Marketing i Biznes Biznes Kreowanie wizerunku firmy. Co zrobić, aby zyskać dobrą opinię u potencjalnych klientów?

Kreowanie wizerunku firmy. Co zrobić, aby zyskać dobrą opinię u potencjalnych klientów?

Jednym z najważniejszych elementów budowania strategii marketingowej jest kreowanie wizerunku firmy. „Jak cię widzą, tak cię piszą” to powiedzenie, które odnosi się także do przedsiębiorstwa, dlatego warto poświęcić czas i pieniądze na stworzenie jego profesjonalnego obrazu. Zobacz, co możesz zrobić, żeby potencjalni klienci ujrzeli twoją firmę w pozytywnym świetle.  

Kreowanie wizerunku firmy. Co zrobić, aby zyskać dobrą opinię u potencjalnych klientów?

Fot. Freepik.com/senivpetro

Jaki powinien być wizerunek firmy? Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy? Czym są kampanie CSR? Dlaczego warto działać marketingowo w social mediach?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Jak budować wizerunek firmy?

Kształtowanie wizerunku firmy należy rozpocząć już na starcie jej działalności. Właśnie wtedy powinniśmy wyznaczyć swoją misję, cele i wartości. Jeżeli sami nie będziemy pewni kim jesteśmy, to skąd klienci będą wiedzieli, jak mają nas postrzegać? Następnie musimy jasno sprecyzować grupę odbiorców, do której chcemy skierować nasz produkt lub usługę. Tylko w ten sposób będziemy w stanie odpowiedzieć na ich unikalne potrzeby. 

Jeśli określimy nasze cele i grupę docelową mamy już zielone światło, aby budować pozytywny wizerunek firmy w oczach klientów, partnerów biznesowych i pozostałych odbiorców. 

Mogą Cię zainteresować

Wizerunek firmy – jaki powinien być?

Osobowość marki powinna być ciekawa i niepowtarzalna. Marka, aby odnieść sukces, musi wyróżniać się na tle innych. Klienci nie mogą mieć wątpliwości co do wartości, jakimi dane przedsiębiorstwo się kieruje. Jeżeli firma wspiera środowisko LGBT+ powinna jasno to zakomunikować. Jeśli czynnie wspiera akcje charytatywne np. Caritas, czy działa na rzecz Domów Samotnej Matki, to również warto jasno zakomunikować o tych działaniach szerszej publiczności. W ten sposób pokazujemy, że nie jesteśmy tylko firmą wytwarzającą produkty X, ale organizacją o jasno sprecyzowanych wartościach, chcącą przyczynić się do zmiany świata na lepsze. 

Klienci, którzy kierują się wartościami podobnymi do tych, które reprezentuje nasza firma, będą znacznie chętniej korzystali z jej usług lub z dumą nosili na sobie jej produkty. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób będą mogli wyrazić siebie i zamanifestować swoje własne przekonania.

Pozytywny wizerunek firmy. Jak go zbudować krok po kroku?

Już samo słowo “wizerunek” wskazuje na to, że nasza firma powinna przybrać jakąś formę, określić się. Pomoże nam w tym identyfikacja wizualna, czyli elementy graficzne, z którymi będziemy kojarzyli się naszym odbiorcom. Mówiąc o odbiorcach, mam na myśli zarówno potencjalnych klientów, kontrahentów oraz osoby, dla których nasza marka jest obojętna, ale mimowolnie zetkną się z nią np. w sklepie lub widząc reklamę w gazecie. 

Identyfikacja wizualna marki to nie tylko logo, ale również kolorystyka i fonty, które wykorzystujemy do tworzenia dokumentów lub materiałów reklamowych. Cytując fragment książki Pawła Tkaczyka pt. “Zakamarki marki”: logo stanowi serce identyfikacji wizualnej firmy czy produktu. To ono symbolizuje, czym Twoja firma jest i będzie przez długi czas. Nie możemy więc bagatelizować znaczenia tego niepozornego znaczka, ponieważ jest on rozpoznawalnym symbolem firmy. Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej, która wyróżni przedsiębiorstwo na tle konkurencji jest strategicznym etapem budowania pozytywnego wizerunku marki.

W budowaniu wizerunku firmy nie może zabraknąć ważnego elementu, jakim jest employer branding. Pamiętajmy o tym, że opinię o firmie wyrabiają sobie nie tylko konsumenci, ale i pracownicy, którzy stają się jej żywą wizytówką. Budowanie sylwetki najlepszego pracodawcy na rynku jest więc równie ważnym działaniem, co dbanie o public relations. Troszczenie się o dobro swoich zwierzchników i kształtowanie w nich wartości firmy przełoży się na ich efektywną pracę i poczucie przynależności do organizacji.  

Kreowanie wizerunku firmy a kampanie CSR

Czym jest CSR? To nic innego jak społeczna odpowiedzialność biznesu. Dlaczego firmy decydują się na wprowadzenie do swoich strategii biznesowych tego typu działań?

Kampanie CSR pozwalają firmom w pewien sposób zrekompensować szkody wyrządzone środowisku. Trudno bowiem produkować dobra materialne lub realizować różnego typu usługi, całkowicie unikając przy tym negatywnego oddziaływania na planetę. Działania CSR mogą być wykorzystywane również na wielu innych płaszczyznach. Często są odpowiedzią na potrzeby lokalnej społeczności. Przykładem takich działań może być zaangażowanie firmy w akcje krwiodawstwa lub wspieranie lokalnej dziecięcej drużyny sportowej.

Działania CSR powinny być wpisane jako element strategii biznesu w perspektywie długofalowej.

Wizerunek marki w social mediach

Działania marketingowe firmy w serwisach społecznościowych pozwalają na ugruntowanie pozytywnego wizerunku marki w świadomości klientów. Taki efekt jest jednak wynikiem konsekwentnego działania, m.in.  sprawnego reagowania na negatywne komentarze, odpisywania na wiadomości i wspólnego celebrowania ważnych sukcesów z odbiorcami. Klient, który ma poczucie, że marka stara się zaspokoić jego potrzeby, będzie w stanie wybaczyć jej potknięcia, np. w obliczu niespodziewanych sytuacji kryzysowych.

Kształtowanie reputacji firmy – o czym należy pamiętać?

Budowanie pozytywnego wizerunku marki powinniśmy zacząć od określenia misji, celów oraz grupy docelowej. Warto mieć na uwadze to, że w kształtowaniu reputacji firmy istotną rolę pełni system identyfikacji wizualnej, employer branding oraz działania w mediach społecznościowych. Pamiętajmy, że bez ustalenia wartości, dobrze opracowanej strategii komunikacji oraz ciągłej rozmowy z klientami nie uda nam się zdobyć zaufania wśród docelowych odbiorców.

Polecamy również

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl