Fulfilment – czyli logistyka sklepu internetowego

10.01.2019 AUTOR: Radek Borzym

Wymagania kupujących dotyczące dostawy rosną z każdym kolejnym rokiem i dlatego żaden sprzedawca z ambicjami nie może sobie pozwolić na zaniedbanie logistyki swojego sklepu. Coraz częściej konsumenci wymagają dostawy tego samego dnia, czego zapewnienie może okazać się trudne, zwłaszcza dla sklepów mających problemy z logistyką. Przyjrzyjmy się temu, jak fulfilment wygląda w Polsce oraz na świecie.

Na czym polega sukces?

Masz pomysł na stworzenie sklepu internetowego, który przyciągnie do siebie rzesze wiernych klientów? Opracowałeś/aś genialny plan marketingowy, który trafi w potrzeby konsumentów? Twoja witryna e-commerce została stworzona z niezwykłą dbałością o szczegóły, a napędzający ją software przypomina bardziej dzieło sztuki niż oprogramowanie użytkowe? W Twojej firmie pracują najlepsi eksperci od user experience dostępni na rynku, którzy sprawią, że surfowanie po sklepie będzie wyjątkowo przyjemnym doświadczeniem?

Wszystko świetnie, trzeba jednak pamiętać, że na sukces sklepu internetowego składają się nie tylko elementy związane z działalnością w świecie wirtualnym, ale także działania podejmowania w świecie fizycznym. Bez odpowiedniej logistyki nie ma mowy o sprawnie działającym sklepie internetowym. Klienci skuszeni atrakcyjnymi ofertami szybko zniechęcą się do Twojego sklepu, jeżeli zamówiony towar zostanie dowieziony z opóźnieniem, bądź co gorsza zostanie uszkodzony podczas wysyłki.

fulfilment

E-commerce fulfilment: podstawy

W przytłaczającej większości przypadków, właściciel sklepu internetowego nie może sobie pozwolić na posiadanie własnego magazynu. Ceny takich obiektów są zaporowe, ponadto każdy metr niezapełniony przez towary będzie przynosił straty finansowe. Zarządzanie magazynem jest pracą na cały etat, która wymaga doświadczenia i odpowiednich kwalifikacji. Właściciel e-sklepu i tak posiada już ręce pełne roboty i nie może pozwolić sobie na wzięcie na siebie dodatkowych obowiązków. Dlatego też wynajęcie magazynu stało się czymś powszechnym wśród małych i średnich firm zajmujących się handlem online. Również zatrudnianie zewnętrznych firm trudniących się dowozem zamówień jest czymś naturalnym w dzisiejszych czasach. Żyjemy w gospodarce opartej w znacznym stopniu o wiedzę i lepiej jest skupić się na rozwijaniu umiejętności, które już się posiada niż próbować wyważać otwarte drzwi i samemu próbować zgłębić problemy logistyczne.

Celem logistyki jest znalezienie optymalnej metody nabywania, transportowania oraz przechowywania towarów. Stopień skomplikowania logistyki zależy od wielu czynników. Sklepy, które działają na dużą skalę, które wysyłają codziennie setki przedmiotów do różnych krajów muszą zmierzyć się z większą liczbą problemów logistycznych niż handlarze działający na skalę lokalną. Jednak i ta zasada nie zawsze się sprawdza. Łatwo jest sobie wyobrazić ile kłopotów z logistyką może mieć mały sklep zoologiczny specjalizujący się w handlu egzotycznymi zwierzętami. Każdy z nich potrzebuje innych warunków do życia. Każdy potrzebuje odpowiedniej temperatury oraz wilgotności powietrza. Do tego trzeba każdemu zapewnić odpowiednie jedzenia, dbać o odpowiednie godziny karmienia, i o to, żeby nie zabrakło pożywienia. Potrzeba również częstej wymiany wody, dbania o higienę i zdrowie zwierząt. Ważne jest też zapewnienie odpowiednich warunków transportu dla zwierzaków, które znalazły właściciela.

Obojętnie jakim rodzajem działalności trudni się Twój sklep, pewnym jest, że logistyka okaże się czymś bardziej skomplikowanym niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka. Dlatego tak ważnym jest znalezienie odpowiedniej firmy, która odciąży Twój sklep od tego obowiązku.

W celu ociągnięcia sprawnej logistyki potrzeba jest stworzenie systemu, w ramach którego opracowany zostanie cały cykl dostawy, od pozyskiwania produktów przez magazynowanie ich oraz dostawę do kupujących. Systemy różnią się w zależności od celów jakie stawia sobie firma, które z kolei zależą od jej modelu działalności. Przykładowo: sprzęt elektroniczny może leżeć w magazynie znacznie dłużej niż produkty spożywcze, chyba że mamy do czynienia ze specjalistycznym magazynem służącym do przechowywania żywności.

Jednym z pierwszych wyzwań jakie napotka właściciel sklepu internetowego próbujący zadbać o adekwatny fulfilment będzie odnalezienie odpowiednich dostawców, którzy zapewnią dostęp do towaru o wysokiej jakości po niskiej cenie. Bez dobrych dostawców cały biznesplan naszego e-przedsiębiorstwa może zostać obrócony wniwecz. Od cen, które zażyczą sobie dostawcy zależeć będzie poziom dochodowości biznesu, a od jakości dostarczanych produktów zależeć będzie opinia kupujących o prowadzonej przez nas witrynie e-commerce.

Dobrze przemyślana logistyka ma duży wpływ na dochodowość biznesu. W krytycznych przypadkach poprawa tej dziedziny może sprawić, że niedochodowe wcześniej przedsiębiorstwo zacznie przynosić zyski. Dzięki stworzeniu efektywnej pod względem kosztów logistyki można zdobyć dużą przewagę nad konkurencją. Oferując te same towary po niższych cenach sprawimy, że nasz e-commerce szybko przyciągnie zainteresowanie konsumentów, którzy wcześniej byli wiernymi klientami konkurentów.

W zależności od wielkości operacji, które prowadzisz zmienna będzie liczba partnerów wspierających Twoją firmę od strony logistycznej. Większe firmy często posiadają dziesiątki partnerów, z których każdy specjalizuje się w innym zakresie usług. Z kolei mniejsze przedsiębiorstwa często opierają swoją działalność na niewielkiej liczbie wybranych lokalnych biznesmenów i taka rozwiązania także się sprawdzają. Krytycznym jest dobranie odpowiednich partnerów do skali prowadzenia przedsiębiorstwa. Początkujący sprzedawca może przez pewien czas prowadzić swój biznes z domu, ale wraz ze wzrostem firmy przyjdzie czas na znalezienie odpowiednich firm, które odciążą nas z części obowiązków. Przegapienie właściwego momentu na rozszerzenie działalności może doprowadzić do tego, że firma zawali się pod natłokiem zamówień, a opóźnienia w realizacji potrzeb klientów doprowadzą do utraty ich zaufania. Tego typu problemów da się z powodzeniem uniknąć jeżeli właściciel firmy przygotowany będzie na skalowanie biznesu poprzez nawiązanie współpracy z firmami logistycznymi.

Dużą zaletą opcji fulfilment jest to, że w zależności od zapotrzebowania na nasze towary możemy dowolnie powiększać i zmniejszać wynajmowaną przestrzeń magazynową. Dzięki temu sklep e-commerce będzie przygotowany na okresy charakteryzujące się gwałtownym wzrostem poziomu sprzedaży, takie jak Gwiazdka. Budując własny magazyn trzeba liczyć się z kilkuletnim czasem oczekiwania na odbiór inwestycji, na co nie może sobie pozwolić mniejszy sklep stawiający w pierwszym rzędzie na elastyczność. Wynajmowanie ma także tę dużą zaletę, że koszty sprzętu takiego jak wózki widłowe, czy pracy osób zatrudnionych w magazynie zostają rozdzielone na wszystkich wynajmujących, co znacząco je obniża. Do tego nie trzeba martwić się sprawami losowymi, takimi jak nagła awaria sprzętu, ponieważ nie będziemy musieli pokrywać kosztów wymiany, bądź naprawy.

Ważne jest także utrzymanie dobrych relacji z partnerami ponieważ zastąpienie obecnych partnerów nowymi może doprowadzić do całej masy trudności, które przełożą się na stan finansowy firmy.

W obecnych czasach zarządzanie procesami logistycznymi jest w dużej mierze zdigitalizowane, dzięki czemu analiza skuteczności naszego łańcucha dostaw jest znacznie łatwiejsza. Przykładem digitalizacji procesów związanych z fulfilmentem może być inventory management software zajmujący się zarządzaniem stanem naszych towarów. Dzięki niemu klient składający zamówienie wie ile danego towaru znajduje się na stanie w magazynie. Zamówienie potwierdzone przez klienta automatycznie wysyłane jest do realizacji. Dzięki takiemu oprogramowaniu znacznie łatwiej jest przewidywać przyszłe zapotrzebowanie na towar danego typu. Co najlepsze, większość platform e-commerce wyposażona jest w inventory management software.

Magazyny działające w trybie fulfilmentu otwarte są do późnych godzin nocnych, dzięki czemu przesyłki zamówione wieczorem mogą być nadawane wcześnie rano.

fulfilment

Główną wadą dla firm korzystających z usług fulfilmentowych jest to, że mogą zostać one spersonalizowane pod kątem działalności Twojej firmy tylko do pewnego stopnia. Żaden partner nie jest w stanie zaoferować wszystkiego, dlatego przy niektórych, bardziej skomplikowanych trybach działalności trzeba będzie zainwestować we własną logistykę. Niestety, zaporowe koszty tego typu inwestycji sprawiają, że często stają się one nieopłacalne.

E-commerce fulfilment w Polsce

W Polsce istnieje duży wybór firm zajmujących się fulfilmentem. Zanim jednak zdecydujemy się podjąć współpracę, z którąś z większych firm warto jest dokładnie przyjrzeć się rynkowi lokalnemu. Zwykle funkcjonuje na nim parę mniejszych przedsiębiorstw, u których można wynegocjować wysoce konkurencyjną stawkę za usługi nie gorszej jakości niż te oferowane przez bardziej renomowane firmy fulfilmentowe.

Na polskim rynku funkcjonuje wiele dużych firm, z których usług można skorzystać, kiedy potrzebujemy outsourcingu logistyki naszego sklepu. Do wyboru mamy przykładowo UPS, Pocztę Polską, Kioski Ruchu, InPost, GLS, DHL, DPD.

Standardowy zestaw usług, który oferowany jest na polskim rynku jest stosunkowo dobrze rozwinięty. Większość firm oferuje możliwość doręczenia przesyłki w ustalonych za zawczasu godzinach. Dostawa w przeciągu jednego lub dwóch dni roboczych jest standardem, najlepsze firmy zapewniają możliwość doręczenia przesyłki w dniu złożenia zamówienia. Wiele firm oferuje także możliwość odbioru w sieci przeznaczonych do tego punktów.

Największe przedsiębiorstwa oferują usługi międzynarodowe, co jest ważne jeżeli myślimy o prowadzeniu działalności także poza terenem Polski. Prawie każda firma obsłuży zwrot towaru jeżeli zajdzie taka potrzeba, a wiele oferuje spersonalizowane oferty, dzięki czemu łatwiej będzie nam zdobyć zaufanie klientów.

Powszechna już jest możliwość monitorowania przesyłki, dzięki której klient jest w stanie kontrolować stan swojego zamówienia. Pozwalają one na identyfikowanie oraz rozwiązywanie potencjalnych problemów, a także na automatyczne wysyłanie powiadomień o doręczeniu. Dzięki nim łatwiej jest zaplanować potrzebne zapasy towarów.

Wiele firm oferuje usługi transportu przesyłek wielkogabarytowych, dzięki czemu prowadzenie internetowego sklepu meblarskiego stanie się o wiele prostsze. Organizowane są także przesyłki paletowe. Część firm fulfilmentowych oferuje opcję ubezpieczenia obsługiwanych przez nie przesyłek.

Dość powszechna jest opcja integracji software przedsiębiorstwa logistycznego za pomocą interfejsu API lub modułów, dzięki czemu klient nawet nie zauważy, że obsługiwany jest przez zewnętrzną firmę. Takie rozwiązanie pozwala uprość proces zakupowy i zmniejszyć problem porzuconych koszyków, który związany jest, że zbyt żmudnym i długim wypełnianiem formalności podczas kupowania w sklepach internetowych.

Część firm logistycznych rozwija się pod kątem szerzej współpracy z przedsiębiorstwami działającymi w e-commerce, dlatego możliwe jest pozyskanie od nich usług dodatkowych takich jak reklama.

Warto jest nawiązać współpracę z kilkoma firmami. Wielu klientów lubi otrzymywać przesyłki pod drzwi, ale istnieje spora grupa entuzjastów odbierania ich w punktach. Dlatego lepiej jest zaoferować jak większy wybór.

Jeżeli chodzi o magazynowanie, to mamy wybór wśród bardzo wielu różnych przedsiębiorstw, większość nich działa lokalne i tam właśnie należy zacząć poszukiwania partnera do prowadzenia biznesu.

Przedsiębiorstwa oferujące powierzchnię magazynową mają najczęściej elastyczne plany dzięki czemu wydajesz tyle pieniędzy, ile powierzchni potrzebujesz. Firmy te zajmują się realizacją zamówienia w pełnym zakresie. Kompletują potrzebny towar, pakują go, adresują paczkę, oraz ją wysyłają. Wypełniane są przy tym wszystkie potrzebne formalności.

Firmy magazynowe prawie zawsze przyjmują zwroty towaru. Każdy dobry magazyn posiada potężne narzędzia informatyczne pozwalające na wysoką automatyzację procesu zamówienia oraz na przetwarzanie dużej ilości danych, które pozwolą na lepsze zarządzanie zapasami w magazynie.

Część firm oferuje bardziej wyspecjalizowane usługi, dzięki którym możliwe jest np przechowywanie żywności i lekarstw w odpowiednich warunkach.

Przyszłość e-logistyki, czyli nowinki z zachodu

Logistyka e-commerce jest czymś co ewoluuje wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Dostosowanie modelu zarządzania firmą do wciąż zmieniających się zasad prawidłowego fulfilmentu jest czymś co może zając dużo czasu i wysiłku, dlatego odpowiedzialny przedsiębiorca powinien trzymać rękę na pulsie i być gotowy by rozpocząć wdrażanie zmian potrzebnych, by sklep podążał z duchem czasu.

Pierwszą rzeczą, która trzeba brać pod uwagę z pewnością jest automatyzacja. Jeżeli może ona kojarzyć się z supernowoczesnymi magazynami obsługiwanymi przez dużą liczbę robotów stylu tych stawianych przez Amazon, to nawet mniejszy przedsiębiorca może skorzystać z dobrodziejstw nowej technologii. Dzięki automatyzacji uprościć można wiele procesów składających się na logistykę firmy, dzięki czemu zaoszczędzony zostanie czas i pieniądz. Często dobranie odpowiedniego software może doprowadzić do automatyzacji niektórych procesów. Ważna jest także sztuczna inteligencja, której użycie może w radykalny sposób zwiększyć efektywność łańcucha dostaw.

fulfilment

Technologie VR i AR pozwalają klientom na zapoznanie się z towarem za pomocą technologii rozszerzonej rzeczywistości. Żeby móc zaoferować kupującym dostęp do tej nowinki potrzeba nie tylko wyposażyć firmę w najnowszy hardware i software, ale także uaktualnić łańcuch dostaw, co sprawi, że oferowany przez nasz sklep e-commerce towar zostanie zeskanowany.

Amazon eksperymentuje z dronami, za to w naszym kraju coraz popularniejsze stają się paczkomaty. Być może warto jest zainteresować się tą opcją i nawiązać współpracę z firmą oferującą dostęp do tej nowinki logistycznej.

Warto jest także zawsze mieć baczne oko na ciągle zmieniające się trendy w usługach płatniczych. Nie ma powodu, żeby tracić klientów, tylko dlatego, że nie pomyśleliśmy o wsparciu dla rodzaju płatności, który zaczął od niedawna zdobywać na popularności. Wsparcie wielu rodzajów portfeli i providerów systemów płatności jest dobrym sposobem na pozyskanie nowych klientów dla naszego e-sklepu.

Kolejną rzeczą, którą trzeba wziąć pod uwagę jest także rosnące znaczenie same day delivery, która za granicą zaczyna powoli stawać się standardem. Dobrze jest być przygotowanym na wprowadzenie tego typu możliwości, dzięki czemu nasza firma będzie w stanie oferować usługi najwyższego poziomu.

Zdanie się na firmę, która wyręczy nas biznes z obowiązków związanych z logistyką jest dobrym wyborem dla małych i średnich przedsiębiorstw działających w branży e-commerce. Dzięki współpracy nasi klienci zyskają dostęp do usług dużo lepszej jakości niż, gdybyśmy mieli sami się nimi zajmować. Większość firm nie stać na własny magazyn i kurierów dlatego usługi fulfilmentowe są dla nich jedynym sposobem, by móc swobodnie operować na rynku. Warto jest dbać o dobre relacje z firmami zajmującymi się logistyką, dzięki czemu współpraca będzie rozwijała się przez długie lata.

Zapraszamy na naszą grupę związaną z e-biznesem i marketingiem.

Do góry!

Polecane artykuły

21.05.2019

Te książki musisz przeczytać przed otwarciem ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam