5 powodów, dla których warto zarejestrować znak towarowy

01.03.2018 AUTOR: Mikołaj Lech

Przeciętna osoba, która zaczyna przygodę z biznesem, najpierw skupia się na pozyskaniu klientów. Inwestuje w stronę www, reklamę czy banery. Jeżeli wszystko dobrze się rozwija, to swoją uwagę skupia na bieżącej obsłudze klientów. Temat prawnej ochrony marki pojawia się najczęściej w dwóch przypadkach. Biznes tak dobrze się rozwija, że jego właściciel chce chronić jego brand. Alternatywnie na rynku pojawia się konkurent, który posługuje się podobną nazwą.

Aby korzystać z podwyższonej ochrony prawnej swojej marki, należy ją zgłosić jako znak towarowy do Urzędu Patentowego RP. Z opłatami urzędowymi za rejestrację można się zapoznać w artykule Koszt rejestracji znaku towarowego. Po złożeniu wniosku ekspert sprawdzi czy zgłoszenie spełnia wszystkie warunki formalne. W szczególności czy nie występują bezwzględne przeszkody w rejestracji. Warto pamiętać, że przy tych formalnościach może nam pomóc rzecznik patentowy.

Choć w Polsce nie ma obowiązku zastrzegania znaków towarowych, to może taka rejestracja przynieść przedsiębiorcy sporo korzyści, o których wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy.

1 – Po rejestracji stajesz się realnym właścicielem swojej marki.

Urząd Patentowy RP przesyła specjalne świadectwo ochronne w przypadku wydania decyzji o rejestracji znaku towarowego. Znajdują się tam informacje nie tylko jaki znak towarowy został zastrzeżony, ale co szczególnie ważne, komu przysługują do niego prawa.

Takie świadectwo może się okazać bezcenne w przypadku konfliktu ze wspólnikiem. Stosunkowo często dochodzi bowiem wtedy do prób kradzieży marki firmy. Wykorzystując fakt, że wielu przedsiębiorców skupionych na biznesie nie chroni swoich marek, byli wspólnicy zgłaszają takie znaki towarowe na siebie. Później powołując się na przyznaną im ochronę, starają się swojej byłej firmie zakazać używania jej nazwy.

Choć istnieją narzędzia prawne aby walczyć z takimi szantażystami, to nadal najskuteczniejszym sposobem jest rejestracja znaku towarowego. W takim przypadku nie ma żadnych wątpliwości komu przysługują do niego prawa, od jakiej daty i w zakresie jakich towarów i usług. Z tego właśnie powodu o taką ochronę lepiej ubiegać się na początki działalności, a nie po kilku latach.

2 – Ułatwiona walka z nieuczciwą konkurencją.

Firmy, które wybijają się na rynku, często są kopiowane przez konkurencję. Do pewnego stopnia takie inspirowanie się cudzymi pomysłami jest legalne. Problem robi się poważny jeżeli konkurent wchodzi na rynek z podobną nazwą. Formalnie może to zrobić, ponieważ na etapie zakładania działalności gospodarczej bądź spółki, urzędnicy weryfikują to tylko w bardzo ograniczonym stopniu.

Może więc dojść do sytuacji, że w Gdańsku od 10 lat działa restauracja o nazwie FENIX i nagle taką nazwą zaczyna posługiwać się obiekt w Zakopanem. Jeżeli przedsiębiorca z Gdańska nie chroni swojego znaku towarowego, to niewiele będzie mógł na to poradzić. A jest to sytuacja absolutnie niekorzystna, ponieważ jeżeli obiekt z Zakopanego zacznie truć swoich klientów, to negatywna opinia uderzy również w niego.

Tymczasem ochrona znaku towarowego rozciąga się na całe terytorium Polski. Co więcej nie dotyczy jedynie określenia identycznego, ale również podobnego. Tym samym nie będzie obejściem prawa wejście w nazwy typu FENIKS, SUPER FENIX czy FRENIX. Każda z tych nazw jest na tyle podobna do znaku FENIX, że klienci mogą się pomylić. A to oznacza naruszenie prawa.

W sporze, dochodzenie roszczeń w oparciu o zarejestrowany znak towarowy jest łatwiejsze o tyle, że udowodnienie przysługujących nam praw ogranicza się do pokazania świadectwa ochronnego.

Warto również pamiętać o tym, że są podmioty, które specjalizują się w przejmowaniu marek i szantażowaniu przedsiębiorców. Więcej na ten temat można się dowiedzieć z poniższego nagrania:

3 – Możliwość posługiwania się prestiżowym symbolem ® .

Po zarejestrowaniu swojego znaku towarowego można w jego okolicy umieszczać symbol R-ki w kółeczku. Od strony formalnej jest to skrót od angielskiego słowa „registered” i oznacza, że dany znak towarowy jest zarejestrowany. Co więcej jest to symbol chroniony prawem. Za posługiwanie się nim, osobom nie mającym do tego prawa grozi grzywna.

I takie sytuacje wcale nie należą do rzadkości. Wynika to z tego, że wśród konsumentów ten symbol ma bardzo pozytywne skojarzenia. Często ludzie błędnie uważają, że jest to informacja o tym, że dany produkt jest oryginalny. Brak tego oznaczenia np. na markowych butach sprawia, że niektóre osoby mają wątpliwości czy to nie podróbka.

Tak czy inaczej ten symbol można wykorzystywać marketingowo do wyróżnienia się na tle konkurencji.

4 – Rejestracja znaku towarowego chroni przed szantażem domenowym.

Nie ma nic złego w handlu domenami internetowymi, dopóki wszystko odbywa się zgodnie z uczciwymi praktykami rynkowymi. Problem w tym, że są podmioty, które z szantażowania przedsiębiorców uczyniły sobie model biznesowy. Takie osoby rejestrują kilka, kilkanaście domen zawierających nazwę danego przedsiębiorstwa i proponują mu ich odsprzedaż. Oczywiście za wyraźnie zawyżoną kwotę. Często informują przy tym, że są w trakcie rozmowy z konkurencją, która jest tymi domenami zainteresowana.

I teraz w głowie takiego przedsiębiorcy pojawia się wizja klientów, którzy błędnie wpisując adres domeny, trafiają na stronę jego konkurencji. To powoduje, że część z nich ze strachu godzi się odkupić wszystkie domeny.

Tymczasem zamiast płacić za kilkanaście domen wystarczy zarejestrować słowny znak towarowy. W takim przypadku konkurent nie będzie mógł używać identycznej ani nawet podobnej domeny. A jeżeli to zrobi, to na drodze spornej będzie można mu tę domenę odebrać. Można powiedzieć, że warto wykupić jedynie podstawowe rozszerzenia domen jak .pl, .eu czy .com. Pozostałe to zbędny wydatek, ponieważ i tak chroni je prawo z rejestracji znaku towarowego.

Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania:

 

5 – Znak towarowy pomaga w przypadku bankructwa.

W obecnych czasach to co w firmie najcenniejsze to jej własność intelektualna. W tym pojęciu zawiera się m. in. potencjał sprzedażowy danej marki czyli zaufanie jakim ludzie ją obdarzają. Jeżeli widzimy, że producentem telewizora jest firma SONY to mamy pewność, że poniżej pewnego poziomu nie zejdzie. Na pewno więcej osób wybierze telewizor sprawdzonej marki niż tańszy model od producenta, o którym nic nie wiadomo.

Z tego powodu marki mają wartość, którą da się wycenić. Aby markę dało się sprzedać musi ona być zarejestrowanym znakiem towarowym. Niekiedy do takiej sprzedaży zmusza życie. Jeżeli firma popadnie w tarapaty finansowe, zmuszona jest spieniężyć majątek który posiada, aby zaspokoić wierzycieli. Poza majątkiem fizycznym jak samochody, maszyny czy nieruchomości, likwidator może sprzedać również prawa własności przemysłowej jak patenty czy właśnie znaki towarowe. A jeżeli firma posiada cieszącą się dobrą opinia konsumentów markę, to może ona być warta miliony. I jeżeli tylko znajdzie się na nią kupiec, to o taką kwotę zostaną pomniejszone firmowe długi. Tak właśnie stało się z marką ATLANTIC

Więcej artykułów na temat ochrony znaków towarowych, prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i prawie autorskim,  znajdziesz na blogu https://znakitowarowe-blog.pl/, którego autorem jest Mikołaj Lech – prawnik i rzecznik patentowy. Blog został nagrodzony przez Urząd Patentowy RP.

Do góry!

Polecane artykuły

21.09.2020

Jak reklamować w internecie swój sklep internetowy w dobie ...