5 kroków w kierunku skutecznej komunikacji

28.05.2016 AUTOR: Grzegorz Teter

Strategia, cele i deadline. Raporty, wskaźniki i ekwiwalenty reklamowe. Czy Twoja praca powoli zmienia się w ciąg tabel, cyfr oraz diagramów? Wprowadź do niej trochę pierwiastka ludzkiego i powróć do korzeni. PR to przecież budowanie relacji!

Opowiadaj o swojej firmie, marce, kliencie, zachowując przy tym swój indywidualny charakter. Zobacz, jak można to zrobić w kilku prostych krokach.

Zachowaj ciągłość relacji

Wiadomo, każdy kiedyś zmieni pracę. Różnica pomiędzy Tobą a resztą świata jest taka, że swój największy kapitał masz zawsze w telefonie. To Twoje kontakty! I chociaż zmieniłeś już firmę i pracujesz w nowej branży, nigdy nie wiesz kiedy mogą Ci się przydać. Zadbaj więc o nie, utrzymuj je i pielęgnuj, a one zaprocentują w przyszłości. Jeśli sytuacja jest odwrotna – to dziennikarz zmienił redakcję – pamiętaj by zdobyć informację, kim jest jego nowy pracodawca.

Trzy magiczne słowa

Ponieważ pracujesz z ludźmi, Twoja praca nierzadko wchodzi na grunt negocjacji, sprzecznych oczekiwań, a nawet konfliktów. Nawet jeśli drugą stronę ponoszą emocje, Ty musisz zachować spokój i kierować się racjonalnymi przesłankami w działaniu. Dobry PR-owiec to taki, który potrafi zapanować nad swoim zachowaniem bez względu na temperaturę rozmowy. Kluczem do rozbrojenia przeciwnika jest pełna kontrola i… zwroty grzecznościowe znane już w przedszkolu. Tak, więc przeproś jeśli nie dostarczyłeś wypowiedzi prezesa na czas, poproś o możliwość przeniesienia materiału do kolejnego numeru i zawsze podziękuj, jeśli ktoś przygotował publikację zgodnie z Twoimi prośbami. Mówią, że milczenie jest złotem, ale na pewno nie w Twoim wypadku!

Słuchaj by być usłyszanym

W środowisku przestępczym przedstawiciela palestry określa się mianem „papugi”. Ale Ty dobrze wiesz, że nierzadko liczba rozmów, które musisz przeprowadzić w ciągu dnia to niekończące się maratony. Nie zgub się w potoku własnych słów, ponieważ słuchanie umożliwi Ci identyfikację oczekiwań dziennikarza i lepszą współpracę z nim. Podczas rozmów telefonicznych zawsze miej pod ręka notatnik i długopis, zapisuj wszystkie najważniejsze kwestie (mając je przed oczami, łatwiej będzie Ci się odnieść do nich później). Pierwszy kontakt z nową osobą bywa stresujący, ale jeśli wszystko zanotujesz na pewno nic Ci nie umknie.

Rozwijaj swój warsztat

Naturalnymi predyspozycjami dobrego PR-owca jest: łatwe nawiązywanie kontaktów, „lekkie pióro”, umiejętność publicznego prezentowania marki, zmysł obserwatorski oraz wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Niewiele osób wchodzi do branży PR z pełnym zestawem tych kompetencji, ale naszym zadaniem jest rozwijanie, tych które posiadamy i zdobywanie brakujących. Miej więc oczy oraz uszy szeroko otwarte i aktywnie poszukuj możliwości doskonalenia swojego warsztatu. Książki, szkolenia, poradniki, spotkania z innymi PR-owcami podczas branżowych konferencji. Bądź otwarty na nowości i doświadczenia, bo tylko w ten osiągniesz perfekcję w swoim zawodzie.

Bądź najlepszą twarzą firmy lub klienta

Dla zwykłego śmiertelnika twarzą marki może być popularna aktorka, sportowiec albo inna gwiazda, występująca w kampanii reklamowej. Dla dziennikarzy jesteś nią Ty. Zadbaj więc o to, by jak najlepiej ją reprezentować. Od kultury pisania maili (przywitanie, konkretne wyłożenie sprawy i pożegnanie – zwykłe „pozdrawiam” wystarczy), poprzez maksymalnie ułatwianie pracy redakcjom i bycie dostępnym (odbieranie telefonów i szybki odpisywanie na maile), odpowiednią prezencję, na indywidualnych spotkaniach kończąc – bądź zawsze profesjonalny. Uświadomienie sobie wagi swojej roli, powinno wpłynąć również na Twoje zachowanie poza pracą. W dobie portali społecznościowych każda wpadka towarzyska, nawet najbardziej prywatna, może szybko stać się udziałem wielu osób. Dlatego w każdej sytuacji staraj się być najlepszą wersją siebie!

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/pr/dobry-pr-malej-firmy

6 podstawowych zasad dobrej komunikacji w social media

 

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail