Co w głównej mierze decyduje o otwarciu maila w skrzynce odbiorczej? Nadawca i temat wiadomości. Te dwa elementy to wizytówka, która gdy jest dobrze przygotowana, potrafi przynieść bardzo wysokie efekty kampanii.

Poznaj 7 sposobów na temat mailingu, obok którego Twój odbiorca nie może przejść obojętnie.

#1 Wyróżnij się albo zgiń!

Do skrzynki odbiorczej Twojego subskrybenta może wpływać nawet do 121 maili dziennie! Przyznasz, że to dość sporo, a biorąc pod uwagę możliwości percepcji, zaangażowanie i czas odbiorcy, tylko nieliczne z nich zostaną otwarte. Reszta (jeśli nie jest np. to pilna korespondencja, tylko wiadomości marketingowe) wyląduje w koszu.

Warto też wspomnieć, że w Internecie skupiamy się na czytanych treściach dużo krócej – jest to zaledwie kilka sekund Chcesz zainteresować odbiorcę na tyle, aby zatrzymał się na dłużej nad Twoim mailem? Wyróżnij się czymś wyjątkowym.

Na przykład wykorzystując znaki specjalne lub #hasztag w temacie wiadomości. Jednak żeby były skuteczne, znaki i emoji powinny współgrać z tematem Twojego maila.

email marketing

Pamiętaj, że musisz używać ich rozważnie – nie do każdego typu wiadomości są one odpowiednie. I tak jeśli w branży B2C, e-commerce, czy wiadomościach marketingowych sprawdzają się dobrze, tak w korespondencji B2B mogą być postrzegane jako brak profesjonalizmu.

Drugim sposobem na zwrócenie na siebie uwagi odbiorcy jest… zaintrygowanie go. Stwórz więc temat bazujący na emocjach, zaszokuj swojego subskrybenta nietypową treścią.

Świetnym przykładem zastosowania takiego zastanawiającego tematu jest case bdsklep. Do nieaktywnej części bazy wysłaliśmy kampanię aktywizacyjną. Badając, jaki temat najlepiej skonwertuje, użyliśmy testów A/B. Wynik pokazał, że intrygujące “Przepraszam…” osiągnęło blisko dwukrotnie wyższy wynik Open Rate niż rozbudowana treść z wyraźnym wskazaniem na rabat.
email marketing

Oczywiście wszystko zależy od branży, w której działasz. Pamiętaj, aby nie nadużywać tego typu zabiegów zbyt często, ponieważ odbiorca łatwo może się do nich przyzwyczaić i z czasem nie będą robiły na nim większego wrażenia.

#2 Krótko i na temat

Wspominałam wcześniej, że masz tylko kilka sekund, żeby przyciągnąć uwagę odbiorcy. Dlatego, chcąc zachęcić go do interakcji, powinieneś pisać krótkie i bardzo treściwe tematy.

Z danych z najnowszego raportu FreshMaila wynika, że im krótszy temat wiadomości, tym wyższy wskaźnik Open Rate.

email marketing

Raport Email Marketing w liczbach

Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, stosuj 1-2 wyrazowe, treściwe tematy wiadomości. Ma to dodatkową zaletę – krótkie tematy są lepiej widoczne na urządzeniach mobilnych. Przy obecnych trendach, że odbiorcy najpierw czytają wiadomości na smartfonach, a dopiero później na komputerze, jest to niewątpliwie przewagą.

Gdy jednak tematyka maila Ci na to nie pozwala – postaraj się najważniejsze kwestie ułożyć na początku. Jest to też o tyle ważne, że w dobie otwierania części maili na smartfonach, zbyt długie tematy po prostu są ucinane – przez co nie przekażesz całej treści. Z kolei krótki temat nie powie wszystkiego. Dlatego świetnym rozwiązaniem jest użycie preheadera, o którym więcej dowiesz się poniżej.

#3 Wykorzystaj preheader

Preheader to pierwsze zdanie w mailingu, które wyświetla się w podglądzie wiadomości w skrzynce odbiorczej (głównie w Gmailu). Widać go jeszcze przed otwarciem maila, dzięki czemu odbiorca może przewidzieć, jaka jest jego treść.

Dlatego właśnie preheader to idealne miejsce na dopowiedzenie tematu wiadomości.

Jak umieścić preheader w swojej kampanii? Wystarczy, że w treści, nad linkiem podglądu wiadomości wpiszesz tekst, który chcesz użyć jako preheader. Następnie ustaw rozmiar czcionki 1px oraz kolor tekstu, w jakim masz tło mailingu. Po otwarciu wiadomości Twój odbiorca nie zauważy nawet, że nad nagłówkiem umieszczony jest dodatkowy tekst, a Ty zyskujesz dedykowany, dobrze brzmiący preheader.

email marketing

Niestety w wielu przypadkach marketerzy nie wykorzystują możliwości, jakie daje im ustawienie preheadera. Przez to maile w skrzynce odbiorczej wyglądają mniej więcej w ten sposób:

email marketing

Sugerowanie już na samym początku, żeby wypisać się z newslettera, to nie jest najlepsze pierwsze wrażenie.

#4 Personalizuj

Skrzynka mailowa to najbardziej osobiste miejsce w Internecie. Nic więc dziwnego, że odbiorcy traktują ją mocno personalnie. Jeśli więc chcesz, aby Twój subskrybent zauważył Twoją wiadomość, zwróć się do niego po imieniu.

email marketing

Według danych FreshMaila, personalizacja tematu imieniem może podnieść wskaźnik Open Rate nawet do 126%! Jak widać, jest to bardzo efektywna forma angażowania odbiorców. Dodatkowo jest ona niezwykle prosta do wdrożenia – w najbardziej podstawowym zastosowaniu wystarczy, że umieścisz imię odbiorcy w temacie lub preheaderze wiadomości.

#5 Wykorzystaj psychologię

Są pewne zachowania, które dobrze znamy, a które z użyciem pewnych technik psychologicznych, możemy wywołać u większości odbiorców. Nie tylko zwiększają one zainteresowanie tematem wiadomości, ale również wpływają na konwersję z kampanii. Pamiętaj, że Twoim celem jest zachęcić odbiorcę do otwarcia wiadomości, dlatego mogą Ci w tym pomóc.

Co to za techniki? Na przykład społeczny dowód słuszności. Reguła ta zwraca uwagę na to, że punktem odniesienia w zachowaniach odbiorców jest reakcja na zachowanie innych ludzi. Dlatego więc szukamy opinii o produkcie, zanim go kupimy lub pytamy znajomych, gdzie warto pojechać na wakacje. Jeśli chcesz wykorzystać tę technikę, pokaż odbiorcy, że zaufało Ci już milion osób, albo napisz np. “dołącz do ponad 700 uczestników naszej konferencji”. Pokaż, że inni robią to samo. Duża ilość klientów czy użytkowników świadczy o tym, że Twoja firma jest rzetelna i godna zaufania.

Możesz też zastosować np. regułę niedostępności. Odbiorcy bardziej będą cenić rzeczy, które są rzadkie i oryginalne, których nie może zdobyć każdy. Wykorzystując tę technikę w temacie wiadomości wskaż, że twoja oferta jest limitowana i dedykowana tylko do wąskiego grona osób.

email marketing

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zobacz artykuł: 6 zasad wpływu wg Cialdiniego i jak możesz je wykorzystać w email marketingu.

#6 Zasada 4U

Kierując się Zasadą 4U w budowaniu tematu wiadomości, zwróć szczególną uwagę na to, aby był on:

1. Urgent – czyli pilny
2. Unique – czyli unikalny
3. Ultra-specific – czyli bardzo dokładny
4. Useful – czyli przydatny
Dzięki temu nie będziesz tworzyć obszernych tematów, które nie mówią odbiorcy nic konkretnego. W zamian za to Twoje wiadomości będą dokładne i przydatne dla subskrybenta.

Stosując 4U możesz więc zwrócić jego uwagę na np. na zbliżający się koniec akcji sprzedażowej, wykorzystując zasadę Urgent – pilny, jak w przykładzie poniżej.

email marketing

#7 Nie jesteś pewien? Testuj!

Do Twoich odbiorców lepiej przemawiają tematy intrygujące, czy konkretne? A może najlepiej sprawdzają się te, w których napiszesz procent obniżki? Jeśli nie jesteś pewien, czy wybrany przez Ciebie temat będzie dla odbiorców interesujący, przeprowadź testy A/B tematu wiadomości.

Polegają one na tym, że do części losowo wybranych odbiorców wysyłane są 2 różne wersje tematu. Po około dwóch godzinach lub po czasie, który ustalisz, system wyśle do reszty bazy temat, który osiągnął lepsze wyniki w testach. Dzięki temu masz większą szansę, że dotrzesz do odbiorców z bardziej dopasowanym komunikatem.

Testy to najlepszy sposób na to, by sprawdzić, czy Twoje kampanie nie tylko lepiej konwertują, ale również czy nie zawierają różnych błędów, które mogą tę konwersję obniżyć.

Podsumowując… nie taki temat straszny!

Temat wiadomości ma ogromny wpływ na to, czy Twoja kampania osiągnie sukces. Aż 35% odbiorców otwiera maile tylko ze względu na temat wiadomości. Czy byłbyś gotowy na to, żeby stracić nieco ponad 1/3 czytelników swoich wiadomości tylko z powodu nieodpowiedniego tematu?

Pamiętaj – wystarczy odrobina czasu i trochę pracy, a możesz osiągnąć naprawdę dobre wyniki.

Czytaj również:

Pomysł na biznes: vintage ciuchy online

Dlaczego warto jest przemyśleć opcję zastosowania czatbotów w content marketingu?

“Sztuczna inteligencja powstanie w następnej dekadzie”- najczęściej rzucane na wiatr słowa w historii badań nad AI

Polecane Artykuły