Marketing i Biznes Inwestowanie Artur Banach (Movens VC): inwestycje VC w Polsce w 2020 roku były 10 razy wyższe niż w 2018 roku

Artur Banach (Movens VC): inwestycje VC w Polsce w 2020 roku były 10 razy wyższe niż w 2018 roku

Rozmawiając z inwestorem, nie mów, że „Nie ma firmy, która robi to co my w skali globalnej” – na 99,99% to niemożliwe, tłumaczy Artur Banach z Movens VC, z którym rozmawiamy o rynku finansowania startupów w Polsce, o tym, na co zwrócić uwagę w kontakcie z inwestorem i dlaczego warto brać udział w konkursach takich jak na przykład Startup Contest.

Artur Banach (Movens VC): inwestycje VC w Polsce w 2020 roku były 10 razy wyższe niż w 2018 roku
Finansowanie startupów w skali globalnej rośnie bardzo szybko Dobre VC chcą partnerskiej relacji opartej na zaufaniu i warto ją budować od pierwszego kontaktu „Nie ma firmy, która robi to co my w skali globalnej” – na 99,99% to niemożliwe Dlaczego warto brac udział w konkursach typu Startup Contest? Movens VC w minionym roku zrealizowało 9 inwestycji w spółki z Polski, Litwy, Czech  i Niemiec

Artur Banach jest partnerem w Movens VC, tworzonym przez byłych przedsiębiorców funduszu VC inwestującym w spółki technologiczne o globalnym potencjale. Kapitalizacja funduszu wynosi 58 mln zł, przy zaangażowaniu w jedną spółkę do 4 mln zł.

Jak oceniasz rynek finansowania startupów w Polsce? Są pieniądze dla innowacyjnych projektów?

Finansowanie startupów w skali globalnej rośnie bardzo szybko – w Polsce tempo wzrostu jest jeszcze zdecydowanie wyższe. Dość powiedzieć, że inwestycje VC w Polsce w 2020 roku były 10 razy wyższe niż w 2018 roku. Ponadto, pewną polską specyfiką jest duża dostępność grantów na badania B+R – instrument ma swoje ograniczenia, ale na pewno wiele spółek technologicznych znacząco rozwinęło swój produkt dzięki niemu.

Jakie są problemy tego rynku?

W Polsce brakuje kapitału i wiedzy czy doświadczenia na późniejszym etapie finansowania, kiedy spółki, aby przyśpieszyć skalowanie międzynarodowe, potrzebują od 5 mln euro w górę. Wtedy, poza nielicznymi wyjątkami, skazane są one na pozyskiwanie inwestorów spoza Polski. Dlatego jest tak ważne, aby od najwcześniejszego etapu rozwoju budować organizację tak, aby miała potencjał do inwestowania dla tych podmiotów w przyszłości.

Mogą Cię zainteresować

Dużo osób mówi o tym, że w Polsce brakuje prywatnych inwestorów, którzy byliby skłonni inwestować w projekty w początkowej fazie rozwoju, na etapie pomysłu. Jak to oceniasz? Mając sam pomysł, ciężko o inwestora?

Na tym etapie decydującym czynnikiem wydaje się być jakość zespołu founderskiego oraz przygotowania konceptu. Z całą pewnością zdecydowanie łatwiej mają „serial entrepreneurs”, osoby rozpoznawalne w ekosystemie aniołów biznesu czy VC. U nich fundraising trwa czasem pojedyncze tygodnie, ale zazwyczaj to rzeczywiście najtrudniejszy moment dla wielu podmiotów i optymalną sytuacją jest, jeśli przedsiębiorcy mają możliwość „bootstrapowania” przynajmniej do stworzenia pierwszego MVP i rozmów z pierwszymi klientami o wdrożeniach POC.

Myśląc o finansowaniu przez VC, należy pamiętać, że praktycznie nikt nie chce ponosić jednocześnie ryzyka zespołu, który na tym etapie jest rzadko kompletny, produktu i rynku. Szczególnie że nawet aktywne VC jak nasz Movens VC robi 9 inwestycji rocznie, a przegląda w tym czasie ponad 1000 projektów, więc konkurencja jest duża.

Kiedy zgłasza się do Waszego funduszu (Movens VC) startup, na co zwracacie największą uwagę? Inaczej mówiąc: jak zdobyć Wasze serce?

W pierwszym kroku oczywiście kluczowe jest dopasowanie do naszej strategii inwestycyjnej, czyli: firmy technologiczne z silnym potencjałem skalowania międzynarodowego, które działają na odpowiednio dużym rynku, aby mieć szanse w ciągu 5-7 lat mieć 50 mln, a najlepiej 100 mln euro przychodu. Jako fundusz preferujemy spółki, które wykorzystują AI/ML, ale nie jest to wymagane. W pierwszym kroku weryfikujemy też wszystkie kwestie formalne, czyli wielkość rundy finansowania, czy spółka ma lub planuje mieć operacje w Polsce, czy founderzy posiadają min 80%-85% kapitału w spółce. W innych przypadkach pozyskiwanie kapitału w kolejnych rundach będzie mocno utrudnione. Jeśli spółka przechodzi ten etap w naszym score card na wczesnym etapie analizy bierzemy pod uwagę kilkanaście różnych czynników.

Jakie to czynniki?

Można je pogrupować na: wyjątkowy, silnie zmotywowany, kompletny zespół, produkt i model biznesowy, który daje szanse na super szybkie skalowanie przez wiele lat, a jednocześnie ma szanse na zbudowanie silnych barier wejścia dla konkurentów na przykład poprzez przewagę technologiczną lub efekty sieciowe oraz odpowiednio duży rynek. Niestety, jest wiele świetnych startupów, które działają na zbyt niszowym rynku, rozwiązują „za mały” problem. Jako że duża część teamu Movensa to byli przedsiębiorcy technologiczni, dodatkowo mocno premiujemy biznesy, gdzie realnie będziemy w stanie im pomagać w pierwszym etapie rozwoju.

Gdybyś miał udzielić rady: czego nie wolno robić w kontakcie z inwestorem?

Przede wszystkim należy pamiętać, że dobre VC chcą partnerskiej relacji opartej na zaufaniu i warto ją budować od pierwszego kontaktu. Unikałbym więc wysyłania pitch decka bez zrozumienia strategii inwestycyjnej funduszu (etap, branże, model biznesowy, geo). Warto też poświęcić trochę czasu, aby pozyskać warm intro do partnera funduszu. Wstrzymywałbym się też z oczekiwaniem podpisania NDA przed pokazaniem pitch decka i pierwszych danych, Poufność jest oczywiście kluczową zasadą w komunikacji VC ze spółką, ale ze względu liczbę projektów standardowo fundusze nie podpisują VC.

Czego jeszcze nie robić?

Bardzo istotne jest również zachowanie balansu pomiędzy pokazywaniem wielkiej wizji i potencjału a przechwałkami, które rzadko znajdują potwierdzenie w rzeczywistości typu: „Nie ma firmy, która robi to co my w skali globalnej” – na 99,99% to niemożliwe. Rocznie Crunchbase rejestruje kilkadziesiąt tysięcy rund finansowania – wśród nich niemal na pewno są Twoi konkurenci lub peer companies, które warto obserwować i traktować jako źródło inspiracji/budowy własnego USP.

Last, but not least, „mijanie się z prawdą” i niedotrzymywanie składanych deklaracji. VC bardzo patrzy na Ciebie oczami potencjalnego partnera często na 8-10 lat. Jeśli na początku znajomości podajesz nieprawdziwe informacje, zapominasz o ustaleniach z VC, „podeślę model finansowy do końca tygodnia”, lub w rażący sposób nie dowozisz w obszarze rozwoju biznesu, to zawsze jest potencjalna „red flag”.

Poza różnego rodzaju opcjami finansowania startupy mogą również uczestniczyć w konkursach, jak chociażby Startup Contest powiązany z konferencją Infoshare. Jak oceniasz ten konkurs? Dlaczego warto brać udział w takich konkursach?

Zdecydowanie polecam udziały w konkursach startupów, a ze względu na jego renomę w szczególności na Startup Contest na Infoshare. Poza oczywistymi korzyściami w postaci budowania rozpoznawalności czy nagrodami, kluczową wartością jest rozwijanie umiejętności pitchowania w kontekście międzynarodowym – niezbędnej dla zdobywania finansowania przez spółkę w długim okresie czasu. Prawda jest taka, ze w startupie finansowanym przez VC, to jedna z kilku najważniejszych kompetencji, ale i odpowiedzialności CEO.

Czy Wy, jako inwestorzy, przyglądacie się takim wydarzeniom, szukając tam perełek biznesowych?

Zdecydowanie. Zarówno same konkursy jak i konferencje typu Infoshare są dla nas ważnym źródłem pozyskiwania deal flow, ale też sposobem na ułatwiony sposób budowania relacji ze środowiskiem startupowym. Wiele naszych inwestycji miało swój początek w takich okolicznościach. Osobiście najmocniej zapadła mi w pamięci Nethansa, spółka, której CEO poznałem na Infoshare w 2018 roku, tuż po tym jak zdecydowałem się przejść na stronę VC. W tę spółkę w końcu zainwestowaliśmy w 2020 roku.

Jakie były Wasze najciekawsze inwestycje?

Jak mówiłem, jako VC jesteśmy bardzo aktywni i w minionym roku zrobiliśmy 9 inwestycji w spółki z Polski, Litwy, Czech  i Niemiec. Każda z nich ma potencjał na bycie wiodącą firmą na swoim rynku w skali europejskiej, a często globalnej. Z tego względu trudno wyróżniać nam konkretne inwestycje.

Na pewno cieszy nas, że nasze przedsiębiorstwa super szybko się rozwijają i są w stanie, pomimo młodego wieku tak jak Vue StoreFront czy Talkie, sprzedawać nie tylko w Europie, ale też USA. Ten rynek to jednak klucz do budowania globalnej firmy technologicznej. Ta pierwsza spółka dostała się też do Y Combinator, najlepszego akceleratora startupów na świecie.

Ciekawe jest spektrum problemów, jakie rozwiązują nasze spółki – zagrożenie życia zdrowia, a czasem nawet życia dzieci chorych na astmę (Stethome), maksymalizacja zysków ze sprzedaży na Amazon (Nethansa), rosnące koszty intralogistyki w fabrykach (Versabox) czy The Village Network – problem braku wystarczającej dostępności usług żłobkowych i wczesnoprzedszkolnych w większości krajów świata. Jak widać, firmę technologiczną można założyć niemal w każdym sektorze.

Jakie są Wasze najbliższe plany? Szykujecie się do nowych inwestycji?

Zdecydowanie tak. Planujemy utrzymać zbliżone tempo inwestowania w kolejnych 12 miesiącach.

Na koniec powiedz, proszę, czy startupy, które wybierają się na Infoshare, mogą liczyć na to, że spotkają tam kogoś z Movens Capital?

Tak, tradycyjnie cała drużyna Movensa wybiera się na Infoshare w komplecie.

Infoshare 2021 festiwal społeczności napędzanej technologią!

Infoshare 2021 – największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 14-15 października w Gdańsku. Co roku uczestniczą w niej tysiące uczestników. Wśród nich startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 5 scen tematycznych, kilkuset czołowych prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów.

Kup bilet już dziś!

Blisko 420 startupów z 46 krajów z całego świata zgłosiło dotąd swój udział w konferencji Infoshare 2021. Najwięcej jest projektów z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch oraz Izraela. Wśród top 3 popularnych branż są projekty medyczno-zdrowotne, e-commerce’owe oraz FinTech. Wiele z nich dostarcza rozwiązania przyspieszające analizę danych oraz pomaga tam, gdzie fizyczna obecność człowieka niesie dla niego duże ryzyko – to efekt COVID-19. Sporą grupę uczestników stanowią startupy social impact oraz zajmujące się ochroną środowiska, a także AgroTech związane z produkcją żywności. Maleje udział projektów opartych o blockchain i kryptowaluty.

Tegoroczna konferencja Infoshare 2021 odbędzie się w dniach 14-15 października 2021 r w AmberExpo w Gdańsku. Wtedy też będzie miał finał Startup Contest, w trakcie którego jury złożone z inwestorów oraz ekspertów biznesowych wybierze 3 zwycięzców, którzy otrzymają łącznie 30 tys. euro w gotówce, ufundowane przez Prezydenta Miasta Gdańska.

Polecamy również

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl