Marketing i Biznes Biznes Zarządzanie ludźmi i wyzwania z tym związane – z czym mierzy się lider?

Zarządzanie ludźmi i wyzwania z tym związane – z czym mierzy się lider?

Zarządzanie ludźmi to jedno z najtrudniejszych zadań lidera, a jednocześnie kluczowy element dla odniesienia sukcesu organizacji takiej jak nasza. Dla mnie inspiracją w tym obszarze jest filozofia Jacka Welcha, który przez 20 lat z powodzeniem zarządzał koncernem General Electrics i został uznany przez magazyn „Fortune” menedżerem stulecia. Czy metody zarządzania z końca XX wieku straciły na aktualności? Z mojego doświadczenia wynika, że nie. W tym artykule przyjrzę się zarówno filozofii zarządzania ludźmi Jacka Welcha, jak i wyzwaniom, z którymi mierzę się jako lider.

Zarządzanie ludźmi i wyzwania z tym związane – z czym mierzy się lider?
Lider powinien być przede wszystkim autentyczny, inaczej nie będzie wzbudzać zaufania. Z mojego doświadczenia wynika, że wprowadzenie elementów zabawy do codziennej pracy może przynieść liczne korzyści. Liderom często przychodzi zmierzyć się z konfliktami w zespole lub trudnymi sytuacjami, takimi jak obniżona wydajność, niezadowolenie pracowników czy sytuacje kryzysowe. Zarządzanie tymi sytuacjami wymaga umiejętności rozpoznawania problemów, empatii, szybkiego podejmowania decyzji i skutecznego działania.

Prowadzisz firmę? Weź udział w nieformalnym spotkaniu przy piwie dla przedsiębiorców

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Zrozumienie i motywowanie zespołu

Jednym z kluczowych aspektów skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi jest według mnie zrozumienie zespołu i motywowanie ludzi do działania. Każdy pracownik ma unikalne cele, motywacje i oczekiwania. Wyzwanie stanowi połączenie tych celów z celami biznesowymi organizacji.

Budując dział Customer Success w Tigers, starałam się dobrze poznać każdego członka mojego zespołu. Organizowałam spotkania „jeden na jeden”, podczas których rozmawialiśmy nie tylko o pracy, ale także o pasjach i celach życiowych. Szukałam też dodatkowej przestrzeni do integracji, choćby w firmowej kuchni przy wspólnym śniadaniu. Takie nieformalne rozmowy bywają bardzo cenne i pomagają lepiej zrozumieć motywacje poszczególnych członków zespołu, by dać im potem wsparcie w osiąganiu ich własnych celów.

W Tigers korzystamy też z koncepcji Scheina. Badanie Kotwic Kariery zakłada, że każdy w życiu kieruje się jedną podstawową motywacją do pracy. W jej odkryciu pomaga specjalnie opracowany test. Wyniki testu są u nas ogólnodostępne, dzięki czemu liderzy mogą z nich korzystać budując silny zespół.

Obok zrozumienia motywacji pracowników, lider musi też zadbać o to, by każdy w organizacji rozumiał jego motywacje i cele. Jack Welch twierdził, że liderzy powinni mieć jasno zdefiniowane cele, które są inspirujące zarówno dla siebie, jak i dla zespołu. To daje im wyraźny punkt odniesienia i motywuje do osiągania sukcesów. W Tigers, wspólnie z zespołem, opracowaliśmy naszą misję, wizję i wartości, które stanowią fundament naszej pracy. Dzięki temu każdy członek zespołu może mieć poczucie, że to co robi ma znaczenie i przyczynia się do realizacji większego celu.

Spotkaj Karolinę Kawską na Founders Mind. Już 18 października w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie Karolina wystąpi w roli prelegentki i opowie, jak podejść do sukcesji w firmie. Sprawdź szczegóły.

Komunikacja i budowanie relacji

Wszystko zaczyna się i zależy od dobrej komunikacji. Lider musi być w stanie skutecznie komunikować się zarówno z członkami zespołu, jak i z innymi interesariuszami organizacji. Otwarta i klarowna komunikacja pozwala uniknąć nieporozumień, buduje zaufanie i umożliwia efektywną współpracę. W lepszym zrozumieniu stylu komunikacji drugiej osoby z pomocą przychodzi DISC. Model zakłada, że istnieją 4 główne style zachowań ludzi, które można zmierzyć i zbadać – układają się one w typ dominujący (Dominant – D), inspirujący (Influencing – I), stabilny (Steady – S) oraz sumienny/rozważny (Cautious – C). Każdego Tygrysa poddajemy badaniu już podczas onboardingu, dzięki czemu od początku możemy się lepiej komunikować i rozumieć.

W kontekście komunikacji warto też nadmienić o „generosity” Jacka Welcha, czyli hojności w przywództwie. Hojność oznacza dawanie innym czasu, uwagi i wsparcia. Jako lider w Tigers, zawsze staram się być hojna w swoim podejściu do członków zespołu. Dbam o dostępność dla nich, wsłuchuję się w ich potrzeby i starałam się wspierać w rozwoju. Wierzę, że to pozwala mi budować trwałe relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Welch podkreślał też, że liderzy powinni tworzyć atmosferę pracy, która jest przyjemna i inspirująca. Z mojego doświadczenia wynika, że wprowadzenie elementów zabawy do codziennej pracy może przynieść liczne korzyści. Team-buildingowe wydarzenia i wspólne projekty, ale też świętowanie małych i większych sukcesów, nie tylko integrują nas jako zespół, ale również dodają energii i radości z pracy. A pozytywna atmosfera przekłada się na wydajność i zaangażowanie zespołu. Jack Welch mawiał, że dobry CEO to również Chief Fun Officer. I to podejście jest mi bardzo bliskie.

Prowadzisz firmę? Dołącz do nieformalnych spotkań dla przedsiębiorców, Founders Beer. Kliknij i sprawdź szczegóły

Rozwiązywanie konfliktów i zarządzanie trudnymi sytuacjami

Liderom często przychodzi zmierzyć się z konfliktami w zespole lub trudnymi sytuacjami, takimi jak obniżona wydajność, niezadowolenie pracowników czy sytuacje kryzysowe. Zarządzanie tymi sytuacjami wymaga umiejętności rozpoznawania problemów, empatii, szybkiego podejmowania decyzji i skutecznego działania.

Podobnie jak Jack Welch, uważam, że w obliczu konfliktów ważne jest mieć odwagę do podjęcia trudnych rozmów. Staram się podchodzić do konfliktów w sposób konstruktywny, słuchając obu stron i dążąc do znalezienia rozwiązania, które byłoby satysfakcjonujące dla wszystkich zaangażowanych, choć czasem jest to jednak niemożliwe. W sytuacjach kryzysowych trzeba działać szybko, pamiętając o odrzuceniu na bok emocji i działania pod wpływem stresu. Pomaga dystans od wyzwań dnia codziennego i szersza perspektywa, do nabierania której zachęcam każdego lidera.

Rozwój i ciągłe doskonalenie

Będąc liderem, nie tylko zarządzam obecnymi wyzwaniami, ale muszę też dbać o rozwój swojego bezpośredniego zespołu. Pracownicy, szczególnie nowe pokolenia, oczekują możliwości ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego, a lider jest również od tego, żeby stwarzać im taką przestrzeń. Oprócz wewnętrznej wymiany wiedzy, która jest mocno wpisana w DNA Tigers, korzystamy również z zewnętrznego wsparcia szkoleniowców, ekspertów, a także sesji coachingowych dla team liderów i managerów. Bo lider też powinien nieustannie się rozwijać.

Sama staram się uczestniczyć w konferencjach, czytać literaturę biznesową, słuchać podcastów, TED talków, wymieniać doświadczeniem z ludźmi z branży. Ogrom wiedzy jest na wyciągnięcie ręki, wyzwanie polega na znalezieniu odpowiednich źródeł i dopasowaniu ich do swojego stylu działania. Nigdy nie podchodzę do zdobytej wiedzy bezkrytycznie. Metody, które zadziałały u kogoś, mogą nie pasować do tego, kim jestem. A lider powinien być autentyczny, inaczej nie wzbudza zaufania. Moje doświadczenia wskazują, że sukces lidera zależy nie tylko od zdobytej wiedzy i umiejętności, ale również od zdolności do empatycznego i autentycznego kontaktu z ludźmi, którzy tworzą zespół.

Zarządzanie ludźmi to nie tylko nauka, ale także sztuka, która wymaga nieustannego doskonalenia i dostosowywania do zmieniających się warunków. Jeżeli szukasz inspiracji w tym obszarze, to zachęcam Cię do lektury „Winning” Jacka Welcha. Jego rady dotyczące znalezienia celu, hojności i zabawy w przywództwie pozwalają mi tworzyć silny i efektywny zespół Tigers.

Spotkaj Karolinę Kawską na Founders Mind. Już 18 października w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie Karolina wystąpi w roli prelegentki i opowie, jak podejść do sukcesji w firmie. Sprawdź szczegóły.

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl