Marketing i Biznes Prawo w biznesie Elektroniczny KRS. Duża zmiana w prawie od lipca. Uwaga na pułapki!

Elektroniczny KRS. Duża zmiana w prawie od lipca. Uwaga na pułapki!

Kolejna rewolucja w polskich sądach. Od 1 lipca, po zmianie ustawy, wpisy do KRS będą przyjmowane niemal wyłącznie w formie elektronicznej. Ministerstwo Sprawiedliwości szacuje, że od lipca około 85% wpisów do KRS będzie dokonywanych przez internet. Co się zmieni dla przedsiębiorców? Postępowanie powinno przyspieszyć, zmniejszy się też możliwość popełnienia błędu we wniosku.

Elektroniczny KRS. Duża zmiana w prawie od lipca. Uwaga na pułapki!

succo / pixabay.com

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Elektroniczny KRS – wreszcie się doczekamy

Nowelizacja przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym była już przekładana kilka razy. Ostatni podawany termin – 1 marca 2021 r. – „upadł” z powodu pandemii. Dziś już wiadomo, że zmiany wejdą w życie dopiero od 1 lipca 2021 r.

Najważniejszą zmianą w przepisach, która dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców, jest wprowadzenie obligatoryjnego elektronicznego postępowanie rejestrowego (KRS) – mówi Maciej Oniszczuk z kancelarii Oniszczuk & Associates.

Kto będzie mógł z skorzystać dobrowolnie?

  • Stowarzyszenia.
  • Organizacje społeczne.
  • Fundacje.
  • Publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Zobacz też

Sądowy newsletter powiadomi o nowych wiadomościach

Informatyzacja systemu Krajowego Rejestru Sądowego to kolejny krok – po wprowadzeniu konieczności składania sprawozdań finansowych online czy zakładaniu w ten sposób samej spółki – w cyfryzacji biurokratycznego życia przedsiębiorcy. 

Trudno nie zgodzić się z opinią Ministerstwa Sprawiedliwości, które przekonuje, że elektroniczny KRS usprawni postępowanie. Przedsiębiorca nie będzie musiał wypełniać dziesiątek pól w formularzach, które teraz będą uzupełniane automatycznie, niepotrzebne będzie też drukowanie dokumentów. Sądy też nie będą już musiały przepisywać danych z jednego pisma do drugiego, wydawać papierowych orzeczeń i wysyłać ich w tradycyjny sposób – wylicza Oniszczuk.

Zamiast tego decyzje dotyczące rejestru przedsiębiorców będą wydawane przez sądy w postaci dokumentów elektronicznych, które będą podpisane w sposób kwalifikowany oraz doręczane na konta użytkownika w Portalu Rejestrów Sądowych. Przedsiębiorca w każdej chwili będzie mógł sprawdzić czy decyzja już zapadła. Co ciekawe będzie mógł zapisać się do newslettera, który powiadomi go, że na portalu czeka na niego nowa wiadomość. 

Wpis do KRS drogą elektroniczną – płatność od ręki

Cyfryzacja Krajowego Rejestru Sądowego ma też pomóc w wypełnieniu dokumentów. Gdy przedsiębiorca wybierze przedmiot wniosku oprogramowanie określi, które dane będą niezbędne i wnioskodawca będzie o tym informowany. System będzie też pomagał przedsiębiorcy wypełnić poszczególne pola. Nie będzie również możliwe przesłanie wniosku bez podania wszystkich obligatoryjnych informacji. Nie wiemy jednak czy system sam będzie podpowiadał np. właściwość sądu lub konieczność dodania określonego dokumentu do załączników. Obecny tego nie weryfikuje. 

Zobacz też

Postępowanie przyspieszy też jeszcze z jednego powodu. Sądy nie będą odsyłać wniosków ze względu na brak należnej opłaty. 

Płatność trzeba będzie bowiem przeprowadzić od razu poprzez bankowość internetową. Bez tego wnioskodawca nie będzie mógł skutecznie złożyć wniosku do odpowiedniego sądu rejestrowego – dodaje ekspert z kanclelarii Oniszczuk & Associates.

Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 lipca 2021 r. Uwaga na pułapki

Są też pułapki. Do wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną, wnioskodawca będzie mógł wprowadzać załączniki, które później będą jawne. Dlatego tak ważne jest, żeby zwracać uwagę czy nie dodaje się więcej niż należy i wraz z wymaganym dokumentem w ramach wpisu nie załącza się czegoś co np. jest tajemnicą przedsiębiorstwa. 

Trzeba też pamiętać o tym, że aby złożyć wniosek do KRS trzeba posiadać albo podpis kwalifikowany lub profil zaufany na platformie ePUAP. Szczególnie ten drugi sposób autoryzowania dokumentów nie powinien stanowić większej trudności, bo profil zaufany można założyć m.in. poprzez system bankowości internetowej w niemal każdym polskim banku, a zdobycie go nie trwa dłużej niż kilka minut. Niestety portal Krajowego Rejestru Sądowego będzie prowadzony tylko w języku polskim, a to już może być utrudnieniem dla przedsiębiorców zagranicznych. 

Nie wszystko za pośrednictwem systemu teleinformatycznego

Papier jednak nie zostanie całkowicie wykluczony, bo nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym zakłada wydawanie dokumentów, odpisów czy kopii również w tradycyjny sposób. Przedsiębiorca będzie mógł wybrać to jak będzie chciał otrzymać pismo. Jeśli drogą elektroniczną, to będzie ono dostępne za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Natomiast jeśli zdecyduje się na papierową wersję, to najpierw będzie trzeba sporządzić wniosek w formie elektronicznej, opłacić go i dopiero udać się do sądu po dokument. Co ważne w siedzibie sądu nie będzie można otrzymać odpisu czy kopii w wersji elektronicznej na nośniku (np. na pendrive), a tylko i wyłącznie w formie papierowej.

Inni czytają także

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl