9 rad jak budować e-commerce

07.12.2015 AUTOR: Michał Bąk

Aby zdać sobie pytanie jak ważna jest marka musimy przytoczyć anegdotę. Z pewnością nie raz będąc w sklepie, kupując pastę do zębów czy inny produkt, wybierasz ten, który z jakiejś przyczyny zapadł Ci w pamięć. Świadomość marki jest jednym z najważniejszych czynników za sprawą jakich sięgamy po dany produkt, firmę. Właśnie dlatego warto usiąść chwilę i zastanowić się jak budować markę w e-commerce na podstawie 9 rad, które opisuję niniejszym artykułem

1.Dywersyfikacja ruchu na stronę

Właściciele sklepów internetowych bardzo często popełniają zasadniczy błąd. Skupiają się w 100% na jednym rodzaju ruchu, co oczywiście jest dużym błędem. Dlaczego? Doskonale zdają sobie z tego sprawę właściciele sklepów internetowych, którzy postawi swoją potęgę na ruchu z wyników organicznych. Dużej części z tych sklepów już nie ma. Wiesz dlaczego? Ponieważ po zmianie algorytmów i filtrach ręcznych, bądź algorytmicznych okazało się, że sklep nie jest rentowny. Ludzie zapomnieli o właścicielach pomimo naprawdę dobrej obsługi. Brak bywania w innych alternatywnych źródłach takich jak: Google AdWords, Facebook ads, content marketing, porównywarki, portale aukcyjne, buzz itd. Oczywiście nie każdego stać na bycie wszędzie, jednak przy odpowiedniej optymalizacji kampanii oraz doświadczeniu, co w naszym przypadku najlepiej sprzedaje, jesteśmy wstanie uzyskać odpowiednie ROI. Dlaczego dywersyfikacja jeśli mówimy o świadomości marki? To proste, ponieważ jeśli klient znajdzie nas w wielu różnych źródłach, to łatwiej nas zapamięta. Jego świadomość o naszym istnieniu zaprocentuje.

2.Nigdy nie rywalizuj ceną

Tworzenie polityki cenowej na zasadzie „tanio” odchodzi do lamusa. Zobacz na największe sklepy internetowe w swoich kategoriach jak choćby księgarnia Amazon, czy nasz rodzimy PIXERS. Nie są to najtańsze „komersy”, a mimo wszystko odniosły niebywały sukces. Wiesz dlaczego? Jeśli rywalizujesz ceną nie dajesz klientowi żadnej wartości. Gdy tylko pojawi się inna okazja, zmieni swoje upodobania i nie będzie miał sentymentu wobec Ciebie, Twojej marki (zresztą jakiej marki – on nie jest wstanie wymienić adresu Twojego sklepu). Konsumenci wbrew pozorom nie szukają najniższej oferty na rynku. Czy nie miałbyś podejrzeń kupując telewizor o kilkaset złotych taniej niż średnia rynkowa? Cena jest istotnym elementem, ale nie może być najważniejszym punktem w Twojej strategii. Nawet jeśli stać Cię, aby być najtańszym na rynku, przemyśl to czy chcesz być postrzegany w kategorii „taniochy”.

3.Dawaj wartość, a nie tylko towar

Budowanie przewagi nad konkurencją może opierać się na dawaniu wartości dodatnich. Może to być kreatywne opakowanie, a może po prostu gratisowe gadżety, które mogą być wykorzystane przez konsumenta. Przykład opakowania, które wyróżnia się – zamów towar na koszulkowo.com – Michał Górecki wie jak zadbać o user experience. Co może być dodatkową wartością? Tutaj właściwie Twoja kreatywność oraz obserwacja rynku jest najlepszym wyznacznikiem. Prowadzisz sklep ze zdrową żywnością? Opracuj e-book’a z poradami jak to robić dobrze i bezpiecznie dla zdrowia. Wysyłaj poradnik przy każdym zamówieniu. Stworzenie takiego elementu dodatkowego to bardzo często jednorazowy koszt, a efekt jaki możemy uzyskać daje nam przewagę nad konkurencją, która po prostu nie chciała tego zrobić!

4.Edukuj klienta / bądź ekspertem

Czas na element, który jest dla mnie bardzo ważny. Content marketing, którym możemy zarówno edukować klienta jak i budować z nim relacje oraz stawać się w jego oczach ekspertem. Jak tego dokonywać? Wszystko jest uzależnione od naszego planu, możliwości finansowych oraz zaangażowania. To nie prawda, że content marketing musi być drogim elementem. Często, by tworzyć poradniki czy video wystarczy nam naprawdę skromny budżet. Lekceważąc potęgę jaka płynie z bycia profesjonalnym doradcą i nauczycielem klienta musimy się liczyć, że kto inny przejmie segment, w którym działamy. Każdy klient chce byśmy się nim zaopiekowali. Jeśli ja, jako konsument nie mam dużego doświadczenia w wyborze produktu, to słucham rad ekspertów: oglądam video, czytam blogi, czytam fora. Bycie aktywnym na tych polach pozwala wytworzyć przywiązanie do Twojej osoby/marki.

5.Siła płynąca z social media

Media społecznościowe to doskonały przykład na nieustanny i szybki kontakt na linii klient-sprzedawca. To nie tylko pisanie „też tak macie” czy umieszczanie i polecanie produktów z naszego sklepu – wręcz przeciwnie należy tego unikać. Jeśli informacja o naszym braku profesjonalizmu rozniesie się po mediach społecznościowych, to może być nam ciężko odbudować swoją pozycję. Musimy monitorować to, co się dzieje na naszych kanałach i odpowiadać na każdą (nawet niekorzystną) wiadomość.

6.Obsługa klienta level master

Bycie miłym i uprzejmym to tylko „czubek góry lodowej” zwanej obsługa klienta. Jest to znacznie bardziej rozbudowany proces, którego nie da się tak łatwo i prosto streścić w kilku zdaniach. Zadbaj o jak największą możliwość kontaktu z klientami. Sam telefon to stanowczo za mało. Mail + telefon + live chat (coraz popularniejsze narzędzie), Skype, GG (może to wydać się głupie, ale ciągle są grupy osób, które posiadają i po prostu lubią ten komunikator). Ważnym elementem w kontakcie z klientami jest sprawne i szybkie reagowanie na jego potrzeby. Nie możemy „olewać” tego co mówi do nas nasz konsument. Jeśli pisze o wadliwości towaru, nie możemy traktować go jak oszusta, który chce wymusić oddanie pieniędzy, czy stawiać się w roli nieomylnej persony. Co zrobić, gdy klient pisze o wadliwości produktu / złej obsłudze? Przeprosić za zaistniałą sytuację i możliwie jak najszybciej znaleźć wspólnie rozwiązanie. Często bywa tak, że konsumentowi bardziej niż na zwrocie towaru zależy na wymianie produktu na nowy.

7.Funkcjonalność

Budowanie marki w oparciu o funkcjonalność? – jest to możliwe. Jeśli sklep jest afunkcjonalny to znaczy, że nie będzie chętnie polecany przez konsumentów. Nawet jeśli dokonają oni zakupów w Twoim sklepie, to z pewnością nie będą tego procesu mile wspominać. Ważne, aby zadbać o ich maksymalny komfort i brak zniechęcenia do naszej platformy. Grafika nawet najbardziej estetyczna nie oznacza, że musi być funkcjonalna.

8.Spójna identyfikacja

To jedna z wielu bolączek rodzimego e-biznesu. Nie mówimy tylko o sklepach internetowych, ale także o całej masie mikroprzedsiębiorstw. Dobranie logotypu, kolorów firmowych i używanie spójnych zasad identyfikacji we wszystkich kanałach sprzedażowych jest podstawą jeśli chcemy budować świadomość marki. Zapominając o tym elemencie zawsze będziemy anonimowi. Jeszcze większym elementem jest projekcja kilku logotypów i używanie ciągle nowych sloganów reklamowych, bądź tagline’ów.  Silna marka jest konsekwentna, silna marka jest constans.

9.Kreujemy trendy a nie je kopiujemy

Kolejnym „kulejącym” elementem w Polsce jest fakt, że przedsiębiorstwa chcą być klonami. Komuś się udało, to skopiuję jego patent. W większości przypadków takie coś nie ma racji przetrwania. Zobacz sobie rozmowę z Maciejem Białkiem, który podkreśla, że na tym etapie ciężko jest skopiować jego działania, a 9 na 10 sklepów, które próbują go naśladować nie przetrwa nawet roku. Sam wybierz, jak Twoja marka będzie postrzegana – czy będziesz liderem, czy outsiderem.

 

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail