Marketing i Biznes Social media Nowy format na Facebooku – Canvas, z czym to się je?

Nowy format na Facebooku – Canvas, z czym to się je?

Nowy format na Facebooku – Canvas, z czym to się je?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W ostatnim czasie zespół Facebooka z coraz większym zaangażowaniem dba o to, żebyśmy my – specjaliści ds. Facebook Ads – się nie nudzili. Co rusz wprowadzane są nowe formaty reklam oraz rozszerzane są poszczególne ich funkcje. W 2015 roku zaznajomiliśmy się z reklamami typu: Local Awareness, Lead Ads, Multiproduct Ads, Slideshow, a także z dynamiczną reklamą produktową. Mogliśmy wypróbować nowy sposób targetowania – według kodów pocztowych. Pojawiła się możliwość zawężania grup odbiorczych, a także ich wykluczania. Do raportów dodany został wskaźnik trafności, dzięki któremu da się podejrzeć, jak algorytm Facebooka ocenia zgodność naszej kampanii z zainteresowaniami i potrzebami jej odbiorców. Zmieniły się sposoby rozliczeń – w przypadku kampanii CPC możemy płacić wyłącznie za kliknięcia w link, natomiast kampania promująca fanpage może być rozliczana również za polubienie strony. Udostępnione zostało narzędzie Audiences Insights, które pozwala zbadać, czy potencjalni odbiorcy naszych usług/produktów są na Facebooku, a jeśli tak, jakie aktywności wykazują oraz jakie cechy ich charakteryzują. Początek roku 2016 również obfitował w nowości i właśnie na jednej z nich chciałabym się skupić w tym tekście – mowa o formacie Canvas (w Polsce nazywanym Kanwą).

Co to jest Kanwa, jak ją utworzyć i do czego służy?

Dzięki Kanwie standardowy post wyświetlany na urządzeniach mobilnych, po kliknięciu w niego przez użytkownika, zmienia się w kreację pełnoekranową. I pewnie nie byłoby to niczym szczególnym gdyby nie fakt, że to forma interaktywnej infografiki, w której można osadzić nie tylko zdjęcie, ale całą karuzelę zdjęć, materiały video (i to w najlepszej możliwej jakości) oraz inne elementy takie jak: tekst, logo czy guziki CTA.

https://www.youtube.com/watch?v=56rGtCO59i4&feature=youtu.be

Źródło materiału video: gomobi.pl

Wszystkie wspomniane segmenty są ładowane bezpośrednio na serwery Facebooka, dzięki czemu cała kreacja bardzo szybko się uruchamia (przewidywany czas to maksymalnie kilka sekund). Jest to duży atut, ponieważ obecnie reklamodawca ma niewiele czasu na to, żeby zwrócić uwagę użytkownika. Internauci w każdej chwili są bombardowani milionem bodźców, z których każdy może odwrócić ich uwagę, dlatego szybkość ładowania kreacji reklamowej może mieć kluczowe znaczenie dla jej odbioru i efektów, jakie uzyska.

Facebook Canvas to kolejny sposób na to, żeby jak najdłużej zatrzymać użytkowników Facebooka na stronie serwisu – w założeniu przejście na stronę zewnętrzną ma następować dopiero wtedy, gdy odbiorca przekazu chce dokonać zakupu reklamowanego towaru.

Jak stworzyć Kanwę?

Od niedawna (również w Polsce) kreację typu Canvas może przygotować każdy administrator strony facebookowej – nie potrzeba do tego znajomości języka HTML czy dodatkowego oprogramowania. Kanwę da się bowiem włączyć z poziomu Facebooka. Szablonu można szukać na fanpage’u w narzędziach do publikowania, bezpośrednio w oknie służącym do publikacji postów (Zdjęcie/film -> Utwórz kanwę) oraz w narzędziu Power Editor, za pomocą którego przygotowuje się reklamę.

 

Grafika 1

Narzędzia do publikowania; źródło grafiki: facebook.com

 

Grafika 2

Okno publikacji posta; źródło grafiki: facebook.com

 

Grafika 3

Power Editor; źródło grafiki: facebook.com

Po wypełnieniu szablonu wybranymi treściami i zapisaniu kanwy, otrzymujemy adres URL, który możemy wykorzystać w reklamach facebookowych, a także jako post publikowany na fanpage’u.

Świadomość marki i sprzedaż

Facebook Canvas to format, za pomocą którego można osiągać różnorakie cele biznesowe. Idealnie sprawdzi się np. podczas płatnych działań wizerunkowych prowadzonych na Facebooku – kiedy chcemy opowiedzieć swoim potencjalnym i obecnym klientom o wybranej marce,o tym jakie ma produkty i usługi. Przykładem tego typu działań jest akcja promocyjna przeprowadzona dla marki Tchibo. Miała ona na celu uświadomienie odbiorcom, jak szeroki zakres produktów oferuje sklep online (poza artykułami spożywczymi).

 

grafika 4

Źródło grafiki: gomobi.pl

Okazało się, że podczas promocji kolekcji dziecięcej za pomocą Kanwy zaangażowanie odbiorców reklamy było wyższe niż w przypadku innych formatów reklamowych. Średni czas odtwarzania filmu wyniósł 53 sekundy, a sam CTR był wyższy niż 1 proc., co pozwoliło uzyskać 6x niższy koszt kliknięć przekierowujących na reklamowaną stronę, a to wiązało się ze wzrostem sprzedaży promowanych produktów[i].

Kanwę można również wykorzystywać w działaniach promocyjnych, których bezpośrednim celem jest sprzedaż. Przykładem tego typu kampanii może być świąteczna akcja marketingowa przeprowadzona przez Allegro.

Grafika 5

Źródło grafiki: hellosocial.pl

Dzięki wykorzystaniu Canvas, użytkownicy Facebooka mogli zbliżyć się do bohaterów reklamy telewizyjnej promującej serwis Allegro i zobaczyć propozycje prezentów dla poszczególnych członków rodziny. Efekty? Średni czas odtworzenia filmu to 23 sekundy. Allegro odnotowało 13 proc. wzrost w zapamiętaniu treści reklamy przez użytkowników oraz 7 proc. wzrost świadomości kampanii[ii].

Kanwa = wymierne korzyści  

Facebook Canvas to format skierowany do firm, które chcą wzmocnić swój wizerunek i zaistnieć w świadomości swoich odbiorców. Można go jednak z powodzeniem wykorzystywać również w kampaniach sprzedażowych. Według badań przeprowadzonych przez serwis Facebook[iii], aż 53 proc. jego użytkowników częściej odtwarza reklamy podawane im w tym właśnie formacie niż w innych, oglądając przy tym video przez średni czas 31 sekund. Co więcej, np. w przypadku reklamy hamburgerów Wendy’s, aż 3 proc. odbiorców, którzy zobaczyli materiał błyskawiczny Facebook, mówiący o tym,  gdzie jest najbliższa restauracja wspomnianej marki, tak więc wzmocnienie wizerunku może mieć bezpośredni wpływ na sprzedaż.

Kanwa to możliwość opowiedzenia multimedialnej historii, która ma zapaść w pamięć i być elementem pozytywnie wpływającym na budowanie relacji między marką a odbiorcą. To format, który wygląda efektownie i działa efektywnie – przynajmniej takie założenia mu przyświecają.

[i] Informacje podane za: http://gomobi.pl/case-studies/tchibo-pioniersko-wykorzystuje-format-facebook-canvas/

[ii] Informacje podane za: https://magazyn.allegro.pl/5247-allegro-pionierem-reklamy-na-facebooku

[iii] Informacje podane za: http://biznes.pl/magazyny/media/facebook-wprowadzil-nowy-format-reklamy-mobilnej/4eyqxe

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl