Marketing i Biznes Start-up zone Spożywcze e-sklepy: za co je lubimy, a na co narzekamy?

Spożywcze e-sklepy: za co je lubimy, a na co narzekamy?

Spożywcze e-sklepy: za co je lubimy, a na co narzekamy?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Zakupy spożywcze online to zjawisko coraz bardziej popularne. Gdzie o tego typu usługach można dowiedzieć się najwięcej, jak nie w sieci? Internet to istna kopalnia wiedzy, postanowiliśmy więc wykorzystać Monitori do poznania opinii użytkowników na temat korzystania z e-sklepów.

internetowe sklepy spożywcze

Zakupy od święta

Internauci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, a sieć stanowi idealne miejsce do rozwoju dyskusji na ten temat. Rozmowy o e-delikatesach najczęściej toczą się na portalach i serwisach informacyjnych, forach i Facebooku. Natężenie dyskusji na temat sklepów spożywczych online przybiera na sile, zwłaszcza w okresie Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia. Są to te dni w roku, kiedy dla wielu osób wizyta w supermarkecie jest przykrą koniecznością. Korzystanie z e-sklepów w tym okresie to nierzadko oszczędność czasu oraz sposób na uniknięcie kolejek.

internetowe sklepy spożywcze

Pomoc w kryzysach

Temat zakupów spożywczych online wśród większości internautów wzbudza pozytywne emocje. W sieci dużą grupę stanowią osoby, które korzystają z tego typu usług i są z nich zadowolone, ponieważ dzięki nim mogą zaoszczędzić czas i pieniądze. Ponadto e-sklepy często są pomocne w sytuacjach kryzysowych takich jak choroba czy nadmiar obowiązków, uniemożliwiający wyjście z domu.

internetowe sklepy spożywcze

Rozmowy na temat zakupów spożywczych online są w dużej mierze generowane przez internautów, korzystających z tego typu usług. Osoby te chętnie wymieniają się doświadczeniami, np. w kwestiach takich jak dawanie napiwku pracownikom wnoszącym towar. Wśród klientów sklepów internetowych popularna jest dyskusja na temat sensowności wprowadzenia paczkomatów zakupowych.

17,6% osób deklaruje, że nie korzysta z e-sklepów, w głównej mierze ze względu na przywiązanie do tradycyjnych zakupów, które dają możliwość samodzielnego wyboru produktu.

Wyodrębnia się również grupa użytkowników planujących robić zakupy w sieci (12%). Osoby te mają dużo pytań, które kierują do bardziej doświadczonych internautów. Kwestie, które ich interesują to m.in.: opłaty za dostawę, terminy przydatności, ceny, czas realizacji zamówienia, wnoszenie zakupów.

Najmniejszy odsetek osób (1,6%), stanowią użytkownicy, którzy korzystali z tego typu usług, ale z różnych powodów z nich zrezygnowali.

Typologia kupujących

Wśród osób wypowiadających się na temat zakupów spożywczych online aktywną grupę stanowią kobiety. Podczas badania wyodrębniła się następująca typologia internautów:

  • Grupa konsumentów, którzy kupują online towary suche, ciężkie i te z długimi terminami przydatności, ale świeże produkty takie jak: warzywa, owoce, mięso czy wędliny wolą kupować w sklepach stacjonarnych.
  • Osoby mieszkające w blokach bez windy. Dla nich wygodą jest dostarczenie zakupów do domu np. na 4 piętro. Osoby te, lekkie rzeczy zazwyczaj kupują samodzielnie, a ciężkie takie jak: woda mineralna czy chemia zamawiają z dostawą do domu.
  • Matki z małymi dziećmi. Dla tej grupy kobiet ważne jest unikanie zakupów z dziećmi, które często histeryzują w sklepach stacjonarnych.
  • Osoby, lubiące być „na czasie”. Tego typu zakupy to dla nich przejaw innowacyjności.
  • Osoby korzystające z zakupów online sporadycznie w sytuacjach kryzysowych (choroba, uniemożliwiająca wyjście z domu) lub ze względu na święta.
  • Zdecydowani przeciwnicy e-sklepów, twierdzący, że robienie zakupów spożywczych online to przejaw lenistwa.
  • Osoby regularnie korzystające z tego typu usług ze względu na korzyści z nich płynące: wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy. Zazwyczaj są to osoby aktywne zawodowo.

internetowe sklepy spożywcze

Motywacje

Najważniejszą motywacją okazała się wygoda. Główna zaleta to unikanie wnoszenia ciężkich towarów. Chwalony jest także brak konieczności wychodzenia z domu np. podczas choroby.

Korzystanie z e-sklepów to również oszczędność czasu. Dzięki zakupom online nie trzeba dojeżdżać do odległego sklepu. Pojawiają się opinie, że czas przeznaczony na dojazdy do supermarketów można spożytkować lepiej.

W sklepach internetowych istnieje możliwość nabycia produktów ciężko dostępnych w małych sklepach. Użytkownicy wspominają również o sprowadzaniu artykułów spożywczych z zagranicy np. ze Stanów Zjednoczonych.

Zakupy przez internet dają większą kontrolę nad wydawaniem pieniędzy. Będąc w sklepie stacjonarnym jesteśmy kuszeni różnymi promocjami, a to często sprawia, że kupujemy zbędne produkty. Dzięki e-delikatesom można sztywno trzymać się listy zakupów i zaoszczędzić pieniądze.

Bariery

Najczęściej wymienianą barierą jest obawa przed kupnem świeżych produktów. Panuje opinia, że sklepy internetowe sprzedają towary z kończącą się datą ważności. Wiele osób boi się otrzymania zgniłych owoców lub warzyw i w związku z tym decyduje się na zakupy w sklepach stacjonarnych.

Dużą grupę przeciwników stanowią osoby, przywiązane do tradycyjnych zakupów, przede wszystkim ze względu na możliwość samodzielnego wyboru produktu (dotknięcia, obejrzenia).

Barierą jest także strach przed oszustwami i pomyłkami produktów. Nierzadko zdarzają się przypadki, że internauci dostają inny produkt niż zamówili. Częste są również błędy w ilościach i jednostkach miar (np. 3 ziemniaki zamiast 3kg). Sporadycznie wspomina się o braku wysyłki zakupionych produktów czy niedowiezieniu połowy zamówionego towaru.

Metodologia

Badaniu zostały poddane wpisy opublikowane w okresie: 01.01.2014-28.02.2015. Analizowanymi typami kanałów, wokół których pojawiało się zainteresowanie, były: Facebook, Youtube, Twitter, portale informacyjne, społeczności,  Instagram, fora, blogi. W centrum zainteresowania znalazły się wzmianki, w których internauci wypowiadali się w kontekście zakupów spożywczych przez internet. Przeanalizowano 650 losowo wybranych wpisów pochodzących od użytkowników, które pojawiły się po wprowadzeniu wymienionych słów kluczowych do systemu Monitori. Stanowiły one próbę analityczną.

Artykuł ukazał się w pierwszym numerze Marketing & Biznes.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl