W jaki sposób serwis Quora osiągnął sukces?

24.08.2017 AUTOR: Radek Borzym

Serwis Quora powstał w 2010 roku. Jego twórcami są byli pracownicy Facebooka: Adam D’Angelo oraz Charlie Cheever. Struktura serwisu przypomina zwykłe forum, z tą tylko różnicą, że każdy wątek poświęcony jest poszukiwaniom odpowiedzi na zadane przez jego założyciela pytanie.
Jest sporo serwisów tego typu w Internecie, które mimo oferowania podobnej formy nie osiągnęły tak dużego sukcesu jak Quora. Jeżeli poszukujemy odpowiedzi na trapiące nas pytania, to zwykle rozsądniejszym rozwiązaniem jest zadanie ich na forum specjalistycznym, a nie ogólnym.

Dlaczego więc Quora osiągnęła sukces?

Jednym z powodów sukcesu były znajomości jakie posiadali założyciele serwisu. D’Angelo był licealnym kolegą Zuckenberga, obaj pracował razem nad Facebookiem. Znali największych inwestorów typu VC z Doliny Krzemowej, takich jak Marc Andreessen czy Fred Wilson. Wiele sławnych osób zajmujących się nowymi technologiami było kolegami D’Angelo oraz Cheevera, którzy wykorzystali swoje kontakty do promocji witryny.

Wiele osobistości z Doliny stało się pierwszym użytkownikami Quory. Odpowiadały one na zadane pytania i czasem nawet same poszukiwały odpowiedzi na trapiące ich problemy. Pewnego dnia Zuckenberg zapytał powstającą społeczność Quory, który startup Facebook powinien wykupić, żeby pozyskać nowy talent. Społeczność zaproponowała mu Nexstop, a Mark skorzystał z tej propozycji i niedługo potem zakupił poleconą mu firmę…..

Zapewne znajdą się ludzie, którzy uwierzą, że nie była to zaplanowana z góry akcja marketingowa. I naprawdę istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że rzeczywiście tak nie było. Ale, prawdopodobieństwo to jest jednak dosyć znikome.  

Już sam fakt pojawienia się znanych osób na portalu był sprytną zagrywką marketingową. Miała ona przekonać użytkowników, że jeżeli zarejestrują się na portalu to będą tacy sami jak celebryci, którzy już się na nim znajdują.

Obiecywała możliwość interakcji z nimi, zwłaszcza jeżeli zarejestruje się odpowiednio szybko, zanim duża liczba nowych użytkowników nie zmniejszy szansy, że dana gwiazda odpowie na twoje pytanie.

Wykup Nexstop nie dość, że był atrakcyjny medialnie i zwrócił na portal uwagę, to jeszcze pokazał biznesmenom, że za pośrednictwem witryny da się robić interesy. Fakt, że na Quora znajdowali się już inwestorzy, tylko wzmacniał zainteresowanie startupowców i pasjonatów technologii. Twórcy w wywiadach celowo starali się podsycić zainteresowanie małych i średnich biznesmenów swoim portalem obiecując zdobycie potrzebnej im wiedzy, którą mogli znaleźć tylko na Quorze.

Napływ nowych, wpływowych użytkowników, którzy odpowiadali na pytania społeczności zwiększał jeszcze bardziej zainteresowanie ze strony zwykłych ludzi, co sprawiło, że i oni zaczęli logować się portalu.

W ten sposób Quora zebrała dużą bazę użytkowników. Warto zauważyć, że Facebook także zdobył popularność w podobny sposób. Początkowo znajdowali się na nim członkowie prestiżowych uczelni amerykańskich, potem grupa ta zaczęła powiększać się o członków innych uczelni, a nawet liceów, by na koniec rodziny i przyjaciele tych osób, które już się zarejestrowały także dołączyły do społeczności. Twórcy Quory byli wcześniej pracownikami Facebooka, więc wydaje się, że świadomie starali się powtórzyć sukces portalu społecznościowego.

Promowanie autorytetów w swoich dziedzinach sprawiło, że większość użytkowników Quory nie jest anonimowa. Występują oni zazwyczaj pod swoim prawdziwym nazwiskiem i posiadają krótką biografię potwierdzającą ich kompetencje.

Quora po osiągnięciu sukcesu

W 2012 roku Quora znalazła się w ogniu krytyki, ponieważ bez pytania użytkowników o zgodę zmieniła swoją politykę prywatności i pozwoliła, aby informacja, które wątki dany użytkownik przeglądał stała się publiczna. Można było oczywiście zaznaczyć opcję, która blokowałaby innych przed oglądaniem naszej historii, ale domyślnie każdy mógł sprawdzić co czytaliśmy.

Z powodu protestów użytkowników Quora ustawiła opcję na domyślnie wyłączoną.

Obecnie Quora może pochwalić się ponad 100 milionami odwiedzin miesięcznie i jest wyceniana na około miliard dolarów. Mimo tego, dopiero w marcu 2017 roku, po 7 latach działalności, serwis zaczął na siebie zarabiać. W tym czasie rozpoczęto sprzedawanie powierzchni reklamowej na portalu. Marketingowcy mogą wykorzystać Quorę do targetowania osób interesujących się danym tematem.

Przykład Quory prezentuje, że model, który został użyty przez Facebooka do zdobycia popularności może być powtórzony. Wymaga to jednak odpowiednich koneksji i jest poza zasięgiem przytłaczającej większości ludzi.

Do góry!

Polecane artykuły

21.09.2020

Jak reklamować w internecie swój sklep internetowy w dobie ...