Wszystko, co we mnie dobre, zawdzięczam książce

13.11.2018 AUTOR: Michał Bąk

Wszystkie cechy, które jako przedsiębiorca buduje w sobie od ponad 7 lat, powstały jako wypadkowa: książek, filmów oraz osób, z którymi przebywam. Ta mieszanka pozwala mi z roku na rok generować coraz większy revenu firmy. Z racji tego, że 2017 do obecnego roku to wzrost o blisko 100%, postanowiłem, że spiszę cechy, które przyczyniły się do tego. Czytam dużo książki, artykułów, słucham podcastów. Konsumuje w postaci papieru, ebooków a ostatnio coraz częściej w postaci audio. Mam nawet w planach nałożyć dyscyplinę na konkretną dawkę treningu i właśnie „konsumpcji” książek.

Na podstawie kilkudziesięciu książek, które uważam, że powinno się przeczytać, budując biznes, stworzyłem coś na kształt kodeksu. Chciałem to spisać dla siebie, ale wiem, że może się komuś to przydać, dlatego dzielę się tą wiedzą.

Zaczynamy!

1. Stworzona do sprzedaży. Zbuduj firmę, która przetrwa bez Ciebie – Tworzenie firmy w taki sposób, by była zdolna nie tylko do przetrwania, ale wręcz generowania wzrostów bez CEO to chyba marzenie każdego przedsiębiorcy. To właśnie w tej książce jako case study głównego bohatera, poddawana jest analizie myśl „Przedsiębiorstwo, które opiera się na jednej jednostce”.

2.Metoda lean startup – zarządzać szczupło wszystkim w firmie. Co znaczy szczupło? To znaczy, że do każdego zadania przystępujemy z poszanowaniem zasobów: czasu, pieniędzy i jednostek ludzkich. Każda nowy projekt wymaga opracowania Road mapy i przestrzegania zasad monitorowania jego postępów. Każdy nowy produkt wymaga rozmów z klientami (czy im się podoba ten produkt, co by w nim zmienili i najważniejsze, czy by za niego zapłacili). „Szczupło” powoduje, że jesteśmy wstanie każde niepowodzenie wpisać nie na straty, a w pole „nauka”. Dzięki zadawaniu dziesiątek hipotez, a później ich badanie z rzeczywistością jesteśmy wstanie każdy ruch bardzo dokładnie opisać i tworzyć własną wewnętrzną bazę wiedzy.

3. Growth hacker marketing – budowanie wzrostu, za pomocą skalowalnych pomysłów przykłady firm, które dzięki „sprytnym manewrom” zwiększyły swoją skalę. Oczywiście w książce opisane są przedsiębiorstwa takie jak Dropbox czy Craiglist, które dziś są bardzo dużymi firmami, bo już nawet nie startupami, ale książka niezwykle inspiruje choćby w zakresie „testuj, wdrażaj, skaluj, nie wyjdzie – dalej testuj, wyjdzie – skaluj”. To książka z absolutnymi podstawami i pewnie osoba, która już działa od jakiegoś czasu nie znajdzie nic dla siebie. Ale mi w pierwszej fazie zmieniła sporo poglądów na temat marketingu. Jedną z najważniejszych konkluzji jest taka, że jeżeli damy wartość użytkownikowi, sam użytkownik będzie mechanizmem wzrostu. Pozwoliło mi też spojrzeć nieco inaczej na budżety marketingowe.

Czego się dowiesz z książki:

  • jak w kreatywny sposób skalować grupę użytkowników
  • jak zamieniać użytkowników na płacących klientów
  • w jaki sposób szukać sposobów na tani marketing

4. Pracuj zdalnie, biuro jest zbędne – w początkowej fazie rozwoju firmy, w której na razie się znajdujemy, z kilkoma pracownikami biuro jest zbędnym kosztem. Koszt biura, które wynajmowałem to ponad  20 tysięcy złotych rocznie. Wszelkiego rodzaju publikacje dotyczące „remote work” są niczym miód na moje serce. Pokazują, że da się inaczej. Zakładam, że nie jest to dobre dla każdej organizacji, ale sam znam co najmniej kilka, która działają podobnym modelem jak choćby Nozbe czy Bespoke z Wrocławia. Te organizacje są potwierdzeniem, że da się robić startup, gdzie zespół jest rozproszony. Cała książka, jak i inne podobne pokazują, jakie są korzyści i kiedy warto je wdrożyć.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób poukładać pracę zespołu zdalnego
  • jakie są wady i zalety pracy zdalnej

5. Niskobudżetowy startup – oglądanie każdej złotówki z każdej strony to element szczupłego zarządzania. Nie ważne jak bardzo byś się rozwijał, nie masz pieniędzy na nieracjonalny konsumpcjonizm. Niskobudżetowy startup pozwala spojrzeć na naszą organizację, zwłaszcza jeżeli rozwijamy ją w modelu boostrapingu. Gdy nie mamy kapitału, musimy więcej wykorzystywać własne umiejętności lub je kształcić. Nie mamy za co zlecać na zewnątrz. Prosty przykład: przygotowanie mailingu kosztuje nawet kilkaset złotych. Sprawdzenie tutoriali, które pozwolą nam nie tylko budować z szablonów mailingi, ale również robić proste automatyzacje czy reguły.

Czego dowiesz się z książki:

  • tego, że przedsiębiorczość to nie tylko budowanie produktów z dużym kapitałem
  • w jaki sposób oszczędzać i wydawać pieniądze racjonalnie

6. Podręcznik startupu – Bardzo rozbudowana pozycja, można rzec, że jest to pewien rodzaj encyklopedii, która nie porusza tylko jednego problemu. Mowa tutaj zarówno o rozmowach z potencjalnymi klientami, jak i podejściu do budowania produktu. To jedna z niewielu książek, które uważam, że warto mieć w papierze.

7. Lean customer development – zanim wypuścimy usługę/produkt zawsze pytajmy klientów o zdanie. Co o tym sądzą, czy korzystaliby i przede wszystkim czy byliby wstanie zapłacić i ile. Książka dla wszystkich tych, którzy boją się ryzykować własne pieniądze.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób zadawać pytania potencjalnym klientom
  • jakie pytania zadawać
  • dlaczego nie pytać wśród bliskich znajomych i osób z rodziny

8. Metoda lean analitcs – działając w offline (pomagałem też w takich biznesach), dużo rzeczy jest niemierzalnych. Prosty przykład. Moi rodzice posiadali swego czasu 2 sklepy z zabawkami w mojej rodzinnej miejscowości -Otwocku. Chciałem wymusić na nich podejmowanie kroków związanych z analityką. Ile ludzi przechodzi przez dany punkt, w jakich godzinach, w jakie dni. I wiesz co? Poległem, ręczne liczenie, nakładanie uwag po każdym zrealizowanym/niezrealizowanym zakupie byłoby mordęgą. Na szczęście żyjemy w Internecie, gdzie wszystko jest mierzalne.

Czego dowiesz się z książki:

  • jakie parametry warto monitorować?
  • w jaki sposób dokonywać pomiarów?
  • w jaki sposób analizowanie może być motorem napędowym zmian?

9. Przeskoczyć przepaść – Sprzedając innowacyjne produkty, musisz wiedzieć jak cechują się poszczególne grupy kupujących z podziałem na „Early adopters” i inne grupy osób, które kupują dopiero, gdy produkt staje się masowy.

Czego się dowiesz z książki:

  • jaka jest różnica między klientem innowacyjnym a “masowym”?
  • w jaki sposób budować innowacyjne produkty w modelu customer development?
  • w jaki sposób robić badanie rynku, na który wypuszczamy produkt?

10. E-wangeliści – Jeżeli brakuje wiary w to, że w Polsce da się osiągnąć sukces, wystarczy poczytać E-wangelistów. To osoby, które dały początek „internetowej Polsce” nie dosłownie, bo nie miały wpływu na podłączenie nas do sieci, ale pokazały, że w Polsce da się robić pieniądze w sieci. Tak, można powiedzieć, że byli to prekursorzy i piastowali palmę pierwszeństwa. Sporo w tym racji, jednak z tamtego okresu wielu firmom się nie udało. E-wangeliści to historie osób, które do dziś są w pierwszej lidze biznesu i utrzymują się w niej już tyle lat. To także pokazuje jak ważna jest konsekwencja. Tym bardziej że ów historie to nie była droga usłana różami.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób zaczynali m.in Michał Brański i Rafał Agnieszczak?
  • jak wyglądały początki internetowych przedsięwzięć w Polsce?

11. Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa – Nie jest to żadna pozycja będąca biografią, a raczej historia tego, w jaki sposób powstawał Amazon. Pokazanie perspektywy jak w pierwszej fazie był lekceważony przez rywali i bagatelizowany dlatego, że był tworem internetowym (na tamten czas niezwykle innowacyjnym.). Tytułowe jedno kliknięcie to również słynna cecha Amazonu – upraszczaj użytkownikowi to, co możesz i jak tylko możesz, aby jak najszybciej znalazł się w „koszyku” i dokonał zakupu.

Czego się dowiesz z książki:

  • w jaki sposób Jeff Bezos rywalizował z większymi od siebie?
  • jak wytrwałość jest ważna w długofalowej strategii?

12. 4-godzinny tydzień pracy – Jedni mówią o tej książce, że jest to PR-owy bullshit, inni z kolei, że to książka legenda. Ci pierwsi widać, że nigdy jej nie przeczytali. Nie chodzi o tytułowe „nicnierobienie” a jedynie konstruowanie tak swojego życia i pracy, aby skupiać się na rzeczach najważniejszych. 4-godziny pracy to rzeczy, które są najważniejsze, ale jednocześnie takie, bez których nie moglibyśmy istnieć jako firma. To często praca papierowa, planowanie projektów i delegowanie. Cały pozostały czas można wykorzystywać w dowolny dla siebie sposób na… pracę lub rozwijanie własnej osoby. To właśnie selfdevelopment jest jednym z kluczowych słów opisujących książkę.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób układać priorytety?
  • dlaczego warto mieć cele również poza zawodowe?
  • w jaki sposób zostać minimalistą i jak się to opłaca?

13. Zaufanie, czyli waluta przyszłości – Powiem szczerze, że dość sceptycznie podszedłem do tej książki. Michała Szafrańskiego wszyscy znamy jako osobę od finansów osobistych i tego, jak w tej roli się spełnia nie musi już nikomu udowadniać. Tu jedna mamy do czynienia z case study tego, w jaki sposób na zaufaniu zbudował wielomilionowy biznes i to jako solo enterpreneuer. Dawanie ludziom wartości i nieustanne dzielenie się swoimi osiągnięciami/porażkami powoduje budowanie zaufania do Michała.  W książce pada gruntowna analiza tego w jaki sposób to zaufanie może być drogą do monetyzacji.

Czego się dowiesz z książki:

  • jak budować relacje biznesowe i pielęgnować ją przez lata?
  • jak zbudować sobie poduszkę finansową i zacząć działać jeszcze będąc na etacie?
  • jak stopniowo przechodzić z działalności opartej o model reklamowy, w kierunku własnych produktów?

14. Finansowy ninja – książka mało biznesowa? Nic bardziej mylnego jak to mówi Radosław Kotarski. Zarządzanie finansami jest elementem, który powinniśmy nabyć. Zarówno zarządzanie finansami osobistymi, jak i firmowymi to kluczowa cecha do harmonijnego rozpędzania swojej działalności. Budowanie poduszki finansowej w życiu prywatnym daje nam możliwość podejmowania bardziej ryzykownych decyzji w firmie, co czasami jest bardzo ważne.

Czego się dowiesz z książki?

  • jak zadbać o finanse osobiste, aby nie ciągnęły w dół finansów Twojej firmy?
  • w jaki sposób walczyć z problemami finansowymi/cashflow?

15. Naród startupów – Izrael, bo o nim mowa w całej tej książce to Państwo od którego powinniśmy się bardzo uczyć. Dlaczego? Z racji swojego usytuowania (brak wystarczających warunków do uprawy ziemi i inne czynniki nazwijmy je „niesprzyjające” powodują, że Izraelczycy stają się niezwykle przedsiębiorczy. Prowadzisz startup? Kojarzysz jedną z definicji startupu? „Firma szukająca skalowalnego modelu biznesowego, operująca w warunkach skrajnej niepewności. To, że ziemia izraelska wydała bardzo dużo dobrych produktów/rozwiązań i funduszy inwestujących w startupy nikogo nie trzeba przekonywać, ale historie, które budują tę książkę pokazują właśnie tą „skrajną niepewność”.

Czego dowiesz się z książki?

  • w jaki sposób radzić sobie w “niesprzyjających warunkach”?

16. Ekonomia wdzięczności – Garyego Varnerchuka nikomu nie trzeba przedstawiać. Jest znanym mówcą, przedsiębiorcą i fanatykiem social media. Książkę ekonomię wdzięczności przeczytałem kilka lat temu, gdy jeszcze była nowością na rynku. Oczywiście prócz kluczowego przesłania „dawaj, dawaj, dawaj, bierz” można z tej książki poznać również pro klienckie podejście do obsługi. Bez względu czy mówimy o agencji social media Gary Media czy Wine Library, którą prowadzi Gary, wszystkie opisane w książce organizacje nastawione są na rozwiązywanie problemów klientów. Dodatkowo „smaczkami” w niej jest budowanie content marketingu przez Garego V. Robi on to po mistrzowsku.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak ważne w biznesie jest dawanie wartości i stawianie tego przed braniem?
  • jak firmy stawiają klienta w centrum uwagi i pokazują, że można wychodzić poza ramy obsługi?

17. Narzędzia tytanów – Nie samym  marketingiem i biznesem żyje człowiek, a mimo wszystko można dowiedzieć się z tej książki, w jaki sposób ludzie sukcesu swoimi małymi sposobami „robią różnicę” nad innymi. Porady dla jednych będą truizmami, dla mnie są uświadomieniem w jaki sposób powinno spędzać czas wolny (regenerować się), jak rozpoczynać dzień czy choćby jak radzić sobie z blokadą twórczą, która szczególnie dla stanowisk kreatywnych może być zabójcza.

Czego dowiesz się z książki?

  • prawdę powiedziawszy książka jest bardzo rozbudowana i zaczepia wiele różnych płaszczyzn, więc streszczanie czego się z niej nauczysz byłoby sporym spłyceniem.

18. Zaczynaj od dlaczego – Simon Sinek pisząc tę książkę pokazywał drogę, jaką przeszli Ci, którym się udało i co ich wyróżnia od tłumu. Oczywiście nie ma jednej drogi do osiągnięcia sukcesu. Książka ta pokazuje jakie pytania stawiać przed samym sobą aby analizować studium przypadku tym, którym wyszło.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak wyróżnić się z tłumu i odnieść sukces (analiza przypadków firm, którym się po prostu udało)?

19. Getting things done – zarządzanie sobą w czasie, zarządzanie produktywnością, jej stymulacja, a także kontrola tego, czy może nie jesteśmy zbyt rozproszeni. To wszystko powinno przyświecać nam na co dzień. Czy w codziennym zabieganym świecie jesteśmy w stanie to wszystko kontrolować? Książka świetnie układa wszystkie procesy a także może zmienić mentalne przeszkody związane z zarządzaniem.

Czego dowiesz się z książki?

  • jak organizować swoją pracę?
  • jak wyzbywać się zbędnych zadań?
  • jak nie rozdrabniać swojego czasu?

20. Rework – szczupłe zarządzanie było już poruszane w Lean Startup. Rework ma wiele różnych podobieństw. Też „propsuje” mądre zarządzanie ludźmi, pieniędzmi a mocno krytykuje niektóre firmy, które w „rozpasły” sposób konsumują pieniądze (często te od inwestorów).

Czego dowiesz się z książki?

  • jak prowadzić firmę w sposób oszczędny i minimalistyczny
  • jak nie dać się modzie na szukanie inwestora i oddawaniu większości firmy

21. Scrum o zwinnym zarządzaniu projektami – Często słyszałem, że jeżeli nie jestem techniczny i nie współpracuję z zespołem IT, lub nie jestem Project managerem/product mangerem scrum nie jest mi potrzebny. Nic bardziej mylnego. Wszyscy zarządzający młodymi firmami technologicznymi/ firmami typu startup i realizujący mniejsze i większe projekty powinni mieć podstawową wiedzę na temat pracy w scrum. To metodologia pozwalająca na wyłapywanie „przecieków” czasowych, jakościowych i innych „odpływów”, które nie służą tytułowemu zwinnemu zarządzaniu projektami.

Czego dowiesz się z książki?

  • jak w sposób zwinny zarządzać projektami?

22. Biografia Elona Muska – Nie każdy jest innowatorem, nie każdy podejmuje się kolonizacji Marsa czy tworzenia elektrycznych aut. Jednak każdy może inspirować się postaciami takimi jak Elon. Wielka głowa i myśliciel tego świata. Genialna jest jest historia tego kim był jako młody chłopiec, który przybył do Stanów Zjednoczonych. Tego jak w pierwszej fazie miał pod górkę i tego, jakie ryzyko wziął na siebie po sprzedaży PayPal-a i rozwijanie kolejnych przedsiębiorstw jak SpaceX i Tesla.

Czego dowiesz się z książki:

  • jakie zdarzenia ukształtowały Elona Muska (m.in dzieciństwo, czy konflikt w sposobie zarządzania między Muskiem a Petierem Thielem)?

23. Winning znaczy zwyciężać – Prowadzenie firmy w pierwszej fazie to… zmiany, układanie od nowa, modelowanie, budowanie zespołu, wyłanianie z niego liderów i powtarzanie tego procesu ciągle w kółko. Książka jest zarówno dla przedsiębiorcy, jak i pracownika (modelowanie kariery), ale skupmy się na tej drugiej grupie. Rozdział drugi ów książki to m.in. konkurencja i budowanie strategii, czyli kolejne dwa aspekty istotne w budowaniu przewagi.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak budować solidne firmy?
  • jak uczyć się od konkurencji?
  • w jaki sposób podchodzić do strategii?

24. Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie – W świecie, w którym każdy coach krzyczy „zmieniaj swoje życie dynamicznie, wychodź ze swojej strefy komfortu” książka „Kaizen” jest świetną alternatywą. Kiedyś byłem człowiekiem, którego paraliżowały zmiany. Wiesz dlaczego? Ponieważ kojarzyły mi się z wielkimi zmianami, wielkim chaosem. Nie potrafiłem inaczej myśleć o zmianach, niż w kategorii czegoś „wielkiego” co samo w sobie plątało mi nogi.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak małe kroki mogą mieć ogromne znaczenie w procesie zmiany?
  • jak małe kroki mogą powstrzymać proces paraliżu przed nowymi wyzwaniami?

25. Sztuka rozpoczynania – To jedna z najlepszych książek jakie powinien przeczytać każdy startupowiec. Czytałem dwa razy. Tytułowa sztuka rozpoczynania to pozycja o tym, jak przygotować się do nowych przedsięwzięć, budować kapitał ludzki i materialny na start. Bardzo wartościowa, tym bardziej że rozwiewa szereg wątpliwości, które towarzyszą młodym przedsiębiorcom.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób budować nowoczesne, innowacyjne przedsięwzięcia?
  • jak sprzedawać trudne do wytłumaczenia produkty?

26. Personal branding 2.0 – w Polsce mamy kilka przykładów dobrze zarządzanych marek osobistych: Michał Sadowski, Monika Czaplicka, Adrian Martinez. Każdy jest wyróżnikiem i z pewnością gdyby los zmusił ich do zajęcia się czymś innym, nie miałby problemu, aby szybko znaleźć inne zajęcie. Marka osobista to przewaga w pracy, w biznesie itd. Jeżeli patrzysz na markę osobistą z perspektywy biznesu, musisz wiedzieć, że to, jak postrzegają Cię inni ma wpływ na to jak chętnie będą robili z Tobą biznes. Przykład. Mówisz Brand24 myślisz Michał Sadowski. Książka pokazuje jak wykorzystywać tworzenie treści, budowanie networkingu i inne ważne elementy.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak budować personal branding?
  • jak eksponować swoje atrybuty w digitalowym świecie?

 

27. Doktryna jakości – profesora Blikke nikogo w Polsce nie trzeba przedstawiać. Nikomu również nie trzeba udowadniać, że to, co zrobił biznesowo, w trudnych przecież czasach, jest czymś wyjątkowym. Jak sam Blikke mówi, większość swoich sukcesów zawodowych zawdzięcza matematyce i jakości i dbałości o przestrzeganie odpowiednich norm. Wiele osób uważa, że poziom jakości jest u nas na bardzo niskim poziomie. Sporo w tym racji, ale to doskonała szansa, aby wyróżnić się spośród tłumu bylejakości.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak kontrolować jakość w przedsiębiorstwie?
  • jakie elementy stanowią zaplecze jakości?

28. Stwórz jednorożca – Jeżeli jesteś na początku swojej kariery, jako młody przedsiębiorca, to książka jest jak najbardziej dla Ciebie. Poznasz historie firm, które stały się jednorożcami. Jest tam delikatny rys tego jak promowały się ów przedsiębiorstwa i jak zdobywały rynek. Sporo mowa również o tym, jak stworzyć własną firmę, czyli od czego rozpocząć, jak analizować skuteczność pomysłów oraz podstawy finansowania swojej działalności. Książkę można podsumować jako taki niezbędny stack dla początkującej osoby chcącej założyć innowacyjne przedsięwzięcie.

Czego dowiesz się z książki:

  • poznasz kilka inspirujących historii
  • poznasz historię marketingu kilku unicornów

29. Design thinking dla przedsiębiorców. Myślenie projektowe jest rzeczą, którą warto nabyć zwłaszcza, jeżeli rozpoczynamy nowe wyzwanie. Myślenie projektowe pomoże nam nie tylko w rozpoczynaniu nowego biznesu.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak przestawić się na myślenie projektowe

30. Sprzedaż osobista i zarządzanie zespołem sprzedaży – Każdy CEO powinien potrafić sprzedawać swój produkt, nawet jeżeli nie jest sprzedawcą. Sprzedaż jest kompetencją na zasadzie być albo nie być w każdej firmie. Gdy nie potrafimy sprzedawać, nie będziemy wstanie również weryfikować dobrego zespołu sprzedażowego do siebie.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób NIE sprzedawać?
  • jak budować i angażować zespół sprzedaży?

31. Zdobyć rynek – Książka zawiera elementy kilku poprzednich wymienionych w tym wpisie m.in. „sztuka rozpoczynania”. Jeff Walker, który jest autorem niniejszej książki, ma bardzo zdrowe podejście do testowania czy dany produkt poradzi sobie na rynku. Zanim wyprodukujesz coś, sprawdź czy będzie na niego popyt, dokonaj rozmów z klientami i zweryfikuj postawione przez siebie hipotezy.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak prawidłowo stawiać hipotezy?
  • jak rozmawiać z potencjalnymi klientami?

32. Marketing za przyzwoleniem – W świecie, który jest pełen SPAMU, pozycja „Marketing za przyzwoleniem” jest niczym biały rycerz walczący z armią piekielną. Przez lata prowadzenie działalności próbowałem różnych metoda marketingu i sprzedaży. Okazuje się, że metoda, w której klient nie czuje się „marketingowany” jest tą najskuteczniejszą. Przyzwolenie, o którym mowa w książce to rodzaj dialogu na linii sprzedawca-klient, w którym ten drugi nie czuje się jak osoba nagabywana a wręcz jako partner w rozmowie.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób firmy z przykładów autora książki “uprawiały” marketing, bez stosowania tanich sztuczek

33. Mistrzowskie prezentacje – Nie mam zbyt dużych umiejętności w tworzeniu i opowiadaniu prezentacji. Czy umiejętność budowania dobrych prezentacji jest w ogóle potrzebna? Oczywiście, że tak. Spotkania z klientami, szkolenia (nawet te wewnętrzne, firmowe). Pole wykorzystywania prezentacji jest bardzo szerokie. Prezentacje nie muszą być sprzedażowe, mogą służyć nam wizualizacji celów firmowych, które powinno się określać i weryfikować.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak tworzyć prezentacje, które chce się oglądać/słuchać?
  • jakich słów używać a jakich nie w prezentacjach?

34. Startup w 7 dni – Kojarzysz Petera Levelsa od 12 startupów w 12 miesięcy? Jeżeli jesteś zwolennikiem szybkiego budowania pierwszej sprzedaży, to książka z pewnością Ci się spodoba. Co da się zrobić w 7 dni? Niewiele i zarazem bardzo wiele. Na pewno w 7 dni nie jesteś wstanie osiągnąć spektakularnego sukcesu finansowego, ale przez 7 dni możesz zweryfikować sens inwestowania czasu w dane przedsięwzięcie. Możesz odbyć rozmowy z klientami i dowiedzieć się, czy byliby wstanie zapłacić za daną usługę/produkt. 7 dni to także wystarczający czas, aby nauczyć się podstaw dotyczących teorii prowadzenia firmy. Właśnie z taką podstawową wiedzą wyjdziesz czytając tą książkę.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób szybko zweryfikować pomysł na biznes?
  • w jaki sposób od zera do pierwszych rozmów z potencjalnymi klientami poprowadzić proces?

35. Twoja e-platforma – Gdy zobaczyłem okładkę byłem przekonany, że książka dotyczy e-leringu. Mylny tytuł, ale okazało się, że książka jest podstawą wiedzy na temat contentu i tego, w jaki sposób dzięki niemu przebić się w świecie pełnym zgiełku?

Czego dowiesz się z książki:

  • jak budować własne medium, które może skupiać wokół siebie potencjalnie zainteresowanych produktem/usługą?
  • jakie są rodzaje medium i, które pasują najbardziej do Ciebie?

36.Zjedz tę żabę – Masz tak, że prace, które są żmudne, czasochłonne lub po prostu nudne systematycznie przekładasz? To właśnie powoduje, że nie wykonujesz wszystkich założeń. Metoda zjedź tę żabę mówi o wykonywaniu najmniej przyjemnych czynności w pierwszej kolejności, dzięki temu taski, które są łatwe lub mało znaczące wykonujemy na końcu, gdy często jesteśmy już zmęczeni, lub jeżeli one nie zostaną wykonane nie ma takiego problemu niż te pierw wymienione.

Czego dowiesz się z książki:

  • dlaczego warto najmniej chciane czynności wykonywać na samym początku?
  • jak przemóc się w wykonywaniu uciążliwych czynności, które po prostu muszą być wykonane?

37. Filozofia hustle – Nieustanne parcie na wyniki, bycie urodzonym sprzedawcą-ogarniaczem. To właśnie definicja bycia „hustle”. Jeżeli do sukcesu startupu potrzebne są trzy osoby: hipster, hacker i hustler to ta pozycja jest zdecydowanie tym co musi przeczytać każdy kto chce być tym ostatnim.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak nie zważając na przeciwności losu iść do przodu?

38. Sprzedaż. Jak sprzedać prawie wszystko, prawie każdemu – Książka bardziej do zmotywowania się, bez konkretów, bez mocnych technik, które są wstawianiem nogi w drzwi, ale czasami potrzeba takich motywacyjnych pozycji, zwłaszcza osobom, które muszą zacząć działać.

Czego dowiesz się z książki:

  • motywacja do zrobienia pierwszego kroku/przezwyciężenia strachu przed sprzedażą

39. Zero to one – Bardzo trudna pozycja. Przyznam szczerze, że podchodziłem do niej kilka razy. Wiele tutaj jest o rozpoczynaniu i budowaniu czegoś od podstaw. Jedna z najbardziej kultowych pozycji w świecie startupów i biznesu. Bardzo dużo ogólnoekonomicznego poglądu na obraz prowadzenia firmy.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak budować od podstaw organizacje?

40. Like a vigrin. Jedna z kilku pozycji napisanych przez Richarda Bransona. Człowieka, który biznesem się po prostu bawi. Najbardziej inspirujące są tutaj listy, które przedsiębiorcy i ludzie młodzi z całego świata wysyłają do Richarda. Warto ją przeczytać, jeżeli myśli się poważnie o wprowadzeniu do swojego życia work life balance. Sir Richard opowiada również o swoich porażkach jak np. z własnym napojem colo podobnym.  Jak widać na każdego człowieka sukcesu, przypadają dziesiątki porażek.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób swoje cele realizuje Branson?
  • jakie przeciwności losu spotkały część jego projektów, które nie wypaliły?

41. Inwestuj we własny dług – Książka, którą powinien przeczytać każdy, kto ma zobowiązania bankowe/pożyczkowe. Dzięki mądremu podejściu do spłacania swoich zobowiązań można mocno udrożnić płynność w swoim majątku prywatnym, czy też firmowym. Autor, który jest doradcą, pokazuj jak w polskich warunkach dokonywać szybkiego spłacania swoich zobowiązań.

Czego dowiesz się z książki?

  • dlaczego inwestowanie za pomocą długu może być skuteczne
  • jak spłacanie i nadpłacanie własnych zobowiązań może być inwestycją.

42. Biznes po prostu. Pierwsza z książek Leszka Czarneckiego ma dla mnie wartość sentymentalną. Dostałem ją od swojego ś.p chrzestnego. Osoby, która inspirowała do tego, aby prowadzić własną działalność, choć nigdy nie miała na tym polu większych sukcesów. Książka jest wspominkiem autora na temat jego pierwszych biznesów. Jeszcze z czasów studenckich i łączenia pasji do nurkowania z komercyjnym wykorzystywaniem swojego hobby.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak wyglądały początki jednego z najbogatszych Polaków?
  • jak wyglądały transakcje w początkowej fazie gdy p. Leszek był jeszcze młodym przedsiębiorcą?

43. Jutro w nowym Jorku – Do samego autora mam mieszane uczucia. Nie zmienia to jednak faktu, że sporo udało mu się osiągnąć. Jest twardym managerem, który w ostatnich latach musiał walczyć nie z prywatnymi operatorami, ale z państwowym monopolistą. Rywalizacje, które są skazane na porażkę często są motywatorem do najdoskonalszych rozwiązań, na które nie będąc pod presją być może nigdy byśmy nie wpadli. Książka jest wywiadem Rafała Brzoski z dziennikarzem, w której to główny bohater pozwala „wejść w swoje własne buty” tego w jaki sposób w bardzo dynamicznym tempie rozwijał usługę pocztową na bardzo konkurencyjnym rynku.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób buduje się globalną firmę z Polski?
  • jakie przeciwności losu ponosi człowiek, który musi rywalizować z największymi, tym także podmiotami państwowymi?

44. Tworzenie modeli biznesowych – modeli biznesowych jest kilkadziesiąt (tych najbardziej popularnych). Gdy jesteśmy na etapie analizy pomysłów biznesowych, dobrze byłoby dokonywać równolegle analizy, w jaki sposób chcemy zarabiać swoim startupem. Czy ma to być model saas-u, czy może afiliacji, a może jeszcze inny model, który utrzyma naszą firmę?

Czego dowiesz się z książki:

  • jakie są najpopularniejsze modele biznesowe
  • czym się różnią poszczególne modele od siebie

45. Droga startupu – Eric Ries zasłynął jako człowiek od szczupłego zarządzania. Tak właśnie jest także w tej pozycji. Pokazuje, że startup można wydzielić z korporacyjnych struktur. Praktycznie każde przedsiębiorstwo, a także organizacja może zarządzać swoją firmą w sposób zbliżony do startupu.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak zarządzać szczupło firmą, nieważne czy masz 3 osoby w firmie czy korporację?
  • jak podejmować szybciej, zwinne decyzje, które nie będą hamowały rozwoju firmy?

46. Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych – Kolejna pozycja o tym, w jaki sposób stworzyć idealny model biznesowy. Co ważne każde z rozwiązań jest szczegółowo opisane.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak zaprojektować idealny model biznesowy do naszej organizacji?
  • jak badać czy dany model ma sens w przypadku naszej firmy?

47. Po pierwsze zysk – wiesz dlaczego tak dużo różnych firm upada? Bo nie posiadają płacących klientów. Zysk a nie obrót to najważniejsza statystyka, która decyduje o być albo nie być firmy. Przez jej pryzmat określa się jej sukces lub porażkę.

Czego dowiesz się z książki?

  • dlaczego tak ważne jest budowanie rentownych firm, w dobie szybkich wzrostów kosztem zysków?
  • dlaczego mierzenie tej statystyki jest tak ważne?

48. Sztuka zwycięstwa – Kiedyś słuchałem krótkiego audiobooka o braciach, którzy byli twórcami Pumy i Addidasa. Jak się okazało byli to gracze numer 2 i 3 na świecie. Wszystko przez genialną postać twórcy Nike. Człowiek, który stworzył jedną z najpotężniejszych marek świata stworzył ją kompletnie od zera, a właściwie za kilka „baksów” pożyczonych od ojca.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak swoje imperium budował twórca Nike?
  • w jaki sposób zarządzał zespołem, czy nawet głębiej jednostką ludzką?

49. Tajniki konwersji – Większość firm w Internecie jest posiadaczem strony www. Każda strona internetowa powinna konwertować. Dla jednych witryn konwersją będzie zakup, dla innych złożenie zapytania przez klienta. Książka pokazuje, w jaki sposób maksymalizować zyski z własnej witryny www, jakich narzędzi używać do mierzenia (nie jest to nazbyt bogata lista, ale zawsze jakiś punkt startowy)

Czego dowiesz się z książki:

  • jakie metody na stronie pomagają sprzedawać jeszcze bardziej skutecznie?
  • że ruch to nie wszystko, cała magia ze sprzedażą dzieje się dopiero gdy user dotrze na stronę www?

50. Lojalność 3.0 – Koszt pozyskania klienta jest zawsze większy niż koszt jego utrzymania. To stara prawda jak świat . Warto przestrzegać zasad, które ułatwiają przywiązanie do nas, czy do naszego produktu. Szczególnie ważna pozycja w dobie tak prostego procesu rezygnacji z danej firmy.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak na stałe “przyspawać” klienta?
  • jak zagłębiać lojalność?

51. Metoda lean product – pracowanie nad produktem w czasach, gdzie rzeczywistość wokół nas zmienia się, tak dynamicznie jest bardzo trudna. Tysiące rozproszeń, zmiennych i jak w takich warunkach wypuścić mvp? Poprzez „szczupłą” pracę nad nim. Co to znaczy? W odpowiednich cyklach, dynamicznie, pokazując rynkowi mvp nie zaś produkt, który jest już dopracowany.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak szybko i skutecznie budować produkt?
  • jak na każdym etapie pracy zazębiać pracę różnych jednostek?

52. Warren Buffet o biznesie – Kim jest „Wyrocznia z Omaha”, nikomu nie trzeba mówić. Jego sposób zarządzania i mentalność inwestora pokazują jak głęboko można myśleć o danej firmie/transakcji. Styl, w którym podchodzi do ciągłego uczenia się, jest imponujący i można go określić jako „stara szkoła”. Dziś mało jest osób z taką skrupulatnością, tak rozległą wiedzą i tak „zdrowo” podchodzących do prowadzonych przez siebie firm.

Czego dowiesz się z książki:

  • w jaki sposób swoje procesy biznesowe podejmuje Warren Buffet?

53. Alex Ferguson. Być liderem. To nie jest piłkarska pozycja, to jest obowiązek każdego przedsiębiorcy, nie tylko miłośnika sportu. Sir Alex Ferguson przejmował Manchester United, gdy ten był piłkarską drugą ligą. Z drużyny przeciętnej nie tylko zbudował europejskiego gracza, ale wręcz stał się symbolem Anglii i całego piłkarskiego świata. Ta książka to opowieść o tym, czym jest prawdziwy „leadership” i tym dlaczego tylko sprawiedliwe i pozbawione emocji zarządzanie zespołem to jedyna słuszna droga.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak w organizacji ważny jest charakter lidera
  • jak budować zespół, który jest podporządkowany jednemu liderowi

54. Droga Toyoty – Toyota to jedno z tych przedsiębiorstw produkcyjnych, które musiało wdrożyć leanowe podejście w swojej organizacji. Gdy w firmie masz dziesiątki tysięcy procesów, ludzi i wiele różnych wyzwań bez odpowiedniego poukładania wszystko mogłoby lec niczym domek z kart.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak swoje procesy budowała Toyota
  • co znaczy szczupłe zarządzanie według managerów Toyoty

55. Jak upadają giganci – Czego się najbardziej boję? Tego, że gdy kiedyś przyjdzie prawdziwy sukces da o sobie znać, któraś z paskudnych cech: pycha, chaos, arogancja. Właśnie o tym jest ta książka. W ostatnich latach widzieliśmy, jak upadały mocarstwa przedsiębiorcze: Nokia czy Kodak. Wydawałoby się, że są to nie tylko firmy, które mają solidne podstawy, ale także technologię, która daje przewagę. Niestety ignorancja i brak nieustannego parcia do przodu spowodowała ich upadek. Nie chce dołączyć kiedyś do tego grona, dlatego szczególnie podobała mi się ta publikacja.

Czego dowiesz się z książki:

  • jak w zmieniającym się świecie niczego nie można być pewnym?
  • o tym, że nie warto być pysznym i pewnym swojej nieomylności?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail