Marketing i Biznes HR Jak zostać skutecznym HR Managerem? 5 przydatnych wskazówek

Jak zostać skutecznym HR Managerem? 5 przydatnych wskazówek

Rola przywództwa zmienia się nie do poznania – zwłaszcza w czasach pracy zdalnej, gdy w wielu firmach kontakt z zespołami ogranicza się tylko do komunikatorów i spotkań online. Jak zarządzać procesami HR, by nie być wyłącznie specjalistą od rekrutacji, ale ekspertem, który realnie tworzy atmosferę w firmie, motywuje i buduje zaangażowanie pracowników?

Jak zostać skutecznym HR Managerem? 5 przydatnych wskazówek

Źródło: Unsplash/Shipman Northcutt

Setki przedsiębiorczych umysłów podczas wyjątkowego wydarzenia na PGE Narodowy. Konferencja Founders Mind

Dowiedź się więcej o Wydarzeniu

#1. Zrozum swoją rolę w organizacji

Problemem wielu managerów ds. HR jest postrzeganie swojego stanowiska wyłącznie w kategoriach funkcji administracyjnej. Tymczasem to rola o wiele bardziej istotna, wpływająca na kulturę organizacyjną i atmosferę w pracy. W momencie, gdy zrozumiesz, że twoim celem jest nie tylko rekrutowanie pracowników i dawanie feedbacku, ale współtworzenie strategii firmy.

Niezwykle ważną umiejętnością jest samodzielne projektowanie procesów HR i wyciąganie z nich wniosków na przyszłość, aby jeszcze lepiej je udoskonalać. Zawsze należy wychodzić od potrzeby, tworząc rozwiązania, które odpowiadają na realne problemy organizacji. Patrz holistycznie na firmę, w której pracujesz. 

Zobacz też

#2. Komunikuj zmiany

Czego pracownicy oczekują od dobrego HR Managera? Przede wszystkim przeprowadzenia ich przez trudniejsze momenty w życiu organizacji. Jednym z nich jest szeroko pojęta zmiana: transformacja modelu zarządzania, znaczne zwiększenie lub zmniejszenie zespołu czy też kryzysy. Jeśli ludzie zostaną pozostawieni sami sobie, istnieje ryzyko, że albo przestaną dobrze wykonywać swoje obowiązki (niekoniecznie ze złej woli), albo nawet zaczną odchodzić od firmy. 

Aby dobrze przeprowadzić pracowników przez każdą zmianę, należy wyjść od odpowiedniej komunikacji wewnętrznej. Nie dopuszczaj do tego, by o jakichkolwiek ruchach firmy dowiadywali się od osób trzecich – z mediów, od klientów czy w nieoficjalnych informacjach. To, co dotyczy pracowników twojej firmy, powinno być im zakomunikowane możliwie jak najszybciej. Zadbaj też o dobry grunt do takich rozmów – zwłaszcza tych trudnych. Jeśli w firmie zapewnisz atmosferę szczerości, zaufania i transparentności, możesz liczyć na to, że pracownicy o wiele lepiej zniosą zakomunikowane im zmiany.

#3. Pamiętaj o regularnym feedbacku

W natłoku codziennych obowiązków łatwo zapomnieć o regularnej ocenie pracowniczej. Tymczasem wczesne diagnozowanie problemów i dawanie informacji zwrotnej może zapobiegać ewentualnym niepowodzeniom w projektach. Szybciej znajdziesz punkty zapalne czy potrzeby, które będziesz mógł zagospodarować. 

Najlepiej wyznaczyć stały czas na rozmowy ewaluacyjne – na przykład co miesiąc lub kwartał. Dzięki temu podsumowania będą miarodajne, a pracownik będzie miał czas na poprawę i wprowadzenie zmian.

#4. Zadbaj o motywację

Równie ważne jest obserwowanie, jakie potrzeby pojawiają się w zespołach. Szkolenie? Warsztaty? A może coś, co integruje zespół i pozwoli rozładować codzienne napięcia? Szukaj, sprawdzaj i konsultuj. Pracownicy muszą czuć, że są odpowiednio doceniani – na każdym szczeblu. Finanse to nie wszystko – choć sprawiedliwe wynagradzanie i jasny system premiowania są bardzo istotne, to tak samo liczy się tworzenie sprzyjającej atmosfery w pracy i oferowanie przydatnych benefitów. 

#5. Dbaj o wizerunek pracodawcy na zewnątrz firmy

Dbaj o to, co o twojej firmie mówi się na zewnątrz i stwórz politykę, która będzie obowiązywała każdego. Nawet jeśli organizacja, w której pracujesz, jest mała – warto określić wewnętrznie wspólne zasady. To m.in. nieujawnianie poufnych informacji, unikanie podejmowania kontrowersyjnych tematów w mediach społecznościowych czy promowanie pracowników poprzez dzielenie się ekspercką wiedzą. To ty jesteś specjalistą w swojej branży i najlepiej określisz, co stworzy optymalne okoliczności do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Pamiętaj jednak, by od każdego egzekwować etyczne zachowania i na bieżąco reagować na trudne sytuacje, zanim ewentualny problem eskaluje np. w mediach społecznościowych.

Więcej o tym, na czym polega rola HR managera oraz działu HR w kontekście strategii biznesowej organizacji, a także jak przeprowadzić organizację przez okres transformacji, możesz dowiedzieć się na szkoleniach i kursach organizowanych m.in. w międzynarodowej szkole biznesu Laba, Akademii Leona Koźmińskiego lub w Akademii Menedżera HR, prowadzonej przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. 

Zobacz też

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl