Marketing i Biznes E-commerce Idą Święta? Zwiększ sprzedaż w sklepie internetowym – jeszcze bardziej!

Idą Święta? Zwiększ sprzedaż w sklepie internetowym – jeszcze bardziej!

Idą Święta? Zwiększ sprzedaż w sklepie internetowym – jeszcze bardziej!

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Czy wiesz, co musisz zrobić, żeby w okresie przedświątecznym wzrosła sprzedaż w Twoim sklepie internetowym? Odpowiadamy: zupełnie nic. Nawet jeśli nie kiwniesz palcem, bożonarodzeniowy napór klientów i tak spowoduje wzrost sprzedaży. To być może krzepiąca perspektywa, ale jeśli interesuje Cię coś więcej niż plan minimum i obserwowanie umykającej Ci konkurencji, to mamy dla Ciebie 14 konkretnych sposobów na jak najpełniejsze wykorzystanie potencjału ostatnich tygodni roku.

Kiedy klienci zaczynają przygotowywać się do Świąt? Lada moment. Od pierwszych dni listopada w Google zaczyna szybko rosnąć liczba zapytań typu „prezent dla”, i już w połowie miesiąca będą się one przekładać na zakupy. Dziś jest ostatni dzwonek, by zacząć przygotowania.

Przygotuj swój sklep

Responsywny szablon

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zadbaj o responsywny szablon sklepu (czyli taki, który dostosowuje się do urządzeń mobilnych). To właśnie za pośrednictwem smartfona odwiedza Cię najwięcej klientów – oni muszą łatwo znaleźć to, czego szukają, a Ty, profesjonalnym działaniem sklepu, musisz wzbudzić ich zaufanie.

To prawda, że ruch z komputerów generuje wyższe współczynniki konwersji. Jednak ich użytkownicy to często ludzie, którzy wcześniej odwiedzali Twój sklep na komórce – i uznali, że warto kupić u Ciebie.

Poradniki i rankingi produktów

Skoro klienci szukają „prezentów dla” w Google’u, to zapewne będą szukać „prezentów dla” także w Twoim sklepie. Ułatw im to zadanie – stwórz strony-poradniki z pomysłami na prezent (oczywiście z linkami do konkretnych produktów). Tę rolę świetnie spełni nawet prosty ranking najlepiej sprzedających się produktów, w podziale na poszczególne kategorie.

Przygotuj swój asortyment

Zidentyfikuj potencjalne bestsellery

Sklep internetowy to prawdziwa kopalnia danych, poszukaj więc produktów, które w poprzednich latach klienci

  • kupowali najchętniej,
  • przeglądali najczęściej.

Nie szukaj wyłącznie rekordów sprzedaży. Spróbuj namierzyć produkty, których być może nie sprzedałeś dużo, ale które zanotowały przed świętami duże wzrosty w ujęciu procentowym. Może gdyby były silniej eksponowane lub miały lepsze ceny, stałyby się hitami?

Oczywiście zignoruj te produkty, o których wiesz, że były gwiazdą jednego sezonu

Sprzedawaj zestawy

Klienci chętnie kupują produkty w zestawie – o ile jest atrakcyjny. Co to znaczy? Po pierwsze, produkty muszą do siebie pasować. Możesz tu zdać się na intuicję, ale możesz również „zapytać” klientów: sprawdzając w zamówieniach, jakie produkty były często kupowane razem.

Drugim kryterium jest oczywiście odpowiednio obniżona cena. Klienci chętnie zostawią u Ciebie więcej pieniędzy, jeśli produkty w zestawie będą „wychodzić” taniej.

Szukaj inspiracji na hity sprzedażowe w Google

Tak jak klienci szukają inspiracji w popularnej wyszukiwarce, tak możesz zrobić to i Ty. Skorzystaj z Google Trends, z narzędzia do mierzenia popularności fraz kluczowych w Google Ads, a nawet… z podpowiedzi w okienku wyszukiwania na głównej stronie Google.com

Obserwuj konkurentów: ucz się od najlepszych

Z pewnością masz kilku konkurentów, na których działania spoglądasz z podziwem – obserwuj i notuj, co robią. Nawet jeśli nie zdążysz wdrożyć nowych rozwiązań dziś, będziesz miał gotowe pomysły na później. Podglądaj także strategie największych graczy. Pamiętaj jednak, że nie wszystko, co robią giganci, da się wprost zastosować w mniejszych sklepach.

Przygotuj procedury i zaplecze

Wydłuż terminy zwrotów

Jaki jest jeden z głównych powodów, dla których klienci rezygnują z zakupu wypatrzonego prezentu? Brak pewności co do tego, czy będą go mogli zwrócić, jeśli okaże się nietrafiony. Wydłużenie czasu na zwrot tak, by był możliwy jeszcze po Świętach, rozwieje te obawy. Zapewne zwiększy to liczbę zwrotów, ale wzrost sprzedaży powinien z nawiązką pokryć ich koszty.

Pamiętaj, że informacja o możliwości zwrotu po Świętach musi być dobrze widoczna na stronach z produktami.

Upewnij się, że masz wystarczająco dużo rąk do pracy

W najbliższych tygodniach Twój zespół czeka okres intensywnej pracy. Pamiętaj, że dodatkowy popyt będziesz mógł przełożyć na dodatkową sprzedaż zyski tylko wtedy, kiedy Twoi pracownicy będą w stanie obsłużyć zamówienia i pytania klientów. Oceń, jakie masz rezerwy i w razie czego zorganizuj sezonowe wsparcie.

Zapewnij odpowiednie stany magazynowe i ich finansowanie

Wysyłka zwiększonej ilości zamówień to, siłą rzeczy, większa ilość towaru zamówiona przez Ciebie. A to z kolei większe potrzeby finansowe. Nie czekaj z odpowiednim zatowarowaniem sklepu do ostatniej chwili; szczególnie w obecnych czasach, zaopatrzenie może być kłopotem. Zamów odpowiednie ilości przynajmniej kluczowych pozycji, a jeśli będziesz potrzebował, zorganizuj finansowanie dla zwiększonych zakupów. Na szczęście to ostatnie, dzięki ofercie takich firm jak Booste, możesz zrobić bez wychodzenia z domu (lub biura).

Przygotuj strategię promocyjną

Stwórz landing page dla najważniejszych fraz

Jeśli reklamujesz się w wyszukiwarce na hasła typu „najlepsze prezenty dla..” lub wykorzystujesz reklamy graficzne z takimi hasłami, stwórz dla nich landing page. Niech internauta po kliknięciu w reklamę dostanie dokładnie to, czego mógł oczekiwać po wpisanym haśle. Prawdopodobnie wygeneruje to wyższe współczynniki konwersji niż przekierowanie klienta na stronę kategorii w Twoim sklepie.

Opracuj timing działań

Pierwsze oznaki zwiększonego popytu dostrzeżesz już w połowie listopada, a jego kulminację niedługo przed Wigilią. Jak jednak wiesz, ta fala nie wzbiera stopniowo, ale ma po drodze kilka mniejszych spiętrzeń. Jedno z nich to nasze swojskie Mikołajki, drugie – Black Friday i (w sklepach z towarami cyfrowymi) Cyber Monday. Niektóre sklepy  mogą się spodziewać także większego zainteresowania przed Halloween. Zastanów się, kiedy mocniej „atakować” marketingiem.

Weź pod uwagę, że w czasie największej gorączki będziesz „bić się” z najsilniejszą konkurencją. Sprawdź więc, czy nie lepiej zwiększyć nieco nakłady na marketing w „słabszych” momentach sezonu (np. zaraz po Mikołajkach).

Przejrzyj ustawienia słów kluczowych dla kampanii w wyszukiwarce

W okresie świątecznym, klienci szukają nieco innych produktów niż w pozostałej części roku. Dopilnuj więc, żeby Twoje reklamy pojawiały się na zapytania związane z zakupami, jakie klienci robią na Święta. Przyjrzyj się także frazom wykluczającym: niektóre z nich, sprawnie filtrując ruch w pozostałej części roku, w czasie okołoświątecznym mogą być zbyt skuteczne i odrzucać zapytania od potencjalnych klientów.

Stosuj remarketing

Większość wizyt, jakie zanotujesz w najbliższych tygodniach, zrealizują klienci, którzy są jeszcze na etapie poszukiwania prezentu lub porównywania ofert – nie mają one dużych szans skończyć się zakupem. Remarketing to sposób, w jaki możesz przypominać o swoim sklepie klientom, którzy go odwiedzili.

Na marginesie, kampanie marketingowe nie dość, że kosztują, to jeszcze musisz je opłacić z góry – zanim pojawią się przychody ze sprzedaży. Na szczęście, możesz je finansować z Booste; w ten sposób będziesz płacić za nie dopiero wtedy, kiedy będą przynosić efekty.

Obserwuj i notuj

Na bieżąco weryfikuj, co działa lepiej, a co gorzej. Nie chodzi o to, żeby codziennie sprawdzać CTR czy oceniać rotację poszczególnych grup asortymentowych i na tej podstawie podejmować błyskawiczne decyzje. Wystarczy, że zrobisz to raz na kilka dni-raz na tydzień i zanotujesz wnioski.

W ten sposób za rok, u progu kolejnego sezonu świątecznego, etap analiz będzie już w dużej mierze za Tobą. A to będzie oznaczać więcej czasu na planowanie – i działanie.

Powodzenia!


Artykuł sponsorowany

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl