Marketing i Biznes Biznes Zaangażowanie pracowników w okresie świątecznym? Aplikacja Christmas Challenge pomoże Ci w tym

Zaangażowanie pracowników w okresie świątecznym? Aplikacja Christmas Challenge pomoże Ci w tym

Okres przedświąteczny ruszył pełną parą. To czas podsumowań roku, szukania prezentów, czy planowania wigilijnego spotkania. Warto pomyśleć też o tym, w jaki sposób zaangażować swoich pracowników w tym wyjątkowym czasie. I tu z pomocą przychodzi aplikacja Christmas Challenge, którą przedsiębiorcy mogą zaimplementować w swojej firmie. O projekcie rozmawiamy z Lidią Skrzyniecką, Co-founder IC-Mobile.pl.

Zaangażowanie pracowników w okresie świątecznym? Aplikacja Christmas Challenge pomoże Ci w tym
Christmas Challenge wzmacniania poczucia wspólnotowości w firmach Kto stworzył aplikację? Jak to działa? Ile to kosztuje?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Kto wpadł na pomysł aplikacji Christmas Challenge?

Lidia Skrzyniecka: Koncept aplikacji jest autorskim pomysłem IC Mobile. Tworząc agencję komunikacji wewnętrznej, od początku naszym założeniem było wspieranie organizacji w tym obszarze w modelu 360°. Jednym z nich jest tworzenie koncepcji angażowania pracowników oraz dostarczanie narzędzi, które to umożliwiają, jak właśnie „Christmas Challenge”.

Kiedy powstał ten pomysł?

Pomysł narodził się już w ubiegłym roku w okolicach Świąt Bożego Narodzenia – inspiracją dla nas były kalendarze adwentowe dla dzieci. Przez kolejne miesiące pracowałyśmy nad jego ideą, aby spełniał cele organizacji, a pracowników wprawił w świąteczny nastrój, zaangażował i budował więź z organizacją i jej kulturą.

Ideę „Christmas Challenge” zaprezentowałyśmy po raz pierwszy w październiku br. podczas organizowanej przez nas konferencji „Internal Communication Meeting 2”. Następnie dowiedziała się o nim nasza społeczność – newsletterowicze, klienci. Wkrótce później udostępniłyśmy wersję demo narzędzia szerszemu gronu. A od 1 grudnia działa już w firmach, które ją zamówiły.

Mogą Cię zainteresować

Zwykłe prezenty, czy świąteczne premie dla pracowników to dziś za mało?

I tak i nie. Pomysł zrodził się z potrzeby czasów – potrzeby integracji hybrydowej i wzmacniania poczucia wspólnotowości w firmach, co jest szczególnie ważne, gdy pracujemy w modelu zdalnym. Chociaż nie możemy spotkać się na świątecznej kolacji, możemy dalej razem działać w przestrzeni cyfrowej. Aplikacja odpowiada więc na wyzwania wynikające z pandemii, ale też na potrzeby organizacji rozproszonych – możliwa jest w niej wspólna zabawa niezależnie od lokalizacji, w których nie każdy pracownik ma dostęp do komputera i służbowego telefonu.

Jak widać, aplikacja nie jest tylko prezentem dla pracowników, czy sposobnością, by je wręczyć – np. dla najaktywniejszych użytkowników. Główne cele „Christmas Challenge” to: zaangażowanie wszystkich pracowników w firmie, a nawet ich dzieci, wokół jednej inicjatywy, zwiększenie pozytywnego wizerunku pracodawcy, budowanie świadomości kultury organizacyjnej i wartości firmy, wzmacnianie poczucia przynależności do wspólnoty. Ponadto, aplikacja umożliwia realizację celów CSR, np. poprzez przeprowadzenie akcji charytatywnej.

Kto fizycznie stworzył tę aplikację?

Developerem aplikacji jest firma Mobile Madness – nasz partner technologiczny, z którym współpracujemy od długiego czasu również przy innych projektach. Świetnie uzupełniamy kompetencje między naszymi zespołami i ten model współpracy doskonale się sprawdza. Kiedy zapukałyśmy do ich drzwi z koncepcją „Christmas Challenge”, usłyszałyśmy: „da się zrobić”, „wchodzimy w to!”. Czego chcieć więcej, jeśli ma się z kim realizować najśmielsze pomysły. Za to serdeczne dzięki!

Proszę opisać, jak działa aplikacja?

Aplikacja opiera się na trzech podstawowych zasadach działania. Po pierwsze: zabawa przypomina tradycyjny kalendarz adwentowy. Czyli każdego dnia na użytkownika aplikacji czeka zadanie lub wyzwanie. Po drugie: wprowadziłyśmy element grywalizacji. Za wykonanie zadań użytkownik otrzymuje punkty. Po trzecie: Na koniec zabawy użytkownicy mogą wymienić zebrane punkty na prezenty lub zbierać punkty wspólnie, by na koniec firma zamieniła je na złotówki i przekazała na cel charytatywny.

Czas trwania zabawy i treść zadań dopasowujemy do potrzeb każdej firmy. Niektóre organizacje chciały wystartować 1 grudnia i zakończyć grywalizację w Wigilię. Inne zaczęły zabawę w Mikołajki. Jeszcze inne zaplanowały jej zakończenie np. na 17 grudnia – w dzień świątecznego spotkania online z pracownikami. Mamy oczywiście gotowy zestaw zadań, który możemy wdrożyć dla każdej organizacji, jednak radzimy, aby je zmodyfikować w oparciu o kulturę organizacyjną, cele i wartości firmy, a najlepiej połączyć z innymi aktywnościami zaplanowanymi na okres świąt.

Co konkretnie użytkownicy znajdą w aplikacji?

Aplikacja ma wiele dynamicznych modułów, które uatrakcyjniają zabawę i komunikację. Jest moduł przypominający tablice mediów społecznościowych, galerie zdjęć, quizy, ankiety, skaner kodów qr – świetnie przydaje się do crosspromocji narzędzi komunikacji w firmie. Możemy np. w intranecie opublikować punktowany kod qr, który po zeskanowaniu aplikacją „Christmas Challenge” przyniesie użytkownikowi dodatkowe punkty w zabawie. Możemy też zaproponować fotobudkę online i wstawić świąteczny plik graficzny z logotypem firmy, z którym będzie można robić sobie zdjęcia i dzielić się w aplikacji.

Dzięki temu, że grywalizacja odbywa się w aplikacji, możemy komunikować się z użytkownikami m.in. za pomocą powiadomień typu push, przypominając o kolejnych zadaniach. Możemy zrealizować projekt we wszystkich językach. W tym roku tworzyliśmy z powodzeniem m.in. projekt polsko-ukraiński. To, co jest też ważne dla organizacji, mamy dostęp do statystyk – aktywności użytkowników, więc łatwo możemy sprawdzić, czy zabawa wymaga dodatkowej zachęty lub przeprowadzić ewaluację celów na koniec wydarzenia. Dla nas – IC Mobile i naszego partnera – Mobile Madness – sky has no limit! Wszystko jest tylko kwestią czasu i budżetu.

Czyli każdy przedsiębiorca może ją wprowadzić do swojej firmy?

Zdecydowanie tak. Aplikacja sprawdzi się zarówno u mniejszych, jak i dużych podmiotów. Nie mamy limitów użytkowników. Można ją zainstalować na telefonie prywatnym oraz służbowym. Instalacja jest możliwa na dwa sposoby. Ze sklepu z aplikacjami  – „Christmas Challenge” jest dostępna na Android oraz na iOS – i to rozwiązanie sprawdzi się w firmach, w których nie wszyscy pracownicy mają telefony służbowe. Można też zainstalować ją odgórnie, na telefonach służbowych, z serwerów danej organizacji. Dopasowujemy rozwiązanie do potrzeb i możliwości firmy.

Ile to kosztuje? Albo mówiąc inaczej, w jaki sposób zarabiacie na Christmas Challenge? Przedsiębiorca płaci jednorazowo za narzędzie dostosowane do jego potrzeb, czy może jest jakiś abonament?

Aplikacja w wersji podstawowej to jednorazowy koszt ok. 10 tys. zł netto. Oczywiście jest możliwość korzystania z aplikacji również po wydarzeniu, jednak wtedy wymaga to przejścia na usługi abonamentowe – a te są już dopasowane indywidualnie do każdej firmy.

Z doświadczenia agencji komunikacji wewnętrznej wiemy też, że samo wdrożenie nie wystarczy. Poza aplikacją niezbędny jest też plan komunikacji i promocji narzędzia w firmie, aby zachęcić pracowników do udziału w zabawie. I ten element komunikacji teaserowej, jak i informacyjnej przed startem zabawy, również oferujemy.

Czy może się Pani podzielić najciekawszymi prośbami, propozycjami przedsiębiorców, którzy skorzystali z Waszej aplikacji?

Jedna z firm ustaliła jako wspólny cel zabawy zebranie środków na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na jej prośbę, w ramach opcji premium, zmieniliśmy mechanizm zabawy i zamiast sklepu z prezentami za punkty, pojawił się w aplikacji moduł z Mikołajem, którego worek systematycznie zapełnia się prezentami, w miarę jak pracownicy zdobywają kolejne punkty – widać też, ile złotówek już uzbierali. Cieszy też i zaskakuje w niektórych firmach swobodne podejście kadry wysokiego szczebla do wspólnej zabawy. Pojawiają się m.in. quizy, typu znajdź różnicę, a na dwóch zdjęciach jest zarząd w strojach elfów. W innych zadaniach pracownicy dzielą się ze sobą zdjęciami czy uczestniczą w wyzwaniach.

Nie mniej ciekawe są też same nagrody, które nie zawsze muszą być rzeczowe – dodatkowy dzień urlopu z pewnością będzie większą zachętą do udziału w zabawie niż karta upominkowa do sklepu online.

Jak wygląda zainteresowanie aplikacją Christmas Challenge?

Na podstawie prowadzonych obecnie projektów możemy stwierdzić, że aplikacja cieszy się powodzeniem, niezależnie od modelu działalności. Sprawdza się zarówno w firmach rozproszonych, jak i produkcyjnych – będących przed procesem smartfonizacji. Zauważamy też duże zróżnicowanie branżowe. Obsługujemy m.in. przedstawicieli farmacji, poligrafii, dystrybucji czy ubezpieczeń.

Czy na rynku istnieją podobne rozwiązania?

Nie spotkałam się z podobnym rozwiązaniem na rynku. Jeśli istnieje, to nigdy się z nim nie zetknęłyśmy. Staramy się przygotowywać gotowe – autorskie rozwiązania dla firm, możliwe do wdrożenia, niezależnie od wielkości, modelu pracy, lokalizacji i branży. A okres świąteczny jest po prostu najwdzięczniejszym do tego czasem. Nie mniej mamy też mnóstwo pomysłów na angażowanie pracowników przez cały rok. Jednym z naszych flagowych konceptów jest tworzenie z organizacjami w okolicach wakacji ebooków – od pracowników dla pracowników, z poleceniami miejsc wartych odwiedzenia. Pomysł ten szczególnie sprawdził się w czasie pandemii, kiedy pracownicy mogli w ten sposób wesprzeć poleceniem znane im miejsca, rodzinne biznesy. Świetny efekt przynosi ten projekt w firmach rozproszonych, w których można dzielić się wzajemnie urokami regionów. Takie ebooki to też fantastyczny materiał do komunikacji zewnętrznej, dla partnerów biznesowych. Podobne koncepcje tworzyłyśmy wokół przepisów czy prezentów świątecznych w roku ubiegłym.

Jakie są Wasze dalsze plany?

Pierwszy kwartał 2022 roku zapowiada się bardzo intensywnie. Poza bieżącymi projektami prowadzimy też nasze autorskie branżowe działania w obszarze komunikacji wewnętrznej. Pracujemy nad wydaniem kolejnego raportu z tego obszaru oraz nad trzecią edycją konferencji Internal Communication Meeting. W międzyczasie będziemy ogłaszały na pewno kolejne pomysły na koncepty angażujące pracowników z wykorzystaniem aplikacji mobilnych i nie tylko.

Zapisz się do naszego newslettera, żeby nie przegapić najciekawszych artykułów:

Polecamy również

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl