Po co tworzyć unikalne opisy produktów?

02.10.2016 AUTOR: Tomasz Klusek

Kwestia opisów produktów do sklepu internetowego to temat, który w branży e-commerce budzi sporo kontrowersji. Z jednej strony możemy spotkać trend, zgodnie z którym ilość treści na zakładkach z produktami powinna być ograniczona do minimum, tak, aby nie „zasypywać” użytkowników zbędnymi informacjami. Z drugiej natomiast perspektywy zwraca się uwagę, że dobrze przygotowane, unikalne opisy produktów mogą pomóc serwisowi np. w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach. Czy warto więc poświęcać czas i zasoby, aby tworzyć unikalne opisy asortymentu dla sklepu internetowego? Zanim przedstawię moją odpowiedź na tak postawione pytanie, chciałbym jednak poruszyć temat unikalności treści internetowych w ogóle. Co rozumiem zatem przez unikalne opisy produktów?

Unikalne, czyli właściwie jakie?

Unikalność opisów produktów można rozpatrywać na co najmniej dwóch płaszczyznach. Po pierwsze, za oryginalne uznamy teksty dostarczające istotnych dla klienta informacji, których nie znajdzie on u konkurencji. Unikalność w tym kontekście oznacza po prostu wyjątkową treść. Z perspektywy pozycjonowania unikalność tekstów odnosi się natomiast do ewentualnego ich powielenia w wynikach wyszukiwania. Jeśli chodzi o Google, najpopularniejszą wyszukiwarkę na polskim rynku, za oryginalne uznamy takie teksty, które roboty wyszukiwarki znajdą tylko na jednej zakładce w sieci. Analogicznie więc, nieoryginalne treści to takie, które będą występowały np. na kilku zakładkach wewnątrz strony (w osobno dostępnych w Google zakładkach danej kategorii produktów), w sklepie internetowym i stronach producentów oferowanych przez niego towarów (bardzo częsty błąd), czy w sklepie i innych kanałach, w których prowadzi on sprzedaż. Oznacza to, że kiedy myślimy o unikalności opisów produktów musimy pamiętać zarówno o naszej stronie, jak i innych miejscach w sieci.

W tym kontekście należy podkreślić jeszcze jedną kwestie – samo przygotowanie i umieszczenie na stronie sklepu nowych opisów produktów nie gwarantuje, że dla wyszukiwarki pozostaną one unikalne zawsze. Musimy pamiętać, że pojawienie się kopii treści wewnątrz naszej strony, czy skopiowanie przez konkurencje naszych opisów produktów do innych miejsc w sieci sprawi, że w oczach wyszukiwarki staną się one po prostu plagiatem, co obniży ich wartość.O unikalność treści na naszej stronie należy więc dbać również po ich umieszczeniu. Po co więc zawracać sobie głowę tym tematem?

Unikalne opisy produktów z perspektywy pozycjonowania

Branża SEO zmienia się nieustannie. Wraz z ewolucją wyszukiwarki Google i postępującymi modyfikacjami algorytmów, których używa ona do ustalania wyników wyszukiwania, zmieniły się również zasady gry. Dziś unikalna, wysokiej jakości treść jest z jednym z ważniejszych czynników rankingowych, jaki nasza strona może wysłać wyszukiwarce. Unikalne opisy produktów sprawiają więc, że rośnie znaczenie danej strony „w oczach” algorytmów Google, a dzięki temu ma ona szanse wyświetlić się w wynikach wyszukiwania wyżej niż strony konkurencji. Szczególne znaczenie ma to z perspektywy tzw. fraz long tailowych, czyli dłuższych, bardziej sprecyzowanych (ale mniej konkurencyjnych) zapytań, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, aby znaleźć produkty i usługi. Jeśli w naszych opisach produktów znajdą się naturalnie wkomponowane frazy long tailowe (np. pełna nazwa jakiegoś konkretnego produktu), zwiększamy znacząco szanse na wyświetlenie sklepu w wynikach wyszukiwania wyżej od konkurencji.

Rzetelna analiza fraz, pod którymi użytkownicy szukają naszych produktów w wyszukiwarce oraz wkomponowanie ich w wysokiej jakości, unikalne opisy produktów to więc bardzo dobra metoda na wypromowanie ich w wynikach wyszukiwania. Stąd już o wiele bliżej do zainteresowania internautów naszą ofertą.

Unikalne opisy z perspektywy użytkownika

Nasze produkty będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania Google pod różnymi frazami. Mimo że głównym celem zakładek produktowych jest sprzedaż, nie możemy zapominać, że wyświetlą się one osobom będącym na różnych etapach podejmowania decyzji o zakupie. W konsekwencji na zakładce z naszym produktem mogą trafić nie tylko osoby zainteresowane kupnem konkretnego towaru, ale również takie, które zbierają informacje na temat produktów, czy robią wstępne rozeznanie w temacie. Przygotowując wartościowe, unikalne opisy produktów, wypełnione interesującą treścią, której nie ma konkurencja, mamy szanse przedstawić im swoją markę, wzbudzić zaufanie, a w konsekwencji zachęcić do przyszłych odwiedzin sklepu. Oczywiście, to content marketing powinien pełnić na tym polu pierwszorzędną rolę, nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby opisy produktów również budowały pozytywny wizerunek marki oraz zachęcały do zainteresowania naszą ofertą. Jeśli nasz sklep będzie do tego zbudowany w sposób wizualnie atrakcyjny, spójny i umożliwiający użytkownikowi wygodną nawigację, zwiększamy znacząco szansę na przekonanie internatów do skorzystania z naszej oferty.

Unikalna i wartościowa treść działa

Unikalne, wysokiej jakości opisy produktów mogą nam pomóc przynajmniej na dwóch płaszczyznach. Z perspektywy pozycjonowania sprawią, że zakładki z naszymi produktami będą wyświetlały się wyżej od konkurencji oferującej podobne produkty. Z perspektywy użytkowników wysokiej jakości opisy są natomiast sposobem na zaprezentowanie naszej oferty w sposób, który przyciągnie zainteresowanych tematem, a podejmujących decyzję zakupową wyposażą w odpowiednie informacje. Mimo, że przygotowanie i utrzymanie oryginalnych tekstów na stronie może dostarczyć sporo pracy, moim zdaniem warto ją wykonać.

Czytaj również:

15 sprawdzonych narzędzi, które wspierają sprzedaż w e-sklepie

Kto i kiedy korzysta z rabatów w e-sklepach?

Do góry!

Polecane artykuły

25.06.2019

Lead scoring DMsales. Jak działa i jakie daje korzyści dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam