Mocne wejście: jak wygląd wnętrza wpływa na reakcje klientów?

27.09.2016 AUTOR: Ewelina Krawczyk

Wygląd reprezentacyjnych wnętrz to coś więcej niż „tylko” wizytówka Twojego biznesu: to także sposób na to, by przekazać klientom Twoje wartości i wywołać reakcje, na których Ci zależy. Mówi się, że zawsze ma się tylko jedną szansę, by zrobić pierwsze wrażenie, i to powiedzenie rzadko bywa tak bardzo trafne, jak właśnie w odniesieniu do przestrzeni biznesowych!

Wnętrze firmy – bez względu na to, czy jest nią biuro rachunkowe, salon kosmetyczny czy agencja reklamowa – to coś znacznie więcej niż tylko wolne miejsce czekające na zapełnienie meblami. To szansa dla Ciebie: szansa, by coś wyrazić. Nie zmarnuj jej!

Przestrzeń i światło to podstawa

Nikt nie lubi wchodzić do wnętrza, które jest zagracone i ciasne albo, co najgorsze, ciemne i niedoświetlone. Takie przestrzenie tworzą wrażenie przytłoczenia i, w skrajnych przypadkach, nawet zagrożenia – i jedynymi biznesami, które mogłyby na tym skorzystać, są chyba tylko klimatyczne puby ulokowane w piwnicy czy kawiarnie albo escape roomy. Dlatego, dekorując przestrzeń swojej firmy, zawsze pamiętaj o tym, żeby pozostawić możliwie dużo wolnego miejsca i wpuszczać jak najwięcej naturalnego światła. Nie chodzi o to, żeby echo szło od jaskrawo oświetlonych ścian, ale o to, by wnętrze nabrało „oddechu” i by poruszanie się w nim było możliwe jak najwygodniejsze – o czym więcej nieco niżej!

Słowo-klucz: ergonomia

Ergonomia to dziedzina wiedzy, dzięki której nasze biura, kuchnie, fabryki i dowolne inne wnętrza, w których wykonuje się codzienną pracę, mają „ludzką twarz”. Ma ona w sobie całkiem wiele ze zdrowego rozsądku: jej naczelną zasadą jest dostosowywanie wnętrz do ludzi, a nie odwrotnie, dzięki czemu możliwa jest wydajniejsza, łatwiejsza i przyjemniejsza praca. Zasady ergonomii możesz wprowadzić w życie, nawet ich nie studiując: przyjrzyj się wnętrzu swojej firmy (albo jego projektowi) i zastanów się nad takimi kwestiami jak to, czy dostęp do wszystkich półek z towarem, lady albo miejsca wykonywania usługi jest łatwy i klarowny, czy nigdzie nie stoją „potykacze”, na które nieuważna osoba mogłaby wpaść, czy miejsca wymagające prywatności (przymierzalnie w sklepie odzieżowym, pokoje zabiegowe w salonie kosmetycznym itd.) są odpowiednio oddzielone od publicznej przestrzeni… Wczuj się w rolę swojego klienta i zastanów się, jak odbierałbyś wnętrze na jego miejscu: możesz nawet zaprosić kogoś obiektywnego na „jazdę próbną” po siedzibie firmy!

Na ozdoby jest czas i miejsce

Napisaliśmy wyżej, że przestrzeń – rozumiana po prostu jako wolne miejsce – to istotny element wystroju. Nie znaczy to jednak, że należy całkowicie albo prawie całkowicie zrezygnować z dekoracji na rzecz oszczędzania miejsca! Warto natomiast sięgnąć po takie ozdoby, które nie zajmą wiele przestrzeni, natomiast zrobią duży efekt. Świetnie nadadzą się do tego obrazy, plakaty czy fototapety albo innego rodzaju dekoracje ścienne, ale warto pomyśleć o dekoracjach szerzej: tak naprawdę wszystko, co znajduje się we wnętrzu, powinno być ozdobą! Niech, w miarę możliwości,  każdy sprzęt w miejscu, w którym przebywają klienci, jednocześnie spełnia swoją funkcję i stanowi ozdobę. Nie pozwalaj sobie na tandetę – nie warto!

Kolor ma znaczenie (i jest ono inne niż myślisz)

Podczas dekorowania biznesowych wnętrz nie da się przecenić znaczenia psychologii koloru, czyli nauki o tym, w jaki sposób kolory wpływają na nasze odczucia, nastrój i nawet pewne wskaźniki fizjologiczne, takie jak puls. To obszerna dyscyplina, na której temat napisano już niejeden artykuł i książkę, ale warto pokrótce przytoczyć chociaż część jej wskazań. Przede wszystkim: zwracaj uwagę na kulturowe konotacje kolorów. Przykład: w Europie kolor czarny jest kojarzony z żałobą i smutkiem, a biały – z czystością, podczas gdy w Azji to właśnie biel jest kolorem śmierci i żałoby. Zestawienie czerwonego i zielonego, zwłaszcza ich czystych, jaskrawych odcieni, większości ludzi w naszym kręgu kulturowym będzie kojarzyło się z Bożym Narodzeniem. Biały i czerwony – to polskie barwy narodowe, trzeba więc z nimi postępować ostrożnie. I tak dalej, i tak dalej. Druga rzecz, o której warto pamiętać, to to, że kolory oddziałują na nas nie tylko poprzez skojarzenia kulturowe, ale także na głębszym, nieświadomym poziomie. To coś w rodzaju ewolucyjnych pozostałości po naszych półzwierzęcych jeszcze przodkach. A zatem:

  • kolor niebieski, barwa czystego nieba i pogodnej wody, działa uspokajająco i sprzyja skupieniu (czasem działa aż zanadto uspokajająco – może być odbierany jako smutny!). Wykorzystaj je, jeśli zależy Ci na tym, aby klienci bawili u Ciebie dłużej;
  • czerwień, żółty, pomarańczowy – kolory ognia i słońca, źródeł ciepła – pobudzają, dodają energii i rozweselają, ale w nadmiernym „stężeniu” mogą być denerwujące i wręcz wywoływać agresję. Delikatnie przyspieszają też tętno i mogą nawet zaostrzać apetyt, ciepłe barwy będą więc idealną dekoracją restauracji, na przykład. Nie przypadkiem większość największych sieci fast foodów ma w logo czerwone lub żółte elementy!

Wszystkie oczy zwrócone ku logo?

Wykorzystywanie firmowych barw w dekoracji wnętrza to zawsze dobry pomysł. Musisz jednak uważać: „wykorzystanie barw” i „wykorzystanie barw od podłogi aż po sufit” to dwie różne rzeczy!  Wykorzystaj firmowy motyw ze smakiem, raczej jako barwny akcent niż główny element dekoracji:  postaw na jakość, nie ilość. Zachowanie konsekwencji w wystroju jest ważniejsze niż uparte wbijanie klientom do głowy, że Twoje logo jest zielono-żółte! Pomyśl tylko: jeżeli prowadzisz salon fryzjerski, którego logo jest czerwona róża, zamiast ozdabiać wszystko, co się da, na czerwono (co, jak już napisaliśmy powyżej, do miejsca takiego jak salon fryzjerski nie będzie pasowało ani trochę: czerwień to pobudzająca barwa, a do salonu przychodzi się, aby się zrelaksować!), wybierz neutralne tło i postaw na kilka wyrazistych, choć nienarzucających się akcentów, na przykład czerwone krzesła, czerwone bibeloty czy nawet – naturalnie – strategicznie umieszczony bukiet czerwonych róż.

A zatem: co wnętrze powinno uzewnętrzniać?

Jeżeli wnętrze Twojej firmy – jego kolorystyka, układ, dekoracje i inne elementy – będzie odzwierciedlało wartości, jakie Twój biznes reprezentuje, to z pewnością przyciągnie osoby, które te wartości podzielają. Stworzenie dobrego, gustownego wystroju wnętrza to inwestycja, która zawsze się opłaci, zwiększając zainteresowanie Twoją firmą i stanowiąc żywą reklamę!

Czytaj również:

Nie każdy król umie robić content

Zalety mapowania treści w content marketingu

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam