Siła influencer marketingu

07.12.2016 AUTORZY: Paweł Strykowski, Matt Olech, Michał Bąk,

Internauci już dawno znudzili się tradycyjną formą reklamy. Pojawiające na stronach internetowych reklamy są stale wyłączane lub nie zwracamy na nie uwagi. Coraz popularniejsze są też programy blokujące wyskakujące okienka. Kiedy zamierzamy coś kupić lub skorzystać z usługi, chcemy znać opinię kogoś, kto miał produkt w ręce, przetestował go i podzieli się z nami zdaniem na jego temat. Całkowicie szczerym i autentycznym. Tego chce współczesny konsument. Z pomocą przychodzi influencer marketing.

Gdzie szukamy tych opinii? W pierwszej kolejności w sklepach internetowych i w porównywarkach. Zaraz potem na blogach i w mediach społecznościowych. Interesuje nas, co na ten temat mają do powiedzenia influencerzy. Aż 90 proc. z nas ufa rekomendacjom. Reklamom już tylko 33 proc. Dlatego marki odchodzą od komunikacji bezpośrednio z klientem. W zamian kontaktują go z osobami wzbudzającymi w nim zaufanie. Z opiniotwórcami.

Powstała nawet specjalna platforma pośrednicząca pomiędzy reklamodawcą a influencerem. Można wyszukać interesującego nas blogera czy vlogera lub speca od social mediów, spośród prawie 3 tysięcy kont. Reklamodawca zleca działania i rozlicza się po zaakceptowaniu prac. Platformę można znaleźć pod adresem https://www.whitepress.pl/influencer-marketing.

Na potrzebę tego artykułu przepytaliśmy Pawła Strykowskiego, CEO Whitepress-a

influencer marketing co to jest

Pawle, czy współpraca z influencerami może być relatywnie nisko-kosztowa? Utarło się, że wpływowe osoby żądają wysokich stawek za współpracę.

Wszyscy znamy kampanie z „dużymi” blogerami i vlogerami – są one spektakularne i opierają się o duże budżety. Codziennie jednak realizowane są promocje w oparciu o mniejszych, tańszych influencerów. Takich, którzy mogą nam zaoferować konkretny zasięg za kilkaset złotych. Pamiętam jak 3 lata temu startowaliśmy z WhitePress. Wtedy największe efekty dały nam publikacje u kilku branżowych blogerów. Kiedy mamy mały budżet na influencera możemy go trafniej dobrać, tak aby jego komunikat był idealnie kierowany do naszej grupy odbiorczej.

Dobrze dobrany influencer i pomysł na współpracę mogą dać spektakularne efekt w postaci połączenie niskiego dotarcia do użytkownika z dużą siłą oddziaływania takiego komunikatu. Jest bardzo wiele badań i statystyk, które potwierdzają siłę przekazu od influencerów.

Jakie korzyści daje dla marek współpraca z influencerami?

Dobrze dobrany influencer i pomysł na współpracę mogą dać spektakularne efekt w postaci połączenie niskiego dotarcia do użytkownika z dużą siłą oddziaływania takiego komunikatu. Jest bardzo wiele badań i statystyk, które potwierdzają siłę przekazu od influencerów. Można je znaleźć w naszym e-booku.

Wasze narzędzie ułatwia zarabianie wpływowym osobom, ale również osobom z dużych nisz. Czy zatem po raz kolejny będziecie zmieniać branże edukując rynek, czy raczej już nie przewidujesz drugiej „Nowej Koncepcji SEO”?

Tym razem edukację zaczęliśmy przed „narodzinami” naszego produktu. Od kilku miesięcy funkcjonuje portal www.influencer.pl, który oprócz ciekawych informacji ze świata blogerów i vlogerów opisuje kampanie, dostarcza porady agencjom oraz samym influencerom.

Tydzień temu oddaliśmy obszernego e-booka „Influencer marketing praktycznie” (patronat objął Marketingi & Biznes), który jest ogromną dawką wiedzy z tego zakresu. Z pewnością będziemy dalej tworzyli ciekawe treści – gdyż rynek tego potrzebuje, a my chcemy, żeby rynek rósł i nas kojarzył z influencer marketingiem.

Czy moduł dla influencerów, który ostatnio przygotowaliście jest dla każdego? Każda marka może korzystać z takiego panelu?

Nasza platforma skierowana jest głównie do małych i dużych agencji, gdyż wymaga samodzielności w zakresie określenia koncepcji i strategii. Jednak tak jak w zakresie dystrybucji artykułów zakładamy, że prawie połowa użytkowników modułu dla influencerów to będą firmy, które samodzielnie realizują działania marketingowe.

To doświadczenie pozwoliło nam zaprojektować moduł, tak, żeby odpowiadał na potrzeby wszystkich stron procesu. Ostatecznie uważamy, że właśnie teraz w Polsce czeka nas „boom” na influencer marketing.

Skąd pewność, że moduł dla influncerów będzie strzałem w dziesiątkę? Widziałem ostatnio Twoje wyliczenie w jednym serwisie, że wydaliście spore pieniądze, aby doprowadzić go do skutku.

Pewności nie mamy. Jednak mamy unikatowe zasoby, których nikt nie ma Polsce. Przede wszystkim moduł dla influencerów jest dostępny w platformie z której już teraz korzysta tysiące firm i agencji. Nie muszą się oni rejestrować, dokonywać osobnych wpłat. Co najważniejsze, te firmy ufają nam i mamy z nimi dobre relacje. Przez ostatnie 3 lata zebraliśmy ogromne doświadczenie w zakresie pośredniczenia we współpracy pomiędzy reklamodawcami, a wydawcami i blogerami. To doświadczenie pozwoliło nam zaprojektować moduł, tak, żeby odpowiadał na potrzeby wszystkich stron procesu. Ostatecznie uważamy, że właśnie teraz w Polsce czeka nas „boom” na influencer marketing.

Czego Ci życzyć Pawle w związku z uruchomieniem nowej platformy?

Żebyśmy przez kolejne miesiące, a potem lata, czuli że pokonujemy kolejne granice. Chcę mieć świadomość, że się rozwijamy, uczymy, dostosujemy i dzięki temu rośniemy.

Influencer marketing co to jest?

Kto to jest influencer?

Influencer to osoba, która będąca dla danej grupy autorytetem. Jej opinia liczy się dla szerokiego grona. Zwykle jest to specjalista social media, bloger, youtuber lub znana, popularna osoba. Ma społeczność zgromadzoną wokół siebie i niewątpliwie duży wpływ na decyzje zakupowe jej członków.

Komunikacja

Siłą influencerów jest sposób komunikacji ze społecznością zgromadzoną wokół takiej osoby. Opiera się ona przede wszystkim o treści natywne, dlatego jest tak chętnie odbierana. Treści reklamowe kształtuje sam twórca, który zna preferencje swoich odbiorców i specjalizuje się w konkretnej formie – wpisach blogowych, filmach czy recenzjach. Zdarzają się oczywiście starannie przygotowane, duże kampanie z udziałem influencerów, zwykle jednak działania te mają mniejszą skalę.

influencer marketing co to jest

http://startupstockphotos.com/

Zasięg

Niewątpliwie ogromną zaletą współpracy z influencerami jest fakt, że mają oni zbudowany zasięg. Mamy pewność, że informacja o naszym produkcie dotrze do większości jego odbiorców. W przypadku tradycyjnych form reklamy, ten zasięg musimy budować sami. Dodatkowo, ponad połowa influencerów publikuje znacznie więcej informacji o marce, z którą współpracuje, niż jest to ustalone w kontrakcie. Dodatkowe wpisy pojawiają się przede wszystkim w mediach społecznościowych, co daje nam dodatkowy zasięg. Co więcej, rozmawiają oni ze swoimi znajomymi o markach, z którymi współpracują. Nie mówiąc już o tym, że dalsze rekomendacje rozprzestrzeniają się wśród ich odbiorców. Stąd bierze się nieporównywalnie większa skuteczność influencer marketingu w porównaniu do tradycyjnej reklamy.

Autentyczna więź z marką

Zaletą influencer marketingu jest fakt, że buduje on autentyczną więź z marką. Zdobywa nie tylko zainteresowanie, ale i zaufanie konsumentów. Jakie są z tego korzyści dla marki? Przede wszystkim zwiększenie świadomości i rozpoznawalności. Przekłada się to na większą konwersję, wzmożone zaangażowanie, edukację, nowe leady, a wreszcie sprzedaż.

Mierzalność wyników

W przypadku influencer marketingu nie sposób wykazać dokładnego ROI. Wpływa na to przede wszystkim brak możliwości kontrolowania rozprzestrzeniania się informacji o marce niesionych zarówno przez influencera, w jego środowisku, jak i wiadomości przekazywanych dalej przez jego odbiorców. Są jednak parametry, które możemy zmierzyć. Odsłony, polubienia, udostępnienia, komentarze oraz zmiany w ruchu na stronie internetowej pokażą nam, czy ta forma marketingu się sprawdza.

Ile to kosztuje?

Zdarzają się jeszcze twórcy internetowi skłonni przedstawić produkty w zamian za samą możliwość ich testowania, jednak jest ich coraz mniej. Influencerzy są świadomi swojej siły i skuteczności. Jeśli chcemy przeprowadzić kampanię z osobą wpływową, mającą godny uwagi zasięg, musimy wyłożyć kwotę porównywalną z taką, którą trzeba wydać na dobrą kampanię reklamową w tradycyjnych mediach. Jednak wyniki są nieporównywalnie lepsze. Korzystniej jest zainwestować we współpracę z naprawdę opiniotwórczym blogerem czy vlogerem, niż zastanawiać się, dlaczego nie mamy dobrych efektów z kampanii.

Rozmawialiśmy z Mattem Olechem na temat tego jak wygląda współpraca influencera z marką i jak ocenia polską vlogosferę

influencer marketing co to jest

Odpowiedz proszę, jak oceniasz aktualną kondycję polskiej vlogosfery?

Ciężko jest oceniać kondycję całej vlogosfery nie powołując się na żadne dane – a jedynie subiektywne spojrzenie. To, co widzę to pewnego rodzaju przesyt na rynku, co jest zresztą normalne. Dla przykładu  -kiedyś na rynek wszedł pierwszy telefon dotykowy i był tylko jeden model. Później, było ich kilkanaście. Dzisiaj, gdzie się nie obejrzymy tam telefon dotykowy. Myślę, że podobnie jest z vlogosferą – rynek się nasyca twórcami dość mocno.

Ciężko wyrokować, ale patrząc na nasycenie na rynku – śmiem zaryzykować, że dochód może zmaleć. Pojawiają się nowi twórcy, niekiedy nawet szkodząc samemu rynkowi. Ten z kolei miał już swoje wyrobione reguły gry: swoje ceny i standardy.

O tym, że w polskiej vlogosferze są pieniądze nie trzeba już nikogo przekonywać. Czy uważasz, że poziom zarobków (nie mówię tutaj o czołówce) youtuberów będzie rósł, malał czy zostanie bez zmian w najbliższych latach?

Ciężko wyrokować, ale patrząc na nasycenie na rynku – śmiem zaryzykować, że dochód może zmaleć. Pojawiają się nowi twórcy, niekiedy nawet szkodząc samemu rynkowi. Ten z kolei miał już swoje wyrobione reguły gry: swoje ceny i standardy. Gdy rynek zaczął się nasycać – młodzi, a zarazem niedoświadczeni twórcy – zaczęli mieć możliwość zarabiania pieniędzy. Korzystali najczęściej z ofert, które były niższe, czasami nawet o 80% od cen rynkowych. Mówi się o swego rodzaju psuciu rynku. Myślę, że naszą misją w tym wypadku powinno być szkolenie młodych twórców z zakresu współpracy komercyjnej, ale to tylko moje marzenie. Dużą rolę odegrają sieci partnerskie, które będą mogły nakreślać standardy profesjonalnej współpracy.

Jak oceniasz rolę influencera w promocji marki, jej uwiarygodnienia?

Tak jak oceniam rolę celebryty w reklamie TV, a nawet ze wzmocnioną siłą! Influencer to osoba, która zaprasza markę do siebie, podpowiada co zrobić lepiej, żeby wspólnie osiągnąć zaplanowany cel. Częstym błędem, z którym się spotykam przy tego typu współpracach to chęć sprzedaży. Kampania z twórcą wideo w sieci powinna mieć na celu funkcję REKLAMY PRZYPOMINAJĄCEJ, a nie informującej lub nakłaniającej do zakupu produktu. Dzięki żywemu człowiekowi, z którym współpracuje marka (spokojnie, żywy to przenośnia, nie podejrzewam o nic polskie marki (śmiech)) – uwiarygadnia się, staje się bardziej ludzka.

Czy niszowi youtuberzy mogą zarabiać?

Sposobów zarabiania jest mnóstwo, to nie tylko współprace komercyjne z markami, ale również linki referencyjne, czy też własny sklep z gadżetami, który nie jest trudny do założenia (istnieją nawet do tego gotowe i darmowe platformy sprzedażowe!). Dla przykładu system partnerski ceneo oferuje możliwość linków referencyjnych bez ograniczeń.

Nie skłaniałbym się ku teorii, że pieniądze pozwolą wypłynąć niewłaściwym osobom. To jedynie nasze, subiektywne odczucia. Poza tym zła reklama zawsze odciśnie się na twórcy w sposób negatywny.

Coraz więcej firm deklaruje przeniesienie budżetów z tewizji do Internetu. Należy się cieszyć, czy raczej spowoduje to zalew materiałów sponsorowanych i pozwoli wpłynąć kilku niewłaściwym osobom? Jak to oceniasz?

Ciekawe nawiązanie do zalewania rynku, o którym wspomniałem. Z jednej strony – super. Wiadomo, że w przypadku jednych twórców – rozwinie to skrzydła: pozwoli na nowe inwestycje, podniesie jakość życia i dobrze wynagrodzi za pracę. Może się również zdarzyć tak, że rynek zepsuje się cenami dumpingowymi. Nie skłaniałbym się ku teorii, że pieniądze pozwolą wypłynąć niewłaściwym osobom. To jedynie nasze, subiektywne odczucia. Poza tym zła reklama zawsze odciśnie się na twórcy w sposób negatywny.

 

Reasumując: siła influencerów wciąż rośnie. Od dawna wyniki przeprowadzanych przez nich kampanii zadziwiają. Są kojarzeni z autentycznością, ich odbiorcy często chcą się do nich upodabniać. Stąd bierze się siła influencer marketingu.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/biznes/praktycznie-o-influencer-marketingu-bezplatny-ebook

Po co tworzyć unikalne opisy produktów?

 

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...