Warsztaty koncentrowały się na trzech zagadnieniach: dostawie towaru, pakowaniu towarów i kwestii odpadów oraz punktach odbioru, i były prowadzone metodą world café, pozwalającą na moderowaną rozmowę w mniejszych grupach na każde z tych zagadnień osobno. W każdej grupie – oprócz zaproszonych gości – znajdowały się też osoby reprezentujące Allegro. Dyskusje grupowe w czasie spotkania były podzielone na dwie części – diagnostyczną (opisującą obecne praktyki branży) i rekomendacyjną (zbierającą propozycje rozwiązań).
Wnioski płynące z warsztatów
– Wraz z Allegro zaprosiliśmy na spotkanie ekspertów i ekspertki różnych branż oraz aktywistów i aktywistki z największych polskich miast. Łącznie ponad 20 osób przedstawiło swoje rekomendacje na temat tego, jak warto projektować zrównoważone usługi związane z dostawą przesyłek. Efektem warsztatów jest raport zbierający wszystkie uwagi i propozycje. Wnioski z tego spotkania stały się ważną inspiracją dla Allegro – mówi Łucja Krzyżanowska, dyrektorka ds. badań i doradztwa w Fundacji Stocznia, która zorganizowała warsztaty.
W podobnym czasie firma przeprowadziła również rozmowy z organizacjami zrzeszającymi osoby z niepełnosprawnościami oraz przedstawicielami samorządu terytorialnego. Cały ten proces stał się podstawą do zaprojektowania sieci automatów paczkowych przyjaznej środowisku i odpowiadającej na lokalne potrzeby.
Automaty paczkowe, zgodnie z postulatem uczestników warsztatów, będą zasilane energią ze źródeł odnawialnych oraz wyposażone w czujniki jakości powietrza, a wyniki pomiarów będą udostępniane wszystkim zainteresowanym.
– W 2022 roku liczba przesyłek w Polsce przekroczy miliard. Rozwój branży e-commerce, wzmocniony dodatkowo przez pandemię, nie pozostaje bez wpływu na krajobraz polskich miast. Dlatego cieszy nas, że Allegro, zaczynając tworzyć swoją sieć automatów paczkowych, słucha głosu ekspertów i osób działających w ruchach miejskich. To daje szansę na faktycznie zielone rozwiązania – podsumowuje Łucja Krzyżanowska.
Automaty paczkowe przyszłością e-commerce
Automaty paczkowe, zwane przez większość z nas po prostu paczkomatami, do tej pory kojarzyły się nam z InPostem, który jako pierwszy wprowadził je na rynek i wspomnianą nazwę Paczkomat wymyślił i zastrzegł. Swoją drogą InPost w Polsce ma już 11 tys. Paczkomatów. Firma rozpoczęła globalną ekspansję, a w tym czasie nad Wisłą zaczynają się pojawiać, jak grzyby po deszczu, konkurencyjne automaty paczkowe.
Jakiś czas temu mój kolega redakcyjny, Damian Jemioło pisał o tym, że firma Cleveron podpisała umowę z Pointpack, w ramach której planują stworzyć sieć automatów paczkowych w Polsce. W tym samym czasie Orlen i Allegro zapowiedziało podobne plany (co w przypadku Allegro właśnie się ziściło). Również Poczta Polska już uruchomiła swoje pierwsze smartboxy. Na horyzoncie jest jeszcze chińskie Alibaba Group.
Tu przeczytacie pełen materiał Damiana: Paczkomaty na każdym rogu. Orlen, Allegro, AliExpress i Cleveron chcą uruchomić automaty paczkowe w Polsce
Skoro konkurencja staje się coraz większa, trzeba zacząć się w jakiś sposób wyróżniać. Jeśli mowa o automatach paczkowych, to z pewnością firmy je stawiające o klientów będą się biły na podstawie sprawności działania. Jednak, jak widać po tym, co zrobiło Allegro, zaczęto również myśleć o wyglądzie automatów. I tu trzeba przyznać rację Allegro – automaty InPostu wizualnie nie mają szans z tymi od Allegro. Zobaczymy czy z czasem inne firmy pójdą w ich ślady.
Zostaw komentarz