W środę Amazon oficjalnie potwierdził start platformy Amazon.pl. Czy gigant zza oceanu zmonopolizuje polski rynek e-commerce?
Nieoficjalnie mówi się, że Amazon na polskim rynku wystartuje na przełomie marca i kwietnia. Część przedsiębiorców obawia się, że platforma zmonopolizuje rynek, a część się cieszy, że po blamażu ebay w Polsce, Amazon może rozbić monopol Allegro. Blisko 30 % udziałów w niemieckim rynku e-commerce należy do portalu Amazon oraz 25% we Francji (dane na rok 2019). Widać więc, że ten marketplace stanowi o dużej sile sprzedaży w Europie Zachodniej (źródło https://ecommercenews.eu/).
Czy tak samo wkrótce będzie w Polsce i czy właściciele małych sklepów internetowych mają się czego bać, czy wręcz przeciwnie?
Potencjał polskiej gospodarki
Co ostatecznie zmobilizowało Amazon do wejścia w polski rynek? W 2020 roku Allegro zadebiutowało na giełdzie. Na przestrzeni lat stało się głównym graczem na rynku sprzedaży elektronicznej. Co więcej, jak podał serwis Wiadomości Handlowe, w 2020r. polska platforma znalazła się w pierwszej dziesiątce witryn e-commerce – pod względem liczby odwiedzin miesięcznie – na świecie.
– Polacy chętnie dokonują zakupów poprzez marketplace’y, rzadziej przez sklepy internetowe – mówi Krzysztof Semp, ekspert ds. e-commerce. – Jesteśmy prawie 40 mln krajem i myślę że to doskonały ruch ze strony Amazona w kontekście otwierania się na Europę Środkową – na nasz kraj, jak i kraje ościenne. Jeżeli Amazon dobrze zorganizuje wysyłkę, będzie mógł dostarczać paczki chociażby na Ukrainę. Wielu tamtejszych obywateli potrafi komunikować się w języku polskim. Myślę, że w tym posunięciu głównie chodzi o przejęcie udziałów w rynku od Allegro. Od nowego roku, od kiedy znowu pojawiły się przesłanki o tym, że Amazon wchodzi do Polski, ich akcje regularnie spadają, w tej chwili utrzymują się na poziomie ok 70 zł i to na pewno nie jest dobry znak – dodaje.
Allegro to największy marketplace w Polsce, ale niejedyny. Mali gracze, którzy weszli na rynek zmotywowani sytuacją pandemiczną, też mogą czuć się zagrożeni. Okazuje się jednak, że czarny scenariusz wcale nie musi się spełnić.
– Dla mniejszych marketplace’ów i sklepów internetowych samo Allegro stanowiło dużą konkurencję. Nagle pojawia się drugi duży gracz i jak to zwykle bywa, gdy koło małych sklepików osiedlowych pojawia się Biedronka, to te małe sklepiki zaczynają upadać i w tym przypadku może też tak być, aczkolwiek… Polacy są narodem bardzo nieufnym wobec wszelkich nowości i długo się do nich przekonujemy. Mając to na uwadze, czas “przejmowania” rynku przez Amazon może być dłuższy niż się zakłada. Wszyscy liczą na szybki start i natychmiastowe wzrosty, a wcale tak nie musi być – podkreśla ekspert.
Przewaga Amazon
– Pierwszą i największą przewagą konkurencyjną jest logistyka. Paczki Amazona będą najprawdopodobniej obsługiwane przez InPost, z którym koncern się dogadał, a także przez Pocztę Polską, DPD i DHL, jeśli dodamy do tego magazyny Amazona, których jest w Polsce już bardzo dużo, to szansa na dostarczenie tego samego dnia paczki do miasta, przy którym jest magazyn Amazon, jest bardzo wysoka. Ponadto, Amazon oferuje opcję “prime”, czyli “napompowany” odpowiednik allegrowego “smarta”. Oprócz darmowych przesyłek mamy dostęp do “prime video”, czyli filmów, seriali, “prime twitch”, czyli możliwość ogladania streamów, co jest bardzo popularne wśród dzieci i młodzieży i to w wersji premium. Amazon w ramach “prime” oferuje ponadto liczne rabaty oraz darmowe zwroty polegające na tym, że kurier sam przyjeżdża do nas po paczkę. To wszystko razem stanowi olbrzymią przewagę. Usługa “prime” jest płatna, ale nie bardzo droga – komentuje Semp.
WARTO PRZCZYTAĆ:
Nowe standardy obsługi klienta
Polscy klienci często narzekają na sposób doręczania zamówień i o ile sprzedawcy mogą nie mieć na to wpływu, to na niezgodność opisu z towarem już tak. Amazon w swoim regulaminie nie dopuszcza do takich zachowań i to stanowi ogromną zaletę z punktu widzenia użytkowników portalu.
– Amazon bardzo dba o to, żeby na produktach nie było żadnych uszkodzeń. Pakuje z rozwagą paczki, które są przesyłane z ich magazynu. Oprócz “prime’a” i dobrych cen towarów, to co jest bardzo ważne z punktu widzenia klienta, to jakość obsługi. Amazon już w tej chwili posiada polskie customer service, więc jeśli mamy problem z paczką lub przesyłką, możemy zadzwonić i porozmawiać z kimś, kto nam doradzi – podkreśla właściciel Profitcrew.pl. – Jeśli będziemy żądać zwrotu pieniędzy, bo produkt nie będzie spełniał naszych oczekiwań, to Amazon jest bardzo restrykcyjny jeśli chodzi o postępowanie sprzedawcy tej sprawie.
Amazon da Polakom szansę na sukces
Wejście Amazon na rynek Polski to z pewnością szansa dla wielu firm na poszerzenie swojej sprzedaży. Nasz ekspert, przestrzega jednak, że platforma jest bardzo restrykcyjna wobec sprzedawców i próg wejścia jest wysoki.
– Na pewno część klientów przejdzie z Allegro do Amazona. Nie sądzę jednak, żeby działania Amazona wymusiły jakiekolwiek ustępstwa Allegro względem sprzedawców. Amazon ma bardzo wysokie prowizje, a także koszty marketingowe, więc wcale nie musi być korzystniejszą platformą z punktu widzenia sprzedawców – mówi Krzysztof Semp.
Z drugiej jednak strony, pojawi się u nas wielu sprzedawców z zagranicy, przez co zwiększy się konkurencja. Na razie jedną z głównych barier, które powstrzymują zagranicznych sprzedawców przed ekspansją na rynek polski, jest język. Kiedy Amazon wprowadzi opcję automatycznych tłumaczeń, ta przeszkoda zniknie.
– Oprócz tego, z obiegu będą wypadać hurtownicy, czyli osoby pośredniczące w sprzedaży. Amazon sam kupuje od producentów i sprzedaje, więc wejście na polski rynek tylko przyspieszy ten proces – podkreśla K.Semp.
Polscy sprzedawcy już od dawna mogą rozpocząć sprzedaż na Amazonie. Wystarczy, że otworzą konto na przykład w Niemczech, gdzie obsługa konta odbywa się np. po angielsku lub niemiecku. Wejście Amazona do Polski może nieznacznie im to ułatwić, bo powstała całkowicie polska platforma do obsługi sprzedaży. Od wczoraj polskie firmy mogą też otworzyć konto przez polską stronę rejestracji.
Krzysztof Semp, właściciel firmy zajmującej się kompleksową obsługą sprzedaży na Amazonie, potwierdza że zapytań od polskich sprzedawców z roku na rok jest więcej.
– Ceny polskich produktów w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii są wyższe o około 30 – 40% niż w Polsce – mówi.
Allegro nie do końca na straconej pozycji
– Amazon korzysta ze sprytnego narzędzia – Buy.Box. Działa on tak, że na Amazonie wszyscy sprzedawcy muszą sprzedawać ten sam produkt danej marki w obrębie jednej oferty. Nie mogą sobie tworzyć odrębnych ofert, tak jak jest na Allegro, gdzie wpisujemy sobie nazwę mikrofalówki i wyświetla nam się 200 takich samych mikrofalówek od różnych sprzedawców. Na Amazonie ci wszyscy sprzedawcy będą w jednej ofercie i oni będą konkurowali ze sobą takimi wartościami jak: cena, jakość świadczonych usług, czas dostawy, czy wspomniana opcja “prime”. Ponieważ sprzedawcy na Allegro walczą ze sobą głównie cenowo, ich klienci będą mieli bardziej korzystne ceny – komentuje nasz ekspert.
Ekspert radzi: jak zacząć sprzedaż na Amazonie? Wypowiedź Krzysztofa Sempa z profitcrew.pl
Po pierwsze musimy sprawdzić, czy nasze produkty mają szansę, na przebicie. Wejście dla samego wejścia jest bez sensu, z uwagi na to, że jest to dość kosztowne. Warto prześledzić konkurencję, czy sprzedaje podobne produkty i w jakich cenach. Czy nasze ceny są konkurencyjne. Jeżeli uznamy, że nasze produkty nadają się do sprzedaży, rozpoczyna się proces otwierania konta: wpisujemy wszystkie niezbędne dane, dokumenty weryfikacyjne, (najczęściej są to wyciągi z KRS), potwierdzenie adresu firmy poprzez wyciąg z konta bankowego, trzeba podpiąć kartę do ściągania opłat za miesięczny abonament, który wynosi 39 euro. Następnie rozpoczyna się proces weryfikacyjny konta – jeżeli przebiegnie poprawnie, możemy wystawiać produkty, natomiast jeśli nie, najczęściej trzeba przesyłać odpowiednie dokumenty, których wymaga platforma. Popełnienie błędu na starcie może nas całkowicie wykluczyć ze sprzedaży na tej platformie. Nie możemy doprowadzić do zablokowania konta podczas procesu rejestracji oraz podczas pierwszych sprzedaży, a może do tego dojść np. z powodu nie wysłania jednej paczki albo braku odpowiedzi na maila w ciągu 24 godzin. Taki jest wymóg Amazona – nieważne czy to weekend, czy święta.
Jak odblokować konto na Amazonie?
Odblokowanie konta wymaga napisanego “Plan of Action”. Ten dokument musi zawierać, powód, dla którego konto zostało zablokowane oraz plan naprawczy, w którym napiszemy co zamierzamy zrobić w celu naprawienia błędu. Ktoś, kto nie ma w tym wprawy nie napisze tego dobrze i po którymś razie, zniknie możliwość dodawania Plan of Action i konto zostanie całkowicie zablokowane.
Poniżej znajdują się kody do narzędzia wspierającego sprzedaż na Amazon – https://www.helium10.com/, które dzięki wtyczce xray, pozwala także z dużą dokładnością sprawdzić sprzedaż na poszczególnych ofertach.
Przez pierwszy miesiąc będziesz mógł dokonać analizy konkurencji na Amazonie z 50% rabatem.
kody:
SEMP50 – 50% zniżki na pierwszy miesiąc
SEMP10 – 10% zniżki przy zakupie abonamentu rocznego
Zostaw komentarz