7 najczęstszych błędów w projektowaniu logo dla firmy

29.05.2016 AUTOR: Katarzyna Kaczynska

Bez względu na to, czy dopiero zakładasz działalność, czy jesteś już właścicielem prosperującego biznesu – każda firma potrzebuje profesjonalnej identyfikacji wizualnej, która pozwoli odpowiednio zaprezentować jej wizerunek przed klientami.

Wiadomo, z dobrym logo jest jak z ładną twarzą – ludzie po prostu ją zauważą. Jednak stworzenie firmowego logotypu może nie przynieść pożądanych efektów, a wręcz narazi przedsiębiorstwo na zbędne koszty i frustracje związane z brakiem satysfakcji z uzyskanego efektu, jeśli nie poznasz podstaw kreacji takiego elementu. Poniżej przedstawiam najczęściej popełniane błędy przedsiębiorców w tym aspekcie.

Zrobię sobie sam

Będąc przedsiębiorcą, często chcemy wszystko robić samodzielnie. Jednak gdy nie mamy wiedzy na temat projektowania znaków ani narzędzi, które umożliwiają realizację takiego pomysłu, to niestety ryzykujemy zaprezentowanie klientom słabego logo. Logo, które nie tylko wygląda amatorsko, ale którego też nie będzie można wykorzystać w poszczególnych kanałach komunikacji.

W tej sytuacji często zastępczo wykorzystywanymi narzędziami są tzw. logogeneratory, czyli darmowe aplikacje mające na celu pomóc każdemu z nas w łatwy i szybki sposób stworzyć logo samodzielnie. Co prawda są darmowe, ale jednak mocno ograniczone pod kątem posiadanych funkcji i niestety nie są w stanie spełnić podstawowych założeń takiego projektu.

Pamiętajmy, że znak marki pokazywany będzie nie tylko na stronie internetowej czy wizytówce. A co w przypadku, gdy zechcemy umieścić logo na szklanych drzwiach lub wydrukować na torbach sitodrukowych? Albo użyć go w wideo? Owszem, logo powinno również „fajnie” wyglądać, zgodnie z gustem zamawiającego, ale odpowiednio zaprojektowane ma być też kompatybilne ze wszystkimi możliwymi mediami i zgodne z opracowanymi zasadami użycia znaku.

Syn stryja mojej szwagierki kiedyś zrobił ładne

Dość częstym przykładem jest zlecanie zaprojektowania logotypu komuś z rodziny lub przyjacielowi, który hobbystycznie zajmuje się grafiką. Tego rodzaju przysługi są miłe i zauważalnie częste, co nie dziwi, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt konkurencyjności cenowej takiej usługi na rynku. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem że jesteśmy gotowi na przyjęcie okraszonego sporą liczbą błędów projektu, którym będziemy następnie sygnować naszą markę.

Zakup gotowych znaków

W gotowe znaki można zaopatrzyć się w bankach zdjęć i grafik. Gotowe logo można w dodatku kupić już nawet za 20 zł. To rozwiązanie jest z pewnością uzasadnione ekonomicznie, ale niestety niesie za sobą spore prawdopodobieństwo, że tego samego znaku będzie używać również ogrom innych osób i w kraju, i za granicą. Warto więc zastanowić się, czy taki znak nam wystarczy, czy jednak potrzebujemy unikalnego i dopasowanego do naszej działalności logo, które będzie chronione autorskimi prawami majątkowymi.

Firma widmo

Decydujemy się powierzyć wykonanie logotypu specjaliście. Ale gdzie znaleźć odpowiedniego eksperta i być jednocześnie pewnym, że projekt zostanie wykonany profesjonalnie? Najważniejsze jest doświadczenie projektanta, studia graficznego lub agencji reklamowej, której zlecamy projekt. Sprawdzimy to, analizując portfolio dotychczasowego dorobku zleceniobiorcy. Zgromadzone w nim projekty pokażą nam, czy oferowana stylistyka i jakość odzwierciedlają to, czego możemy spodziewać się w efekcie końcowym w naszym przypadku.

Oprócz portfolio ważna jest również jakość obsługi. Odpowiednie informowanie o przebiegu całego procesu, udzielanie odpowiedzi na wszystkie zadane pytania, wyjaśnianie wszelkich niejasności. Dostępne opinie na temat wykonawcy, rekomendacje i polecenia będą kropką nad „i”, wieńczącą wybór.

Reasumując, „czerwona lampka” powinna nam się zapalić zarówno wtedy, gdy nie mamy wglądu do dorobku potencjalnego wykonawcy, jak i kiedy komunikacja z nim jest utrudniona i do tego brakuje nam pozytywnych opinii o świadczonych przez niego usługach. Strzeżcie się wykonawców, którzy wzbudzają niepewność i brak zaufania.

Trendy i moda

Trendy przychodzą i odchodzą. Dobrze zaprojektowane logo powinno być ponadczasowe. Gradienty i błyski w znaku sprawdzały się jeszcze dwa lata temu – teraz mówi się o nich w kategorii przedawnienia stylistycznego, bo obecnie utrzymuje się trend minimalizmu. Layout strony internetowej czy linię graficzną kreacji kampanii można zaktualizować/odświeżyć. Logo jest natomiast nienaruszalne. Nie możemy go „unowocześnić”. Aby to zrobić, należy nie tylko przeprowadzić cały proces zmian od podstaw, ale także zadbać o rebranding marki, co w ostateczności narazi nas na spore koszty.

Przekombinowanie

Częstym błędem jest też przesadzanie z liczbą detali w logo. A przecież dobre logo oferuje coś wyjątkowego bez konieczności przesadzania w samej formie. Dobry znak cechuje się prostotą, co gwarantuje wszechstronność przekazu i to, że zostanie zapamiętany. Ten sam znak powinien spełniać swoją funkcję m.in. na stronie internetowej, gdy czytamy artykuły do porannej kawy i mamy czas dokładnie mu się przyjrzeć. Ale powinien wpadać w oko także umieszczony na billboardzie reklamowym, który mijamy podczas jazdy samochodem z prędkością 80 km/h, a on ma wtedy szansę jedynie mignąć nam przed oczami.

Kopiowanie

Jest spora różnica między inspirowaniem się cudzą pracą a kopiowaniem jej. Kopiowanie jest największym błędem i niestety staje się coraz bardziej powszechne. Kopiowanie jest nie tylko nieetyczne, ale również karalne. Zamawiając projekt znaku u wykonawcy, należy więc pamiętać także o tym aspekcie prawnym, jakim jest nabycie do niego praw. Bo przecież głównym zadaniem logo jest zarabiać, a nie narażać firmę na koszty.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/biznes/dlaczego-typografia-jest-tak-wazna

Startupy z Trójmiasta – jak morskie powietrze ma wpływ na przedsiębiorczość i innowacyjność?

Toruń słynie nie tylko z pierników i Kopernika – poznaj toruńskie startupy!

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail