Opisy produktów – 6 najczęściej popełnianych błędów

24.05.2016 AUTOR: REDAKCJA

To, że unikalne opisy produktów są niezbędne dla jak najlepszej optymalizacji sklepu internetowego, nie ulega wątpliwości. Zalecenia Google (a dokładniej algorytm Panda) mocno zmieniły podejście do jakości treści zamieszczanych na stronach internetowych, czy to wizytówkach, portalach, czy właśnie w sklepach internetowych. Niestety mimo wielu branżowych publikacji i ostrzeżeń e-sklepy popełniają nieustannie te same błędy w opisach produktów.

Oto najczęściej popełniane błędy w opisach produktów:

Duplicate content – czyli nic innego jak kopiowanie opisów i wstawianie ich na swoją stronę. Nawet drobna ingerencja w tekst (zamiana zdań miejscami, skracanie ich czy dopisywanie wyrazów) nie oszuka Google, które stawia na unikalne i wartościowe teksty. Jeśli zaczynamy prowadzić sklep internetowy i jesteśmy na etapie przygotowywania strony, a zaczynamy robić to od zamieszczenia na niej treści, które znajdują się w dziesiątkach innych sklepów czy na stronie producenta, to jest to strzał w kolano. Warto pamiętać, że zduplikowane opisy to nie tylko teksty skopiowane od producenta czy konkurencji. Często spotyka się duplicate content wewnątrz witryny, czyli gdy mamy dużo bardzo podobnych produktów i sami tworzymy do nich jeden uniwersalny opis z drobnymi różnicami. Skopiowane opisy produktów to nie to, czego szuka klient.

– Złe formatowanie opisów produktów – to najczęstszy grzech popełniany w sklepach internetowych. Jeśli wrzucamy opis produktu w panelu sklepu, warto go odpowiednio sformatować. Bardzo częstym błędem jest wybór szeryfowej czcionki, która wręcz kaleczy oczy podczas czytania. To sprawia, że klient zmęczony próbą odczytania opisu wychodzi ze sklepu i już nigdy do niego nie wraca. Jest to dobre rozwiązanie dla druku, lecz do czytania na ekranie komputera, tabletu czy smartfona zdecydowanie nie. Nieodpowiednie formatowanie (lub jego brak) zniechęca klientów do czytania, a co za tym idzie do podjęcia decyzji zakupowej. Nawet jeśli sama treść to strzał w dziesiątkę, a opis jest jednym ciągiem znaków lub jego kolor sprawia, że ciężko go odczytać, to nie osiągniemy swojego celu, jakim jest pozyskanie klienta.

– Przerost formy nad treścią – opis produktu jest uzależniony od jego specyfiki. Produkty z branży elektronicznej wymagają często dłuższego opisu niż np. bukiety kwiatów w kwiaciarni internetowej. Opisy powinny być ciekawe i zachęcające do kupna. Nie mogą być natomiast ciągiem kilku tysięcy znaków, ponieważ nikt tego nie przeczyta. Jedną z dobrych zasad, którą warto się kierować przy tworzeniu opisów produktów, jak i np. tekstów na bloga firmowego, jest hasło „mów dużo małą ilością słów”. Dzięki temu nie zanudzimy klienta i dostarczymy mu niezbędnych informacji.

Błędy w opisach produktów i SEO

– SEO – tutaj błędy popełniane są w jedną i w drugą stronę. Słowa kluczowe są istotne dla opisów produktów, jednak nie powinno się ich upychać na siłę. Często przez to opisy wyglądają sztucznie, bo pisane są jedynie z myślą o Google, a o samym kliencie się zapomina. Często obserwujemy również opisy bez słów kluczowych. Wynika to głównie z niewiedzy klienta i braku świadomości tego, jak powinny wyglądać dobre opisy produktów.

– Ubogie opisy – wielu właścicieli sklepów internetowych wręcz lekceważy opisy produktów i wszelkie inne treści (opisy kategorii, opisy poszczególnych stron), co kończy się wstawieniem jednego, krótkiego zdania. Tak samo jak zbyt długie opisy, ich brak czy duża lakoniczność może skutecznie zniechęcić klienta. Pamiętajmy, że karta produktu to nie tylko opis czy specyfikacja techniczna. To także dobrej jakości zdjęcia, informacja o formie dostawy, wyróżnione zalety produktu i odpowiednia oprawa graficzna.

– Zgodność opisu z rzeczywistością – zadaniem opisów produktów jest wzbudzenie pożądania, którego efektem będzie kupno produktu. Dlatego też treści powinny w pozytywny sposób opisywać produkt bez przekoloryzowania czy zwykłego wprowadzania klienta w błąd. Jest to nieetyczne i jednocześnie może skutkować pociągnięciem sklepu do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Szczególną uwagę na zgodność opisu ze stanem faktycznym powinny zwracać internetowe apteki, drogerie, sklepy spożywcze i sklepy ze zdrową żywnością. Niejednokrotnie kontaktowali się ze mną klienci, którzy mieli spore kłopoty związane z tym, że ich dotychczasowe opisy wprowadzały klientów w błąd, np. krem ujędrniający obiecywał odmłodzenie o 10 lat, co w rzeczywistości jest nieprawdą. W takim przypadku klient ma prawo pozwać nas o odszkodowanie.

Błędy w opisach produktów – Podsumowanie

Podsumowując, jest jeszcze dużo do zrobienia w kwestii opisów produktów w polskich sklepach internetowych. Warto przeanalizować pod tym kątem własny sklep i skonsultować to z kimś, kto ma wiedzę i większy dystans do naszego biznesu, dzięki czemu będzie potrafił doradzić nam obiektywnie.

Autor:

Aleksandra Żyłkowska

Czytaj również:

Jak stworzyć opis produktu dla internauty i dla wyszukiwarki?

Wysyłasz newsletter? Strzeż się tych błędów!

Wywiad z Dawidem Pachą (School of New Media) – łatwe rozwiązania to niekoniecznie najlepsze rozwiązania!

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail