Zatrzymaj się. Na chwilę.

29.05.2016 AUTOR: Szymon Szymański

Dzisiejszy świat przeładowany jest informacjami. Małe firmy, zaciekle walczą o uwagę konsumentów starając się wydać przy tym jak najmniej pieniędzy. Te duże po prostu je wydają. Staramy się, próbujemy, testujemy rozwiązania, korzystamy z narzędzi. Dużo mówimy, ale czy na pewno wiemy do kogo?

Zatrzymaj się na krótką chwilę aby przemyśleć swoje działania.

Wyobraźcie sobie, że organizujesz imprezę. Już wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Zapraszasz znajomych, organizujesz atrakcję oraz przygotowujesz jedzenie i picie. Jesteś podekscytowany, bo „tak bardzo się starałeś i napracowałeś żeby wszystko wyszło tak jak trzeba”. Nadchodzi ten moment. Przyjęcie się zaczyna, część gości nie przychodzi, pozostali są na miejscu. Okazuje się, że nie wszyscy dobrze się bawią. Jednym nie pasuje muzyka, wolą rocka a Ty poszedłeś w muzykę klasyczna. Drugim nie pasują zaproponowane przez Ciebie atrakcje, kolejni nie lubią sushi a jeszcze inni nie pijają wina.

Co poszło nie tak? Teoretycznie wszystko powinno pójść dobrze. Przecież Ty lubisz muzykę klasyczną, kalambury, sushi i wino. Wydawało Ci się, że Twoi znajomi także. No właśnie… wydawało.

Okazuje się, że Twoi znajomi są inni, mieli ochotę na inną muzykę, atrakcje, jedzenie czy napoje alkoholowe. Niestety przy doborze tych elementów patrzyłeś tylko na siebie, nie na nich.

Spójrz teraz na komunikację Twojej firmy czy marki. Kto jest jej punktem centralnym? Do kogo jest dopasowana? Na bazie jakiś informacji jest tworzona? Co wiesz o ludziach, którzy są po drugiej stronie poza tym, że potencjalnie mogą być Twoimi klientami?

Jeżeli prowadzisz działania komunikacyjne, nieważne jakie, kampanie display, e-mail, social media, content marketing czy coś innego. Zatrzymaj się na chwilę w tym co robisz i znajdź odpowiedz na pytanie: Kim jest człowiek będący po drugiej stronie? Nie kieruj się jednak intuicją, ona często zawodzi. działaj na faktach i danych.

Pamiętaj jednak, że nie chodzi o odpowiedź w stylu: „To pracownicy działów logistyki w średnich i dużych firmach, którzy mogą podjąć lub pomóc w podjęciu decyzji o zakupie nowego oprogramowania do obsługi magazynu” albo „Kobiety w wieku 25-40 pochodzące z miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców”.

To Twój biznesowy target, to oczywiste (mam nadzieję), że go znasz. Dzisiaj jednak to za mało, musisz wiedzieć kim są Ci ludzie, co ich interesuje, jak się zachowują, na jakie segmenty można ich podzielić.

Mając taką wiedzę będziesz w stanie dopasować swoją komunikację do konsumenta przez co będzie ona znacznie bardziej efektywna. Dzisiejszy marketing powinien się zaczynać od konsumenta i na konsumencie kończyć.

Pamiętaj, ponad 70% konsumentów deklaruje, ze chętnie dokonają zakupu jeżeli komunikacja marketingowa będzie do nich dopasowana.

Pytanie „do kogo mówię?” zaliczam do najważniejszych pytań współczesnego marketingu. To pytanie trapiło mnie przez ponad 12 lat mojej pracy w reklamie.

Przed rozpoczęciem swoich działań komunikacyjnych spróbuj sam znaleźć na nie odpowiedz. Jak to zrobić?

1. Zdefiniuj pytania, na które odpowiedzi wskażą Ci tożsamość Twoich konsumentów. Następnie zadaj te pytania poprzez stworzone w tym celu ankiety.

2. Wykorzystaj narzędzia monitoringu internetu aby sprawdzić co konsumenci myślą o Twoich produktach lub usługach.

3. Wykorzystaj istniejące w social media dane aby poznać rozbudowane metryki Twoich konsumentów. Możesz to zrobić samemu, ręcznie przeglądając ich profile lub skorzystać z narzędzia, które zrobi to za Ciebie.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/start-up-zone/nie-chodzi-o-to-aby-wydac-pieniadze

Wywiad z Bartoszem Michałkiem (StartupLive.pl)

Historia sprzedaży e-sklepu. Wywiad z Kamilem Matysikiem i Michałem Lasockim (jak odnieść sukces w e-commerce?)

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail