Marketing i Biznes Zdrowie Najbardziej zaskakujący rok w branży cateringu dietetycznego

Najbardziej zaskakujący rok w branży cateringu dietetycznego

Rynek tzw. diety pudełkowej wciąż rozwija się bardzo dynamicznie. Według dostępnych danych w ubiegłym roku przybyło ok. 200 nowych firm. Jedną z polskich firm z tej branży jest Kukuła Healthy Food, która przeanalizowała ten rynek w Polsce.

Najbardziej zaskakujący rok w branży cateringu dietetycznego
Co w branży cateringu dietetycznego prowadzi do kanibalizowania sprzedaży? Jakie są największe wady kateringu dietetycznego według użytkowników? Jakie trendy będą obowiązywały w branży w 2022 roku?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Sytuacja na rynku diet pudełkowych w Polsce

– Według dostępnych danych, w ubiegłym roku powstało ponad 200 nowych firm oferujących catering dietetyczny. Tego typu biznes bardzo łatwo założyć ze względu na niski próg wejścia, brak nadzoru i jasnych kryteriów odnośnie funkcjonowania firm. Dlatego większość z nich nie ma odpowiedniego zaplecza i nie zatrudnia dietetyków, więc próbują zaistnieć oferując usługę w bardzo niskiej cenie. Jeśli widzimy ofertę 5-daniowego zestawu na poziomie 1800 kcal za ok. 50 zł/dzień tzn. że jest na bazie bardzo podstawowych produktów, albo mogą pojawić się w niej niezdrowe zamienniki. Tego typu firmy źle wpływają na opinię o całej branży. Stąd też w pierwszej trójce najczęściej wymienianych wad cateringu dietetycznego wśród osób, które nigdy nie skorzystały z usługi „brak pewności co do jakości jedzenia” – tłumaczy komentuje Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.

Jak dodaje Jakub Kukuła, kody rabatowe i sezonowe promocje stały się w większości firm podstawą strategii na sprzedaż. Według specjalisty to jednak kanibalizowanie sprzedaży i w dłuższej perspektywie nie prowadzi do rozwoju. Stała polityka zniżkowa jest w jego opinii prostą drogą do szukania oszczędności, a to finalnie przekłada się na jakość posiłków nawet wśród największych firm.

Mogą Cię zainteresować

Jak Polacy postrzegają diety pudełkowe – wyniki ogólnopolskiego badania „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021” 

Catering dietetyczny Kukuła Healthy Food od dwóch lat prowadzi badania na temat nawyków żywieniowych i stylu życia Polaków. W 2020 roku ogólnopolska ankieta została przeprowadzona w styczniu, jeszcze przed wybuchem pandemii. Firma powtórzyła badanie na jesieni 2021 roku i porównała wyniki.

Do najczęściej wskazywanych zalet diet pudełkowych wg badanych należą: oszczędność czasu, ułatwianie zdrowego odżywiania oraz regularnego spożywania posiłków (dla porównania w styczniu 2020 roku badani wymienili: oszczędność czasu, ułatwienie regularnego spożywania posiłków oraz odchudzanie).

Ankietowani jako główne wady cateringu dietetycznego, podobnie jak w ubiegłym roku wymienili: wysoką cenę, konieczność spożywania z góry narzuconych posiłków oraz brak pewności co do jakości jedzenia. Osoby korzystające z „pudełek” przy wyborze firmy cateringowej nadal przede wszystkim zwracają uwagę na różnorodność menu (75% w 2021r.; 83% w 2020r.). W drugiej kolejności ex aequo (69%) wymienili: możliwość personalizacji diety (np. dieta indywidualna, wykluczenia konkretnych składników), elastyczność godzin dostawy i cenę.

Trendy w odżywianiu 2022

Według badania „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021” najsilniejsze trendy żywieniowe to żywność bez dodatku cukru, weganizm oraz tzw. diety specjalistyczne jak np. dieta tarczycowa. Do stosowania różnego typu ograniczeń żywieniowych w codziennej diecie aktualnie przyznaje się 85% Polaków. Prawie połowa tej grupy (45%) to osoby, które w ostatnim roku mocno ograniczyły lub całkowicie wykluczyły ze swojego jadłospisu cukier.

Popularność tzw. diet specjalistyczny jak bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków jest na podobnym poziomie jak w 2020 roku:  13% respondentów wyklucza z menu laktozę, a 8% całkowicie wyeliminowało nabiał z diety, posiłki bezglutenowe jada 10% respondentów a kolejne 11% planuje wykluczyć gluten z diety.

Polacy dużą uwagę przywiązujemy również do spożywania określonej liczby kalorii w ciągu dnia (44%), a także nie jadania posiłków po określonej godzinie (33%). Jako główne powody stosowania ograniczeń żywieniowych w diecie wymieniamy: chęć prowadzenia zdrowego stylu życia, redukcja masy ciała lub problemy zdrowotne.

Według badania w ostatnim roku o 2% wzrosła liczba wegan, czyli osób, które całkowicie wykluczyły ze swojego jadłospisu produkty pochodzenia zwierzęcego. Weganizm zadeklarowało już 6% badanych,
a kolejne 7% chce wypróbować dietę wegańską w najbliższym czasie. Natomiast liczba wegetarian, czyli osób, które nie jadają mięsa, ale w menu uwzględniają np. nabiał, jaja i miód nie zmieniła się w stosunku do ubiegłego roku i nadal wynosi 10%.

– Rok 2021 był najbardziej zaskakujący od początku istnienia firmy. W pierwszym kwartale zanotowaliśmy prawie 100% wzrost zamówień, ale w drugim i trzecim kwartale firma rozwijała się w wolniejszym tempie niż początkowo zakładałem. W ostatnim kwartale sprzedaż znów gwałtownie poszybowała w górę i rok kończymy z prognozowanym wynikiem – podsumowuje Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.

Zapisz się do naszego newslettera, żeby nie przegapić najciekawszych artykułów:

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl