Te książki musisz przeczytać przed otwarciem firmy

21.05.2019 AUTOR: Michał Bąk

Czy prowadzenia biznesu można się nauczyć z książek? Na pewno można z nich zaczerpnąć wiedzę, która może się nam przydać w przyszłości. Opisywane na łamach publikacji historie różnych biznesów, jednych zakończonych sukcesem, innych porażką, mogą być dla nas cenną wskazówką i inspiracją. W ostatnich latach na rynku pojawiło się wiele wartościowych pozycji, które warto przeczytać przed rozpoczęciem działalności. Są to książki, po które powinni także sięgnąć przedsiębiorcy od dawna prowadzący własne biznesy, którzy szukają nowych sposobów na zarządzanie, marketing czy też finansowanie. Oto kilka z nich.

Powieści biznesowe

Powieści biznesowe mają tę zaletę, że czyta się je lekko i przyjemnie. Przeważnie możemy mówić tutaj o fabularyzowanych biografiach czy też właśnie historiach wielkich biznesów, które napisane są w sposób bardzo „hollywoodzki”.

 

Do takich na pewno zalicza się „Sztuka Zwycięstwa”, która jest zapisem wspomnień właściciela marki Nike, Phila Knighta. Fantastycznie napisana opowieść dotyczy problemów, z jakimi borykał się Knight, takich jak brak funduszy. Autor długo żył na kredyt, często ledwo wiązał koniec z końcem, a początki biznesu wiązały się dla niego z wieloma wyrzeczeniami, w tym z narażeniem na śmieszność. W czasach, gdy zaczynał, bieganie było tak niepopularną dyscypliną sportu, że bankierzy na dzień dobry zamykali przed nim drzwi. Knight jednak się nie poddawał i stworzył wielkie imperium. Książka pokazuje gorzkie i słodkie chwile jego powstawania. Tę publikacje dosłownie połyka się na raz – warto.

Trochę motywacji

Czasami jest tak, że brakuje nam sił na działanie, boimy się podjąć pewne decyzje albo najpierw przekładamy śmiałe plany na później, a ostatecznie z nich zrezygnujemy. Ile razy sami wpadliśmy na fajny pomysł na biznes, który po przemyśleniu wydał nam się słaby i go odrzuciliśmy? No właśnie, szufladę takich pomysłów ma każdy z nas, a potem okazuje się, że ktoś inny wymyślił coś podobnego i odniósł sukces, bo nie bał się działać. Właśnie o takich sytuacjach oraz o tym, że często jesteśmy już na dnie i nie mamy innego wyjścia, jak tylko odbić się od mułu i wypłynąć na wierzch opowiada książka „Kreatywność i nienawiść. Twórz jak ludzie sukcesu” Dana Norrisa. Autor nie tylko pokazuje, jak udało mu się zbudować światową markę, ale także jak poradził sobie z przeciwnościami losu i hejtem. Lektura tej książki daje coś niesamowitego, a mianowicie wiarę we własne możliwości ‒ to dobra pozycja motywacyjna.

Jak tworzyć projekty

„Sprint: how to solve big problems and test new ideas in just five days”, to jedna z tych książek, które nie tylko pokazują, jak szybko zbudować MVP, ale także daje wiele wskazówek dla młodych przedsiębiorców i tych, którzy stawiają pierwsze kroki w biznesie, a nie mają jeszcze finalnego produktu. Braden Kowitz, Jake KnappJohn Zeratsky opisują swoje perypetie z czasów, gdy pracowali dla Google Venture i wdrażali rozwiązania dla różnych biznesów. Najciekawsze jednak w całym podręczniku są przykłady przeprowadzanych sprintów oraz zasady ich prowadzenia i wdrażania w firmie. Dzięki lekturze tej książki można znacznie przyspieszyć pracę różnych działów w przedsiębiorstwie, a co najważniejsze bardzo szybko sprawdzić, czy nowy pomysł, projekt czy produkt zostanie zauważony i doceniony przez potencjalnych klientów. Bardzo inspirująca i ciekawa książka.

Myślenie projektowe? Dlaczego nie!

„Narzędzia Tytanów” to dość specyficzna książka, którą napisał, a może należałoby powiedzieć spisał Timothy Ferriss. Dlaczego spisał? Bowiem przez ponad dwa lata przeprowadził on ponad 200 wywiadów z osobami z kręgów kultury, sztuki i biznesu, którzy podczas tych rozmów dzielili się wiedzą, opowieściami, doświadczeniami i anegdotami. Podręcznik ten stał się swoistą nieoficjalną biblią nauki myślenia projektowego. To kolejna lektura która jest lekka, przyjemna i jednocześnie daje dużą porcję ciekawej wiedzy.

Biblia Marketingu

„Marketing” Philipa Kotlera to chyba jedna z najbardziej znanych i cenionych książek dotyczących marketingu. Najnowsze wydanie tego podręcznika zawiera także zagadnienia z zakresu social mediów, e-mail marketingu, marketingu internetowego i wielu innych. To świetna baza wiedzy biznesowej, szczególnie dla osób, które nie miały zbyt dużej styczności z terminami reklamowymi w swoim dotychczasowym życiu. Kotler to specjalista, który zjadł zęby na marketingu, a jego podręcznik od lat króluje na liście lektur obowiązkowych na uczelniach wyższych na kierunkach związanych z marketingiem i reklamą.

marketing lokalny

Błękitne przedsiębiorstwa

Na rynku zawsze pojawi się konkurencja, a my będziemy z nią walczyć, tracić na to czas, zasoby i pieniądze. Można też inaczej; można po prostu pozwolić konkurencji walczyć między sobą, a samemu skupić się na takim produkcie, który zdeklasuje rynek. Jednak strategia błękitnego oceanu pokazuje, że jedynym sposobem na pokonanie konkurencji jest… zaprzestanie prób jej pokonania. Autorzy W. Chan Kim i Renee Mauborgne pokazują przykłady i historie firm, które nie muszą zmagać się z konkurencją lub działają tak, że konkurencja nie potrafi ich dogonić. Na łamach publikacji opisano kilkadziesiąt firm z ponad 30 branż, które, pomimo tego że sprzedają powszechny produkt lub usługę nie muszą borykać się z problemem depczącej po piętach konkurencji. To naprawdę ciekawa książka o tym, jak zmiana myślenia potrafi zmienić działanie całego biznesu.

Fakty i mity na temat prowadzenia firmy

Kolejna książka opowiada o mitach i przeciwstawia je faktom. „Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić” Michaela E. Gerbera to bardzo dobry podręcznik dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, które muszą uczyć się rynku i otaczającego świata biznesowego. Autor opisuje dlaczego większość firm upada, kontrastując to zjawisko z historiami takich gigantów, jak IBM czy McDonald’s. Obowiązkowa lektura dla każdego, kto ma lub zakłada swój biznes. Należy jednak pamiętać, że proponowana przez niego metodologia nie będzie nadawała się do zarządzania organizacjami, które działają projektowo, nie mając powtarzalnego produktu lub procesu. Mimo wszystko, to bardzo dobry podręcznik, który uczy nas, że to nie nasz produkt jest produktem ostatecznym. Jest nim nasza firma i trzeba patrzeć na nią jak na „potencjalną franczyzę”. „Mit przedsiębiorczości” to kolejna ciekawa książka warta uwagi.

A może start-up?

Steve Blank i Bob Dorf napisali naprawdę świetny podręcznik dla każdego przedsiębiorcy, który myśli o tym, aby wypłynąć na szerokie wody. Jak piszą we wstępie sami autorzy: „to szczegółowy podręcznik opisujący proces budowy rentownego i skalowalnego start-upu. Ma zdecydowanie więcej wspólnego z instrukcją obsługi samochodu niż z lekturą”. I faktycznie tak jest, bo cała książka to bardzo obszerna, a jednocześnie spójna instrukcja dla każdego młodego biznesmena. Mamy tutaj wszystko od pomysłu, poprzez wdrożenie, rozpoznanie rynku, tworzenie minimalnego produktu aż do spotkania z potencjalnymi klientami i inwestorami. Nie brakuje przydatnych grafik, wykresów i tabel. Przyswojenie całej tej wiedzy za jednym zamachem byłoby karkołomnym zadaniem, ale czytanie książki w małych dawkach nie męczy i, co najważniejsze, pozwala wdrożyć nowe rozwiązania we własnym biznesie.

Wiedza w pigułce

Zaprezentowaliśmy wam osiem wybranych książek. Oczywiście to bardzo subiektywna lista i nie ukrywamy, że jest to jedynie kropla w morzu publikacji, które dostępne są na naszym rynku. Można by do nich dodać podręczniki pisane przez firmy. Zawierają one różne zagadnienia, porady i wartościową wiedzę, często udostępniane za darmo w postaci raportów i e-booków. Możemy się z nich dowiedzieć wielu informacji ważnych dla nas samych i naszego biznesu. Z racji formy tychże publikacji, wiedza zamknięta jest w pigułce, zostaje ona zawężona do najważniejszych zagadnień, co pozwala skupiać się na konkretach, a przy ograniczonym czasie na lekturę, takie podręczniki to dla wielu z nas najlepsze wyjście.

 

Do góry!

Polecane artykuły

11.06.2019

Wiktor Mazur dołączył do zarządu ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam