Facebook Ads i budowanie targetu

24.10.2017 AUTOR: Kinga Odziemek

Czy media społecznościowe sprzedają? Z takim stwierdzeniem można się często zarówno spotkać, jak i zgodzić lub… polemizować. Niezależnie jednak od naszej opinii należy docenić potencjał leżący w social media, Facebook Ads, i zastosowanie dla sektora e-commerce. Przeczytaj ten tekst, a budowanie targetu nie będzie dla Ciebie czarną magią.

Spośród wszystkich platform społecznościowych to właśnie Facebook oferuje jedne z najbardziej zaawansowanych możliwości promocji w całym świecie digitalu. Atrakcyjne formaty reklamowe pozwalają w interesujący sposób przedstawić naszą ofertę, a dopracowane systemy reklamowe oraz precyzyjne targetowanie dają szansę na dotarcie z ofertą do nawet najbardziej niszowych grup odbiorców. Jak najpełniej wykorzystać ogrom możliwości Facebooka?

Pierwsza kampania na Facebooku to wyzwanie nie tylko dla marketerów. Możliwości targetowania są niemal nieograniczone i mogą na początku przytłoczyć, ale w miarę upływu czasu i konfigurowania kolejnych kampanii analiza wyników i optymalizacja efektów może stać się nie tylko przykrym obowiązkiem, ale i przyjemną przygodą.

Jakie możliwości dają Ci Facebook Ads?

  • możliwość testowania różnych formatów postów – przez dark posty (posty ukryte) po linkposty, videoposty, karuzele, lead
  • możliwość testowania różnych celów reklamowych – w samym panelu reklamowym znajdziesz kilkanaście opcji, które mogą pomóc Ci w uzyskaniu wymarzonego wyniku biznesowego. Zależy Ci na nowych odbiorcach Twojej strony? Wybierz cel Page Likes. Chcesz zwiększyć zasięg swoich komunikatów? Wybierz cel Page Post Engagement. Chcesz, by Twoje video dotarło do jak największej liczby osób? Video Views może być celem, który Cię zainteresuje.
  • wykorzystanie remarketingu i piksela Facebooka, który pozwala Ci śledzić odwiedzających Twoją witrynę także na tym portalu społecznościowych.
  • w pełni wykorzystujesz już posiadane materiały – Facebook może pełnić rolę kuriera Twoich treści i ofert oraz ożywić bazę mailingową.

Co warto wykorzystać Facebook Ads w e-commerce?

  • reklama karuzelowa – ten atrakcyjny format postu pozwala na przedstawienie oferty w interaktywny i ciekawy sposób za pomocą serii zdjęć, które w kreatywny sposób mogą tworzyć całość, przedstawiać różne projekty lub być częścią historii.
  • lead ads – format postów oraz reklam wykorzystujący moduł pozostawienia danych w formularzu, idealny do zbierania kontaktów, które mogą być przekazywane prosto do handlowców i działów sprzedaży.
  • sklep – Facebook może pełnić także funkcję pośrednika pomiędzy platformą społecznościową a sklepem online. Do jeszcze niedawna, aby przenieść danych użytkowników do oferty, trzeba było posługiwać się linkpostem do całej kategorii czy produktu lub umieszczać linki w treści. Teraz produkty można w prosty sposób otagować na publikowanym zdjęciu.
  • oferty – warto wykorzystać format ofert, które prezentowane są w formie swoistych kuponów, możliwych do pobrania bezpośrednio z poziomu Facebooka.
  • remarketing – reklamy wykorzystujące remarketing, czyli docierające do osób już w pewien sposób zaznajomionych z naszą marką, cechują się zazwyczaj niższym kosztem konwersji i lepszymi statystykami.

Budowanie targetu: Jak odnaleźć swoją grupę docelową?

Unikalny przepis na odnalezienie grupy docelowej istnieje i nazywa się TESTOWANIE. To metoda prób i błędów, stała analityka i testowanie nowych rozwiązań pozwalają na znalezienie złotego środka – grup, które konwertują najlepiej a jednocześnie dotarcie do nich nie rujnuje budżetu marketingowego. W takim przypadku komunikacja staje się najbardziej efektywna i uszczęśliwia nie tylko odbiorców, ale i nadawców.

Facebook Ads: O czym warto pamiętać przy targetowaniu reklam i testowaniu grup docelowych?

  • ważne jest umiejscowienie reklam. Jeżeli obiektem promocji jest zachęcenie do wypełnienia formularza składającego się z 30 pytań, prawdopodobnie tańsze umiejscowienie reklamy na urządzenia mobilne nie będzie efektywne. Istnieje prawdopodobieństwo, że tak długi formularz odstraszy użytkowników smartphone’ów czy tabletów.
  • daj czas Facebookowi. To, że przeznaczysz większą kwotę na promocję w czasie danego okresu nie musi znaczyć, że kampania przyniesie lepsze efekty. Facebook potrzebuje czasu na dotarcie i optymalizację. Niejednokrotnie więcej korzyści przyniesie ustawienie niższego budżetu i stopniowe zwiększanie go w miarę upływu czasu kampanii, niż przepalenie budżetu marketingowego.
  • korzystaj z wykluczeń i zainteresowań. Promując w restauracji np. potrawy z mięsem, wyklucz wegan i wegetarian, których ta reklama nie tylko nie będzie dotyczyć, ale może rozzłościć. Krem na zmarszczki w niewielu sytuacjach zainteresuje studentki, a artykuły dla dzieci nie do końca zainteresują bezdzietnych mężczyzn.
  • zainteresuj się Custom Audience. Custom audience to dedykowana, niestandardowa grupa odbiorców tworzona na przykład na podstawie bazy mailingowej wgranej do panelu FB. Dzięki wykorzystaniu Custom Audience możliwe jest docieranie do odbiorców bazy mailingowej także za pośrednictwem Facebooka. W dobie ogromu treści marketingowych i natłoku newsletterów w skrzynkach mailowych wielu użytkowników Internetu, to właśnie taki sposób wykorzystania bazy mailingowej może okazać się najbardziej skuteczny.
  • Lookalike Audience to niestandardowa grupa odbiorców, podobna do posiadanej już przez nas grupy odbiorców. Wykorzystanie tej opcji pozwala na rozszerzenie dotychczasowej grupy docelowej o osoby “podobne” do odbiorców naszych treści na stronie (fanów profilu), odwiedzających witrynę (website visitors, jeżeli mamy zainstalowany Facebook Pixel) czy tych, którzy są już w naszej Custom Audience. 

Całkowicie uzasadnione są obawy tych, którzy nigdy nie obcowali z panelem reklamowym Facebooka a pojęcie grupy docelowej to dla nich czarna magia. Jednak potencjał marketingowy leżący w platformie społecznościowej jaką jest Facebook jest nieograniczony i warto w pełni go wykorzystać – szczególnie w sektorze e-commerce. Jeżeli prowadzisz sklep online lub działasz w Internecie, Facebook powinien stać się ważnym towarzyszem codziennych marketingowych działań.

Do góry!

Polecane artykuły

06.12.2019

Co znosi głowa foundera?

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam