Marketing i Biznes E-commerce DonateWise – rozwiązanie SaaS, które automatyzuje działania CSR w e-commerce

DonateWise – rozwiązanie SaaS, które automatyzuje działania CSR w e-commerce

Martin Soboń i Filip Jaraczewski wspólnie zarządzają kilkoma projektami e-commerce. W związku z rozwojem sprzedaży podjęli decyzję o rozpoczęciu działań w obszarze CSR. Na etapie realizacji pomysłu napotkali jednak wiele wyzwań i trudności, które w konsekwencji zmusiły ich do zaniechania projektu. Razem z Piotrem Szpakiem stworzyli rozwiązanie tego problemu – DonateWise – SaaS, który dostarcza zestaw gotowych narzędzi do prowadzenia działań prospołecznych.

DonateWise – rozwiązanie SaaS, które automatyzuje działania CSR w e-commerce
Nawiązanie partnerstwa z rozpoznawalną fundacją charytatywną jest bardzo trudne, wiążę się z dużą ilością formalności i czasochłonnych negocjacji Niewielki odsetek sklepów internetowych ma kompetencje i zasoby aby prowadzić działania CSR zbliżone do tych znanych z korporacji Wzrost konkurencyjności w sektorze e-commerce będzie skutkować większym zaangażowaniem w obszarze CSR - zjawisko, które dzisiaj jest trendem jutro będzie standardem Ile kosztuje abonament DonateWise i kto może z rozwiązania korzystać za darmo? Fundacja Rak’n’Roll jako strategiczny Partner DonateWise

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Martin (CMO) wraz z Filipem (COO) od 2014 roku prowadzą wspólnie spółkę Napo, która jest właścicielem kilku sklepów internetowych działających w Polsce, Niemczech, Francji oraz Wielkiej Brytanii. Założyciele są także właścicielem amerykańskiej spółki Napo USA. INC działającej na rynku USA oraz Kanady. Marki działające w ramach spółek to: napo gloves oraz James Hawk. Natomiast Piotr (CEO/CTO) z zawodu programista, od wielu lat prowadzi działalność IT w Londynie, gdzie pracował z wieloma lokalnymi startupami i korporacjami, aktualnie zaś do jego klientów należy między innymi jedna  z największych amerykańskich fundacji charytatywnych. O projekcie DonateWise rozmawiam z Filipem Jaraczewskim.

Jak, kiedy powstał projekt DonateWise i kto za nim stoi?

Pomysł na DonateWise narodził się pod koniec 2020 roku i był odpowiedzią na problem, z którym się zmierzyliśmy, jako właściciele kilku sklepów internetowych. Przyglądając się trendom na rynku e-commerce dostrzegliśmy, że przedsiębiorstwa coraz chętniej angażują się w ważne społecznie inicjatywy.  Uznaliśmy, że jest to ścieżka, którą chcemy podążać, jako nowoczesny i odpowiedzialny biznes. Na etapie realizacji pomysłu zauważyliśmy, że budowanie znanych z korporacji rozwiązań CSR wewnątrz małej organizacji jest dużym wyzwaniem.

Dlaczego?

Okazało się, że nawiązanie partnerstwa z rozpoznawalną fundacją charytatywną jest bardzo trudne, wiążę się z dużą ilością formalności i czasochłonnych negocjacji. Obszary związane z rozliczaniem datków oraz koordynowaniem współpracy wykraczały poza nasze zasoby czasowe. Pozostawała jeszcze kwestia całej otoczki i komunikacji marketingowej, w ramach której chcieliśmy w atrakcyjny sposób opowiadać o naszych prospołecznych aktywnościach. Liczba dodatkowych obowiązków, które pojawiłyby się w ramach nowego projektu, wymagała powiększenia zespołu, dlatego pomysł został przez nas odroczony w czasie.

Co było dalej?

Zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego na rynku nie ma gotowego rozwiązania, które pozwoli sklepom internetowym z dnia na dzień rozpocząć atrakcyjną wizerunkowo aktywność prospołeczną? Po rozmowach z pracownikami innych sklepów online utwierdziliśmy się w przekonaniu, że jest to problem, z którym może mierzyć się duża liczba sklepów internetowych. Uznaliśmy, że możemy rozwiązać ten problem, poprzez stworzenie gotowego rozwiązania, które po implementacji zapewni sklepom kompleksowe zagospodarowanie obszaru związanego z CSR. I tak stworzyliśmy DonateWise, rozwiązanie w modelu SaaS, które dostarcza zestaw gotowych narzędzi i instrumentów niezbędnych do prowadzenia działań prospołecznych, oferując w zamian szereg korzyści wizerunkowych.

Mogą Cię zainteresować

Powiedz, proszę coś więcej o tym, jak to działa 

DonateWise to narzędzie, które pozwala sklepom z sektora e-commerce na wsparcie organizacji charytatywnych, przy jednoczesnym czerpaniu wymiernych korzyści wizerunkowych. Rozwiązanie zapewnia automatyzację pobierania środków ze sprzedaży i transferowania ich na wybrane cele społeczne. Jako przedsiębiorcy jesteśmy świadomi tego, że każdy sklep operuje na innej marży, występuje sezonowość sprzedaży, dlatego swoboda określania wysokości datków jest bardzo dużą zaletą rozwiązania. Autorska technologia DonateWise pozwala na definiowanie, jaka procentowa część kwoty z zamówienia jest przeznaczana na wskazaną fundację charytatywną.

Konsument widząc na stronie sklepu internetowego widget DonateWise otrzymuje przekaz i gwarancję, że dany sklep internetowy jest aktywny w obszarze CSR i część środków ze sprzedaży przekazuje na istotne społecznie cele. Po transakcji klient otrzymuje podziękowanie za zakup i powiadomienie, że część kwoty z zamówienia zostanie automatycznie przekazana na działania charytatywne wspierane przez sklep. Mechanizm DonateWise i opracowany sposób komunikacji pozwalają  na budowanie lojalności, pozytywnych relacji zwiększając przy tym prawdopodobieństwo otrzymania pozytywnej opinii o produkcie lub sklepie. 

Czy w DonateWise jest dostępna pula fundacji, które przedsiębiorcy mogą wspierać, czy przedsiębiorca może zgłosić wybraną przez siebie fundację?

W ramach DonateWise dostępna jest zamknięta liczba fundacji.

Dlaczego?

Ograniczona liczba fundacji wynika z tego, że zależy nam na tym,  aby każda z nich dzięki współpracy z DonateWise miała realną szansę realizować cele, do których została powołana. W przypadku ograniczonej liczby fundacji, a nieograniczonej liczby sklepów jest to możliwe. Wybór fundacji nie jest przypadkowy. Naszym celem było zaproszenie do współpracy rozpoznawalnych fundacji, które w transparentny sposób realizują swoje cele statutowe. Należy również podkreślić, że każda z nich wspiera inną grupę potrzebujących i niezależnie, czy partnerem DonateWise zostanie internetowy sklep zoologiczny, e-commerce z zabawkami lub modą, każdy z nich znajdzie fundację, z którą będą się identyfikować jego klienci.

A od strony technicznej, jak to wygląda? Jak działa to narzędzie, czy przedsiębiorca musi implementować u siebie, jakieś specjalne oprogramowanie?

Właściciel sklepu decydując się na rozwiązanie DonateWise rejestruje się na naszej stronie internetowej i tam wybiera organizacje charytatywne, które chce wspierać. Następnie z poziomu konfiguracji sklepu generuje on odpowiedni klucz, który wkleja w panelu sprzedawcy DonateWise. Na tym kończy się proces implementacji narzędzia przez użytkownika, zaś proces rozliczania datków jest już w 100% po naszej stronie.

System DonateWise na bieżąco rejestruje zakupy i oblicza należną wysokość datku, który pobierany jest od sklepu na podstawie comiesięcznych faktur. Całość zebranych od sklepów datków przekazywana jest cyklicznie do organizacji charytatywnych.

Jaki jest Wasz model biznesowy?

Rozwiązanie DonateWise jest dostępne w modelu SaaS, w którym opłata za korzystanie z narzędzia jest pobierana w postaci comiesięcznego abonamentu. Nie jest on skorelowany z wielkością datków przekazywanych na organizacje charytatywne i można z niego w każdej chwili zrezygnować.

Od czego zatem zależy wysokość abonamentu?

Jego wysokość jest uzależniona tylko i wyłącznie od ilości miesięcznych zamówień w sklepie internetowym. Specjalnie dla mniejszych sklepów, czyli do 100 zamówień miesięcznie, został przygotowany pakiet FREE. Bez żadnych opłat za korzystanie z narzędzia będą mogły one rozpocząć w ramach DonateWise współpracę z dużymi fundacjami, czerpiąc przy tym wizerunkowe korzyści.

To bardzo ładny gest z Waszej strony

Nam, jako founderom, zależy na tym, aby jak najwięcej sklepów decydowało się na współpracę, szerząc przy tym ideę pomocy dla podopiecznych poszczególnych instytucji. Każda nawet najmniejsza część środków z zakupów, stanowi finalnie ogromną wartość, która pozwala czynić dobro. 

Na jakim etapie jest projekt?

Projekt wystartował z początkiem 2021 roku. Na dzień dzisiejszy posiadamy działające rozwiązanie, które integrujemy ze sklepami zbudowanymi na systemie WooCommerce. W maju zakończyliśmy pomyślne testy narzędzia i przekazaliśmy pierwsze środki do fundacji, zgodnie z zadeklarowaną wysokością datków. Korzystając z tego, że rozwiązanie jest zaimplementowane przeprowadziliśmy badanie na klientach sklepu jameshawk.pl, które potwierdziło, że narzędzie zwiększa satysfakcję z dokonanego zakupu oraz zwiększa prawdopodobieństwo ponownego zakupu w sklepie.  Na obecnym etapie mamy także przygotowane pierwsze wersje widgetów, które zamieszczone na stronie, komunikują konsumentom, że sklep przekazuje część środków ze sprzedaży na istotne społecznie cele.

Skąd wzięliście finansowanie?

Projekt w 100% jest finansowany ze środków prywatnych founderów. Cieszymy się, że własnymi zasobami doprowadziliśmy go w tak krótkim czasie do momentu, w którym prowadzimy już pierwsze komercyjne wdrożenia oraz pracujemy nad kolejnymi integracjami silników sklepowych (Presta, Magento, Shopify etc.). Aktualnie prowadzimy rozmowy z potencjalnymi inwestorami, którzy mogą przyspieszyć dalszy rozwój DonateWise. Zainteresowanie projektem jest duże, tym bardziej że wpisuje się w nurt, w ramach którego biznes nie musi być już tylko rentowny, ale także odpowiedzialny. Nasi partnerzy w rozmowach również podzielają ideę, zgodnie z którą zjawisko, które dzisiaj jest trendem, jutro będzie standardem. Dlatego w naszych oczach i ocenach inwestorów narzędzie DonateWise ma ogromny i skalowalny potencjał.

Dlaczego kierujecie swoje rozwiązanie akurat do branży e-commerce?

Sektor e-commerce bardzo dynamicznie się rozwija i statystyki dotyczące ilości podmiotów sprzedających zarówno produkty, jak i usługi online są bardzo optymistyczne. Rozwój sektora wpływa także na wzrost konkurencyjności, dlatego sklepy internetowe coraz częściej poszukują rozwiązań, które pozwalają się wyróżnić na tle konkurencji lub pomagają jej dorównać. Szeroko pojęty obszar CSR jest w dniu dzisiejszym obszarem zupełnie niezagospodarowanym pod kątem technologicznym, a jednocześnie obszarem, o którym sklepy coraz poważniej myślą w kontekście budowania pozytywnego wizerunku marki. Stworzenie rozwiązania dedykowanego dla sektora e-commerce jest związane również z kompetencjami i wiedzą na jego temat. Sami, jako właściciele sklepów internetowych napotkaliśmy problem, który wymagał rozwiązania. Jako founderzy DonateWise uważamy, że wspieranie organizacji charytatywnych jest obecnie trendem w branży e-commerce, ale w perspektywie kilku lat stanie się standardem. Nowoczesne sklepy internetowe nie mogą biernie obserwować poczynań konkurencji, tylko powinny być przynajmniej o krok przed nią.

Waszym partnerem jest Fundacja Rak’n’Roll, jak doszło do Waszej współpracy i na czym ona polega?

Rak’n’Roll jest Fundacją, która idealnie wpisuje się we wszystkie założone przez nas kryteria doboru fundacji do projektu. Jest to nowoczesna Fundacja, gdzie nowatorskie rozwiązania trafiają na partnerskie przyjęcie. Ze strony Rak’n’Roll otrzymujemy duże wsparcie merytoryczne, wspólnie staramy się lepiej zrozumieć potrzeby podobnych fundacji i szukać technologicznych sposób ich zaspokojenia. Ponadto Fundacja Rak’n’Roll doskonale rozumie biznesowe potrzeby sklepów internetowych, co ma ogromne znaczenie przy tym projekcie. Skoro już o fundacjach mowa, w perspektywie kilku kolejnych tygodni ogłosimy kolejne partnerstwa z rozpoznawalnymi fundacjami.

Jakie są Wasze dalsze plany?

Przede wszystkim będziemy udoskonalać i rozwijać sam produkt i jego funkcjonalności. Zależy nam na tym, aby w relatywnie krótkim czasie była dostępna duża ilość integracji, które pozwolą na szersze dotarcie do sklepów. Równocześnie do prac technologicznych prowadzimy prace nad tworzeniem wartości dodanej dla naszych klientów, czyli e-commerców. Sklepy decydując się na wspieranie istotnych społecznie inicjatyw mają oczekiwania dotyczące budowania wizerunku marki w oparciu o te aktywności, aby w konsekwencji osiągać także cele biznesowe.

Po zbudowaniu proof of concept narzędzia na rynku polskim, planujemy pozyskanie kolejnej rundy finansowania i ekspansję na rynek niemiecki oraz brytyjski. Są to rynki z ogromnym potencjałem, gdzie rynek e-commerce jest dojrzały, a świadomość działań prospołecznych konsumentów na bardzo wysokim poziomie.

Naszym celem i ambicją jest, aby SaaS DonateWise obok takich rozwiązań jak narzędzia do zbierania opinii typu: Trustpilot, Trusted Shops stał się jednym z elementów wpływających na decyzje zakupowe klientów. Uważamy, że jest to bardzo realna wizja bowiem wzrost konkurencyjności w sprzedaży online będzie wymagać od e-commerców poszukiwania nowych obszarów budowania przewag rynkowych oraz relacji z konsumentami. Wierzymy także, że dzięki DonatWise możemy być jednymi z kreatorów nowych standardów w branży e-commerce, w której każdy zakup online ma znaczenie i przyczynia się do kształtowania społecznie pożądanych postaw. 

To czytają inni

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl