Event jako narzędzie PR

07.01.2016 AUTOR: REDAKCJA

Public Relations poniekąd rządzi światem, jest niezbędny do budowania świadomości marki i kształtowania pożądanego wizerunku firmy. Jednym z kluczowych narzędzi służących do budowania efektywnej komunikacji oraz relacji ze środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym jest event marketing, przez wiele – szczególnie małych firm – niedoceniany i niewykorzystywany.

Aby strategia komunikacyjna zachowała swoją spójność i atrakcyjność, musi podążać w jednym, jasno wyznaczonym kierunku. Jeśli decydujemy się na event, musi on być relewantny dla działalności firmy oraz zintegrowany z wizerunkiem, jaki marka reprezentuje.

Czym jest event?

W gąszczu komunikatów wysyłanych do masowej publiczności oraz reklamy ATL (ang. Above the Line) treść, którą przekazujemy niejednokrotnie gubi się lub nie trafia do sprecyzowanej grupy odbiorców. Skuteczną przeciwwagę dla tego typu działań stanowi popularny i coraz częściej wykorzystywany content marketing, polegający na przyciągnięciu potencjalnego klienta przez tworzenie zróżnicowanej  i wartościowej dla użytkowników treści. Treści content marketingowe nie są obojętne czytelnikom, są przez nich wyszukiwane, wyczekiwane i pożądane.

Podobnymi zasadami rządzi się event, który służy do promocji, budowania wizerunku oraz kształtowania opinii społecznej. Na prawidłowo i dobrze zorganizowanym wydarzeniu pojawiają się osoby, dla których jest ono stworzone, które mogą z niego skorzystać oraz wynieść coś wartościowego. Event  jest formą komunikacji ze środowiskiem i daje możliwość intensyfikacji kontaktu z jego uczestnikami.

Historia eventu oraz jego związku z public relations sięga starożytności. Jednymi z pierwszych wydarzeń, stworzonymi  z myślą o personal branding i tworzeniu wizerunku były igrzyska (kreowały image aktualnie panującego władcy i sportowców). Rolą Igrzysk Olimpijskich w starożytnej  Grecji była nie tylko rozrywka, ale także umacnianie więzi, wspólne czczenie boga, łączenie w zabawie, świętowaniu i szlachetnej rywalizacji.

Dzisiaj eventy działają na podobnej zasadzie, mają oddziaływać na różne grupy docelowe: zewnętrzne, – klientów, dostawców, współpracowników, partnerów, media, osoby publiczne, ale także wewnętrzne – zarząd, pracowników i jego otoczenie. Odgrywają także ogromną rolę w procesie budowania wizerunku marki, służą do wypromowania lub wzbudzenia zainteresowania oraz dialogu z jego uczestnikami. Jak na razie głównie korporacje i duże firmy organizują eventy i doskonale wiedzą jak wykorzystać ich potencjał. Popularne Welcome Days dla nowych pracowników w korporacjach nie tylko dostarczają wiedzy o historii i wartościach firmy, ale również umacniają w przekonaniu, że uczynili oni dobrze, decydując się na tę pracę. To także doskonała okazja do integracji i do poczucia atmosfery panującej w miejscu pracy oraz początek budowania więzi z nowym pracodawcą. Eventy dużych firm bardzo często organizowane są z rozmachem, który ma służyć wykreowaniu konkretnego wizerunku oraz wywołaniu odpowiedniego wrażenia i zdobyciu rozgłosu. To także doskonały materiał marketingowy, który można zarejestrować na filmie, a następnie udostępniać oraz promować w mediach.

Rodzaje eventów

W zależności od charakteru eventu i efektu jaki ma przynieść  można wyróżnić między innymi imprezy biznesowe skierowane do specjalistów z różnych dziedzin. Są to głównie konferencje, targi oraz zgromadzenia i eleganckie kolacje służące pogłębianiu wiedzy oraz budowaniu wizerunku opartego na profesjonalizmie i wiedzy. Wydarzenia społeczne promują najczęściej pewną ideologię instytucji lub firm, to przede wszystkim zjazdy, obchody i imprezy miejskie np. Sylwester. Służą dotarciu do społeczeństwa, mieszkańców miasta lub wyborców. Wydarzenia specjalne takie jak np. koncerty, imprezy sportowe i kulturalne, a także uroczyste gale służą do promocji oraz komunikacji z klientem i zyskaniu rozgłosu wokół organizatora. Eventy firmowe tworzone są głównie z myślą o integracji pracowników, team buildingu oraz celebrowaniu firmowych sukcesów lub świąt.

Skalę eventów wyznacza organizator, może to być kameralne wydarzenie dla kilkunastu osób lub ogromna impreza z pompą dla kilkuset gości. Podobnie jest z ramami czasowymi, event może być jednorazowy lub cykliczny. Dostęp do wydarzenia tworzy się jako otwarty lub zamknięty.

Co można uzyskać dzięki eventowi?

W zależności od celu eventu, który może być wizerunkowy, charytatywny lub sprzedażowy, można oddziaływać na wybrane przez siebie aspekty, promować konkretne produkty, marki, usługi lub idee. Event jest doskonałym uzupełnieniem wielopoziomowej kampanii PR-owej lub marketingowej, służącej np. sprzedaży internetowej produktu, to także doskonała okazja do interakcji oraz bezpośredniej rozmowy z klientem i mediami. Eventy nastawione są na komunikację i spotkanie się z konkretnym odbiorcą. Budują relacje, jak również wspierają kontakty partnerskie, pracownicze, integrują i łączą.

Jak stworzyć dobry event?

Aby event spełnił swoje zadanie musi być spójny z komunikacją marki i stworzony z pomysłem. Oryginalność, ciekawy wyróżnik, wartość merytoryczna, interesujące punkty programu oraz atrakcje przyczynią się do udanego wydarzenia. Event jest doskonałym narzędziem PR-owym, jednak sam w sobie również potrzebuje promocji. Poinformowanie mediów o wydarzeniu, wysłanie zaproszeń lub reklama eventu zdobędzie rozgłos i zapewni zainteresowanie imprezą.

Event spełni swoją rolę, polegającą na dialogu z odpowiednio odbiorcą,, kiedy będzie spójny z komunikacją całej marki i będzie jednym z elementów wielopoziomowej strategii PR-owej lub marketingowej. W trakcie wydarzenia można wypromować produkt, idee lub wspomóc sprzedaż, a także zintegrować uczestników eventu.

Autor: Karolina Ochocka – Pasjonatka dobrego designu. Specjalizuje się w marketingu internetowym oraz projektowaniu komunikacji. Ceni dobry styl i kocha podróże.

Reklama na portalach internetowych – czy warto?

Kłopotliwa reklamacja uszkodzonej przesyłki – częsty problem e-sklepów

Do góry!

Polecane artykuły

29.07.2020

Smartfon z dobrym aparatem – przegląd modeli ...