Czy na Facebooku są Twoi klienci?

17.04.2016 AUTOR: Joanna Poczesna

Każda firma, która chce prowadzić skuteczne działania marketingowe na Facebooku, powinna zacząć od poznania swojej grupy odbiorczej. Uwagę należy zwrócić nie tylko na dane demograficzne, ale również na zainteresowania i zachowania osób, do których chce się dotrzeć – to może mieć kluczowe znaczenie dla efektywności tych działań.

We wrześniu zeszłego roku Facebook udostępnił narzędzie Audiences Insights, umożliwiające szczegółową analizę danych na temat użytkowników kanału. Dzięki niemu można nie tylko sprawdzić cechy charakteryzujące grupę obecnych fanów prowadzonego przez siebie fanpage’a, ale również dowiedzieć się, wokół jakich stron skupiają się osoby o podobnych do nich profilach. Na tej podstawie można sprawdzić, czy potencjalni klienci firmy znajdują się na Facebooku, a jeśli tak – jak często z niego korzystają i jakie zachowania ich charakteryzują. Tę wiedzę można wykorzystać m.in. podczas tworzenia płatnych kampanii reklamowych, a także przygotowywania spersonalizowanych postów na swoją facebookową tablicę.

Poznaj swoich klientów

W sieci wiele pisze się o tworzeniu profili klientów idealnych, czyli tzw. person. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy, jak głęboko trzeba wejść w skórę odbiorcy, żeby dokładnie go scharakteryzować. Określenie wieku, płci, miejsca zamieszkania oraz statusu zawodowego nie jest równoznaczne ze stworzeniem wspomnianej wcześniej persony. To jedynie scharakteryzowanie grupy odbiorczej. Tworzenie persony wiąże się z przygotowaniem całego profilu fikcyjnej osoby (przykładowego klienta). Dla firmy, która sprzedaje odzież sportową dla dzieci, personą może być:

Ilona Kowalska, 31 lat, pracująca mama dwojga  dzieci, chłopca w wieku 3 lat o imieniu Paweł i dziewczynki w wieku 6 lat o imieniu Julia. Zawodowo kelnerka, prywatnie blogerka modowa. Jej mąż, Michał, prowadzi własną firmę budowlaną i dużo czasu spędza poza domem. Rodzina w weekendy wyjeżdża za miasto. W jej życiu aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę.

Życie Ilony można opisać jeszcze dokładniej, a im więcej szczegółów znajdzie się w takim życiorysie, tym lepiej można przygotować skuteczny przekaz marketingowy. Do takiej notki, z przymrużeniem oka nazwijmy ją biograficzną, marketingowcy często dołączają zdjęcie i taką kreację przypinają w dobrze widocznym miejscu biura – a to wszystko po to, żeby lepiej wczuć się w sytuację danej osoby i pamiętać o jej potrzebach.

Audiences Insights

Wiedząc, kogo szukać na Facebooku, można skorzystać z narzędzia Audiences Insights, żeby sprawdzić, czy takie osoby znajdują się w tym kanale, a jeśli tak, zobaczyć m.in. wokół jakich fanpage’y się skupiają lub z jakich urządzeń korzystają po zalogowaniu do serwisu.

Audiences Insights zapewnia dostęp do następujących informacji na temat użytkowników:

– dane demograficzne (w tym status związku),

– informacje dotyczące pracy, stylu życia i zainteresowań,

– informacje o zachowaniach.

Za pośrednictwem narzędzia można nie tylko sprawdzić, czy na Facebooku znajduje się określona grupa odbiorcza, ale również jakie osoby skupiają się na przykład wokół strony należącej do konkurencyjnej firmy (tu muszę jednak zaznaczyć, że nie wszystkie fanpage’e można w ten sposób zbadać), żeby to zrobić, w okienko „Zainteresowania” należy wpisać nazwę wybranej strony. Poznając klientów swojej konkurencji, można wiele dowiedzieć się również o własnej grupie docelowej i na tej podstawie ją poszerzyć lub zawęzić.

Warto podkreślić, że dane pokazywane przez Audiences Insights nie naruszają prywatności pojedynczych użytkowników, a jeśli wpisanym parametrom odpowiada zbyt mała grupa odbiorcza, informacje na jej temat są blokowane w rakach ochrony prywatności.

Efektywne działania reklamowe

Znajomość swoich klientów oraz informacja o tym, jak duża grupa o podobnych profilach znajduje się na Facebooku, są kluczowe dla efektywności działań prowadzonych w tym serwisie. Na tej podstawie można bowiem tworzyć spersonalizowane kreacje, których przekaz – zarówno forma, jak i grafika oraz tekst – będą przygotowane z myślą o konkretnych osobach. Z doświadczenia wiem, że użytkownicy chętniej reagują na reklamę, które treść brzmi:

Jesteś odpowiedzialnym rodzicem!Zadbaj więc o to, żeby Twój maluch podjadał smaczne i zdrowie smakołyki. Zamów Biobaton i ciesz się uśmiechem swojego dziecka.

Niż na reklamę, która nie odnosi się w konkretny sposób do ich sytuacji:

Biobaton to zdrowy przysmak dla dzieci. Zamów już dziś!

Jak widać, znajomość klientów nie tylko ułatwia prowadzenie działań marketingowych, ale również zwiększa ich efektywność. Zanim więc podejmiesz wyzwanie i włączyć reklamę płatną na Facebooku, powinieneś sprawdzić, czy jest tam grupa Twoich potencjalnych odbiorców, a później zastanowić się, w jaki sposób do nich komunikować.

Czytaj również:

Nowy format na Facebooku – Canvas, z czym to się je?

Promocja firmy w Internecie od A do Z (marketing internetowy)

Do góry!

Polecane artykuły

28.09.2020

Jak efektywnie kosztowo zapewnić organizacji stały dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań ...