania SEO wiele firm traktuje jako podstawę, nie bagatelizują także konieczności inwestycji w inne kanały dotarcia do klienta. Uwagę zwracają także na takie trendy, jak live czy social commerce.

 

Jednym z ciekawszych trendów i kanałów sprzedaży, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w Europie jest live commerce – to doskonała okazja do bycia bliżej klienta i dostarczania mu wartości dodanej w cyklu zakupowym” – Maciej Stępień

 

Trendbook e-commerce 2022 – co w nim znajdziesz?

Więcej o  problemach, z jakimi borykają się firmy e-commerce, zmianach, jakie zaszły na rynku w 2021 i przewidywaniach na kolejne lata, można przeczytać w pełnej wersji e-booka. Zawiera on wypowiedzi ponad dwudziestu przedstawicieli znanych, polskich marek, prowadzących sprzedaż także (lub wyłącznie) online. Pośród firm, jakie reprezentują, znalazły się działające w branżach fashion, cateringowej, elektroniki, książkowej, growej czy meblowej – co pozwoliło spojrzeć na rynek e-commerce przekrojowo.

W Trendbooku można znaleźć odpowiedzi przedstawicieli branży e-commerce na takie pytania, jak:

  • Jakie trendy i zjawiska były najistotniejsze w 2021?
  • Co budzi obawy w 2022 z punktu widzenia rozwoju biznesu e-commerce?
  • Jak konkurować z marketplace?
  • Jakie kanały marketingowe będą rozwijane w 2022?
  • Które kompetencje są najważniejsze z punktu widzenia budowy organizacji i zespołów w branży e-commerce?

 

 

 

 

 

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl