Marketing i Biznes E-commerce Finansowanie dla sklepu internetowego

Finansowanie dla sklepu internetowego

Finansowanie dla sklepu internetowego

Inwestowanie w biznes nie musi być trudne. Rzeczywistość formalnych wymagań, papierologii i przede wszystkim czasu (którego zawsze wszystkim brakuje) odchodzi do lamusa. Jakie finansowanie dla sklepu internetowego działa najlepiej w 2021 roku?

Gdzie szukać finansowania

Problem ze znalezieniem środków na rozwój w sektorze ecommerce wynika z wielu czynników związanych z nieregularnością przychodów, słabą historią kredytową firm i wysoką sezonowością wybranych branż.

Nie brzmi to najlepiej, prawda? To zależy.

Sklepy internetowe rządzą się własnymi prawami. I choć rynek ecommerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie – z analizy PWC wynika, że w 2026 roku jego wartość  wyniesie 162 mld zł., a średnioroczny wzrost 12% – właściciele e-sklepów nadal nie są ulubionymi klientami banków.

Dobra wiadomość jest taka, że banki wcale nie muszą być ulubioną instytucją finansową właścicieli firm w sektorze commerce, a wyżej wymienione “problemy” przeszkodą w pozyskiwaniu kapitału na rozwój.

Decyzja o tym, jakie finansowanie dla sklepu internetowego będzie najlepsze powinna zależeć przede wszystkim od tego, na co chcesz je przeznaczyć, jakiej kwoty potrzebujesz i na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma.

Finansowanie dla sklepu internetowego – rodzaje

Osobiste oszczędności

Bootstrapping, czyli rozwijanie biznesu wyłącznie z własnych środków jest nadal bardzo popularną metodą finansowania ecommerce na wczesnym etapie. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że jest to stosunkowo łatwo dostępne źródło kapitału (Twoje oszczędności = Ty nimi zarządzasz), które nie rozwadnia udziałów, ale jest to często jedyny sposób na rozpoczęcie działalności przez zupełnie nowe marki.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę wysokie ryzyko utraty kapitału, ponieważ nawet 60% sklepów upada po kilku miesiącach od założenia. Wydając własne środki nie masz szans na ich odzyskanie.

Przyjaciele i rodzina?

Przysłowie mówi, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach. Z jednej strony pożyczka od rodziny czy znajomych może być świetną okazją do zdobycia pieniędzy na bardzo atrakcyjnych warunkach. Z drugiej, może niestety mocno nadwyrężyć relacje jeśli “coś pójdzie nie tak”.

Karty kredytowe

Konsumencka czy biznesowa? To zależy od tego czy już masz firmę czy szukasz funduszy na jej otwarcie.

Odnawialna linia kredytowa najlepiej sprawdza się do pokrycia bieżących wydatków w firmie. Karty kredytowe, zarówno te konsumenckie jak i dla firm często mają dodatkowe korzyści, takie jak nagrody za zakupy. Nie wymagają też zabezpieczenia.

Minusem jest ich ogólny koszt. Są one zwykle drogie, z wysoką opłatą miesięczną lub roczną za samo posiadanie karty. Oprocentowanie na karcie również może być dość wysokie.

W obu rodzajach kart kredytowych, o ile dokonujesz minimalnych spłat miesięcznych i nie przekraczasz limitu kredytowego (lub stale zwiększasz limit kredytowy), karta kredytowa może pomóc firmie w codziennych wydatkach. Zazwyczaj nie jest to jednak wystarczające źródło kapitału na rozwój ecommerce.

Kredyt bankowy

Rodzajów kredytów w banku jest więcej niż drzew w lesie.

Potrzebujesz pieniędzy na zakup magazynu? Jest kredyt hipoteczny. Chcesz wprowadzić nowy produkt lub jednorazowo kupić więcej towaru? Masz do dyspozycji między innymi wyżej wspomniane karty kredytowe, kredyt obrotowy, linię kredytową, limit debetowy w koncie…

Lista dostępnych opcji jest długa.

Tak samo jak ta z wymaganiami, jakie Twoja firma musi spełnić, żeby o którykolwiek kredyt się ubiegać.

Formularze, zaświadczenia, wnioski, analizy, zabezpieczenia – niekończący się zestaw dokumentów, które musisz przygotować jest dużym wyzwaniem, nawet dla zmotywowanego przedsiębiorcy.

Jednak cały ten wysiłek nie przekłada się na czas oczekiwania na decyzję z banku. A ten może być długi. Bardzo długi.

Jeśli Twoja firma istnieje wystarczająco długo, żeby mieć historię kredytową, Twoja cierpliwość może być wynagrodzona otrzymaniem pozytywnej decyzji. Jeśli jednak bank nie był zachwycony sezonowością sprzedaży w Twoim sklepie internetowym, krótką historią kredytową, czy też ogólnie charakterystyką firm ecommerce, decyzja może być odmowna. I często jest.

Pozabankowe finansowanie dla firm

Banki są najczęstszym źródłem finansowania małych firm, ale nie jedynym. Wraz z rozwojem rynku ecommerce pojawiły się także alternatywne źródła, w których zdobędziesz finansowanie dla sklepu internetowego.

Pożyczka alternatywna to pożyczka udzielana przez instytucję inną niż bank lub tradycyjny pożyczkodawca. Warunki otrzymania kapitału i sama pożyczka działają na innych zasadach.

Ponieważ często powstały jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie małych i średnich firm, które szukają kapitału na rozwój, ale nie spełniają wymagań banków lub warunki kredytu bankowego nie są dostosowane do potrzeb i możliwości tych firm, pożyczki alternatywne są bardziej przyjazne dynamicznemu środowiskowi ecommerce.

Revenue-based financing jako finansowanie dla sklepu internetowego

Jednym z najbardziej dopracowanych przykładów pozabankowego źródła kapitału dla e-sklepów jest revenue-based financing (RBF, inaczej: finansowanie oparte na przychodach).

Revenue-based financing, dzięki swojej prostocie i elastycznemu modelowi spłat, może być idealnym źródłem pieniędzy na rozwój sklepów internetowych. To właśnie spłaty wyróżniają RBF na rynku.

Na czym polega ta “elastyczność”? Mówiąc najprościej, pożyczona kwota jest spłacana jako z góry określona część przyszłych przychodów sklepu. Ustalasz więc procent przychodów, jaki będziesz przeznaczać na spłatę, a nie określoną kwotę, jak to jest w przypadku pożyczki bankowej.

Na przykład, wysokość spłat określona przez pożyczkobiorcę jako 10% może rozkładać się następująco:

W praktyce ma to ogromny wpływ na płynność finansową sklepów internetowych, szczególnie w branżach podatnych na sezonowość sprzedaży. Mniejsze przychody oznaczają niższe spłaty.

Revenue-based financing to też duża efektywność w zarządzaniu czasem. Często wniosek o kredyt wysyłasz online, zestaw dokumentów, jakie musisz przedstawić może być tak mały, że wystarczy potwierdzenie tożsamości właściciela sklepu, decyzja może przyjść w nawet jeden dzień, a dostęp do środków przyznany w kolejne dwa.

W Polsce wiodącą firmą oferującą revenue-based financing sklepom internetowym jest Booste. Ich oferta stworzona jest wyłącznie dla sklepów internetowych i zawiera finansowanie na działania marketingowe (w tym współpracę z agencjami marketingowymi) oraz zakup dodatkowego towaru. Aby dowiedzieć się więcej o RBF i Booste przejdź do tego artykułu.

Jakie finansowanie dla sklepu internetowego jest najlepsze?

Ta decyzja należy do Ciebie. Wybierając źródło finansowania dla sklepu internetowego warto przeanalizować dostępne na rynku oferty i wybrać tę, która najlepiej odpowiada potrzebom i możliwościom Twojej firmy.

Weź pod uwagę czas, jaki musisz poświęcić na wypełnienia wniosku i otrzymanie decyzji, kwotę, jakiej potrzebujesz, zasady aplikacji i spłat, a także opłaty dodatkowe, zabezpieczenia czy wartości dodane.

Nie bój się też zadawać pytań! Zrób własny research, przeczytaj opinie – zrozumienie oferty pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl