Co jest najczęstszą czynnością, jaką robimy po obudzeniu się ze snu? No, może zaraz po przewróceniu się na drugi bok. 😉 Badania potwierdzają, że jedną z pierwszych rzeczy, jaką robimy rano, to sięgnięcie po smartfon.
W Polsce 75% internautów korzysta na co dzień z urządzeń mobilnych, na co wskazuje raport mShopper 2.0. Z kolei raport E-commerce w Polsce 2017 pokazuje, że aż 47% Polaków wybiera do zakupów online smartfon, a 21% robi to za pomocą tabletu.
Wniosek z tego jest jeden – nie możemy lekceważyć mniejszych ekranów. Szczególnie, gdy za ich pośrednictwem (pośrednio lub bezpośrednio) dokonuje się konwersja, np. z newslettera.
W tym artykule przedstawię Ci, na co należy zwrócić uwagę, aby newslettery w mobile nie tylko dobrze się wyświetlały, ale także przynosiły konwersję. Poznasz też kilka przykładów dobrych i tych nie do końca poprawnych działań związanych z dostosowaniem wyglądu newslettera do urządzeń mobilnych.
Nad czym warto skupić się podczas tworzenia takiego newslettera?
Przejrzystość
Mały ekran siłą rzeczy wymaga zredukowania niektórych elementów w szablonie wiadomości mailowej. Przede wszystkim skupiłabym się tu na usunięciu wszelkich niepotrzebnych ozdobników w tle. Jednolite tło, prosty schemat i minimalizm to podstawa przejrzystego szablonu newslettera.
Proste grafiki
Czyli pozbawione wielu małych elementów. Pamiętaj, że zdjęcia również skalują się do szerokości ekranu, drobne szczegóły mogą być po prostu niewidoczne. Podobnie jeśli na grafice umieszczasz teksty lub przyciski CTA – one również się zmniejszą i przez to będą trudne do przeczytania.
Wygodne i wyraźne przyciski CTA
Czyli takie, które łatwo kliknąć palcem na ekranie i które można od razu odnaleźć w wiadomości. Przycisk CTA (Call to Action) powinien być odpowiednio duży (mieć przynajmniej 44px szerokości) i otoczony polem ochronnym, dzięki któremu odbiorca nie kliknie przypadkiem w inny link. Warto też wykorzystać do jego tworzenia kontrastujące kolory (ale oczywiście w granicach rozsądku 😉 ), by przycisk rzucał się w oczy.
Jeśli chodzi o umieszczenie w szablonie guzika wzywającego do działania, warto poświęcić mu górną część wiadomości. Wtedy, od razu po otwarciu maila, odbiorca widzi wezwanie do działania i będzie mógł szybciej podjąć decyzję o kliknięciu. Tym bardziej, że ten właśnie obszar jest jednym z najważniejszych do dokonania konwersji.
Konkrety
Weź pod uwagę to, że klienci mogą nie mieć czasu czytać długie wywody o pełnej specyfikacji Twojego najnowszego produktu, szczególnie przeglądając najnowsze maile. Dodatkowo wpływa na to sposób czytania treści w internecie – użytkownicy częściej skanują tekst niż czytają go od początku do końca. Dlatego skup się na przekazaniu rzeczywiście najważniejszych i najciekawszych informacji. Dobrze sprawdzają się wyliczenia i wypunktowania, a także dodanie nagłówków między akapitami.
Fonty
Nieodpowiednie dobranie fontów w mailu może skutkować tym, że najpiękniej zaprojektowany szablon straci cały swój urok. Nie wszystkie urządzenia odczytują niestandardowe fonty. Dlatego jeśli chcesz, aby to, co zobaczy odbiorca zgadzało się z tym, co projektujesz, postaw na tzw. bezpiecze fonty. Są to najpopularniejsze kroje pisma, znane i odczytywane na większości urządzeń. Zaliczają się do nich np. Arial, Tahoma, Georgia czy Times New Roman.
Temat i preheader
Zanim jednak Twój odbiorca zobaczy to wszystko, co zaprojektujesz, musi otworzyć wiadomość. A do tego ma właśnie zachęcać temat i preheader. Co wskazują statystyki, aż 35% odbiorców otwiera maila bazując jedynie na jego temacie. Pamiętaj również o tym, że nadawca wiadomości także jest mocno wyeksponowany na urządzeniu mobilnym.
Aby dobrze wyświetlał się na urządzeniach mobilnych, temat powinien być możliwie krótki, a jeśli nie jest to możliwe, to najważniejsze informacje powinny pojawić się na początku. A to dlatego, że dłuższe teksty są bardzo często przez program pocztowy ucinane.
Równie ważną rolę spełnia preheader, czyli pierwsze zdanie w wiadomości, które zaciąga się w jej podglądzie jeszcze przed otwarciem maila. Powinien on stanowić dopowiedzenie tematu lub bezpośrednio zachęcać odbiorcę do zapoznania się z treścią.
Dobre i złe przykłady
Przyjrzyjmy się kilku przykładom wyświetlania się newsletterów na smartfonie.
Temat i preheader
Bardzo fajny przykład wykorzystania preheadera jako dopowiedzenia tematu przedstawiła marka Reserved.
Z kolei adidas niepotrzebnie powtórzył w preheaderze to, co napisał w samym temacie wiadomości:
Treść wiadomości i wygląd
Zajrzyjmy jeszcze do środka wiadomości mailowych, żeby zobaczyć, jak marki radzą sobie z dopasowaniem szablonu do małych ekranów. Dobry przykład newslettera znajdziesz poniżej – duże grafiki, prosta forma i jasne tło, a do tego wystarczająco duży przycisk CTA:
Kolejny dobry przykład zaprezentował e-sklep 50style – najważniejsze informacje dotyczące promocji znalazły się na pierwszym miejscu, z wyraźnym wyeksponowaniem wysokości promocji. Jedyne, czego mi brakuje to przycisku CTA, który pojawia się dopiero po przescrollowaniu wiadomości w dół.
Niedostosowanie wielkości liter i przycisków CTA – te błędy, zdaje się, częściej mogą dotyczyć maili transakcyjnych.
Zobacz przykład poniżej – jak trudne może być dla użytkownika kliknięcie w link aktywacyjny?
W kolejnej wiadomości tekst jest zbyt mały, żeby wygodnie zapoznać się z treścią oferty.
Podsumowując…
Pamiętaj, codziennie tysiące klientów przegląda newslettery na swoich smartfonach lub tabletach, aby następnie, jeśli odpowiednio ich zachęcisz, sfinalizować swoje zakupy. Nie zawsze dokonają tego za pomocą urządzenia mobilnego, używając wciąż bardziej popularnego laptopa. Jednak wrażenie, jakie wywrzesz na nich, dostosowując wygląd maili tak, aby dobrze wyświetlały się w mobile, to pierwszy, ale stanowczy krok do konwersji.
Warto przeczytać również:
Jak marki komunikują się w niedziele za pomocą e-mail marketingu.
Zostaw komentarz